xdxdxd_hola_amigo Skrevet 16. september 2009 Rapporter Del Skrevet 16. september 2009 (endret) Hvis man skal skrive en tekst, kan man da i teorien lage et bilde? Og er det grammatisk korrekt å si: "Skrive et bilde"? enda hvor feil det høres ut. Tekst er en fellesbetegnelse for lyd, bilde og verbal tekst (ord som danner en mening). Mange som ikke vet det, selv om alle forbinder tekst med "ord som danner mening" eller skrift. Wikipedia: "Sammensatte tekster eller multimodale tekster er tekster der flere uttrykksformer benyttes for å få frem et budskap. Dette kan omfatte alt fra en kombinasjon av bilde og tekst til kombinasjoner av tekst, film og lyd." Eks. musikkvideo. Saken er det at man kan skrive en artikkel (verbal tekst) og man kan skrive en låt (lyd), kan man da skrive et bilde? Iogmed at tekst er en fellesbetegnelse for alle 3. Man kan ihvertfall "skrive med bilder". Vil ikke det å "skrive med bilder" gå under det å "skrive en tekst"? "Et bilde sier mer enn tusen ord" Hvis vi da drar den enda lenger. Står det: "Skriv en tekst på 300 ord om sauer", også lager jeg et bilde med en sau som spiser gress på en høst dag, og i bakgrunnen ser du at bonden kommer løpende med en kniv. Da har jeg jo sagt ganske mye om sauer. F.eks hvordan de ser ut (Grundig), hva de spiser, hvordan de blir slaktet, hvordan de lever, når de blir slaktet, hvem som slakter dem .... Jeg har vel da i teorien løst oppgaven? Hvorfor jeg spør? Fordi i norsktimen for man ofte ordrett beskjed om å "skrive en tekst". Selvfølgelig mener de en verbal tekst, men egentlig kan de da ikke klage hvis du lager et bilde når det står i oppgaven: "Skriv en tekst om...". De fleste tenker vel "nei" med en gang til alt jeg sier, men heller ta å tenk over det en gang til med åpne øyne. Endret 21. september 2009 av Hidephix Lenke til kommentar
Ekko Skrevet 17. september 2009 Rapporter Del Skrevet 17. september 2009 Tekst er en fellesbetegnelse for lyd, bilde og verbal tekst (ord som danner en mening). Mange som ikke vet det, selv om alle forbinder tekst med "ord som danner mening" eller skrift. Dette er nytt for meg, og jeg trenger å bli grundig overbevist. Wikipedia: "Sammensatte tekster eller multimodale tekster er tekster der flere uttrykksformer benyttes for å få frem et budskap. Dette kan omfatte alt fra en kombinasjon av bilde og tekst til kombinasjoner av tekst, film og lyd." Eks. musikkvideo. 1. Dette er wikipedia. Jeg vill ha flere referanser 2. Det som er verdt å merke seg er at det her snakkes om en "sammensatt tekst" eller en "multimodal tekst". Jeg kjenner ikke begrepene, men jeg mener at de ikke betyr det samme som "tekst". Hvorfor er ikke i tilfelle den siste setningen: "Dette kan omfatte alt fra en kombinasjon av teskt og tekst til kombinasjoner av tekst, teskt og tekst." Saken er det at man kan skrive en artikkel (verbal tekst) og man kan skrive en låt (lyd), kan man da skrive et bilde? Iogmed at tekst er en fellesbetegnelse for alle 3. Man skriver ikke lyden, man skriver tegn som kan oversettes til lyd. Man kan skrive et bilde, men da skriver man i et dataprogram hvordan maskinen skal tegne bildet. Hvis man fotograferer så skriver man ikke et bilde ved hjelp av kamera. Man kan ihvertfall "skrive med bilder". Vil ikke det å "skrive med bilder" gå under det å "skrive en tekst"? Her påstår du at man kan skrive med bilder. Kan du gi et eksempel? "Et bilde er mer enn tusen ord" Hvis vi da drar den enda lenger. Står det: "Skriv en tekst på 300 ord om sauer", også lager jeg et bilde med en sau som spiser gress på en høst dag, og i