Gå til innhold

Misbruk av Webshop Guiden

Anbefalte innlegg

Vel, jeg har som sagt ingen problemer med å være enig med deg i det aller meste som gjelder snøen som falt i fjor og male gammelt korn etc. MEN: Det er jo ikke det det handler om fra min side. Ytringsfriheten og dine personlige meninger er vel å bra og de har du full rett til å ha men det er kanskje ikke så lurt å misbruke det til å støtte ukritisk opp om de som betaler for annonseplass? Det som er problematisk er at du fortsatt ikke innser at din tro på din egen profesjonelle integritet og nøytralitet kanskje ikke har så stor betydning. Det som har betydning er vår tro på din/deres profesjonelle integritet og nøytralitet.

Dette har vært debatert mange ganger og jeg får fortsatt ikke inntrykk av at det har gått helt opp for dere at det er vår tro som avgjør om dere oppfattes som ryddige, redelige, profesjonelle etc. Dette minner meg stygt om Oslo Høyres argumentasjon for fortsatt å holde hemmelig hvem som ga pengegaver til partiet: "Vi lar ikke vår politikk styre av hvem som gir oss penger. Det er helt sant!!! Så dere må bare stole på oss!!!" Etter mye pes i media skjønte de at selv om det var riktig det de sa var det ikke særlig intelligent. Håpet er jo at dere innser det samme...?

Ta til etteretning? Flott! Bare ikke du bruker det uttrykket på samme måte som min forrige sjef. For han betydde det: "Jeg hører hva du sier og gjør ikke noe med det". Case closed. :wink:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Vi jobber med saken, ting tar tid.

Jeg har vært i kontakt med NorskElektrodata over Email og idag fikk jeg sannelig svar. Deler av mailen sier:

"Når det gjelder denne saken så har jeg vært i kontakt med hardware, Og for og prøve og motbevise dette litt så har vi valgt og legge ut en banner på sidene til hardware for og vise at vi ikke trenger og legge ut useriøs reklame på forumsidene til hardware."

At de nekter for at det er dem som har lagt inn disse postene er vel ingen bombe, men det er faktisk en annen ting som får hårene i nakken min til å reise seg.

Ikke rart det har vært utrolig vanskelig å få hw.no til å uttale seg om saken, jeg har sendt 6-7 PM'er til moderatorer, sendt mail til forumstyret men det eneste svaret er at Ting Tar Tid..

Dette har vel ikke noenting med at NorskElektrodata har begynt å kjøpe reklame-bannere på hw.no eller?? Jeg tror ganske enkelt at hw.no vil tie dette ihjel fordi de verdsetter pengene de får av reklamen mere enn de bryr seg om leserene og brukerene av forumet! IGJEN ser vi at den stadig omfattende fokuseringen på inntekter går utover både brukerene og hw.no's troverdighet. Dette er latterlig!

Vent litt nå. Vi må ikke glemme hva et forum egentlig dreier seg om. Å få svar på sine spørsmål nemlig.

Du skriver at hardware.no verdsetter penger mer enn de bryr seg om leserne på forumet. Det høres helt idiotisk ut spør du meg. Tar du virkelig SÅ stor skade av at en på forumet legger ut noen tråder der han reklamerer for sitt selskap? Krenker det dine rettigheter på et eller annet vis?

Du snakker om at hardware.no fokuserer på inntekter? Forumet er GRATIS, det er ikke en rettighet men et tilbud, du er velkommen til å bruke det dersom du vil, hvis ikke, finn deg et annet forum.

Dessuten, selv om hardware.no hadde tiet om saken nevnt denne tråden av økonomiske grunner, noe de ikke har gjort, ville det ikke overrasket meg i det hele tatt.

Det er ingenting galt i å tjene litt penger til hardware.no`s fordel, særlig over en så ubetydelig sak som dette. Det er mange her som verdsetter penger framfor mye annet, hva skjedde da psdata ( hvis jeg husker riktig) skrev feil pris på Corsair minne og en smarting la ut liken her på forumet?Tror nok dere husker det. Helt ærlig,ingen med hånda på hjeret kan vel si at de tar seg nær av alle "reklametrådene".AT de strider imot reglene er en annen sak, la moderatorne ta seg av det, istedenfor å blande seg oppi disse trådene og bidra til et tresifret antall poster før de stenges. Er det virkelig så vanskelig å IGNORERE tråder? Føler folk en slags trang til å svare?

Ting TAR faktisk tid.Det er ikke noe moderratorne finner på for å utsette å løse en konflikt. Jeg sier bare: La moderatorne ordne opp i slik og fokuser heller på å svare på tråder til de som trenger svar på sine spørsmål. Liker dere ikke forumet? Finn dere et annet et.

Lenke til kommentar

Så mye om og men for en så liten sak...

