Gå til innhold

Forskjellene på Linux og Windows?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
"Hvorfor reparere noe som virker?"

 

vise ord.. :)

 

Amen.

 

Sist jeg prøvde Linux for et par år tilbake følte jeg meg satt '10 år' tilbake i tid spesielt når det gjaldt konfigurering. Dette har sikkert blitt bedre de siste årene, men siden Win XP gjør alt jeg har behov for så gidder jeg strengt tatt ikke å fikle for å lære meg noe nytt, jeg har da annet å bruke fritiden til.

 

Og angående tabilitet så har jeg bare bra erfaring med NT/2K/XP både privat og i jobbsammenheng gjennom flere år.

Lenke til kommentar
Jay skrev :

Hvorfor leser du og poster i diskusjoner som du er så inni helsikes lei av?

 

For å få en slutt på de ? Folk må jo lære seg EN gang i livet (eller etter 5år på et forum) at du ikke spør sånne spørsmål. Hva er best av AMD og Intel ? Et svar plz, jeg er litt usikker.

 

BOOM så er det 50 svar og krangling, er ikke det en klassiker ? Som å se Charlie Chaplin 20 ganger, du vet hva som skjer med du ler for det.

Lenke til kommentar

Jimmi pop

 

 

Overdriver du da.

 

Ikke reparer noe som virker, da tenkte jeg på

om man er fornlyd med IE, så trenger man ikke bytte til Opera.

 

Og her begynner du å snakke om tenk om folk tenkte som meg, da ville vi ikke hatt pc'er, eller hjul eller hva fa3n.

 

:lol:

 

men jeg forstår hva du mente altså, no offence..

 

:wink:

Lenke til kommentar

Hvis man tenker over det kan alt bli bedre.

Selv om ie fungerer ganske bra er det sikkert noe annet du kunne tenkt deg i det.

windoze fungere greit men er det helt feilfritt??NEI!!

du kan sikkert ramse opp i det uendelige på ting du kunne ha tenkt deg i windoze.

Lenke til kommentar
Hvis man tenker over det kan alt bli bedre.

Selv om ie fungerer ganske bra er det sikkert noe annet du kunne tenkt deg i det.

 

ie = en nettleser som viser nettsider feilfritt. hva mer bør en nettleser gjøre, syns du?

 

windoze fungere greit men er det helt feilfritt??NEI!!

du kan sikkert ramse opp i det uendelige på ting du kunne ha tenkt deg i windoze.

 

windows, ikke windoze. var det ordet litt for vanskelig for stakkars lille deg? :)

 

hva er problemet med windows nå, da? greit nok, 95 og ME krasjet i vildens sky, og 98 var ikke helt feilfritt, men går man over til XP som enhver fornuftig person vil gjøre, så får man ikke bedre OS. men, for all del.. kos dere med de sub-standard linux-os'ene deres.

Lenke til kommentar

Har til dags dato vært innom Red Hat 8.0, Lycoris og Debian, og ser på selv som en moderat linuxbruker. Bruker stort sett Windows XP til dagligdagse ting. De som sier at linux er like lett som Windows kan bare trekke det i seg igjen. Det er BULLSHIT!!! Bare det å installere et program i linux er et kapittel for seg selv. Enten du bruker rpm eller apt eller whatever, så er ikke det like enkelt som å dobbeltklikke på en fil slik man gjør i Windows. Når det kommer til sikkerhet, så kan linux gjøre være sikkert, men "out-of-the-box" er det langt fra sikkert. Bruker du f.eks LILO tar det ca. 2 min før man har root password. Slike feil som dette må du lese manualsider opp og ned i mente for å tette, og for den jevne bruker er ikke dette aktuelt. Vi skal tross alt huske på at de fleste er brukere av systemer, og ikke teknikere. Veldig få gidder å lese veldig mye før man gir opp. Jeg mener hvertfall at du må ha god greie på hva pc'er, og det som følger med, gjør for å kunne gjøre en box sikker. Når dette er sagt, linux er et bra OS, men det er IKKE for vanlige brukere som ikke har enkel tilgang til en tekniker som kan komme å fikse en ting for en (er du teknikeren selv så er det jo greit :)).

 

Tror uansett det kan være nyttig lærdom for noen å prøve seg på linux. Hvis de har tid. Kan du lite fra før, bør du være glad i å lese...manualsider.

Lenke til kommentar
Hvis man tenker over det kan alt bli bedre.

Selv om ie fungerer ganske bra er det sikkert noe annet du kunne tenkt deg i det.

 

ie = en nettleser som viser nettsider feilfritt. hva mer bør en nettleser gjøre, syns du?

 

 

lese mail.

Ha et eget overføringsvidu.

haviduer i selve nettleseren så man kan ha mange sider oppe uten og måtte bla seg i hel på den nederste linja.

passord hånterer.

JAVA STØTTE.

det med javastøtte løste jo microsoft for en liten stund til bake siden men fy søren for en lang tid det tok.

 

skal jeg si deg hvor lang tid det tok meg og installere opera på linux??2 min!!

hvor lang tid tok det megg og legge inn video codec?? 2min

hvor lang tid brukte jeg på og legge inn wine??2 min

kan holde på sånn veldigt lenge..

 

Linux er ikke så vanskeligt hvis man virkeligt går inn for det i alle fall suse linux 8.2

Lenke til kommentar
Har til dags dato vært innom Red Hat 8.0, Lycoris og Debian, og ser på selv som en moderat linuxbruker. Bruker stort sett Windows XP til dagligdagse ting. De som sier at linux er like lett som Windows kan bare trekke det i seg igjen. Det er BULLSHIT!!! Bare det å installere et program i linux er et kapittel for seg selv. Enten du bruker rpm eller apt eller whatever, så er ikke det like enkelt som å dobbeltklikke på en fil slik man gjør i Windows. Når det kommer til sikkerhet, så kan linux gjøre være sikkert, men "out-of-the-box" er det langt fra sikkert. Bruker du f.eks LILO tar det ca. 2 min før man har root password. Slike feil som dette må du lese manualsider opp og ned i mente for å tette, og for den jevne bruker er ikke dette aktuelt. Vi skal tross alt huske på at de fleste er brukere av systemer, og ikke teknikere. Veldig få gidder å lese veldig mye før man gir opp. Jeg mener hvertfall at du må ha god greie på hva pc'er, og det som følger med, gjør for å kunne gjøre en box sikker. Når dette er sagt, linux er et bra OS, men det er IKKE for vanlige brukere som ikke har enkel tilgang til en tekniker som kan komme å fikse en ting for en (er du teknikeren selv så er det jo greit :)).

 

Tror uansett det kan være nyttig lærdom for noen å prøve seg på linux. Hvis de har tid. Kan du lite fra før, bør du være glad i å lese...manualsider.

leste ditt inlegg nå ført.

 

Jeg har ikke bladd i manualene en eneste gang jeg :D

og jeg har gjort en del ting på linux-en min til nå.

Du finner masse info om linux ting på linux forumet her.

 

Og red hat 8.0 er i alle fall skikkeligt dritt.

red hat 9.0 ble nokk litt mindre dritt.

Skal du ha linux og er nybegynner vil jeg i allefall ikke anbefale red hat 8/9 fordi man kan finne andre linux-os'er som er minst like gode om mer stabile.

Lenke til kommentar
bla bla bla

 

Linux er ikke så vanskeligt hvis man virkeligt går inn for det i alle fall suse linux 8.2

 

GJESP!

 

du skjønner ikke tegningen, gjør du vel? er folk fornøyd med windows (du sliter fremdeles med det ordet, ser jeg), så bruker de windows. liker de å ha "kontroll" over masse unødvendig dilldall, ha "stabile" maskiner, begrense utvalget av programmer og spill og i tillegg gnåle om hvor bra det er, så velger de linux.

 

og, hva det gjelder penger.. du tror vel seriøst ikke at enhver windowsbruker her inne har betalt for XP? håh håh håh mao.

Lenke til kommentar

Det som er så jevla surt er at windows pirat kopier florerer rundt slik at alle har det. Dette betyr at alle bruker windows programmer(nesten).

Da finner microsoft ut at tiden er moden for at alle skal betale for godsakene, dette gjør de ved å installere hardware kopisperrer i prosessor og hovedkort. Dette blir hovedkort og prosessor produsentene med på fordi de ikke får solgt noenting som ikke støttes av windows.

Så setter de prisen opp. Windows kr3000 office home 1500 osv.

 

 

Kanskje litt urealistisk, men det er dette MS prøver på ihvertfall. (palladium)

I 2006 eier kanskje microsoft den nye pcen din, du har bare lisens til å bruke den.