bakgrunnen ser du at bonden kommer løpende med en kniv. Da har jeg jo sagt ganske mye om sauer. F.eks hvordan de ser ut (Grundig), hva de spiser, hvordan de blir slaktet, hvordan de lever, når de blir slaktet, hvem som slakter dem ....Jeg har vel da i teorien løst oppgaven? Jeg er ikke enig. Uttrykket er "Et bilde sier mer enn 1000 ord". Du har uansett ikke skrevet et eneste ord slik oppgaven ba deg om. Hvorfor jeg spør? Fordi i norsktimen for man ofte ordrett beskjed om å "skrive en tekst". Selvfølgelig mener de en verbal tekst, men egentlig kan de da ikke klage hvis du lager et bilde når det står i oppgaven: "Skriv en tekst om...". Jeg tror ikke du vil møte stor forståelse og i mine øyne, med rette. De fleste tenker vel "nei" med en gang til alt jeg sier, men heller ta å tenk over det en gang til med åpne øyne. Jeg sier nok likevel nei. Lenke til kommentar
Ljóseind Skrevet 17. september 2009 Rapporter Del Skrevet 17. september 2009 (endret) Så lenge betydningen av verbet å skrive, holder seg til den vanlige betydningen hos folk, hvor å skrive har med å nedtegne skrift å gjøre, spiller det vel ingen rolle om det faktisk, mot all fornuft, er grammatisk riktig å skrive et bilde. Vi har jo diverse uttrykk som passer mye bedre i alle situasjoner, enn det uttrykket vi nå snakker om. Og det du sier om at det at vi kan si å skrive en låt, betyr at vi kan si skrive et bilde: Det henger jo sammen med at du skriver ned hvordan musikken skal høres ut. Du bruker tegn og bokstaver, ikke toner som du kan høre. Skulle du skrive et bilde, måtte jo det bety at du skrev selve koden som et bilde består av, om du hadde åpnet bildet i et skriveprogram. Dette er akkurat som en tenkt situasjon: Du sitter i en bil og kjører. Men du kjører ulovlig, for du har ikke lappen eller noe slikt. Og så kommer politiet. Politiet vil gjerne vite hvorfor du kjører ulovlig. Og så påstår du hardnakket at du sykler. Problemet ditt er bare at du sitter i en sykkel med fire hjul, en sykkel med bensintank, en sykkel med motor, en sykkel med vinduer. Det er ingen sykkel. Ikke en eneste norsklærer ville godta et bilde som besvarelse på en skriftlig oppgave, hvor du skal skrive ord. Det ville mildt sagt være kverulant å kreve at norsklæreren skrev en definisjon på en artikkel eller novelle, eller hva hun/han nå måtte være på jakt etter, hver eneste gang en skulle ha en prøve. Endret 17. september 2009 av Norvegisk Lenke til kommentar
xdxdxd_hola_amigo Skrevet 17. september 2009 Forfatter Rapporter Del Skrevet 17. september 2009 (endret) Dere har flere poeng, og som sagt, var egentlig ikke spørsmålet om norsklæreren ville godtatt det eller ikke. Den dagen jeg eventuelt finner ordentlig bevis på om dette er riktig skal jeg levere et gjennomført bilde og skrive hvorfor dette blir riktig. Spørmålet er om dette egentlig er en feil måte å uttrykke seg på i denne sammenhengen. Det finnes mange kilder på nettet (f.eks http://www.riksmalsforbundet.no/Spr%C3%A5k...satt-tekst.aspx at en sammensatt tekst er kombinasjon av lyd, bilde og/eller skrift. Jeg valgte bare å ta wikipedia. Som du sier er dette sammensatt tekst, men det er vanskeligere å finne kilde på at tekst er både lyd, bilde og skrift iogmed som dere sier, ingen bruker ordet tekst annet enn til skrift. Jeg spurte norsklæreren min ifjor og hun sat at det var alle 3. Vi fikk en prøve der det ene spørsmålet var: "Hva er en sammensatt tekst?" og hun rettet feil hvis man skrev lyd bilde og tekst. Wikipedia sier om tekst: "En tekst er vanligvis en skrevet eller trykt samling ord som danner en mening, ofte