Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Noen spm til lett mc, og priser :)

skylinepower

Anbefalte innlegg

Hei folkens :)

Driver med trafikalt grunnkurs for tiden å tenker å kjøre opp til lett mc.

Noen spm.

*Kan man kjøre moped på lett mc korte?

*hvor mye vil det koste og kjøre opp til lett mc?

*Hva er lovlig "modifisering" på en lett mc uten at det går utover forsikring?

*Kan man følge trafikk fartene 30km/t til 90km/t ?

Samtidlig lurer jeg på om noen kan komme med forslag til noen billige lett mc sykler.

Gjerne link :)

Mvh Skylinepower.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

ja man kan kjøre moped med lett mc lappen

lett mc lappen koster fra ca 10000 og opp avhengig av hvor mange timer du tar og hos hvem du kjører hos... sjekk priser på forskjellige skoler

hvor mye man kan modde vei jeg ikke men har da aldri hørt om noen som har blitt tatt for å feks montere på effektanlegg

hva du mener med spørsmål 4 veit jeg ikke :p

finnes masse gode billige 125cc sykler... starter på ca 10000kr men må nesten regne med oppmot 20000..

Lenke til kommentar

lett mc lappen koster fra ca 10000 og opp avhengig av hvor mange timer du tar og hos hvem du kjører hos... sjekk priser på forskjellige skoler

hvor mye man kan modde vei jeg ikke men har da aldri hørt om noen som har blitt tatt for å feks montere på effektanlegg

finnes masse gode billige 125cc sykler... starter på ca 10000kr men må nesten regne med oppmot 20000..

Takk for svar :)

Men et effektannlegg øker fart og hester?

spm 4 er at moped får kjøre maks 45-50km/t, men kan lett mc kjøre etter fartsgrensen uansett fartsgrense?

10000kr er litt mye føler jeg..

En annen ting, kan man kjøre 4-hjuling etter vegen med bil fart på mc korte?

Lenke til kommentar

Takk for svar :)

Men et effektannlegg øker fart og hester?

spm 4 er at moped får kjøre maks 45-50km/t, men kan lett mc kjøre etter fartsgrensen uansett fartsgrense?

10000kr er litt mye føler jeg..

En annen ting, kan man kjøre 4-hjuling etter vegen med bil fart på mc korte?

er ikke noe annet en fartsgrensa så begrenser farta på lett mc. feks på aprilia RS 125 står det at den går 120 km/t i vognkortet.

syns du 10 000kr er mye for en lett mc? er jo dritt lite. må regne med minst 20k om du skal ha noe som er nyere en år 2000 og fungerende. med mindre du skal ha en slapp cruiser på 11hk som blir frakjørt av moped.

lett mc lappen koster 20 000- 25 000kr her.

Lenke til kommentar

etter å ha sjekka litt priser og oppdatert meg litt så:

selve sykkelen setter jeg nå minimum 20000...

FY FAEN som prisen på lettlappen har gått opp!

jeg betalte 17000 for billappen for 2 år sia! nå koster jo billappen 20000 glatt og lett lappen minimum 15000! DAMN!

da syntes jeg det er drøyt å betale oppmot 40000+ for å kunne kjøre på motorveien og ellers litt fortere en man kan med moped!

Lenke til kommentar
Hei folkens :)

Driver med trafikalt grunnkurs for tiden å tenker å kjøre opp til lett mc.

Noen spm.

*Kan man kjøre moped på lett mc korte?

*hvor mye vil det koste og kjøre opp til lett mc?

*Hva er lovlig "modifisering" på en lett mc uten at det går utover forsikring?

*Kan man følge trafikk fartene 30km/t til 90km/t ?

Samtidlig lurer jeg på om noen kan komme med forslag til noen billige lett mc sykler.

Gjerne link :)

Mvh Skylinepower.

-Ja, moped er inkludert i A1 lappen.

-Alt fra 10.000-25.000 er innenfor det normale. Gjennomsnittet ligger på 15.000-20.000,-

-Så og si ikke noe modifisering er lovlig, utenom klistremerker og sånt seff. Alle deler skal være orginaldeler, men det spiller f.eks ingen rolle hvilket dekkmerke som brukes eller om f.eks blinklysene er uorginale. Det som politiet osv tenker på er trim, lys, speil osv. Men det er ikke slik at om man trimmer så mister man forsikringa, det skal litt til for å faktisk bli tatt. Blir man stoppa i kontroll så får man visning, og da setter man bare sykkelen i orginal stand.

-A1 lappen har ingen fartsbegrensning, det er da max 100km/t som da er høyeste fartsgrense i norge. Moped er begrensa til 45km/t. Noen lettsykler er derimot begrenset til en viss hastighet(80-100km/t) i vognkortet, f.eks KTM, noen Husqvarna osv, men det er få sykler.

Og til et annet innlegg -> Du kan ikke kjøre 125ccm ATV på A1 lappen, max kubikk på ATV er 50ccm, og det går under moped lappen.

Finnes ingen fasit på hva som er 'billig'. For en rik person er 100.000,- billig ;) max pris er bedre å gå etter.

Lenke til kommentar
-Ja, moped er inkludert i A1 lappen.

-Alt fra 10.000-25.000 er innenfor det normale. Gjennomsnittet ligger på 15.000-20.000,-

-Så og si ikke noe modifisering er lovlig, utenom klistremerker og sånt seff. Alle deler skal være orginaldeler, men det spiller f.eks ingen rolle hvilket dekkmerke som brukes eller om f.eks blinklysene er uorginale. Det som politiet osv tenker på er trim, lys, speil osv. Men det er ikke slik at om man trimmer så mister man forsikringa, det skal litt til for å faktisk bli tatt. Blir man stoppa i kontroll så får man visning, og da setter man bare sykkelen i orginal stand.

-A1 lappen har ingen fartsbegrensning, det er da max 100km/t som da er høyeste fartsgrense i norge. Moped er begrensa til 45km/t. Noen lettsykler er derimot begrenset til en viss hastighet(80-100km/t) i vognkortet, f.eks KTM, noen Husqvarna osv, men det er få sykler.

Og til et annet innlegg -> Du kan ikke kjøre 125ccm ATV på A1 lappen, max kubikk på ATV er 50ccm, og det går under moped lappen.

Finnes ingen fasit på hva som er 'billig'. For en rik person er 100.000,- billig ;) max pris er bedre å gå etter.

Takk for supert svar :)

Makspris for kjøretøy er 10-12tusen.

Må være i trønderlag, helst så nerme Nord-trønderlag som mulig.

Fant dennesom jeg likte.

Men igjen det er moped og maks 45km/t.

Men finner ikke noen gode priser på lett mc.

Lenke til kommentar

siden du har så lite penger bør du ta moped heller. lett mc blir mye dyrere en du aner. feks så må du ha fullt kjøreutstyr som koster ganske mange tusen. forsikring og er mye dyrere på lett mc. årsavgift osv er og mye dyrere.

regner med at du er under 18 så lån er ikke aktuellt og er uansett dumt å ta opp lån får å kjøre lett mc i to år.

her koster lett-mc lappen 20 000kr +++

Edit: ser og at du er 16 i april så du får nokk ikke lappen før en god stund etter du er 16 om du skal ha lett mc. moped lappen kan du sikkert få tatt til du er 16 om du er veldig kjapp.

Endret av Markelure
Lenke til kommentar
siden du har så lite penger bør du ta moped heller. lett mc blir mye dyrere en du aner. feks så må du ha fullt kjøreutstyr som koster ganske mange tusen. forsikring og er mye dyrere på lett mc. årsavgift osv er og mye dyrere.

regner med at du er under 18 så lån er ikke aktuellt og er uansett dumt å ta opp lån får å kjøre lett mc i to år.

her koster lett-mc lappen 20 000kr +++

Edit: ser og at du er 16 i april så du får nokk ikke lappen før en god stund etter du er 16 om du skal ha lett mc. moped lappen kan du sikkert få tatt til du er 16 om du er veldig kjapp.

Går senere med moped da, men må tenke litt økonomisk også :)

Men kommer meg frem med moped og da, selv om det tar litt lengre tid.

Hva vil mopedkorte komme omlag da? 8-10tusen?

Og moped rundt 10tusen, da har det komemt bort en del penger gitt :p

Lenke til kommentar

du har altså 20000 til sammen å bruke hvor lappen og mc er med? du får aldri til lett mc får så lite. med tanke på at lappen koster 20k på lett mc. må ha minst 40k å bruke på lett mc. kan få det litt billigere noen steder i landet. kommer an på hvor du bor. her jeg bor må man værtfall ha minst ha 40k helst en del mer.

ikke kjøp 50cc atv. de er kjedelige, trege, og kan ikke snike i trafikken.

får en grei moped får 10 000- 15 000kr og lappen for 5000-10000kr og igjen kommer det an på hvor du bor.

Lenke til kommentar
ikke kjøp 50cc atv. de er kjedelige, trege, og kan ikke snike i trafikken.

Nei, de er ikke trege og kjedelige? Har en 50ccm med skilter som drar fra de fleste mopeder.

klarer ikke mer en ca 70 når de trimmet = treg og kjedelig.

er scooter motor i dem. scooter i seg selv går somregel godt, men ikke når motorene er satt i en tung atv med mye luft/rullemotstand.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...