Gå til innhold

Hvilket LGA1366 X58 hovedkort anbefales?

Gjest medlem-82119

Anbefalte innlegg

Gjest medlem-82119

Skal bygge opp en ny pc med et LGA1366 X58 hovedkort.

Hva er bra og hvorfor?

Kommer ikke til å klokke, vil bare ha et skikkelig stabilt kort, med gode løsninger, masse porter og sloter, god lyd, osv

Synes mange hovedkort leveres med mye fancy dippedupper som jeg ikke kommer til å bruke, samt at asus bruker såkaldt expressgate som for meg ikke gjør stort annet enn å forsinge oppstarten (selv om den visstnok kan slås av).

Er noen leverandører generelt bedre på kvalitet enn andre?

Så langt har jeg sett litt på asus p6t deluxe v2, asus pgt ws pro og revolution, gigabyte ga-ex58 extreme, msi eclipse osv.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det jeg hadde anbefalt er enten ASUS P6 serien om du er Die Hard ASUS fan.

Vil du ha god support så er det EVGA som gjelder, Classified er riktignok kongen men ikke myntet på det markedet du titter på, for her er det overklokking for alle penga.

Derimot standard X58 det vil si 3X SLi non Classified, med varenavnet E758 er den du burde vurdere.

Her er de raske med BIOS fikses noe ASUS IKKE er og kvalitet i supporten om du får problemer.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Er ingen die hard asus fan, har bare sett at de får mange gode reviewer og så var p6t kortet et av de første fra asus til å bli win 7 sertifisert.

Hva med msi eclipse kortet, det har kommet i ny versjon (msi eclipse plus).

EVGA er det vel 758 og 760 kortene som er mest aktuelle. Ingen av dem ser teknisk sett ut til å skinne, f.eks med 8+2 power phaser (mot andres 16+2), ikke noe eget lydkort, osv.

Service er viktig, riktignok, men føler ikke at evga er på samme nivå som de andre teknisk sett..ihvertfall i denne klassen.

Lenke til kommentar

Om du ser på 760'n, eller den billige Classified så er ASUS totalt utslått på powersiden.

Den 10 fasers PWMen der er av aller ypperste kvalitet, og EVGA har bevist at en slik PWM kan faktisk drive 2x overklokkede Core i7 prosessorer UTEN problemer.

758 har ikke eget lydkort nei, men det ASUS serverer er ikke spesielt bra heller da.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

synes de fleste (alle?) hovedkort har lyd som ikke er prioritert.

riktignok en blanding av hvor lydchip er plassert (hvor påvirket signalet blir), drivere, hvordan kompabiliteten mot win er osv.

eget lydkort får normalt bedre omtale enn kun chip, samt at man visstnok ikke mister ytelse på hovedkortet som ellers også måtte behandle lyden.

Lenke til kommentar

Vell, nå har det seg slik at de fleste er ikke kresne på lyden.

Har selv prøvd ett Striker med separat lydkort og sammenlignet det med integrert, jeg merket ikke forskjell i allefall.

Men jeg merker forskjell på PWM kvalitet og den biten der, og siste nytt med X58 er nettverkskontroller kvalitet for høy overklokk.

I allefall om du har tenkt å ha den med deg når du krysser 110MHz PCI-E frekvens som må opp når du skal innom høye BCLKs.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Jeg kommer ikke til å drive med klokking, og har ikke behov for ekstra debug og status bokser (slik som asus slenger med).

Vil kun ha et "bra" kort som er stabilt og lett å bruke, og som yter bra og har masse tilkoblingsmuligheter.

Utformingsmessig bør det være "fornuftig" slik at ikke f.eks skjermkort blokkerer kontakter og lignende.

Bygger nytt system, så har ikke behov for bakoverkompabilitet mot eldre utstyr.

Lydmessig, så irriterer jeg meg over susing og knitring og vil at lyder i spill skal høres greit.

Bruker også å streame tv og radio, og muligens se en film i ny og ne, så god/grei lyd er viktig.

Er selvsagt mulig å stappe inn et eget lydkort hvis man føler for det, men grei om den eksisterende løsningen er grei nok.

Endel reviewer virker som om de har klippet ut deler fra andre kort, fordi endel setninger er stikk motsatt av hva andre skriver, og det gjør det vanskelig å velge ut fra omtale.

win 7 sertifisering er jeg usikker på.

Leste ofte om problemer når vista kom som ble relatert til hovedkortet og manglende vistasertifisering (f.eks virket enkelte hovedkort dårlig med vista men ok med f.eks xp).

