Gå til innhold

Sigma vs Nikkor

Anbefalte innlegg

Er det noen som vet om det er store forskjeller på Nikon og Sigma, når jeg kjøper objektiver kjøper jeg for at de skal vare, lenge... Jeg har hørt et kallenavn for Sigma, det er Significant Malfunction stemmer det? Vil et objektiv jeg kjøper av Sigma i nermeste fremtid være brukbar om 5-10-20 år?

Yngve

Endret av ynkey
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det som ikke kan garanteres er at Sigma sine objektiver er kompatible med nye kamerahus. Innenfor garantiperioden kan de fikse dette for deg ved å bytte chip, men det spørs hvordan det går om 10 år.

(Evt. må du betale for å fikse dette selv senere)

Lenke til kommentar
Du får i noen tilfeller mer for pengene ved å kjøpe Sigma, men siden du har en så lang tidshorisont som du har ville jeg kjøpt orginalt.

Spørs jo hva prisen er.. Hvis du er redd for å tape kanskje 5000,- over 10 år, så er ikke foto noe for deg :D

Nei, jeg har ikke hørt om noen med disse problemene, så finn frem de objektivene du vil ha og bestem deg for det beste. Heller det enn å være redd for noe som kanskje kan skje om 10 år..

Lenke til kommentar
Spørs jo hva prisen er.. Hvis du er redd for å tape kanskje 5000,- over 10 år, så er ikke foto noe for deg :D

Høh?

Det jeg mener er at f.eks. Nikkor 17-55/2.8 er tre ganger så dyr som Sigma 18-50/2.8, selv om den ikke er "tre ganger så bra". Derfor får man mer for pengene ved å kjøpe Sigmaen. Men når man har så lang tidshorisont som trådstarter skisserer ville jeg likevel ha kjøpt det beste fordi den ekstra kostnaden fordeler seg over så mange år og fordi Nikkoren vil holde seg bedre (bedre byggekvalitet, garantert kompatibel med fremtidige Nikonhus, osv.).

Lenke til kommentar

Jeg sier at selv om du kanskje ikke kan bruke sigmaen din om 20 år, så er det vel strengt tatt ikke krise. Og at det ikke skal være noe beslutningsgrunnlag nå. Spesielt siden jeg ikke ser noe klage over dette fenomenet. Det er ikke noe jeg går og tenker på, og jeg har ikke planer om å selge.

Kom heller med de objektivene du har tenkt på, så kan vi avgjøre om du skal gå Nikon eller Sigma..

Lenke til kommentar
Jeg er ikke redd for å miste 5000, men hvis jeg kjøper la oss si 4 sigma objektiv som ikke virker med ett nytt kamera som jeg kjøper i fremtiden kan det bli en sur sum å måtte kjøpe alle de på nytt ;)

Nå trenger du jo ikke kjøpe alle objektivene dine fra Sigma. Men hvis du er veldig redd for dette, så for all del.. Det er bare synsing..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...