Lenke til kommentar

Jeg har ikke bladd i manualene en eneste gang jeg :D

og jeg har gjort en del ting på linux-en min til nå.

Du finner masse info om linux ting på linux forumet her.

Om du leser manualsider eller forumet her er vel ganske irrelevant. Poenget mitt er at du må sette deg ned å lese en god del før du får gjort noe.

 

Og red hat 8.0 er i alle fall skikkeligt dritt.

red hat 9.0 ble nokk litt mindre dritt.

Tja..smaken er som baken. Som sagt har jeg også vært innom Lycoris og Debian (og Mandrake 9.0...glemte det i første innlegget). Vil vel muligens si at jeg ranker Red Hat og Lycoris som de beste nybegynnerdistroene. Mandrake synes jeg var noe ordentlig dritt, men har hørt andre som mener at det er glimerende.

 

Skal du ha linux og er nybegynner vil jeg i allefall ikke anbefale red hat 8/9 fordi man kan finne andre linux-os'er som er minst like gode om mer stabile.

Er det egentlig ikke samme hvilken distro du velger når det er hensyn til stabilitet da? Mener det var du som maste om at linux var så stabilt. Det gjelder kanskje ikke alle? Kanskje bare et noen få som er verdt å bruker? :roll:

Lenke til kommentar

En nettbrowser som funker (IE)

 

Hallo... IE er så befengt med nonstandard features og ekle bugs at den underminerer hele internett.

 

Hallo. Det er ikke uten grunn at den er markedsledene. Opera støtter jo ikke engang "&nbsp" Netscape suger som bare jevliga.

 

IE integrerer mye bedre plugins enn de andre.

Lenke til kommentar

En ting som jeg har lagt merke til er: Hvor sabla godt "ting virker" i Linux. Hvem har ikke sitti med hakeslepp og kuleøyne når hardiskene "forsvinner", eller når hw-drivere plutselig ikke fungerer lenger, i Windows? I Linux så fungerer ting veldig fint, når man har satt opp ting riktig. Det bare fungerer, og fungerer, og fungerer, og fungerer, og fung......

Lenke til kommentar

 

Hallo. Det er ikke uten grunn at den er markedsledene. Opera støtter jo ikke engang " " Netscape suger som bare jevliga.

 

IE integrerer mye bedre plugins enn de andre.

 

Hallo? :o

 

Du vet vel hvorfor IE er "markedsledene". Det betyr ikke dermed at den er best. Har du prøvd noen av de senere Netscape forresten? Netscape er ikke hva den engang var. Mye raskere nå altså

Lenke til kommentar

Krangling er morro! :D

 

De som sier at internet Explorer viser sider feilfritt.. tja.. hva har internett explorer gjort for internett? jo: de har laget egen standard for visning av websider. Og hva er problemet med dette? jo: standarden som W3C skal opprettholde passer ikke.

Så tenk omvendt når du sier at IE er best, siden alle har IE (standard med windows) vil webside utviklerne skrive html beregnet for IE som fører til at HTML'en til mircosoft blir mer "vanlig" og andre webbrowsere som fungere bedre på flere områder en IE viser noen sider feil.

 

Kritiser den du!

Lenke til kommentar
Så tenk omvendt når du sier at IE er best, siden alle har IE (standard med windows) vil webside utviklerne skrive html beregnet for IE som fører til at HTML'en til mircosoft blir mer "vanlig" og andre webbrowsere

 

Jepp, dette er selvfølgelig et viktig moment - husk også at store deler av internett består av sider laget av 'vanlige folk' som driver siden sin på hobbybasis og ikke er interessert i å validere sidene sine eller legge masse jobb i å feilsjekke på ulike plattformer. Nettopp derfor er det et poeng å bruke samme nettleserplattform som de fleste bruker.

 

Et annet moment er jo at IE er langt mer feiltolerant ovenfor småfeil som andre nettlesere kicker på og at sider som dermed er feil/klønete satt opp alikevel kan se helt greie ut.

Lenke til kommentar
Så tenk omvendt når du sier at IE er best, siden alle har IE (standard med windows) vil webside utviklerne skrive html beregnet for IE som fører til at HTML'en til mircosoft blir mer "vanlig" og andre webbrowsere som fungere bedre på flere områder en IE viser noen sider feil.

 

jeg regner med du til slutt skal komme frem til et eller annet negativt her.. ?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...