Gå til innhold

Misbruk av Webshop Guiden

Anbefalte innlegg

Må nok skuffe deg litt Yummy. Jeg og sikkert flere andre kommer nok aldri til å slutte å nevne Netconnection saken. Greit nok at folkene bak hardware.no og ok.no har økonomiskehensyn å ta, men moralsk sett ville jeg personlig aldri kunne ta imot "gaver" til testing fra et firma som drev med ren svindel på en, mildt sagt, patetisk måte. Det blir nesten som å selge sjelen til djevelen.

Å beklage seg og innrømme at de gjorde en glipp hjelper lite, moralen til menneskene bak et slikt firma bør sørge for at de fleste i lang tid holder seg unna.

All pr er god pr, noe som Netconnection selvfølgelig vet. Og ved å drive smisking vha. gavedryssing er patetisk, enda mer patetisk er det at hardware.no og ok.no tar imot.

Denne saken som her nevnes er jo nesten enda værre. Bryt alt sammarbeid om påstandene viser seg å være riktige sier nå jeg og hiv de ut av webshopguiden. Og for all del ikke la dere kjøpe med billige gaver eller annonsekroner.

Penger er ikke alt, man bør ha prinsipper. Men det er vel derfor jeg nok aldri vil bli en god selger ;)

Beklager igjen Yummy for at jeg ikke kan klappe igjen om Netconnection, håper du kan finne i ditt hjerte å tilgi meg :wink:

Men ellers er jeg en veldig fornøyd forumbruker :woot:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vet at jeg ikke er en like tungvekter som mange av de som har skrevet innlegg under tråden; da tenker jeg på, snekkeren, slabbedasken, formann, insomniac m.fl. Men jeg har lest forumet lenge før jeg "lærte" nok til å delta. Jeg føler at den justisen som utøves her er veldig god, selv om det forekommer glipper. Det blir vel litt som Nvidias forsøk på å "fake" score på 3dmark 2003, forum er en måte å orientere seg på når du skal kjøpe nye datadeler; derfor vil markedskreftene prøve å utnytte dette. Etter alt, hvem har lyst å gå konk?, noen tar "snarveier" for å prøve å utnytte kundenes "referansepunkt". Synes derfor at våre "superbrukere" fungerer som en ekstra "brannmur". Meget positivt, føler meg trygg på at det skal mye til å lure både superbrukerene og moderatorene med disse billige forsøkene fra web- shopper. Stå på alle sammen :D Jeg er her for å lære :wink:

Lenke til kommentar

Uansett - det som skjer i forumet behandles etter forumets retningslinjer. Det som skjer i webshopguiden er en sak som angår Hardware Online AS, og det skal jeg ikke uttale meg noe om. På forumet gjør vi kort prosess med brukere som misbruker forumet - på en hvilken som helst måte. Mer enn det kan vi ikke gjøre; reglene er like for alle.

Ok, hvorfor blir enkelte brukere som oppgir dchub addresser bannet av enkelte moderatorer mens andre velger å stenge tråden? Hvor mange måneder er det siden den diskusjonen var oppe?

Lenke til kommentar

Uansett - det som skjer i forumet behandles etter forumets retningslinjer. Det som skjer i webshopguiden er en sak som angår Hardware Online AS, og det skal jeg ikke uttale meg noe om. På forumet gjør vi kort prosess med brukere som misbruker forumet - på en hvilken som helst måte. Mer enn det kan vi ikke gjøre; reglene er like for alle.

Ok, hvorfor blir enkelte brukere som oppgir dchub addresser bannet av enkelte moderatorer mens andre velger å stenge tråden? Hvor mange måneder er det siden den diskusjonen var oppe?

Skjer det? I såfall er det en sak for forumstyret, da samtlige moderatorer skal følge en og samme linje.

Lenke til kommentar
Vel, Aurstad. Årsaken til at jeg ikke ønsker å se Netconnection-saken tatt opp flere ganger er at den ble korrekt håndtert den gangen det skjedde - av meg personlig. Så snart jeg ble gjort oppmerksom på det, tok jeg affære og fikk satt en stopper for det. Det har jeg sagt _gjentatte_ganger_ på dette forumet, uten at det later til å synke inn. Derfor blir jeg frustrert når jeg ser at folk til stadighet jabler om snøen som falt i fjor - den er nemlig smeltet. Det er IKKE et forsøk på å hysje ned noe, ei heller et forsøk på å beskytte vår annonsør. Det er et forsøk på å forhindre at saker som for lengst er ryddet opp i tas frem i et forsøk på å sverte en bedrift. Dette er min personlige mening.

Nå er det vel ingen som har klaget på hvordan Netconnection saken ble tatt opp av hw.no, men poenget er vel at de faste forumsbrukerene her merker seg slike stunts som netconnection dro. Og for mange, inkludert meg, var det første gangen de hørte om denne webshopen. Du vet like godt som meg at førsteinntrykk varer. Samme hvor mye du snakker om hvor "smeltet" denne snøen er så forandrer det ikke mitt inntrykk av NetConnection. De kan annonsere med kjempetilbud til de blir blå og krampa tar dem, jeg kjøper uannsett hos en annen webshop. Om du liker det eller ikke så får du bare godta at denne saken taes opp igjen og igjen ettersom nye brukere leser "splittet personlighet" tråden.. Det er min personlige mening.. :yes:

Når det er sagt - dersom en webshop driver snikreklame og det kan bevises, og de ikke innrømmer det eller beklager det på dette forumet - da skal jeg mer enn gjerne opprette en sticky tråd.

Overklokking.no hadde lenge en sak gående med Ocshoot, pga. at "ocshoot" forekom i vår metatag. Stygg sak, men en av mine første handlinger var å beklage det hele. Det medførte at Ocshoot aksepterte det hele, og slik jeg forstod det - la hele saken død. Det kaller jeg en profesjonell måte å gjøre ting på. (Det de i ettertid har prestert å gjøre er en laaangt annen diskusjon jeg ikke ønsker å ta opp her).

Hardware.no ser alvorlig på evt.misbruk av webshopguiden. Hva som skjer i forumet er viktig, men ikke _så_ viktig. Webshopguiden skal være den plassen du besøker for å finne ut om du bør handle hos en eller flere bestemt(e) webshopp(er). Dersom den misbrukes, tas det meget alvorlig opp. Forumet er en mye mer gjennomsiktig avdeling, og det er meget enkelt å se om man kan ta erfaringer som legges ut her seriøst. Denne muligheten er ikke til stede for brukere av webshopguiden, så da er det langt mer alvorlig.

Og en siste kommentar til Aurstad:

Joda, vi aksepterer at det spekuleres litt. Men det er forskjell på å spekulere og å kave seg opp og skrike etter blod. :lol:  

Vidar, hvis dere ikke har funnet noen bevis for misbruk av webshopguiden, hvorfor er da Morganer's innlegg i WebShopguiden slettet? Misforstå meg rett, nå har jeg lenge mast om at dette burde bli slettet, men svaret jeg har fått er at dere ikke har hatt bevis om at dette virkelig var en falskt innlegg og derfor kunne ikke slettes. Men siden det nå ER slettet så må vel saken ha forandret seg?

Lenke til kommentar

Lite triks å snikreklamere for egen webshop! OM man skal reklamere for egen webshop, så må man gjøre det på gamlemåten! Bettale Hardware.no en klekkelig sum, sende et gif bilde som viser det du vil reklamere for, og så er det vel gjort!

Det sitter endel mensa-huer og leser forumet, og det skal ikke mye til for at enkelte observante personer gjennomskuer sånne ting! Bra post BTW!

Er det noe formørkelse snart eller??

-Chief- :woot:

Lenke til kommentar

Vidar, hvis dere ikke har funnet noen bevis for misbruk av webshopguiden, hvorfor er da Morganer's innlegg i WebShopguiden slettet? Misforstå meg rett, nå har jeg lenge mast om at dette burde bli slettet, men svaret jeg har fått er at dere ikke har hatt bevis om at dette virkelig var en falskt innlegg og derfor kunne ikke slettes. Men siden det nå ER slettet så må vel saken ha forandret seg?

Det ble slettet fordi fullt navn ikke var oppgitt. Da trenger vi ikke bevis for noe annet.

mvh

Thor-Egil

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Vi jobber med saken, ting tar tid.

det er ei stund siden 25. mai no!

Har dere kommet fram til noen retningslinjer for slikt misbruk, eller er det trynefaktoren og reklamekjøp som avgjør konsekvensene? :shrug:

Vi passer på at dere ikkje gløymer saken 8)

Lenke til kommentar
En annen ting jeg og lurer på er om ikke innleggene blir lest og vurdert før godkjenning?

Dette fordi jeg idag var inne og leste litt og da fant jeg en som hadde gitt en kjent webshop karakteren 1 fordi han ikke hadde fått svar på sin mail og butikken oppererte uten tlf nr  på siden sin, dette er rent tøv og det burde de som kontrollerer dette sett og forkastet dette innlegget da det er med å gi et feilaktig inntrykk.

Efaringene blir grovt sett igjennom, men det sier seg selv at vi ikke har tid til å finkjemme alle erfaringene.

Dessuten så er det lesernes erfaringer ikke våre.

Dersom en er så sær at han mener at de ikke svarer på telefonen kvalifiserer til en 1'er, så får han bare mene det. Det er ikke meningen av vi skal sensuerer erfaringene sålenge de ikke er løgn, falske(vanskelig å finne ut av) eller ikke har fullt navn.

Denne erfaringene som det er siktig til kan jo egentlig fjernes ukritisk fordi fullt navn ikke er oppgitt, så den er nå fjernet.

mvh

Thor-Egil

Vet ikke hvor du har vert , men jeg gikk inn og skjekket litt nå i dag og må bare skuffe deg med å si at den meldingen jeg siktet til ligger der fortsatt + at det var kommet en til.

Det jeg sikter til er ang PSDATA så slipper du å lete, for å hevde at de oppererer uten tlf nr og mailadresse er uhørt .

Lenke til kommentar

Jeg synest det er litt useriøst av hw og ikke slå ned på dette ,

Eller er det gratis og anonsere hær ? (da tar jeg og en).

Jeg handler inn for mitt firma og jeg skyr useriøse levrandører som pesten.

(handler ikke for mere en ca 1mil)

Derfor synes jeg det viktig at dette blir sjekket ut (tar da bare en time).

Hvis denne webshop guiden skal vere litt seriøs ,

ellers så er det bedre og stenge den (reklame bannerene kan man ha på forsiden).

Hvis dette er måten denne guiden blir drevet på vil jeg gjeren vite det

så jeg kan se bort fra den og sjekke andre steder på nett.

Ellers så er jeg meget fornøyd med hw.no og resten av søster klubben :).

(litt mange som flamer p.g.a skrive feil , men jeg ser dere begynner og slå ned på det)

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

kanskje på tide at HW får ut fingeren og kommer med svar/retningslinjer før guiden og webshoperfaringer mister ALL truverdighet? :grumpy:

siste svindlefirma er datakomponenten.com :evil: (REF: http://forum.hardware.no/viewtopic.php?t=139851 ), så det er tydelig at HW bør komme med KLARE retninglinjer for kva reaksjonar slike firmaer skal få.... for det stoppar ikkje av seg sjølv....

at til dømes netconnection kjøper reklameplass her etter at dei vart avslørt, gjer ikkje truverdigheten til HW særlig god! Det er tydeleg at HW lar seg kjøpe for den rette prisen, og dermed kan ein også lure på kor truverdige testane som vert utført er??

mange brukarar har forlatt forumet/HW allerede, og viss HW ikkje blir meir seriøse trur eg mange fleire vil følge etter... HW må bestemme seg for om dei skal være seriøse og miste nokon reklamekroner ved å kreve at firmaene er seriøse og har litt moral, eller om dei skal akseptere "alt" for å tjene nokon kroner på reklame....

Lenke til kommentar
Årsaken til at jeg ikke ønsker å se Netconnection-saken tatt opp flere ganger er at den ble korrekt håndtert den gangen det skjedde - av meg personlig. Så snart jeg ble gjort oppmerksom på det, tok jeg affære og fikk satt en stopper for det. Det har jeg sagt _gjentatte_ganger_ på dette forumet, uten at det later til å synke inn. Derfor blir jeg frustrert når jeg ser at folk til stadighet jabler om snøen som falt i fjor - den er nemlig smeltet. Det er IKKE et forsøk på å hysje ned noe, ei heller et forsøk på å beskytte vår annonsør. Det er et forsøk på å forhindre at saker som for lengst er ryddet opp i tas frem i et forsøk på å sverte en bedrift. Dette er min personlige mening.

Det jeg er mest nysgjerrig på da er hvorfor i all verden du ønsker å forhindre at de som fortjener det blir svertet? Jeg er enig med deg i det med snøen som falt i fjor osv. men det har da ærlig talt ikke du noe med? Netconnection (og andre likesinnede) får akkurat det de fortjener. Det er de som må leve med de idiotiske beslutningene de har tatt og du kan da ikke være overrasket over at folk stiller spørsmål om din lojalitet når du velger å bruke så mye krefter på å legge den ballen død? De prøvde seg, de dreit på draget, og de må betale for det fortsatt. Det må da du også klare å leve med?

Lenke til kommentar

Jeg klarer å leve med det, men jeg må da få lov til å si min mening? Jeg synes at Netconnection nå burde være tilgitt, da saken er avsluttet fra vår side. Når jeg ikke liker å se den saken tatt opp igjen og igjen, er det fordi jeg synes det er direkte usaklig. Det er en personlig mening, og er ikke farvet av forholdet jeg har til Netconnection som daglig leder for Overklokking.no. Jeg forstår at folk kan bli litt mistenksomme, men jeg gir mitt ord.

For øvrig har jeg selv etterhvert meget god erfaring med hva det vil si "å være Netconnection". Selv blir jeg til stadighet tillagt ansvar for ting som jeg overhodet ikke har noe med, mine uttalelser blir brukt mot meg på verste måte og selv etter at jeg har beklaget når jeg har gjort noe dumt fortsetter det. Det er ¤%&%& irriterende å oppleve slik usaklig og barnslig oppførsel. Når en ting er beklaget, skal saken være ut av verden for godt. Det er i alle fall et ideal jeg lever etter. Tross alt - man kan ikke gjøre mer enn å oppriktig beklage seg når man handler feil. Gjort er gjort og spist er spist. Kan ikke endres. Dette er nok hovedårsaken til at jeg reagerer som jeg gjør.

Og bare så det er klart: jeg har INTET imot at dere basher webshops som driver snikreklame. Men når nødvendige tiltak er gjort av oss som styrer forumet, burde dere la saken ligge. Om samme firma gjør noe liknende en gang til, er det fritt fram. :) Personlig synes jeg kanskje enkelte her lar adrenalinet ta litt for mye kontroll. Det _er_ tross alt ikke verdens undergang om et firma driver litt snikreklame, selv om det både er tåpelig, frekt, useriøst og en utnyttelse av vårt forum. Selv mener jeg at det kan være like greit å gi klar beskjed til det gjeldende firmaet om at de øyeblikkelig skal slutte og misbruke forumet, samt at de går ut på forumet med dementi og beklager sine handlinger. Det vitner i såfall om at de innser hva de har gjort, og at de er villige til å rydde opp etter seg. Firmaer som ikke gjør det... Tjah, da kan vi vurdere å sende en liten faktura. Med mange nuller. :D

Dessverre er det også slik at vi av og til ikke kan bevise noe - i alle fall ikke bevis som ville holde i retten. Og da er det lite vi kan gjøre med saken utenom det å stenge "synderen" ute.

