Hollabaloo Skrevet 16. september 2009 Del Skrevet 16. september 2009 (endret) Hei, Jeg har ca 500 lysbilder jeg gjerne skulle foreviget digitalt. Finnes det gode film-scannere jeg kan kjøpe for en rimelig penge, eller må jeg opp i prisklasse 5000+++ ? Noen som har noen gode tips til en ok film-scanner? Bildekvaliteten må på ingen måte være perfekt. Endret 16. september 2009 av SILVERDOM Lenke til kommentar
haakonts Skrevet 16. september 2009 Del Skrevet 16. september 2009 Hei, Jeg har ca 500 lysbilder jeg gjerne skulle foreviget digitalt. Finnes det gode film-scannere jeg kan kjøpe for en rimelig penge, eller må jeg opp i prisklasse 5000+++ ? Noen som har noen gode tips til en ok film-scanner? Bildekvaliteten må på ingen måte være perfekt. Sjekk på bruktmarkedet, foto.no etc. Ellers snakker vi vel fort om 5000+ for en god en. Det finnes billigere, men jeg er usikker på kvaliteten på de som er på markedet nå. Lenke til kommentar
Hollabaloo Skrevet 16. september 2009 Forfatter Del Skrevet 16. september 2009 Hmmm.... det er mange på foto.no som gjerne vil kjøpe en filmskanner ser jeg Kanskje jeg rett og slett skal kjøpe en brukt på eBay og selge den igjen når jeg er ferdig? Har sett på disse: - Ny Epson V500 photo (ikke film-scanner, men den har i det minste ICE) 2200 kr - Brukt Konica Minolta DiMAGE Scan Elite fra eBay 200USD+frakt - Brukt Nikon Coolscan V 600USD+frakt Lenke til kommentar
arthon Skrevet 16. september 2009 Del Skrevet 16. september 2009 (endret) Nikon Coolscan er best, men Nikon Coolscan V ls-50 ED som var den rimeligste ser ut til å være ute av produksjon. Den kostet kr.5-6000 da den var tilgjenglig. Neste pristeg var/er Nikon Super Coolscan 5000 ED. Forskjellen fra LS-50 er at denne kan ta magasin med lysbilder i rammer, og hele 36 bilders film striper og batch scanne disse. Har selv hatt LS-50 i noen år, og du vil ikke tro hvor lang tid det vil ta å scanne 500 lysbilder ,spesielt i ramme hvor du må mate ett og ett og vente til bildet er skannet før du mater neste. Den tar også bare filmstriper med max 6 bilder. Nikon Super Coolscan 5000 ED kostet kr.12000 i Norge tidligere, og koster nå i USA $1200, så $600 brukt på ebay for Nikon Coolscan V LS-50 ED er overpris i forhold til ny Nikon Super Coolscan 5000 ED. Hvis du kjøper en Nikon Super Coolscan 5000 ED fra USA så kan du selge den igjen her for nesten samme prisen du gav for den når du er ferdig med den. Hvis kvalitet ikke er veldig viktig så kjøp en av de beste flatbed skannerne som kan skanne dias, da sparer du deg ihvertfall for veldig mye tidsbruk. Sjekk ut http://www.silverfast.com/ for bedre skanner software og tips om hvilken flatbed scanner som er brukbar før du kjøper noe. Endret 16. september 2009 av arthon Lenke til kommentar
Hollabaloo Skrevet 16. september 2009 Forfatter Del Skrevet 16. september 2009 Har selv hatt LS-50 i noen år, og du vil ikke tro hvor lang tid det vil ta å scanne 500 lysbilder ,spesielt i ramme hvor du må mate ett og ett og vente til bildet er skannet før du mater neste. Den tar også bare filmstriper med max 6 bilder. Takk for tips. Jeg er forberedt på at det tar tid ja, tenkte å ta 10-15 bilder hver kveld foran tven. Det er jo litt hyggelig å bruke tid på å se gjennom bildene også, har ikke sett de på 20 år. Konica Minoltaen mater man forøvrig med 4 lysbilder (i ramme) av gangen. Lenke til kommentar
halvorni Skrevet 21. november 2009 Del Skrevet 21. november 2009 Jeg har et sted mellom 1000 og 2000 lysbilder jeg skulle ha skannet inn, og hadde i utgangspunktet tenkt å bruke rundt 5 000,- på en ny filmskanner. Nå ser jeg at Nikons Coolscan 9000 går for over 20 000,- ny, og det er litt drøyt. Jeg har lest gjennom gamle tråder her, men blir ikke helt klok. Er det noen som kan tenke seg å anbefale en skanner som er "god nok" til en ivrig amatør, og i nevnte prisklasse? Lenke til kommentar
knut4629 Skrevet 23. november 2009 Del Skrevet 23. november 2009 Hei Er det noen som har testet denne: http://www.finn.no/finn/bap/object?finnkode=19892766 -fungerer den? Takk for svar Knut Lenke til kommentar
Best Skrevet 15. desember 2009 Del Skrevet 15. desember 2009 HeiEr det noen som har testet denne: http://www.finn.no/finn/bap/object?finnkode=19892766 -fungerer den? Takk for svar Knut TOTALT ubrukelig! Ikke mere å si om den en det:) Lenke til kommentar
BonzoDog Skrevet 16. desember 2009 Del Skrevet 16. desember 2009 Skal du ha maksimalt ut av filmen er det nok bare en filmskanner som duger og da er Nikon Coolscan best (finnes vel noen andre (proff)merker også som er like gode/bedre, men de koster også mye). De har godt samsvar mellom oppgitt og effektiv oppløsning. Nikon Coolscan har gått ut av produksjon og du kan glemme å få tak disse nye nå (bortsett fra en og annen Coolscan 9000 til over NOK 20000). Bruktmarkedet tilbyr dem til overpris (i forhold til nypris) og du er heldig hvis du får tak i en. På noen av de tilgjengelige billige filmskannerne må man også skanne i en oppløsning på 7200 for å få best kvalitet og de gir kanskje en effektiv oppløsning på under halvparten. Det gir kjempefiler som man av plasshensyn og behandlingstid bør krympe slik at de passer med effektiv oppløsning etterpå. Sjekk ScanDig for mer om dette og en rekke tester. Mitt tips er å se praktisk på dette og kjøpe en flatbed-skanner med mulighet for filmskanning. Flatbed-skannerne tar også flere filmformater og gir større fleksibilitet. Da har du Epson Perfection Photo-skannerne (500, 600, 700, 750) og Canon CanoScan 8800F. Kvaliteten du får fra disse med f.eks. VueScan skannerprogramvare kan være mer enn god nok. Skulle det være noen skikkelige blinkskudd blant bildene dine, så kan de eventuelt skannes profesjonelt av et firma (eller en privatperson med Coolscan) senere. Lenke til kommentar
thomasmarthinsen Skrevet 17. desember 2009 Del Skrevet 17. desember 2009 Mitt tips er å se praktisk på dette og kjøpe en flatbed-skanner med mulighet for filmskanning. Flatbed-skannerne tar også flere filmformater og gir større fleksibilitet. Da har du Epson Perfection Photo-skannerne (500, 600, 700, 750) og Canon CanoScan 8800F. Kvaliteten du får fra disse med f.eks. VueScan skannerprogramvare kan være mer enn god nok. Skulle det være noen skikkelige blinkskudd blant bildene dine, så kan de eventuelt skannes profesjonelt av et firma (eller en privatperson med Coolscan) senere. Helt enig. Selv bruker jeg en CanoScan 8800f som jeg er meget godt fornøyd med. Lenke til kommentar
kgeel Skrevet 24. mars 2010 Del Skrevet 24. mars 2010 Se også på Konica Minolta Dimage scan elite 5400 II som ligger i samme klasse som Nikon sine Coolscan V 50ED og Super Coolscan 5000ED (tester viser forresten at det kun er hastighet som skiller de to Nikon scannerne.) Konica Minolta scanneren skal visstnok ha bedre ICE teknologi og bruke LED lys i stedet for halogen, som Nikon bruker på sine scannere. Ellers kan dere jo se på denne: http://www.filmscanner.info/en/FilmscannerTestberichte.html Reflecta kommer godt ut av testene og de produserer fremdeles scannere til en hyggelig pris fra ca 2500,- til 5000,-, men de har også en scanner som ser ut som en lysbildefremviser til ca 12.000,-. Ser forresten ut til at de leverer med Silverfasts programvare i pakken. Lenke til kommentar
Blouberg Skrevet 24. mars 2010 Del Skrevet 24. mars 2010 Konica Minolta scanneren skal visstnok ha bedre ICE teknologi og bruke LED lys i stedet for halogen, som Nikon bruker på sine scannere. Dette er feil, i allefall for Nikon 5000ED. Den bruker også LED. Har brukt de siste 10 dager på å scanne ca 2000 bilder med Nikon 5000 og Silverfast. Er mektig imponert over kvaliteten både på scanner og programvare. Ved skanning av store mengder bilder må det jo bli noen kompromier, det tar for lang tid å behandle hvert enkelt bilde manuelt. Dias magasinet på scanneren er forresten genialt, nesten så jeg vurderer å sette alle negativer i dia rammer for å speede opp prosessen. Jeg har også en haug med APS film, APS Film-mater er bestilt, er spent på hvorden den funker. /Frode Lenke til kommentar
Gapatrosten Skrevet 24. mars 2010 Del Skrevet 24. mars 2010 Kjekk tråd da jeg vet om flere dette er aktuelt for Lenke til kommentar
TheDale Skrevet 24. mars 2010 Del Skrevet 24. mars 2010 Canon Pixma MP990 "Skann 35 mm film CCD-skanner med høy kvalitet og oppløsning på 4 800 x 9 600 dpi gir suverene skanninger. Skanneren har hvit lysdiode som lyskilde, noe som gir null oppvarmingstid og mer nøyaktig skanning av 3D-objekter. En spesiell filmadapterenhet gjør det enkelt å skanne 35 mm film og lysbilder." Vet ikke hvordan den er, men den koster ca 2500. Lenke til kommentar
Sweet_Enough Skrevet 24. mars 2010 Del Skrevet 24. mars 2010 Hvis jeg kan foreslå et alternativ, så går det jo an å få noen til å skanne bildene for deg. Med så få bilder som 500 blir det fort billigere og ikke minst enklere. Jeg fikk skannet noen bilder hos den lokale fotografen. Husker ikke helt hva det kostet, men jeg tror det var 2-3 kroner per bilde. Lenke til kommentar
johanf Skrevet 28. mars 2010 Del Skrevet 28. mars 2010 Hei Jeg var selv i tankene om det samme i fjor sommer, og fikk lånt meg en Epson-skanner. Tror det var en V500. Skannet ca 1000 lysbilder, i med ca 6 MP oppløsning. Uten ICE og minimalt med oppskarping, da jeg ble rådet til å ta det i et bildebehandlingsprogram hvis jeg følte det nødvendig. Bildene er fra midten/slutten av 70-tallet og har vært fraktet en del rundt. Kvaliteten på negativene har vært superbra, men noen av bildene har fått en del smuss på seg. Lot bildene ligge i rammen og brukte ikke tid på rengjøring. Her kan dere se et par eksempler... Jeg vet ikke med dere, men kvaliteten er mer enn god nok til å sitte og mimre over "gamledar". En ting som jeg la merke til ved bruk av ICE og oppskarping av bildet, var at noen ganger fjernet ICE deler av bildet som skulle være der. På bildet under, ble fuglene som sitter til venstre i elven (to små hvite prikker) fjernet. Andre "problemer" var at tydelige kontraster ble veldig sygge og hakkete. Eksempelvis på som på det første bildet, ble kanten av flaggstangen en tydelig sort strek mot bakgrunnen. Når det gjelder tidsbruk, er det vel neppe noen supre snarveier. Ha kontroll på hvor du har lysbildene og hvor skanneren står i forhold, for å minske tiden det tar å mate brettet med bilder. Tenk samlebånd... Det tar tid. Jeg brukte vel det meste av en helg, når jeg først satte igang. Brukte noen timer på testing helgen før. Lykke til! Lenke til kommentar
halvorni Skrevet 12. september 2010 Del Skrevet 12. september 2010 Bumper denne tråden, da jeg ennå ikke har kjøpt meg scanner, men nå nærmer de mørke høstkveldene seg, og det blir kanskje tid. Er det noen som kjenner til om det er kommet noen nye produkter på markedet? Behovet er å scanne 1000-2000 lysbilder, og kvaliteten trenger ikke være superprofesjonell - dette er mest for mimring. Lenke til kommentar
abraxa Skrevet 13. september 2010 Del Skrevet 13. september 2010 (endret) Bumper denne tråden, da jeg ennå ikke har kjøpt meg scanner, men nå nærmer de mørke høstkveldene seg, og det blir kanskje tid. Er det noen som kjenner til om det er kommet noen nye produkter på markedet? Behovet er å scanne 1000-2000 lysbilder, og kvaliteten trenger ikke være superprofesjonell - dette er mest for mimring. Det skjer ikke så mye på scannermarkedet for tiden, de fleste produsentene har nok trappet ned utviklingen naturlig nok, spesielt innenfor filmscannere. Epson er et hederlig unntak, og jeg ville nok sett på V500/700. Selv har jeg scannet noen hundre lysbilder på V700, og det ble helt akseptabel kvalitet. Du kan laste i 12 bilder om gangen i holderen så det går greit unna om du ikke velger for høy oppløsning og holder deg unna digital støyfjerning i første runde. Så kan du heller velge ut de beste bildene og scanne dem på "fullt" i ettertid. Ser at Epson har kommet med V600 (ok, jeg var kanskje ikke så oppdatert likevel). Til den prisen synes jeg det er lite å lure på! Edit: V600 tar bare 4 dias montert ser det ut til. Bummer... Endret 13. september 2010 av abraxa Lenke til kommentar
awesnes Skrevet 13. september 2010 Del Skrevet 13. september 2010 (endret) Fant et sted som leier ut en scanner, hvis man bor på østlandet kan jo det selvsagt være et alternativ? http://www.creation.no/filmskanning.php Fant denne i bergen http://bekkalokket.com/content/view/196/172/ (men må kanskje være medlem i klubben?) Og selvsagt hvis man er av den sleipe sorten er jo det å kjøpe en scanner på elkjøp (http://www.elkjop.no/product/data/print-kopi/scanner/EPSONV700/epson-perfection-v700-fotoskanner) for så å benytte 30 dagers returretten et alternativ... Men så sleip er vi vel ikke. Endret 13. september 2010 av awesnes Lenke til kommentar
arthon Skrevet 14. september 2010 Del Skrevet 14. september 2010 Den nye scanneren fra Canon; CanoScan 9000F gir bra resultat. Ikke like bra som Nikon Coolscan V ED, men helt akseptabelt. Har skannet noen hundre bilder med begge den siste måneden. Tar 4 diasrammer i slengen eller 12 bilder i filmstrips. Tar også mediumformat. Skanner opptil 9600 dpi. En god investering. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå