Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

[Løst]Hva er beste lappis til 30.000 kr til tyngre oppgaver og spill?

..Bjørnar..

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Når det gjelder CPU-klokke så er det ikke noe du trenger bekymre deg for. En Core i7 på 1.8 GHz kruser lett en Core 2 Duo på 2.8 til det aller meste. Det som betyr mest er antall instruksjoner pr. sekund.

Hastighetene på prosessore nådde taket for noen år siden allikevel med 4 GH< single-core prosessorer. Hastigheten et elektron kan bevege seg i med gjeldende materialer ligger på 4-4.5 GHz, dermed kan man ikke komme høyere enn dette uansett om man lager prosessoren av rent gull.

Det er derfor vi har sett et skifte til multikjerneprosessore de siste årene. Core i7 er siste skrik og vesentlig mye skarpere enn Core 2 Duo selv om den er klokket lavere.

Når det er sagt er kravet til ren prosessorkraft lavere enn folk flest tror. Crysis f.eks. greier seg fint med en 2 GHz Core 2 Duo så lenge GPUen er kraftig nok. Er kun de aller mest krevende spillene, som GTAIV for eksempel, som gjerne vil ha kraftigere prosessore.

Lenke til kommentar

Så om jeg kjøper en i7 975 så er sjansen liten for at den kommer til å være flaskehals de to-tre årene jeg skal ha den? Vil det også være gjeldende for en mobil i7 920?

Har fått beskjed om å bestille nå, men tenker jeg venter til mandag. Multicom får vel neppe begynt å skru i helga uansett.

Slik jeg ser det nå er egentlig den eneste usikre faktoren for meg skjermkortet. Når er det forventet at det vil dukke opp GTX3xxM?

Lenke til kommentar

Med en i7 975; kort og godt - ja.

Når jeg over skriver at en i7 klokket på 1.8 vil gruse en C2D klokket på 2.8 sikter jeg altså til i7-720QM og i7-820QM prossessorene man får som "entry" på den nye W870CU-maskinen fra Clevo.

Det er et par andre ting verdt å legge merke til hvis man planlegger å vente på W870CU;

1. Radeon HD4870XT er bedre enn GTX280M.

2. Clevo kan fort komme til å gi ut W870CU'en med gjeldende spec (fins på linken over) i løpet av et par måneder, og så gi ut en nyversjon igjen 5-6 måneder etter det når den nye GTX300-serien er klar. Det var dette de gjorde med forgjengeren som vel kom med et GT8800-kort først, så kom den i "ECU"-utgave med GTX260/280 noen måneder etterpå. Så om du vil vente på W870CU, og allerede har en brukbar PC, kan det lønne seg og vente noen måneder og se om det dukker opp noe info om en evt. ECU-versjon.

3. Prosessorene på W870CU-ene er altså de nye i7-720QM Clarksfield, som så vidt jeg vet kjører på en annen sokkel en tidligere i7-er. Det er altså et spørsmål om oppgraderbarhet over tid dersom Intel skifter sokkel igjen i neste generasjon mobile CPUer.

Lenke til kommentar

Skitsamma, nå er den faen meg bestilt! :D Hehehe!

Resultatet

Multicom Kunshan D900

17" Widescreen skjerm WUXGA 1920x1200 oppløsning

INTEL Core i7 975 Extreme 3.3GHz

6GB DDR3 SO-DIMM 1066MHz

GeForce GTX 280M 1GB DDR3 skjermkort MXM 3.0 type B

80GB X25M 2.GEN SSD DRIVE

1TB (2x500GB SATA) 7200RPM

Sony BC-5500S Blu-Ray spiller

Intel® Turbo Memory 4GB

Windows Vista Ultimate 64-bit inkl. oppgradering til Windows 7 Ultimate

Vekt 5,4kg, batteritid 1 time! :D Hahaha!

Takk for all hjelp, nå gleder jeg meg fælt...

EDIT: Det var et poeng å få den på dette regnskapsåret. Og stort bedre enn dette blir det ikke i 2009 om jeg har forstått alle kilder rett. :)

Endret av ..Bjørnar..
Lenke til kommentar
EDIT: Det var et poeng å få den på dette regnskapsåret. Og stort bedre enn dette blir det ikke i 2009 om jeg har forstått alle kilder rett. :)

Gratulerer. :)

Stort bedre enn det der blir det verken i 2009 eller 2010. Den kommer nok til å tjene deg godt i mange år fremover, og behandler du den pent er den fortsatt verdt godt over halvparten av kjøpssummen neste år hvis du vil selge den.

Lenke til kommentar

Ops ... bestillte du turbo memory? Du skal være klar over at tester med kraftige pc'er med SSD tyder på at det i noen tilfeller vil føre til lengre oppstartstid av OS og programmer...i beste fall liten forskjell med eller uten, + at mange klager på diverse problemer m/drivere osv. Jeg sa det jo; helt unødvendig i en maskin som denne. Turbo memory er ment som en hjelp i maskiner med forholdsvis lite RAM og vanlige hard-disker.

Endret av thomit
Lenke til kommentar
Skitsamma, nå er den faen meg bestilt! :D Hehehe!

Resultatet

Multicom Kunshan D900

17" Widescreen skjerm WUXGA 1920x1200 oppløsning

INTEL Core i7 975 Extreme 3.3GHz

6GB DDR3 SO-DIMM 1066MHz

GeForce GTX 280M 1GB DDR3 skjermkort MXM 3.0 type B

80GB X25M 2.GEN SSD DRIVE

1TB (2x500GB SATA) 7200RPM

Sony BC-5500S Blu-Ray spiller

Intel® Turbo Memory 4GB

Windows Vista Ultimate 64-bit inkl. oppgradering til Windows 7 Ultimate

Vekt 5,4kg, batteritid 1 time! :D Hahaha!

Takk for all hjelp, nå gleder jeg meg fælt...

Er det plass til både 80BG SSD og 2x500MB harddisker?

Lenke til kommentar

Ja, veit thomit! :) Men fikk forklart en plass at Turbo memory biten nå kunne stilles inn friere og at jeg ville kunne dra nytte av det i forhold til programmer jeg kjørte fra slitediskene? Altså at jeg selv kunne stille inn hvilke oppgaver som skulle få støtte av turbo memory?

Nå blei jeg usikker, kan noen bekrefte eller avkrefte dette? At kortet sitter der ubrukt betyr forsåvidt ingen ting for meg, men dersom det gjør skade og jeg ikke får gjort noe med det er det langt verre! :ermm:

Oh yes.. :)

EDIT2: ..dvs 2x500GB ;)

Endret av ..Bjørnar..
Lenke til kommentar
Ja, veit thomit! :) Men fikk forklart en plass at Turbo memory biten nå kunne stilles inn friere og at jeg ville kunne dra nytte av det i forhold til programmer jeg kjørte fra slitediskene? Altså at jeg selv kunne stille inn hvilke oppgaver som skulle få støtte av turbo memory?

Nå blei jeg usikker, kan noen bekrefte eller avkrefte dette? At kortet sitter der ubrukt betyr forsåvidt ingen ting for meg, men dersom det gjør skade og jeg ikke får gjort noe med det er det langt verre! :ermm:

Turbo Memory fungerer slik at du velger selv hvilke programmer som skal lastes på det ja. Nå har du riktignok såpass kraftig maskin i utgangspunktet at det er riktig som thomit sier; det er liten vits i å ha Turbo Memory. Kommer mest til nytte ved kjøring av tunge programmer på litt mindre kraftige PCer.

Med mindre du har et meget, meget, tungt program som du overhodet ikke har plass til på SSDen, kommer du nok til å finne at du ikke bruker Turbo Memory så mye. Turbo Memory har også liten effekt i spill.

Lenke til kommentar

Oh yes.. :)

EDIT2: ..dvs 2x500GB ;)

Hmm hvis det stemmer tror jeg at jeg går for 2x80GB SSD og 1x 320BG 7200rpm istedet for 1x 160 gb SSD + 1x320 BG 7200rpm. Får ringe å snakke med folka på Multicom.

Lenke til kommentar

Dette med turbo memory vil jo kunne være interessant for andre også, og jeg tester det gjerne for den nette sum av 500 kr(?) ekstra for at andre eventuelt kan lære av mine feil. :) Spesielt om jeg med et tastetrykk kan skru av hele skiten om det viser seg at det bare sinker systemet.

Jeg er jo heller ikke fremmed for å innrømme at jeg glatt kunne spart noen tusen på å ikke velge den sprekeste prosessoren i lista, men også der vil det jo være interessant for andre å se på mine bencher mot lignende systemer med andre prosessorer. Nytten kan absolutt diskuteres, og jeg tror ikke det er mange som blir overrasket over at jeg mest sannsynlig vil si om en måneds tid at man kan jekke seg et par hakk ned på prosessorsiden uten å tape så mye som et sekund i loadingtid osv.

@khayne:

Sjekk med Multicom angående oppsett med dobbel SSD. Hos meg valgte jeg 80GB SSD som primærdisk og 1TB (2x500GB) som sekundær. Veit det er 3 sloter til HDD i den. I konfiguratoren ser det imidlertid ikke ut til å være et alternativ med 2x80GB SSD som sekundær, uten at jeg forstår hvorfor det ikke skal være mulig. Hvilket oppsett har du bestilt sånn ellers? Har du nylig bestilt, eller har du ventet lenge på leveranse?

Gleder meg fælt nå.. :) Den kom på ca 31k.

Endret av ..Bjørnar..
Lenke til kommentar

Det er ingenting i veien for å bruke hvilken som helst kombinasjon av SSD og HDD. At konfigurasjonen hos Multicom ikke gir deg alle mulighteter, er uvesentlig. Man kan bruke 3 stk. SSD i RAID 0 om man vil. Konfigurasjonen hos Multicom er sånn den er for å sikre seg at man må kjøpe minst 1 av harddiskene av dem. Men det burde være fullt mulig å få kjøpt akkurat den kombinasjonen man ønsker - bare ta en prat med dem. Det er en fordel at man gir Multicom beskjed dersom man planlegger et eller annet RAID-oppsett, slik at de setter opp BIOS riktig for deg.

For å sikre seg at RAID-oppsett og SSD'er får best mulig betingelser - last ned og installer siste versjon av Intel Matrix Storage Manager. Følger med på installasjonsdisken, men det har kommet en ny versjon siden.

Dessuten er Windows 7 bedre optimert for SSD, bl.a. ved at den automatiske defragmenteringen som Vista gjør i bakgrunnen, blir satt ut av funkjson når den oppdager en SSD. Defragmentering av SSD er som kjent unødvendig, og er bare med på å forkorte levetiden.

I en D900 ligger 2 av harddiskstasjonene midt på foran, rett under touchpad'en, den tredje ligger over batteriet, til høyre for touchpad'en. Man må fjerne batteriet for å komme til.

Endret av thomit
Lenke til kommentar

Det er veldig få tester ute av både D900F og M980 ennå.

Her er en på tysk, med store bilder og benchmarks; igjen, bruke Google translate dersom tysken din er ehm... mangelfull. Cyber-System i7 Klikk på bildene for å få dem større.

Man finner igjen maskinen under flere ulike navn, derfor er det vanskelig å google seg fram til opplysninger. Det finnes meg bekjent ikke en eneste Clevo under eget navn - Clevo har alltid levert barebone-chassier til andre, med hovedkort og kjølesystem i; disse setter så inn div. komponenter og setter sitt eget navn på dem. Bl.a. var det Clevo som leverte varene til Alienware for en tid tilbake. De nyeste Alienware-maskinene er det Arima som lager, tror jeg.

Det er jo relativt få egentlige bærbarprodusenter som leverer til alle de kjente merkene - De største er MSI, Compal, Asus... en HP eller en Dell er jo aldri laget av HP eller Dell selv. Clevo er en av de mindre av disse produsentene, men konsentrerer seg altså om det høytytende entusiast-markedet. Ute etter en hendig liten netbook med høyest mulig ytelse? Se etter en Clevo ;)

Endret av thomit
Lenke til kommentar
Dette med turbo memory vil jo kunne være interessant for andre også, og jeg tester det gjerne for den nette sum av 500 kr(?) ekstra for at andre eventuelt kan lære av mine feil. :) Spesielt om jeg med et tastetrykk kan skru av hele skiten om det viser seg at det bare sinker systemet.

Jeg er jo heller ikke fremmed for å innrømme at jeg glatt kunne spart noen tusen på å ikke velge den sprekeste prosessoren i lista, men også der vil det jo være interessant for andre å se på mine bencher mot lignende systemer med andre prosessorer. Nytten kan absolutt diskuteres, og jeg tror ikke det er mange som blir overrasket over at jeg mest sannsynlig vil si om en måneds tid at man kan jekke seg et par hakk ned på prosessorsiden uten å tape så mye som et sekund i loadingtid osv.

@khayne:

Sjekk med Multicom angående oppsett med dobbel SSD. Hos meg valgte jeg 80GB SSD som primærdisk og 1TB (2x500GB) som sekundær. Veit det er 3 sloter til HDD i den. I konfiguratoren ser det imidlertid ikke ut til å være et alternativ med 2x80GB SSD som sekundær, uten at jeg forstår hvorfor det ikke skal være mulig. Hvilket oppsett har du bestilt sånn ellers? Har du nylig bestilt, eller har du ventet lenge på leveranse?

Gleder meg fælt nå.. :) Den kom på ca 31k.

Bestilte sist helg så det er vel en uke nå. Venter på SSD'en skal komme. Tipper resten er ferdigbygd allerede. Det blir 2x 80GB da. Liker å ha en dedikert systemdisk for lette reinstalleringer.

Lenke til kommentar

Oppdatering: Har nå foretatt en forsiktig overklokking av grafikkortet (650/1650/1025), med NVidia's egen systemsoftware. Virker helt stabilt med alle spill og testprogrammer jeg har kjørt, uten nevneverdig høyere temperaturer. Overvolting ikke nødvendig, da den i D900F allerede ligger på 1,05 Volt. Får da:

3Dmark 06: 14008

3Dmark Vantage: P7400 (5858/35122)

I Crysis på high setting og med 1920 x 1200 oppløsning får jeg da et gjennomsnitt på like i underkant av 27 fps.

Må si jeg er meget fornøyd med hva jeg kan få ut av et GTX280M kort i denne maskinen :yes:

Endret av thomit
Lenke til kommentar

Oi, såpass thomit? Det er faktisk ganske bra! :D Og frustrasjonen blir stadig større over at jeg ikke har pcen her i huset før om lang tid enda! Hehe! Ser at W870 er ute til bestilling hos Multicom, men den overbeviste meg (heldigvis) ikke på samme måte som D900F. Glad jeg ikke ventet, hadde bare tatt enda lenger tid å få den.

Fått din enda Khayne?

EDIT:

Hva endte Crysis på med samme setting før OC thomit?

Endret av ..Bjørnar..
Lenke til kommentar

Varierte mellom ca. 19 - 30 fps, stort sett. Tenker at gj.snitt lå sånn ca. på 24-25.

Opplevde Crysis som fullt spillbart da også, merket ikke noe særlig hakking eller stotring. Hvis man likevel ikke er helt fornøyd, er det bare å sette ned oppløsningen litt. Eller lavere setting på grafikken - men da begynner man for fullt å se merkbart mindre eye candy. Er bare det at jeg insisterer på skjermens fulle oppløsning :whistle:

Begynner jo også å bli overflødig med AA på en så høy oppløsning...

Endret av thomit
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...