Gå til innhold

Hvorfor oppstod jordskjelvet i Lisboa i 1755?

Anbefalte innlegg

Mulig jeg har postet feil, og da beklager jeg det. Litt vanskelig å finne fram!

Jeg skal skrive en liten oppgave om jordskjelvet i Lisboa i 1755, men finner ikke helt informasjon som jeg syns er relevant til min oppgave. Det er i geografi, og jeg vil da ikke ha med mer om historien enn hvorfor det faktisk skjedde. Var det den eurasiske platen som kolliderte med atlanterhavsplaten(?)? Heter det noe når flere større skjelv kommer etter hverandre? Hvorfor kom det både en tsunami og skjelv?

Håper på svar så raskt som mulig :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

en.wikipedia: The Azores-Gibraltar Transform Fault which marks the boundary between the African (Nubian) and the Eurasian continental plates runs westward from Gibraltar into the Atlantic. It shows a complex and active tectonic behavior,

The Azores-Gibraltar Transform Fault, also called the Azores-Gibraltar fault zone (AGFZ), is a major geologic fault which runs eastward from the eastern end of the Terceira Rift in the Azores, extending through the Strait of Gibraltar and into the Mediterranean Sea. It forms part of the tectonic boundary between the Eurasian Plate and the African Plate. The extension east of the Strait of Gibraltar is poorly understood and is currently regarded as a "diffuse" boundary. Somewhere in the vicinity of the Italian Peninsula, many geologists believe the fault connects with a subduction zone where the African Plate is slowly subducting beneath the Eurasian Plate.

The fault is a right lateral moving type of transform fault, moving about 4 mm per year, but eastern segments of the fault show evidence of compression as well.

A tsunami can be generated when convergent or destructive plate boundaries abruptly move and vertically displace the overlying water. It is very unlikely that they can form at divergent (constructive) or conservative plate boundaries. This is because constructive or conservative boundaries do not generally disturb the vertical displacement of the water column. Subduction zone related earthquakes generate the majority of all tsunamis.

To minutter med wikipedia. (Har du i det hele tatt prøvd?)

Ole

Lenke til kommentar

Slett ikke fordomsfull, men det er greit å vite hva du ikke forstår. Spør intelligente spørmål så får du gode svar.

Her er hele teksten jeg limte inn oversatt med translate.google.com. (Oversettelsen ble faktisk ganske bra!)

en.wikipedia: Azorene-Gibraltar forkastning som markerer grensen mellom den afrikanske (nubiske) og den eurasiske kontinentalplater går vestover fra Gibraltar til Atlanterhavet. Det viser et komplekst og aktivt tektoniske atferd,

Azorene-Gibraltar forkastning, også kalt Azorene-Gibraltar feil sone (AGFZ), er en større geologisk forkastning som går østover fra den østlige enden av Terceira Rift i Azorene, og strekker seg gjennom Gibraltarstredet og inn i Middelhavet . Det utgjør en del av tektoniske grensa mellom den eurasiatiske plata og den afrikanske platen. Utvidelsen øst for Gibraltarstredet er dårlig forstått, og er i dag ansett som en "diffuse" grense. Et sted i nærheten av den italienske halvøya, mange geologer mener feilen forbinder med en subduksjon sone der afrikanske platen sakte subducting under den eurasiatiske plata.

Feilen er en rettighet lateral flytting type forkastning, flytte rundt 4 mm per år, men østlige deler av forkastningen viser tegn til kompresjon også.

En tsunami kan genereres når konvergent eller destruktive plategrenser brått flytte og vertikalt fortrenge overliggende vannet. Det er svært usannsynlig at de kan danne på divergerende (oppbyggende) eller konservative plategrenser. Dette er fordi konstruktiv eller konservative grenser ikke vanligvis forstyrre vertikal forskyvning av vannsøylen. Subduksjonssone sone relaterte jordskjelv genererer majoriteten av alle tsunamier.

Ole

Lenke til kommentar
Mulig jeg har postet feil, og da beklager jeg det. Litt vanskelig å finne fram!

Jeg skal skrive en liten oppgave om jordskjelvet i Lisboa i 1755, men finner ikke helt informasjon som jeg syns er relevant til min oppgave. Det er i geografi, og jeg vil da ikke ha med mer om historien enn hvorfor det faktisk skjedde. Var det den eurasiske platen som kolliderte med atlanterhavsplaten(?)? Heter det noe når flere større skjelv kommer etter hverandre? Hvorfor kom det både en tsunami og skjelv?

Håper på svar så raskt som mulig :)

Du virker delvis desperat og det virker som du vil at vi skal gjøre en oppgave for deg, slikt applauderes ikke på forumet.

Fælt til fordommer dere har. Jeg har lest det der, men det var vanskelig for meg å helt forstå, samt oversette til norsk. Samme kan det være, her får man jo ingen hyggelige svar tilbake :)

Spydige svar svares som ofte spydig, derav tonen i denne tråden.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...