Gå til innhold

[Løst]Hva er beste lappis til 30.000 kr til tyngre oppgaver og spill?


..Bjørnar..

Anbefalte innlegg

Hmm det er nok veldig mange delte meninger om dette, og man skal være rimelig blodfan/eier av dette produktet for å forsvare designet for tristere er det neppe mulig å få det.

...

Spesefikk hvis du gidder å punge ut masse penger blir det rått, innpakkingen er og blir NOT pr år 2009 det tror jeg de fleste er enige i hvis man er objektiv...

 

Hvis man betaler 30.000+ for en ny PC så bør man tenke mer objektivt på varmeledning og luftstrøm i chassis, god komponentbeskyttelse, holdbarhet i struktur, og slikt, enn på å ha stilig aluminiumsfinish med en masse blinkende LEDs. Et godt designet chassis har mye å si for levetiden til maskinen, da kan man relativt lett stille færre krav til design siden det ikke er maskiner man skal dra med seg rundt uansett.

 

Ikke det at jeg ville blitt sett in public med en selvlysende Alienware med "tøft" alien-motiv bakpå heller.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Huff da blir det skremmende å tenke på at chassie på D900 er fra 1996 :!: Blinkende led kan man faktisk skru av på både Dell og Alienware hvis man vil gjøre de mer anonyme og de står neppe noe tilbake ang levetid på produktet heller... Egentlig en rar diskusjon med tanke på firma Multicom som ingen ville kjøpe pc av for bare et par år tilbake grunnet useriøsitet men de må ha tatt seg sammen tydeligvis.

Endret av Jada-jada
Lenke til kommentar
Huff da blir det skremmende å tenke på at chassie på D900 er fra 1996 :!:

 

Måten vi bygger hus på har heller ikke forandret seg fundamentalt de siste 30-40 årene. Hva er poenget ditt? Kan ikke et chassis designet i 1996 fortsatt tilfredsstille krav til god byggekvalitet?

 

Men kjære vene det var da du som skrev dette (man bør man tenke mer objektivt på varmeledning og luftstrøm i chassis, god komponentbeskyttelse, holdbarhet i struktur, og slikt) Så kritiserer du Dell og Alienware for at de har satset mer på blinkende lys en kvalitet og levetid? Nei dette blir rett og slett for dumt så finn noen andre å leke med :roll:

Lenke til kommentar

Vi var jo litt inne på en potensiell Multicom Kunshan W870 tidligere. Ta en kikk her godtfolk. EUROCOM W870CU Cheetah er samme saken som Multicom vil tilby, og spesifikasjonene er nok tilsvarende.

 

Skuffelsene: Sprekeste i7-mobile prosessor blir en 920XM extreme på 2Ghz? Noen som kjenner til om denne klokkefrekvensen er sammenlignbar med f.eks. frekvens på quadcore 9300 extreme? Ingen mulighet for skjermkort i SLI?

 

Det positive: Plass til 2 disker, åpner for en OS-disk av typen SSD. :)

 

Det mest interessante: "nVidia GTX 280M; MXM 3.0 Type B; upgradeable to Next Generation Nvidia GPU technology when available". Er det MXM3.0 type B på D900 også eller?

Lenke til kommentar
Vi var jo litt inne på en potensiell Multicom Kunshan W870 tidligere. Ta en kikk her godtfolk. EUROCOM W870CU Cheetah er samme saken som Multicom vil tilby, og spesifikasjonene er nok tilsvarende.

 

Skuffelsene: Sprekeste i7-mobile prosessor blir en 920XM extreme på 2Ghz? Noen som kjenner til om denne klokkefrekvensen er sammenlignbar med f.eks. frekvens på quadcore 9300 extreme? Ingen mulighet for skjermkort i SLI?

 

Det positive: Plass til 2 disker, åpner for en OS-disk av typen SSD. :)

 

Det mest interessante: "nVidia GTX 280M; MXM 3.0 Type B; upgradeable to Next Generation Nvidia GPU technology when available". Er det MXM3.0 type B på D900 også eller?

 

 

Mange har sperret øynene opp over at de mobile versjonene av Core i7 er klokket så tilsynelatende lavt. For det første er det noe av prisen man betaler når man skal spare strøm og lage mindre varme, for å få dem til å passe en bærbar - for det andre er ikke klokkefrekvenser så betydningsfullt som det en gang var. For bare en liten stund siden var det ikke uvanlig med en Pentium 4 med 4Ghz - nå er raskeste Core i7 nede på 3,3 Ghz. Trenden går nedover.

Likevel kan vi vel gå ut i fra at de slår dagens 4-kjerne mobile prosessorer - i hvert fall når det gjelder applikasjoner som faktisk bruker 4 kjerner, eller de 8 trådene som en mobil Core i7 jo har felles med desktop i7.

 

For ordens skyld: Eurocom i Canada er kjent for å være tidlig ute med å tilby nye Clevo'er - men de reklamerer med produktene lenge før de faktisk får dem fra Clevo også :roll: Så ta det med en god klype salt.

Endret av thomit
Lenke til kommentar
Det skal være på det rene at det har kommet meg for øret at Multicom ikke er så langt unna å legge ut en konfigurator på W870.. ;) Leveringstid er svært usikker.

 

Er mest komponentene jeg var interessert i, mye tyder vel på at det er de samme prosessoralternativene osv som vil bli tilbudt her gjennom Multicom?

 

De enkelte importørene/videreselgerne av Clevo står tildels fritt i hvilke komponenter de vil tilby - men erfaringsmessig er det lite forskjell på de forskjellige verden over. Det blir nok i7'er , ja , og GTX 260 og/eller 280 - om Multicom vil tilby ATI 4870XT er mer usikkert.

Lenke til kommentar
Det skal være på det rene at det har kommet meg for øret at Multicom ikke er så langt unna å legge ut en konfigurator på W870.. ;) Leveringstid er svært usikker.

 

Er mest komponentene jeg var interessert i, mye tyder vel på at det er de samme prosessoralternativene osv som vil bli tilbudt her gjennom Multicom?

 

Konfigurasjonssiden hos Multicom vedr. M980 var oppe 2 mndr. før de faktisk kunne begynne å levere dem til folket...

Lenke til kommentar
Konfigurasjonssiden hos Multicom vedr. M980 var oppe 2 mndr. før de faktisk kunne begynne å levere dem til folket...

 

Oi, såpass ja.. Den vil bli levert med samme grafikkløsning som på D900 fikk jeg opplyst. Han hadde ingen info vedrørende prosessorer, men det har jeg jo til stor grad funnet selv.

 

Men hvordan er det med byggekvalitet på D900 egentlig? Så det var noe av det notebookreview.com hadde å påpeke i sin test. Og sist, men ikke minst: Hvilke erfaringer har folk vedrørende Multicom? Kan ikke kjøpe så dyrt utstyr av folk som nekter å yte service for å si det sånn. Er jo selvfølgelig redd for at noe skal kunne gå til skogs i et sånt oppsett.

Lenke til kommentar
Konfigurasjonssiden hos Multicom vedr. M980 var oppe 2 mndr. før de faktisk kunne begynne å levere dem til folket...

 

Oi, såpass ja.. Den vil bli levert med samme grafikkløsning som på D900 fikk jeg opplyst. Han hadde ingen info vedrørende prosessorer, men det har jeg jo til stor grad funnet selv.

 

Men hvordan er det med byggekvalitet på D900 egentlig? Så det var noe av det notebookreview.com hadde å påpeke i sin test. Og sist, men ikke minst: Hvilke erfaringer har folk vedrørende Multicom? Kan ikke kjøpe så dyrt utstyr av folk som nekter å yte service for å si det sånn. Er jo selvfølgelig redd for at noe skal kunne gå til skogs i et sånt oppsett.

 

Hvilken test? Notebookreview har ikke testet D900F ennå - mente du Notebookcheck? De testet et pre-produksjons eksemplar, og Notebookcheck er gode på nyheter, ikke fullt så gode på etterettelige tester. Jeg har ingenting å utsette på byggekvaliteten på min maskin.

Jeg har sagt min mening om Multicom - jeg mener at de driver som de fleste andre norske nettbutikker, på en noenlunde profesjonell måte. Alle nettleverandører vil ha sin andel av misfornøyde kunder, ikke sant? Men for all del - er noen uenige eller har en annen erfaring enn meg, er det bare å si fra... men jeg vet ikke om det helt passer i denne tråden - det finnes egne tråder for sånt.

Lenke til kommentar
Er åpen for at jeg har bomma her, men er ikke dette den maskinen? :)

 

Notebookreview.com - AVADirect D900F review

 

EDIT: Og ja, erfaringer kan vi ta i en annen tråd. :)

 

 

Ah, den ja. Hadde glemt den. Saken er at vi venter spent på den egentlige testen av D900F i forumet hos Notebookreview - det er der de virkelige ekspertene og entusiastene er å finne. Følg med når en viss Gophn publiserer sin test - den kommer til å bli meget grundig. Og nådeløs.

 

Joda, jeg ser at denne testeren reagerer litt på byggekvaliteten - det eneste jeg kan si er at jeg skjønner ikke hvorfor. I og med at denne testen kom såpass tidlig, lurer jeg på om ikke dette også kan dreie seg om et preproduksjons eksemplar.

 

Edit: Ved nærmere ettersyn forstår jeg hva han reagerer på - at områdene på hver side av touchpad'en og baksiden av skjermen (lokket) flexer litt hvis du trykker hardt - det gjør det, i likhet med 99% av alle bærbare. Hvis du trykker hardt. Jeg ser det ikke som noe problem, hvis man ikke da har for vane å hvile albuene oppå selve maskinen. Jeg må si at jeg synes det er rart at han nevner dette som en særskilt svakhet - det må vel være at han synes at en såpass dyr maskin burde være flexfri. Og da kan det forstås, selvsagt.

Endret av thomit
Lenke til kommentar

Jada, den type flex både forstår og aksepterer jeg, selv om jeg begynner å vende meg til Lenovos pcer hvor flex er et absolutt ikke-problem. Ingen flex i tastatur eller noen sted verken på lokk eller chassis. Men så er jo greia igjen at en Lenovo til den prisen er halvparten så godt specet om man kun ser på tekniske data og benchmarks.

 

Har du vært borti noen IBM/Lenovo thomit? Er det noe flex i tastaturet på D900F å snakke om?

Lenke til kommentar
Jada, den type flex både forstår og aksepterer jeg, selv om jeg begynner å vende meg til Lenovos pcer hvor flex er et absolutt ikke-problem. Ingen flex i tastatur eller noen sted verken på lokk eller chassis. Men så er jo greia igjen at en Lenovo til den prisen er halvparten så godt specet om man kun ser på tekniske data og benchmarks.

 

Har du vært borti noen IBM/Lenovo thomit? Er det noe flex i tastaturet på D900F å snakke om?

 

Jeg vet godt hva du mener når vi snakker om Thinkpad'er - de er (i hvertfall noen av dem) i den ene prosenten som ikke flexer ;)

 

Jo, det er da litt flex i tastaturet også, hvis jeg trykker meget hardt - men det merkes ikke i daglig bruk - og jeg er en av de som trykker nokså hardt når jeg skriver ... har ikke lært meg Touch, nei...

Det er mindre flex i tastaturet enn for eksempel i området til høyre for touchpad'en. Og den flexen som er der, er ikke rare greiene, synes jeg.

Endret av thomit
Lenke til kommentar

Sånn tøtsj er for de som ikke klarer å finne frem på tastaturet selv! ;) Jeg får sove på dette ut helga trur jeg. Klarsignal er nå gitt, så det handler bare om å få bestemt seg. Takk for hjelpen så langt, og kom gjerne med flere innspill dersom noen har mer å legge til eller flere ting jeg bør ta med i betraktningen.

Endret av ..Bjørnar..
Lenke til kommentar

Jeg kan ramse opp det negative for deg - men det meste av dette er du vel inneforstått med.

 

Batteritid. Ikke noe å rope hurra for - du bør ha et strømuttak i nærheten. Regn med litt mer enn 1 time med nettsørfing. Spiller du, er du heldig hvis du får en halv time.

 

Størrelse og vekt. Stort beist, dette her - men mindre enn 18-tommerne. Ukomfortabel å bruke i tog, buss, fly, bil. I tillegg til størrelsen, er det det der med at det er skummelt å bruke den på fanget, eller på et sete med myk stopping - blokkerer du en vifte, blir det fort veldig varmt. Dessuten er strømadapteret av de større også - faktisk omtrent like stor og tung som en murstein. Det er også begrenset utvalg av bærevesker eller ryggsekker som er store nok. Tips: Kjøp billigste alternativ hos Multicom i samma slengen, nemlig en skulderstroppveske fra Trust - den går så vidt ned i en sånn, og frontlomma er stor nok til å romme strømadapter, kabler + mus. Ikke beste kvalitet, men den duger mens du ser deg om etter noe "bærre lækkert".

 

Kritikk. Du får regne med slengbemerkninger fra folk - spesiellt får du kritikk fra de som ikke har råd til en selv, eller som ikke fatter poenget med å ha en slik :D

Endret av thomit
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...