langtongting Skrevet 16. september 2009 Del Skrevet 16. september 2009 Hei Skal bygge ny PC i dag, og lurer på hvordan jeg får laget en partisjon på 100GB, på min 1TB disk, før installasjon av Win7 Beta. Ha bootet dvd`en en gang på min nåværende maskin, men fikk ikke noe valg ang. partisjonering. Snakk om en clean install dette. Setter pris på svar. På forhånd takk. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 16. september 2009 Del Skrevet 16. september 2009 Det er noe merkelig hvis du ikke får laget partisjon fra installasjonsprogrammet. Det er jo en grunnleggende funksjon. Se punkt 7: http://www.winsupersite.com/showcase/winvista_install_03.asp Lenke til kommentar
L O G I M A N Skrevet 16. september 2009 Del Skrevet 16. september 2009 Du skal som siste ledd før instaleringa få opp valgmulighet på advanced når det gjelder plasseringa. her kan du partisjonere og formatere. For å få partisjonen på 100GB må du angi den til 102400MB Lenke til kommentar
Ravusy Skrevet 16. september 2009 Del Skrevet 16. september 2009 Hvorfor Win7 Beta? Den er jo gått ut på dato nå.. Lenke til kommentar
langtongting Skrevet 16. september 2009 Forfatter Del Skrevet 16. september 2009 Takker for hjelp. Laget en partisjon på 100gb. Har nå installert win7. Nå se jeg bare den ene partisjonen på 100gb. Hvordan får jeg nå laget en partisjon av resten? Trodde denne ble laget automatisk ser dere. Lenke til kommentar
johome Skrevet 16. september 2009 Del Skrevet 16. september 2009 Det gjøres i diskbehandling. Lenke til kommentar
L O G I M A N Skrevet 16. september 2009 Del Skrevet 16. september 2009 Skriv dette i kjør/søkefeltet: compmgmt.msc Velg disk management. Da ser du disken og partisjonene på den. Høyreklikk der du vil endre og gjør det du ønsker. Når du setter opp en partisjon under installering, kan du fint sette opp for resten i samme slengen. Den gjør ikke dette automatisk. Bare pass på at du velger riktig partisjon etterpå (markerer den) så den ikke installerer på feil partisjon. Lenke til kommentar
langtongting Skrevet 16. september 2009 Forfatter Del Skrevet 16. september 2009 Takker. Tenker å lager resten til en partisjon. Er dette OK, eller vil det gjøre disken treg på noen måte? Bør jeg ha en egen partisjon for spill mm? Noen gode tips? Lenke til kommentar
L O G I M A N Skrevet 16. september 2009 Del Skrevet 16. september 2009 Nei, disken vil ikke bli noe tregere. Partisjonering er greit å dele ut til OS osv med tanke på å ha resten som lagring. Da er det lettere å kjøre image/reinstallere senere. Ellers er resten etter smak og behag og for å få ordnings i filer. Lenke til kommentar
langtongting Skrevet 16. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 16. oktober 2009 Partisjonen jeg har laget til spill, ble litt i miste laget. Skal da utvide den og lurer på om det medfører noen fare problemer for det som allerede er installert på partisjonen? Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 16. oktober 2009 Del Skrevet 16. oktober 2009 Partisjonen jeg har laget til spill, ble litt i miste laget. Skal da utvide den og lurer på om det medfører noen fare problemer for det som allerede er installert på partisjonen? Nei, ikke hvis du har backup av det som ligger på partisjonen ... I utgangspunktet skjer det ikke noe med de data som allerede ligger på partisjonen, men man vet jo aldri ... For å kunne utvide en partisjon må du ha "unused space" bak den. Hvis du først må krympe en annen partisjon, så kan det hende at du må bruke noe annet enn de innebygde funksjonene i Windows til dette. Og du bør ha backup av alle data på denne partisjonen også. Kort sagt: du bør ha backup av alle data på en PC. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå