Gå til innhold

Compaq Presario 5700 Series


tore-

Anbefalte innlegg

Jeg har tatt ute hovedkortet til en 5726 Compaq Presario(Presario 5700 Models with Pentium III System Board), og skal prøve å få denne til å fungere i en annen pc.

 

Pcen slår seg på, men den viser ingenting på skjermen.det er kun 32mb minne i dimm1 og et agp skjermkort som er koblet til. Har prøvd to forskjellige skjermer, null resultat. Skjermkortet fungerer i den andre pcen.

 

Så jeg vet ikke hva som er gale. Hvis det er ønskelig kan jeg legge ut noen bilder.

 

Tips?

 

Link til support side: http://h18000.www1.hp.com/athome/support/msgs/5700/

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Min mor har en slik PC, 5726. Romsterte mye inne i den PC'en for to år siden.

 

Mulige løsninger:

-Prøv å få tak i en 128MB PC100 RAM brikke. OBS. enkelte Compaq'er kan være kresne med hvilke brikker de godtar.

 

-Oppdatere BIOS på HK før du setter det inn i det andre kabinettet

 

-Annet skjermkort.

Det orginale skjermkortet som fulgte med denne pc'en var dersom jeg ikke husker feil et 16 MB S3 Virage skjermkort(noe skikkelig drit). Dersom du har det liggende kan du forsøke med det.

 

-Designen på det hovedkortet er litt merkelig, et par steder er det litt slik at kablene av en eller annen merkelig grunn ikke vil sitte.

 

 

CPU'en som er i den PC'en er forresten ganske snadder. P3 Katmai med 512 kb L2 cache.

Dersom du oppdaterer BIOS'en skal hovedkortet takle 3 stk 256 MB RAM-brikker.

Lenke til kommentar
Den skal vel klare å komme i bios uten minne?

Minnebrikken er enten 64mb eller 16mb.

Nei, tror ikke det. Hovedkortet kjører en test av minne før man får opp trykk F10 (eller noe sånt) for BIOS. Så dersom minnet feiler så kommer man ikke inn i BIOS.

Er ikke 100% sikker på dette, men tror det er slik det er på dette kortet.

Tror det kotet er omtrent det billigste hovedkortet som Compaq fikk tak i for Slot 1 Pentium 3 CPU'er. Brikkesettet er Apollo 781(?) eller noe sånt.

 

Dersom jeg ikke husker feil takler kovedkortet helt "vanlig" Noname 128 MB både PC100 og PC133 SDRAM brikker. En slik brikke koster vel litt over en hundrings på de fleste webshopper.

 

Skjermkortet er et S3 Savage m/ 16mb minne.

Ja, du har rett, det var Savage det het, ikke Virage som jeg skrev.

 

 

Hva med strømforsyningen i det nye kabinettet? Er den lik?

Lenke til kommentar

Strømforsyningen er faktisk ikke lik i det hele tatt, men denne har jeg ikke mulighet for å bruke siden naboen skal ha den. Så der er jeg ganske lost. Den som compaq orginalt har er jo 200w, den jeg har nå er 230w.

 

Bare lurer på om hovedkortet trenger "ekstra"-strøm, at en kabel skal kobles til hovedkortet.

 

Kan prøve compaqs support forum, selv om jeg tviler jeg får svar der.

Lenke til kommentar

Det jeg prøvde nå var følgende:

 

Brukte deler fra en gammel server, som fungerer. Koblet til en ide disk på primary master, og en floppy. Alt riktig med tanke på pin1 i forhold til kabel og ide-plug på hk. Putet i 32mb minne i dim1, fra serveren.

Satte i det orginale savage kortet.

Satte på orginal cpu kjøler, koblet til riktig port på hovedkortet.

 

Startet, null svar :( Fremdeles svart skjerm. Skjønner ikke hva som er gale.

Lenke til kommentar

Jeg kjenner ikke det hovedkortet du har der, men 5xxx serien og 6xxxx serien med PII og PIII krever helt spesielle strømforskyninger laget for de Compaq spesifike hovedkortene.

 

Disse power suplly'ene er ikke billige.

 

Vet ikke om det er tilfelle hos deg, men burde gå klart fram av strømpluggene som oftest.

 

Den 16 Mb Rambrikken din kan være råten.

 

Noen Compaq hovedkort takler ikke uten videre store endringer i initieringen av Plug&Pay systemet. Altså, hvis kortet sist ble brukt med floppy, harddisk, cd-rom, etc etc tilkoblet, men nå har endringer for alle disse elementene så henger rett og slett hovedkortets plug & play system seg opp.

 

OBS. Det kan av og til ta usedvanlig lang tid for P&P systemet å få igang hodekortet, har oppplevd helt opp i 15 min på 5030 compaq.

 

DrBuggs

Lenke til kommentar
Jeg kjenner ikke det hovedkortet du har der, men 5xxx serien og 6xxxx serien med PII og PIII krever helt spesielle strømforskyninger laget for de Compaq spesifike hovedkortene.

 

Disse power suplly'ene er ikke billige.

 

Vet ikke om det er tilfelle hos deg, men burde gå klart fram av strømpluggene som oftest.

 

Den 16 Mb Rambrikken din kan være råten.

 

Skal ta og prøve med den andre strømforsyningen, har den her heldighvis(hos naboen).

 

Den 16mb brikken fungerer som sagt i den andre serveren, så det funker flott.

 

Kanskje denne har Bios på hardisk slik som en del andre Compaq?

 

Så kanskje du må laste ned ny ROMPaqs

 

sjekk her

 

Hvis dette så er tilfellet, kan man fikse dette? Med en oppdatering? Siden det tross alt er naboen sin harddisk så blir det litt kjipt å kjøpe den av ham :(

Lenke til kommentar
Jeg fant problemet!

 

Det viste seg at det MÅTTE være compaq minne. Heldighvis fikk jeg kjøpe det naboen hadde. Får håpe jeg får alt opp nå da.

 

Hmm rart. Jeg oppgraderte min mor sin PC som har likt hovedkort med NoName SDRAM minne fra Komplett. Men kanskje du har en annen revisjon av hovedkortet eller en annen BIOS. Eller at hovedkortet ikke takler den andre typen minne du prøvde.

 

Men flott at du endelig fant problemet. :-)

Lenke til kommentar
Jeg fant problemet!

 

Det viste seg at det MÅTTE være compaq minne. Heldighvis fikk jeg kjøpe det naboen hadde. Får håpe jeg får alt opp nå da.

 

Hmm rart. Jeg oppgraderte min mor sin PC som har likt hovedkort med NoName SDRAM minne fra Komplett. Men kanskje du har en annen revisjon av hovedkortet eller en annen BIOS. Eller at hovedkortet ikke takler den andre typen minne du prøvde.

 

Men flott at du endelig fant problemet. :-)

 

Ja jeg har en stående her og der har jeg apacer minne funker fint det

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...