Grunnen til at vi ikke har gått ut offentlig i forumet ved slike anledninger er at dette er noe vi tar opp med butikkene direkte. Hardware.no er ikke, og har aldri vært, tilhengere av å "drite" ut folk/bedrifter offentlig for slike tulleting. Før det så prøver vi å løse ting på en minnelig måte. Å gå ut offentlig i et forum for å "drite" ut noen minner bare om barnslig oppførsel. Det kommer vi ikke til å gjøre fremover heller.

Når det er sagt så er jeg helt enig med dere i at det har vært for mye "snikreklame" i forumet. Det er en meget uheldig uvikling og vi må hele tiden revurdere måten vi håndterer det på. På den andre siden tror jeg 9 av 10 som gjør det tatt med buksene nede og får en langt strengere straff en vi kan gi de: at dere ikke handler der (virker det som). Det svir for de bigtime. Personlig synes jeg det er flott at dere undersøker litt og sier i fra tilbutikkene at vi ikke ønsker å ha snikreklame på forumet eller andre steder.

Vi tror nok også at de som blir tatt for snikreklame skjønner poenget og ikke fortsetter med det. Dersom det er tilfelle mener vi at saken er løst uten at vi skal måtte gjøre noe mer med det. Ja, enkelte butikker som har kommet med snikreklame har i etterkant gått over til å bli vanlige annonsører og det er flott.

Jeg har hatt en prat med bl.a. Vidar i Overklokking.no og vi skal se om vi ikke presiserer enda klarere dette med forbud mot snikreklame. Vi håper at det kan hjelpe litt for nye butikker som prøver seg.

BTW: De som påstår at vi er "kjøpt og betalt" er helt på bærtur. Tenk dere litt om før dere påstår noe slikt neste gang.. Å la seg bestikke i vår bransje er faktisk, som dere sier, å skyte seg selv i foten. Husk at de som prøver seg med snikreklame ofte er en gjeng med 16 år gamle gutter som skal starte egen databedrift. Ikke alle 16-åringer har lang erfaring og kjenner alle spillereglene i næringslivet. Vi synes det i grunn er ok å behandle de litt pent. Alle husker vel Tønne-saken og hvordan Dagbladet gikk på en stor smell der.

Lenke til kommentar

Det sier vel egentlig nok om hvor lite dere har forstått av problematikken her.

Grunnen til at vi ikke har gått ut offentlig i forumet ved slike anledninger er at dette er noe vi tar opp med butikkene direkte. Hardware.no er ikke, og har aldri vært, tilhengere av å "drite" ut folk/bedrifter offentlig for slike tulleting. Før det så prøver vi å løse ting på en minnelig måte. Å gå ut offentlig i et forum for å "drite" ut noen minner bare om barnslig oppførsel. Det kommer vi ikke til å gjøre fremover heller.

Selvfølgelig skal dere ikke det, og så vidt jeg har forstått er det heller ingen som mener at dere skal bruke forumet til å spre dritt om folk/bedrifter. Problemet er vel snarere at dere gjør det motsatte, altså forsvarer bedrifter som finansierer driften deres.

Når det er sagt så er jeg helt enig med dere i at det har vært for mye "snikreklame" i forumet. Det er en meget uheldig uvikling og vi må hele tiden revurdere måten vi håndterer det på. På den andre siden tror jeg 9 av 10 som gjør det tatt med buksene nede og får en langt strengere straff en vi kan gi de: at dere ikke handler der (virker det som). Det svir for de bigtime. Personlig synes jeg det er flott at dere undersøker litt og sier i fra tilbutikkene at vi ikke ønsker å ha snikreklame på forumet eller andre steder.

For mye snikreklame? Vel, de som driver med det blir tatt hver eneste gang og da får de som fortjent. Det er da helt greit spør du meg. Forøvrig er jeg enig med deg.

Vi tror nok også at de som blir tatt for snikreklame skjønner poenget og ikke fortsetter med det. Dersom det er tilfelle mener vi at saken er løst uten at vi skal måtte gjøre noe mer med det. Ja, enkelte butikker som har kommet med snikreklame har i etterkant gått over til å bli vanlige annonsører og det er flott.

Der er det et par stikkord, nemlig "uten at vi skal måtte gjøre noe mer med det". Yummy gjør jo masse med det ved å forsvare Netconnection hver eneste gang det dukker opp. Hadde bare han latt være det ville saken dødd på seg mye raskere. Det at han stadig uttaler seg om det gjør folk skeptiske.

BTW: De som påstår at vi er "kjøpt og betalt" er helt på bærtur. Tenk dere litt om før dere påstår noe slikt neste gang.. Å la seg bestikke i vår bransje er faktisk, som dere sier, å skyte seg selv i foten.

Den argumentasjonen er som tidligere nevnt fullt på høyden med det Oslo Høyre drev med. Dere fortsetter jo stadig å skyte dere selv i foten og da kan man jo begynne å lure på både det ene og det andre.

Vi synes det i grunn er ok å behandle de litt pent. Alle husker vel Tønne-saken og hvordan Dagbladet gikk på en stor smell der.

Den var både respektløs og usmakelig. Her snakker vi stort sett om tilliten til dere som bedrift og ansatte. Dere er selv med på å sørge for at den tilliten blir tynnslitt, og dere velger, utfra det jeg leser her, å forsøke å overtale folket gjennom udokumenterbare påstander framfor å overbevise oss gjennom å opptre ryddig og skikkelig i alt dere foretar dere. På tide å innse at dere har noe å lære...?

Lenke til kommentar

Det sier vel egentlig nok om hvor lite dere har forstått av problematikken her.

Jeg snakker om at en 16-åring driver med snikreklame for sin lille databutikk. Det kaller jeg en filleting, men det er noe som ikke skal skje. I alle tilfeller skal vi se mer på retningslinjene for vi er blitt forholdsvis lei av det vi også. Forumet vårt skal ikke missbrukes slik enkelte firmaer har gjort.

Problemet er vel snarere at dere gjør det motsatte, altså forsvarer bedrifter som finansierer driften deres.

Dette faller på sin egen urimelighet ettersom de bedriftene du påstår at vi (hvem er "vi" forøvrig?) om ikke har noen som helst økonomisk betydning for oss (svært svært liten i alle fall). Generelt sett er de bedriftene som kommer med slik snikreklame drevet av unge uerfarne gutter. De har ikke penger til å annonsere hos oss i stor skala.

De firmaene som betaler for at vi er her er: Komplett, MPX, XD, PCutstyr, PSData, Quad, Microplex, Dell, HP/Compaq m.fl. De står vel for 95% av omsetningen vår.

Poenget til Vidar er at en på en visst tidspunkt må komme over feil en har gjort tidligere og at gammel møkk på et tidspunkt bør tilgis.

Den var både respektløs og usmakelig. Her snakker vi stort sett om tilliten til dere som bedrift og ansatte. Dere er selv med på å sørge for at den tilliten blir tynnslitt, og dere velger, utfra det jeg leser her, å forsøke å overtale folket gjennom udokumenterbare påstander framfor å overbevise oss gjennom å opptre ryddig og skikkelig i alt dere foretar dere. På tide å innse at dere har noe å lære...?

Jeg tror nok vi alle har en del å lære. Spesielt ettersom Hardware.no ble startet fra gutteromet for noen år siden. Vi lærer alle av våre feil og forhåpentligvis blir vi klokere av skade.

Men, jeg tror jeg ikke var klart nok i det jeg skrev. Som et medie har vi uhyggelig stor makt, og vi må være svært varsomme med hva vi skriver om personer og unngå å henge de ut så langt mulig. Tror du var enig med meg her uansett.

Synes det er merkelig at du skal tvile på vår integritet fordi vi ikke bruker masse tid og ressurser på å jakte ned folk som skriver litt om sin egen bedrift i forumet.. De blir tatt og avslør hver eneste gang uansett (og det er vi glade for). Når det er sagt så ringer vi stor sett til alle som gjør slikt og tar en prat med de. Ja, jeg skal også ringe til datakomponenten.com og ta en prat med daglig leder der.

PS: Tønne var en nær venn av familien, og dersom du tolket det jeg skrev som noe nedlatende om han eller hans minne var det på ingen måte hensikten. Det beklager jeg i så fall på det sterkeste. Han er og var en 110% redelig og ærlig mann som det står stor respekt av.

Lenke til kommentar
Jeg snakker om at en 16-åring driver med snikreklame for sin lille databutikk. Det kaller jeg en filleting, men det er noe som ikke skal skje.

Der er vi helt enige.

Dette faller på sin egen urimelighet ettersom de bedriftene du påstår at vi (hvem er "vi" forøvrig?) om ikke har noen som helst økonomisk betydning for oss (svært svært liten i alle fall).

De firmaene som betaler for at vi er her er: Komplett, MPX, XD, PCutstyr, PSData, Quad, Microplex, Dell, HP/Compaq m.fl. De står vel for 95% av omsetningen vår.

"Vi" er i denne sammenhengen Yummy på vegne av dere andre (jada, hans personlige mening, ikke vårt offisielle, bla bla, poenget er hvordan det oppfattes, ikke hvordan det er ment). Som nevnt tidligere i denne tråden er det vel ingen for alvor som tror at disse smålugubre knøttesjappene har dere i lomma. Problemet er vel heller forholdet til de "store" som du selv nevner. Det har vært oppe til diskusjon mange ganger. Jeg gjentar til det kjedsommelige: Jeg tror ikke dere er noen luringer, jeg tror ikke dere er noen sluskete svindlere som skriver hva som helst i bytte mot noen kroner til annonser. MEN: There is no such thing as a free lunch etc.

Poenget til Vidar er at en på en visst tidspunkt må komme over feil en har gjort tidligere og at gammel møkk på et tidspunkt bør tilgis.

Det kan jeg være enig i og det er nok mange som er enige i det. Men det blir litt kunstig når Yummy fremstår som den "hvite ridder" for dem som er med å betale lønna hans. Det er ihvertfall ikke så smart. Saken om Netconnection ville nok dødd mye fortere om ikke han var med å hjelpe til å holde den i live, utilsiktet riktig nok. En annen ting er at alle som driver butikk og har til hensikt å gjøre det ærlig å redelig vet at det tar lang tid og krever mye hardt arbeid å rette opp et slikt inntrykk. Netconnection blir glemt når de har fortjent å bli husket for noe annet.

Men, jeg tror jeg ikke var klart nok i det jeg skrev. Som et medie har vi uhyggelig stor makt, og vi må være svært varsomme med hva vi skriver om personer og unngå å henge de ut så langt mulig. Tror du var enig med meg her uansett.

Yup.

Synes det er merkelig at du skal tvile på vår integritet fordi vi ikke bruker masse tid og ressurser på å jakte ned folk som skriver litt om sin egen bedrift i forumet.. De blir tatt og avslør hver eneste gang uansett (og det er vi glade for).

Nei, jeg har ikke på noe som helst tidspunkt ment at dere burde bruke noe som helst tid og ressurser på det. Det er nok av folk i forumet forøvrig som gjør det. Jeg mener tvert i mot at dere skal holde dere unna å kommentere akkurat slike saker. Steng dem ute, ring dem, gjør hva som helst men ikke begynn med hverken forsvar eller drittslenging i forumet. Det er det som får folk til å tvile på deres integritet.

PS: Tønne var en nær venn av familien, og dersom du tolket det jeg skrev som noe nedlatende om han eller hans minne var det på ingen måte hensikten. Det beklager jeg i så fall på det sterkeste. Han er og var en 110% redelig og ærlig mann som det står stor respekt av.

Da beklager jeg, og er 100 % enig.

Lenke til kommentar

Viss eg har forstått de siste innleggene til yummy og pgressum er HW sin offisielle holding at det er ok med snikreklame, sidan dette gjelder småbedrifter? Vidare ser det ut som den einaste reaksjonen er at HW tek ein telefon og spør om dei vil kjøpe reklameplass... case closed?

Personleg tykkjer eg dette er heilt på trynet! Enda verre er det når yummy, aka vidar, brukar masse tid på å dempe reaksjonane frå irriterte brukarar!

Og til dere som sier at vi skal la moderatorene/HW ordne opp: viss HW ikkje har noko å skjule er det vel ikkje noko problem å fortelle korleis dei har håndtert dei ulike sakene, og å komme med retningslinjer for kva straff slike bedrifter skal få.... (Med straff meinar eg til dømes at dei ikkje får reklamere på hw på eit halvt år...)

TIL HW: kan forumstyret komme med ein offisiell uttalelse og kva dei meir om dette? viss dette samsvarar med yummy og pgressum sine holdningar trur eg at dette er mitt siste innlegg på HW....

Lenke til kommentar

StudInc: Må du virkelig begynne diskusjonen igjen? Vær så snill og la den ligge! Jeg er så lei av all denne klagingen!

Greit - misliker du enkelte webshopper fordi de har brukt snikreklame, så kjøper du ikke hos dem. Men må dere gjøre det til et korstog, en misjonsidé, å bruke livet deres til å spre møkk om disse webshoppene? :grumpy:

Lenke til kommentar
Viss eg har forstått de siste innleggene til yummy og pgressum er HW sin offisielle holding at det er ok med snikreklame, sidan dette gjelder småbedrifter? Vidare ser det ut som den einaste reaksjonen er at HW tek ein telefon og spør om dei vil kjøpe reklameplass... case closed?

Snikreklame er, som jeg har presisert flere ganger, IKKE ok (les litt nøyere neste gang?). Det gjelder uansett hvem det er. Det er nå enn slik at det er litt begrenset hvor mye vi faktisk kan gjøre mot de som bryter våre retningslinjer.

De som benytter seg av snikreklame har, som regel, heller ikke penger til å annonsere. Vi ringer de for å si i fra at snikreklame ikke er noe som skal forekomme hos oss. På det tidspunktet har de fleste skjønt det for lenge siden og er forholdsvis spake.

Til informasjon så er dette ikke noe redaksjonen tar seg av. Dette er det administrasjonen i HW som styrer med.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...