Lenke til kommentar
Jeg klarer å leve med det, men jeg må da få lov til å si min mening?

Det overrasker meg igjen at du ikke forstår at så lenge Netconnection er med å betale lønna di gjennom den reklamen de kjøper og varene de leverer til testing, så bør du være forsiktig med å si din mening.

Jeg synes at Netconnection nå burde være tilgitt, da saken er avsluttet fra vår side. Når jeg ikke liker å se den saken tatt opp igjen og igjen, er det fordi jeg synes det er direkte usaklig. Det er en personlig mening, og er ikke farvet av forholdet jeg har til Netconnection som daglig leder for Overklokking.no. Jeg forstår at folk kan bli litt mistenksomme, men jeg gir mitt ord.

Det holder ikke mål. Hva du synes er ikke interessant her. Det er hva brukerne mener om Netconnection som er interessant når det gjelder tilliten til dem (og til syvende og sist til deg og resten av staben).

Et tanke-eksperiment: La oss si at VG eller TV2 graver opp et eller annet om et firma som har gjort noe dumt/ulovlig/ubetenksomt. Firmaet beklager deretter det de har gjort og lover at det ikke skal gjenta seg. Deretter kjøper de annonseplass og redaktøren for VG/TV2 går ut på lederplass, i en artikkel eller leserbrevspalte og sier at firmaet har gjort opp for seg og at folk burde slutte å tenke/mene/skrive noe om det som hadde skjedd. I det øyeblikket dette hadde kommet på trykk/på lufta ville vedkommende redaktør fått meldekort til Aetat og vært bannlyst i medieverden for de neste 15 årene.

Og for å understreke: Det er ingen som sier at det er bevist at du/dere er i lomma på Komplett, Netconnection, Dell eller hvem som helst (selv om det har vært diskutert tidligere). Det kan godt hende at du snakker helt sant og at det ikke er noe her som ikke tåler dagens lys. MEN: Det at folk blir i tvil, det at det diskuteres skyldes at dere ikke er flinke nok til å holde fingrene unna det dere skal holde fingrene unna og at dere i altfor mange saker er for ubetenksomme og uprofesjonelle. Slutt å skyte dere selv i foten, det er bare dere sjøl det går utover til syvende og sist.

Lenke til kommentar

Vel, "Osram"... Jeg skal dra den samme leksa som jeg mange ganger har fått smelt i huet som moderator: Ytringsfriheten. Jeg tillater meg å komme med mine PERSONLIGE meninger, og er ikke redd for å stå for det jeg sier. Jeg har for øvrig også såpass profesjonell integritet at jeg skiller mellom sak og person. Derfor klarer jeg å forholde meg nøytral når det trengs, slik at jeg gjennom Overklokking.no holder meg på DERES side.

Og jeg fastholder at å fortsette å male på gammelt korn når det ikke lengre er grunnlag for det er barnslig, useriøst og tullete. Det er min PERSONLIGE mening. Liker du den ikke, skal jeg ikke tvinge den på deg.

Ut over det skal jeg ta ditt utsagn ang. det å skyte seg selv i foten til etterretning.

For øvrig er det tatt initiativ i forumstyret for å utarbeide retningslinjer for hvordan snikreklame skal behandles heretter.

For øvrig har vi sporet vel mye av her nå - dette handlet ikke om min mening om Netconnection -saken. Derfor tror jeg vi penser oss over til det opprinnelige temaet heretter. OK? :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...