pastrom Skrevet 18. mai 2003 Del Skrevet 18. mai 2003 Jeg har lenge tenkt på å bygge min egen sub. I tilleg til at det blir billigere, er det også artig å selv ha laget den. Tilfeldig vis fikk jeg i dag et 10" sub element av min stebror og kan nå realisere min ide. derfor lurer jeg på om det er noen her som har gjort dette før, og som har noen tips. Jeg trenger også tegninger av kasse. Lenke til kommentar
Tacritan Skrevet 18. mai 2003 Del Skrevet 18. mai 2003 www.dynabel.no har en PDF-bok (gratis) om høyttalerbygging som du burde (underforstått: MÅ) lese først. Ellers er det en fordel å ha alle tekniske data på elementet du har , og i tillegg bygge kassa selv. Bortsett fra å bygge kassa er det ikke mye arbeid å bygge en sub såfremst du ikke planlegger å bygge den aktiv (innebygd forsterker) og konstruere forsterkeren selv. www.biltema.no har en del ok kasser hvis du vil være lat, www.ljudia.se har også en del utstyr som kanskje kan være verdt å ta en titt på... Lykke til. Lenke til kommentar
Xi13 Skrevet 19. mai 2003 Del Skrevet 19. mai 2003 Ikke noe problem. Bare si hva elementet heter. Lenke til kommentar
pastrom Skrevet 19. mai 2003 Forfatter Del Skrevet 19. mai 2003 Det er e 10" fra clas ohlson : http://www.clasohlson.com/shop/store/fs_mm...q112q116q77q673 Takker for responsen! Lenke til kommentar
Xi13 Skrevet 19. mai 2003 Del Skrevet 19. mai 2003 Det er e 10" fra clas ohlson : http://www.clasohlson.com/shop/store/fs_mm...q112q116q77q673 Takker for responsen! Hm ikke akkurat high-end element dette. Så spørs det litt hva slags musikk du liker å høre på da. Og om du har noen grense på hvor stor kassa får være? I utgangspunktet ser det ut som om man kan få en subb som er grei til spill, film, trance, hiphop osv. Hva slags forsterker skal du bruke til denne? Lenke til kommentar
pastrom Skrevet 19. mai 2003 Forfatter Del Skrevet 19. mai 2003 Nei, ikke akkurat. Men jeg fikk det da. Ville ikke kjøpt det nei. Men men, jeg har ikke akkurat hi-end forsterkere heller da. Nei, det er ikke noen begrensinger på kasse-størrelsen nei. Hører mest på hip-hop og trance faktisk, så det skal vel gå bra det. Men jeg vet ikke om jeg skal ha den på pc'n eller på musikk anlegget ennå da. På musikk/hjemmekino anlegget har jeg en sony 454 reciver, og på pc'n har jeg en gammel Sansui AU-217(som faktisk er VELDIG bra:). Så... hva her du å anbefale? Lenke til kommentar
Xi13 Skrevet 19. mai 2003 Del Skrevet 19. mai 2003 Da ville jeg gått for (ca) 70 liter lukket kasse. Enkelt å bygge og gir bra resultat. Da bør du faktisk greie resten selv. Lenke til kommentar
pastrom Skrevet 19. mai 2003 Forfatter Del Skrevet 19. mai 2003 Je! Takker for hjelpen! Men jeg må jo ha egen forsterker i suben. Hvilken? noen å anbefale? Lenke til kommentar
Xi13 Skrevet 20. mai 2003 Del Skrevet 20. mai 2003 Best å kjøpe forsterker på et bruktmarked. QXL feks. Du trenger ikke så mye effekt. 40-50 watt bør holde. En slik bør du kunne få for 500-800 kr. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå