Gå til innhold

Hjelp til billig "film" pc ?

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg vurderer å kjøpe meg en pc for å se film osv på.

Jeg kommer til å se på en 42" skjerm, men vet ikke om jeg trenger et bra skjermkort osv til å få et bra bilde på skjermen?

Så det hadde vært fint hvis noen kunne ha satt opp et oppsett som kommer til å gi et bra bilde ;) Og jeg skal fortsatt kunne laste ned film, musikk osv mens jeg ser film.

:new_woot:

- Skjerve

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I og med at det ser ut til at kun se film er bruksområdet så kan du gå for noen ekstremt rimelige løsninger. At du vil laste ned etc samtidig medfører at "mediaboksene" må droppes.

Multicom har en PC basert på Intel Atom og nVidia Ion til under 3 000 kr, Asrock Net Top ION 330,. Bruk Ubuntu og XMBC på denne så har du et bra valg.

Et annet bra valg er basert på Asus Pundit P4-P5N9300. Denne koster ca 1 550 kr, men CPU, DVD, Hardisk og minne må kjøpes i tillegg. Regner vi 1 800 kr for disse delene til sammen så blir prisen nesten 3 400 kr. Igjen samme programvarekonfigurasjon.

Begge disse har svært små kabinett, og således begrenset med lagringskapasitet. Men det kan klart løses med eksterne disker.

Alle andre løsninger vil nok bli hakket dyrere.

Grunnen til anbefalingen av Ubuntu + XMBC er at XMBC kombinert med Linux og nVidia integrert grafikk bruker det integrerte skjermkortet meget effektivt og resten av systemet vil ha liten belastning.

Lenke til kommentar

Tja, kan selvsagt ikke dy meg for å komme med et par rimelige AMD baserte alternativ.

Ville dersom jeg skulle bruke lite på en slik maskin faktisk vurdert å tatt meg en tur på

og sedd litt på denne bærbare, jeg har ikke testa den, så dette er ikke noen anbefaling basert på erfaring, men speifikasjonene er gode i massevis for film og mere til, og med et minnespor er det lett og utvide til 4 gb, hdmi gir lettvindt tilkobling til flatskjermen.

Jeg ville dersom jeg skulle sedd på den først hørt på den under bruk, har brukt et par eldre modeller av Packard Bell og de hadde et skremmende lydnivå. Men den er i utgangspuntet meget mye for penga, og sammen med trådløst mus og tastatur en grei sak å ha under Tv' en.

Mitt største ankepunkt er at noe der må være galt, er jo omtrent samme spes som på min bærbare HP pavilion til 6000,-(4 md siden), 2 gb minne mot 4 gb og litt mindre hardisk. Men jeg vet rett og slett ikke hvorfor den er så billig.

Skulle jeg bygge, som jeg ville ha gjort skal jeg komme tilbake til, men jeg vet at spesifiaksjonene ytelses messig inkludert vista i forhold til den der elkjøp saken blir vanskelig å toppe. Muligens mulighet til souround noe som er viktig for film, men det kan løses enkelt og forholdsvis rimelig Med en av de her, tja og så er det liten hardiskapasitet, men det løses jo også rimelig godt ved hjelp av eksterne HDD, 1 gb ligger fra ca kr 650 og opp.

Jeg skal nå i allefall ta en titt på den, for en liten julegave, men er skeptisk i utgangspunktet, når noe virker for godt til å være sant , så er det som oftest det.

Edit: Redigert surre link, se neste post

Endret av Osse
Lenke til kommentar

@Osse:

Du må ha surra gruelig stygt med linken (vi to har frekventert forumet her så lenge begge to at vi kan si det som det er). Sjelden jeg har sett deg visse så klare ..... brukerfeil.

Ellers er jeg enig med deg! Særlig om vi snakker om mulige løsninger med litt bedre plass til f.eks lagring (men dessverre litt høyere pris) er det mange potensielt meget gode AMD alternativ.

Lenke til kommentar

Det er rett og slett ikke mulig å bygge en stasjonær med tilsvarende eller bedre spesifiaksjoner med OS, for samme pris som den der Pacard Bell Easynote til kr 3333,-. OS koster ca 950, og 2400 holder bare ikke for hk/psu/cpu/minne/Dvd brenner/hardisk/tastatur og mus, i allefall dersom en skal ha like god ytelse.

Skal du ha med Operativsystem, eller vil du gå for Linux ?

Hvor mye vil du maks bruke på riggen. =?

Vi kommer nok på rundt 4000-4500 med OS for en god Mediapc. Skulle jeg bygget en rimelig mediapc, som skal stå under Tv'en i stua, så er det første å finne et kabinett som er rimelig og tar seg noenlunde bra ut under TV, det rimligste jeg vet om som har potesiale til å ha god kjøløsning og være stille er dette.

post-68520-1253141654_thumb.jpg

Endret av Osse
Lenke til kommentar

Normalt sett bruker jeg prisguiden når jeg skal sette opp, men siden ikke kabinettet er å finne der, samt at kun Multicom fører det rimelige 780G hovedkortet, gikk jeg på Multicom og satte opp det rimligste oppsettet som jeg mener tar seg nogenlunde bra ut under TV'en. Dog ville jeg nok ha plusset på noen hundre, blant annet på PSU. Og jeg vet faktisk ikke om det er vifter med det kabinettet, men tror faktisk ikke det, står optinal hos produsent.

Hovedtrekk: Phii 250 3 ghz, 4 gb minne, 1 tb Hdd, 780 chipsett med integret grafikk, Windows vista 64 bit, IR mus og tastatur for rekkevidde opp til ca 10 m., Dvd avspiller og brenner, Totalpris kr 4363,-.

Kan selvfølgelig komme rett rundt 4000,- med vanlig trådløst mus og tastatur og litt midre hardisk, men en skal nå sitte i sofaen og styre PC'en, og begynner det å bli 3 m + mellom pc og et vanlig trådløs mus og tastatur så blir det ofte endel krøll, derfor IR mus og tastatur. Og det tar seg bra ut også. Bakdel Med Ir såvidt jeg husker er at det ikke må være hindringer mellom sender og mottaker (som på en vanlig fjernkontroll)

Her er iallefall det rimeligste jeg vill gått for en MediePC.

MICROSOFT Remote Keyboard Mediacenter Trådløst tastatur m/mus uten IR dongle (ZV7-00041) OEM (ZV7-00041) 100+ tilgjengelig 209,- 209,-

OEM IR Receiver USB Vista Comp. (IR605A) 100+ tilgjengelig 151,- 151,-

MICROSOFT Windows Vista Home Basic 64-bit, norsk OEM (winvistahomebasicnor64) -- 830,- 830,-

PointOfView Diamond Black 400W PSU (r-720166-1) 20+ tilgjengelig 352,- 352,-

PointOfView M2-station ATX, Media Center modell (R-CASE656199) 5+ tilgjengelig 499,- 499,-

SEAGATE Barracuda LP 5900.12 1TB 3.5" 5900RPM 32MB SATA/300 (ST31000520AS) 100+ tilgjengelig 619,- 619,-

Sony Optiarc AD-5240S 24X DVD±R/RW DL SATA, Black, Bulk (AD-5240S-0B) 50+ tilgjengelig 177,- 177,-

AMD ATHLON II X2 250 3.0GHZ Dual Core AM3 L2/L3 2MB 65W P (ADX250OCGQBOX) 1 stk tilgjengelig 637,- 637,-

G.SKILL PI Black DDR2 PC2 6400 CL4 4GB Kit (F2-6400CL4D-4GBPI-B) 5+ tilgjengelig 494,- 494,-

ECS Elitegroup A780GM-M3 AMD 780G & AMD SB700, DDR2, Socket-AM2+, GbLAN, DVI, VGA, PCI-Ex16, mATX (A780GM-M3) 20+ tilgjengelig 395,- 395,-

Totalt (inkl. mva): 4 363,-

Når det gjelder vifter til kabinettet kan jeg ikke se at Multicom her noen vifter jeg tør å anbefale, Nærmeste må være denne for montering bak., eventuelt denne for sidemontering Men her må si at jeg ikke har funnet bilde av insiden på kabinettet, og kan ikke helt sikkert si hvor de bør monteres, men 1 stk bak for utblåsing luft er et sikkert startpunkt monters da i den vifteplassen nærmes psu viften.

Men jeg ville gått til Amentio og bestilt 2 av disse for utblåsing bak.

Strengt tatt burde det greies uten andre vifte for utblåsing enn psu vifta, men det resulterer som oftest i at psu og cpu vifta må jobbe hardere og dermed mer støy.

Endret av Osse
Lenke til kommentar

Ja, kan vel komme med noen flere retningslinjer osv.

MINST 500gb HDD (kabinettet må ha plass til minst èn ny HDD som kommer til å settes inn etter hvert)

Helst 4GB RAM

Hadde tenkt meg noe rundt 4-5k

Trenger nok ikke OS ennå, ettersom jeg kommer til å ha XP på pc'en til Windows 7 kommer

HDMI selvfølgelig

Kommer nok til å bygge selv, og ja, som dere sier skal den være stille

Trådløs mus og tastatur kan også settes opp, men kan også kjøpes separat senere.

Kommer til å kjøpe fra èn nettbutikk, så helst sett opp listene i de nettbutikkene dere synes er billigst/best service :)

Men de fleste oppsettene så ganske greie ut, men vær sikker på å få med disse få "betingelsene" :w00t:

- Skjerve

Endret av Skjervee
Lenke til kommentar

Skal den stå under TV'en eller seperat, runkt 4-5 k uten os og du har det du spør etter.

Av rimelige kabinett for det er det lite, er egentlig kun det som er bilde på lengre opp i tråden av de rimelige kabinettene.

Eller går det greit med et miditower.

Lenke til kommentar

Tror nok det går greit med et miditower, ja

Den kommer til å stå på siden av tv'en tror jeg, men er ikke helt sikker ennå :)

Jeg vil jo selvfølgelig ikke ha en CPU som er av det virkelige trege slaget, men jeg klarer vel å endre på det etter behovet jeg bestemmer meg for også :)

Men kan du sette opp et oppsett på enten Komplett eller Amentio for meg?

- Skjerve

Endret av Skjervee
Lenke til kommentar

Gikk på amentito. Nå går jeg for et oppsett på rundt 4000,- og ikke nødvendigvis det billigste, satser på en tilnærmet lydløs sak, som du faktisk har krefter nok til det mest , selv litt lett gaming, av litt eldre spill.

Cpu - Amd Athlon II 245 - 2,9 ghz dobbelkjerne

Asus matx, 785g, med 128mb sideport minne

Her kunne vi selvsagt spart et del, men mener en får igjen for DDR3 minne og 128 mb eget grafikkinne. Også siden grafikkdelen deler minne når det er behov for mer en 128 mb, så er litt raskt minne å foretrekke.

4 gb corsiar 1333 mhz minne

1 tb Seagate Hardisk, 5900 RPM

Her anbefaler jeg faktisk en disk med 5900rpm, dette er godt nok for film/nedlastingsbruk, samt at de er mer støysvak enn 7200 rpm diskene.

Samsung DVD brenner/spiller

PSU- Corsiar 450 vx

Dette er blant markeds mest stillegående psu'er og 450 w holder selv du på et senere tidspunkt skulle ønske å sette inn skjermkort.

Arctic Cooling Alpine gt - gpu kjøler

Det følger med en cpu kjøler med proserroren, og den er ikke så gal, men denne kjøleren er knapt hørbar og vel verd de 86 kr ekstra.

2 stk Arctic Coolig kabinettvifter 500-2000 rpm

Disse 2 monterer du for innsug luft på siden av kabinettet, de har egen tempraturføler som du gjerne plasser sån høvelig midt i kabinettet.

Coolermaster Elite 360

Dette er et lite kabinett, og har derfor en del begrensinger, men tar seg bra ut, kan brukes stående eller liggende, kun plass for 2 hdd, samt at det bør monteres støvfilter på luftinntak rett over cpu'en.

Kabinett er smaksak, men jeg synes det passer fint til en videorigg. Gi beskjed dersom du ønsker et annet kabinett, kjøleanbefalingene kabinett er gjort med tanke på det jeg linket til.

Jeg har som sagt ikke gådd for det rimligste, mener at du burde bli førnøyd med den her, den skulle være tilnærmet lydløs, og ta seg bra ut.

Tja og handlevogna ligger nå på kr 3999,-. Kan barbere bort rundt 500 kr uten at det får noen store ytelsesmessige kosekvenser, men vil gå utover støy, litt grafikkytelse.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...