Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

[Løst]Spørsmål om spekter, trenger hjelp

Anbefalte innlegg

Hei, jeg var borte forrige uke fodi jeg var sjuk, og da hadde klassen forsøk. Hvis vi er borte under forsk så skal vi svare på spørsmål, og jeg tenkte da at jeg skulle sette meg ned å jobbe med dette nå.

Problemet er bare at de tingene som blir spørt om står ikke i boka, har sjekke overalt i boka til og med i stikkordsregisteret. Har også brukt nettet litte grann. Nå har også fattern brukt 2 timer på å prøve å forklare det og jeg kjønner forsatt ikke en dritt. Så tenkte jeg kunne spørre om hjelp her.

Oppgavene er:

1 Hvilke 3 typer spekter har vi og forklar forskjellene på dem.

2 Hva er elektronsprang.

3 Hvilke informasjon kan vi få ut av bruken av spekter.

Vær så snill å hjelp, fordi jeg forstår ikke en dritt av dette her.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1, Hvilket spektrum snakker vi om? Regner med at lys er ett av de, da kan jeg gi deg ett svar på oppgave 3: Før i tiden trodde ingen at vi kom til og finne ut hva solen bestod av, men ved og studere farge/lys spektrumet kunne forskere se hva solen bestod av. Det samme gjelder for røyk, da det er mulig og se hva den er uten og ta ''stikkprøver''. Grunnen til at vi ikke kan se dette er at vi oppfatter bare rød, grønn og blå (tror det var slikt) og det blir ikke så mange farger totalt.

Så en video om dette på youtube for ei stund siden, så husker ikke så mye siden jeg aldri brukte infoen. Kan sende link om du vil, men er på engelsk.

Lenke til kommentar
Gjerne gi meg link :)

La meg se...

1 Er du sikker på at det er 3 stk ? Har desverre ikke bøkene mine her, men eneste jeg kommer på er emmisjonsspektre og det motsatt nemlig adsorbsjonsspektre.

2 Når et atom tilføres energi så vil et eller flere av elektronene gå fra grunntilstanden opp til et høyere energinivå. Så vil elektronet falle tilbake til grunntilstanden og samtidig sparkes det ut et foton (lys altså). Hvor mye energi disse fotonene har er forskjellig fra hvert grunnstoff, dermed dannes det et emmisjonsspekter med fargede linjer i spekteret. Jeg anter disse elektronsprangene er hoppene opp og eller ned for elektronene.

3. I naturfag tenker de mest på å kunne utifra lyset vi får fra stjernene finne ut hva stjerner er laget av. Det kan også brukes til analyse som ICP-AES eller røntgen-fluorisens

Cobos

Lenke til kommentar

Cobos sier mye fornuftig. :)

Du kan jo prøve å google emisjons- og absorpsjonsspektere for mer utfyllende info, er feil tidspunkt for meg å prøve å forklare skriftlig.

Men det tredje type spekter (på spørsmål 1) er et fullstendig spekter (tror det heter noe annet på naturfagspråk). Altså et spekter hvor absolutt alle fargenyanser er representert (i motstning til f.eks. lysstoffrør som gir et emmisjonsspekter som mangler noen farger (derfor ser noen farger annerledes ut i lyset fra noen lysstoffrør)).

Lenke til kommentar
Gjerne gi meg link :)

La meg se...

1 Er du sikker på at det er 3 stk ? Har desverre ikke bøkene mine her, men eneste jeg kommer på er emmisjonsspektre og det motsatt nemlig adsorbsjonsspektre.

2 Når et atom tilføres energi så vil et eller flere av elektronene gå fra grunntilstanden opp til et høyere energinivå. Så vil elektronet falle tilbake til grunntilstanden og samtidig sparkes det ut et foton (lys altså). Hvor mye energi disse fotonene har er forskjellig fra hvert grunnstoff, dermed dannes det et emmisjonsspekter med fargede linjer i spekteret. Jeg anter disse elektronsprangene er hoppene opp og eller ned for elektronene.

3. I naturfag tenker de mest på å kunne utifra lyset vi får fra stjernene finne ut hva stjerner er laget av. Det kan også brukes til analyse som ICP-AES eller røntgen-fluorisens

Cobos

Fikk hjelp av muttern, så kjønte det nå. Ja det er 3 stykker, Kontinuerlig spekter (hvitt lys), Emisjonsspekter og absorbsjonssspekter.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...