er det ord i en fortelling." Legg merke til at det står vanligvis. Å skrive med bilder er å lage et bilde som har et budskap, som du vil se overalt i kunstens verden. Noe artister gjør med musikk. På samme måte som mange musikkvideoer også blir laget for å forsterke et budskap. En annen måte å skrive med bilder er rett og slett å bruke en et symbol for en gutt istedenfor å skrive gutt. Det dere sier om å skriv en låt er at du skriver ned tegn for å beskrive hvordan låta skal høres ut. Men det vil da si at omtrent hele Norge bruker dette uttrykket feil, noe som er fult mulig er sant, eller bare det at det faktisk er grammatisk korrekt. Fordi uttrykket blir brukt om alle som lage musikk uavhengig om de skriver det ned eller om det kun eksisterer lydform. Norvegisk: Det eksempelet du bruker blir feil. Sykler og biler er begge kjøretøy på samme måte som at et bilde er en tekst, men bilen er også en motorvogn, noe ikke en sykkel kan være- For å bruke en motorvogn på norske veier trenger den å være godkjent og du trenger sertifikat. Når du eventuelt får "sykkelen" din godkjent vil det da bli registrert som en bil. For eventuelt at du skal få den godkjent som en motorsykkel kan den ikke ha 4 hjul. Jeg skjønner at dette er en diskusjon jeg ikke kommer til å komme med videre før jeg har konkrete bevis for eller imot. Derfor skal jeg sende en mail til språkrådet og har ikke de noe fasit, har ingen det. Så skal jeg oppdatere om påstanden min er korrekt eller ikke. Endret 17. september 2009 av Hidephix Lenke til kommentar
xdxdxd_hola_amigo Skrevet 21. september 2009 Forfatter Rapporter Del Skrevet 21. september 2009 Svar: I Bokmålsordboka (http://www.dokpro.uio.no/ordboksoek.html) finner en disse opplysninger om ordet "tekst": tekst [...] 1 trykte el. skrevne ord satt sammen til en fortelling, skildring e l "t-en er uleselig flere steder" / "en bok med mange bilder og lite t-" / "kommentere en t- fra Gammelnorsk homiliebok" tekstutsnitt 2 ordene i en sang el opera "både t- og melodi var av Alf Prøysen" 3 bibelord (som utgangspunkt for en preken) "t-en i dag er hentet fra evangeliet etter Johannes" / "lese en teksten" irettesette / "holde seg til t-en" emnet, saken Ut fra dette skulle "tekst" være nokså entydig knyttet til det skrevne ord, og slik har det tradisjonelt også vært, noe en ser av for eksempel Norsk Riksmålsordbok fra 1957. Hvis du har lært at en tekst kan være "enten lyd, bilde eller skrift", går nok dette tilbake på den problematiseringen og drøftingen av tekstfenomenet som har funnet sted innenfor såkalt tekstvitenskap de siste tiårene, der det har etablert seg et utvidet tekstbegrep, som også omfatter muntlige framføringer, illustrasjoner osv. Dette perspektivet er også innført i skole- og utdanningssystemet, så vidt jeg vet. Det er uheldig hvis denne utviklingen har medført forvirring blant lærere og elever. Poetisk eller metaforisk kan en nok omtale lyder og bilder som "tekster", men dette ligger fjernt fra hverdagsspråket, og spørsmålet er om det overhodet har utsikter til noen gang å slå igjennom. Det er mulig at det du her tar opp, er et terminologisk spørsmål som hadde trengt en nærmere seriøs behandling i en større sammenheng, ut over det jeg her har skrevet. Det peker vel også i retning av at uttrykket "sammensatt tekst" om det du refererer, ikke er helt heldig. I stedet for "skrive et bilde" kan en vel hjelpe seg med verbet "lage" - "lage et bilde". Men dette er da naturligvis bare en nødløsning. Med hilsen sensur seniorrådgiver Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå