Gå til innhold

Fotoredigering - kule effekter

Anbefalte innlegg

Jeg studerer journalistikk og lager for tiden en featurereportasje som jeg skal tegne i InDesign. Reportasjen min består av en del bilder som jeg vil gi god plass. Disse skal jeg redigere i Photoshop. Jeg vil gjerne at bildene mine skal utmerke seg litt og skille seg ut fra vanlige nyhetsbilder. Derfor ønsker jeg å legge en innsats i redigeringa. Problemet er at jeg ikke er spesielt dyktig når det kommer til Photoshop. Jeg har surfet på nettet i hele dag og funnet mange tutorials og andre tips, men ikke helt funnet det jeg leter etter. Det jeg har forsøkt meg litt på er å "duplikere" layers og gi dem forskjellige innstillinger.

Jeg har lyst til å gi bildene en litt "tøff look" og leke litt med kontraster blant annet.

For å gi noen eksempler på hva jeg mener har jeg linket til to bilder jeg syntes er fine.

http://kundeweb.fotopia.no/users/fotopia.n...ature_17093.jpg

http://www.vg.no/uploaded/image/bilderigg/...3375662_117.jpg

Jeg er fullstendig klar over at det selvfølgelig er kvaliteten på bildene jeg har tatt som er det avgjørende, og ikke effektene i Photoshop. Og at Photoshop ikke kan "redde" bilder sånn sett.

Hvis noen kunne gitt meg noen tips til hvordan jeg kan gi reportasjebildene mine en ny dimensjon i Photoshop hadde jeg satt stor pris på det. Eller om det finnes nettsteder jeg ikke har vært innom som kan være nyttige. Det bør dog ikke være for avansert ettersom jeg er en fersk Photoshop'er.

Endret av eiblind
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det viktigste for de eksemplene du viser her er lyssettingen når bildet ble tatt!

Men ellers, et par startpunkter: sjekk ut teknikker som dodge & burn. En måte å gjøre det på er å lage et layer på overlay, som er fylt med nøyaktig-midt-på-skalaen grått (50%, #808080 eller RGB: 127/127/127) og male på dette layeret med hvitt og svart. Brushen bør settes på lav, eh, er det flow det heter?

Man kan også leke seg fram med layers som isolerer en av fargekanalene, oppå det originale bildet (gå til channels - velg en av kanalene - select all - copy - velg RGB-kanalen igjen - gå tilbake til layers - paste - og bruk det layeret med feks overlay eller luminosity).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...