Ser at endel som bruker win 7 RC nå i ulike forum melder om ulike små og store problemer, men det er vanskelig å vite om det skyldes os, hovedkort, komponenten eller driver.

Jeg vet igrunn ikke hva som ligger bak os sertifiseringen, men så for meg at det ble registrert riktig av os under innstalalsjon og at drivere til lyd, nettverk, osv ble lagt inn riktig og at programmer til bios oppdateringer og lignende fungerte.

Det at det er os sertifisert er vel ihvertfall ikke negativt...?

Problemet er vel at om en stund kommer uansett et nytt os, og da er man like langt.

Har sett på ulike asus kort, spesielt nevnte deluxe v2, men synes man betaler skjorta for masse ekstra bokser som jeg tviler på gjør annen nytte for meg enn å samle støv i en skuff.

Lydkortet på asus rampage 2 extreme er jo også merket som creative xfi, men er egentlig ikke mer enn onboard chipen med ADI AD2000B, så den helt store forbedringen er vel borte.

MSI eclipse kortet får gode reviewer, men har hørt endel negativt om msi fra endel brukerreviews, men kjenner egentlig ikke til om det er uheldige brukere eller generell kvalitetsproblem.

Gigabyte GA-EX58-UD5 ser veldig interressant ut synes jeg.

Gode reviewer, gode resultater i tester, gode tilbakemeldinger fra brukerne.

Kanskje litt mye juletre, men det bryr ikke meg.

Ser at komplett.no fører det med 36 mnd garanti i motsetning til asus og evga sine 120, men vet ikke om det er tegn på lavere kvalitet.

EVGA er også veldig interressante.

Er ikke så stort utvalg i nettbutikkene, men det spiller ikke så stor rolle.

Kjenner lite til dem, men de får gode resultater i reviewer.

Har sett på de som står som 758 og 760 på evga siden, noen andre jeg bør se på?

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Har lest massevis av reviewer, både fra profesjonelle og brukere.

Asus p6t deluxe v2 får veldig blandet kritikk, mange opplever tilsynelatende DOA og lignende, og kundeservicen er visstnok også varierende.

Det jeg legger spesielt merke til med det, er at det kun har 6 sata porter og porter som peker utover isteden for mot siden slik at de vil bli blokkert av f.eks skjermkort.

Er også skeptisk til mye dill som følger med, og expressgate vil for meg bare bety lengre oppstartstid.

I tester mot gigabyte sitt ud5 kort så vinner vel gigabyte ca. 90% av testene, så alt i alt så heller jeg mot andre kort.

Gigabyte GA-EX58-UD5 er mer og mer aktuelt, bra ytelse, tilsynelatende bra kvalitet, masse tilkoblinger, og kontaktene er vinklet mot siden slik at de ikke blokkeres av kort.

Litt usikker siden mange regner asus som bedre kvalitet enn gigabyte, men det går vel på smak og behag alt i alt.

Liker mer gigabytes løsninger, som backup bios og feilindikatorer.

EVGA frister også masse, men prisen skremmer.

Classified 760 kortet frister mest, er ikke så stort utval x58 kort og to av dem er tilbakekallt, og skal man ha mer enn 6 sata kontakter osv så ender man opp med 760.

Prisen på det fra nettbutikker ligger mellom 3300 og 3800, så det er i høyeste laget.

Heller derefor igjen mot gigabyte UD5 inntil videre

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Ja, vet man kan disable expressgate, men man betaler vel på sett og vis for å få en slik funksjon også.

Er litt usikker på de portene utover, om de lett blir blokkert og slikt.

Noen reviewer drar det frem som et problem, andre bryr seg ikke.

Litt skremt av blandede reviewer, som sagt mange opplever DOA og at det slutter å virke etter 2-3 måneder.

Har lest om fail rater både på 15, 30 og 60% i ulike forum, men det kan jo være massevis som forårsaker problemer (som dårlig psu).

http://www.newegg.com/Product/ProductRevie...mp;Pagesize=100

Drømmekortet finnes jo ikke, så man må jo plukke det som er nærmest.

Veldig usikker på om jeg skal svi av nesten 3500 på et evga 760 kort eller satse på gigabyte ud5.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Ser forresten at noen kort har feilindikator som viser FF når det er OK.

Umiddelbart skulle jeg tro at det betyr Fatally Fucked, Finished Fried eller noe slikt,men det må jo bety noe med OK....?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...