Gå til innhold

Sapphire Vapor-X 4890 i Crossfire - høy temperatur

SilentNET

Anbefalte innlegg

Jeg har nettopp satt 2 stk 4890 1GB Vapor-X kort i Crossfire i min maskin. Kort nummer 1 (det øverste kortet, som skjermene er koplet til) går fort over 100 grader (endte opp på 109 grader ca under 3DMark). Mens det nederste kortet lå rundt 80 grader på full load.

Viften går på 100% på begge kortene. Kort #1 har 84-85 grader idle. Kort #2 har litt over 50 grader.

Ingen av kortene er overklokket. Ble pakket ut av esken og installert i går. Kan det virkelig være så mye som 30 grader forskjell på de to kortene ene og alene grunnet plassering i kabinettet (altså ett kort ligger over det andre, og dermed får mindre luft til sin vifte)?

Trodde disse kortene skulle være "relativt" kjølige. 109 grader høres veldig mye ut (dog så er kortene helt stabile, ingen krasj eller rare farger eller andre feil). Mitt gamle 8800 GTX gikk nærmere 120 grader før jeg byttet kjøler på det, uten at det ble ustabilt. Men siden kort #2 er så mye kaldere så burde det kanskje være mulig å få begge kortene sånn någen lunde lik?

Kan det være defekt kort eller defekt kjøleløsning på kort #1?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er veldig lite kabelsalat, om jeg kan si det selv ;)

Men luftflyten er det muligens verre med. Det har jeg i grunn ant ganske lenge. Men det som er så rart, er at kort #2 har en såpass mye lavere temperatur enn kort #1.

At det øverste kortet er 10-15 grader høyere kan jeg skjønne. Men hele 30 grader hørtes mye ut. Noen som vet om det finnes crossfire bro med dobbel lengde? Så man kan bruke PCIe 16x spor #1 og #3 til de to kortene, for å få luft imellom.

Lenke til kommentar

Jeg lot vinduet på rommet stå opp i natt, og når jeg testet nå i dag tidlig (16 grader på rommet mot ca 22 - 24 til vanlig) så gikk jeg opp 2500 poeng i 3DMark06 i forhold til hva jeg fikk ved testing ved vanlig romtemperatur.

Det er da for meg ganske tydelig at kort #1 justerer seg ned/yter dårligere enn det skal, når det går over en viss temperatur.

Tror ikke jeg orker å gjøre noe mer med dette nå før det nye kabinettet er på plass. Sålenge alt er stabilt, så er det jo greit nok en stund. Har jo ikke akkurat problemer med lav framerate med disse kortene ;)

Hoppet over 25 000 poeng nå i dag tidlig. Standard 3DMark06 run med nyeste patch og WinXP SP3. 25 367 poeng eller noe ble det vel. Ca 10 000 mer enn jeg hadde tidligere med ett enkelt 8800 GTX.

PS: Hvis noen vet om det finnes en lengre Crossfire bro så for all del, si fra :)

Lenke til kommentar
Jeg fikk også 84C load på et kort, byttet kabinett volla 104C på samme test. Du må ha solide saker, min en vifte inn og ut.

Du gikk fra 84C til 104C? Er ikke det litt motsatt?

P182 med 2 vifter inn i front og vifte ut i topp bak og bak. Er ikke akkurat kjent for å være et dårlig kabinett, men mulig det blir litt lite for 2 skjermkort.

Lenke til kommentar

Da skjønner jeg litt bedre :)

Det er 4 stk 140mm vifter i PC-P80B'n. Og 1 stk 120mm vifte. Så tror det skal bli bra da. Det er dessuten et ganske stort fulltower/maxitower. Og jeg har mulighet for 140mm vifte "i døra" like over skjermkortene, men som har utblås bak. Kan sikkert snu denne så jeg får innsug bak og blåser rett på skjermkortene. Kortene blåser ut bak nemlig, og ikke ut i kabinettet.

3 stk 140mm innsug i front, og 1 stk 140mm utblås i topp. Samt 1 stk 120mm utblås i bakkant. Også den skjermkort viften som kan plasseres i tillegg om man ønsker.

Lenke til kommentar

Tror jeg må prøve å bytte om på kortene.. Kort #1 skyter rett opp til 110 grader og throttler som bare det når jeg spiller f.eks. Grid. Mens kort #2 tusler rundt på 70 grader (load)..

Får vel eventuelt plukke ut og kjøre med ett kort inntil jeg får nytt kabinett. Umulig å spille med så ustabil framerate som det blir når ett kort throttler på den måten.

På en annen side, kjekt å se at selv skjermkort har fått muligheten til å "klokke seg ned" på den måten, uten at det resulterer i krasj, blåskjerm og andre feil.

EDIT: Da er kort #2 fjernet. Kort #1 som brukte å idle på 84 - 85 grader har nå under 50 grader idle. Og viftehastigheten er halvert sammenlignet med når det var to kort.

Konklusjon, alt for lite kabinett, for lite vifter, for lite luftflyt. Kort #2 må bare vente til senere. :/

Endret av SilentNET
Lenke til kommentar
Står kortene tett? Ene varmer opp den andre? Evt dekker til en vifte?

Vel, det står 2 kort i Crossfire (ved siden av hverandre). Så ja, jeg vil påstå at dem står tett. Og sålenge kortene er like (begge har viften sin på samme side) så vil det ene kortet uansett ha viften sin helt inn mot det andre :)

Men siden kortene tross alt er laget for bruk i Crossfire så burde vel dette være mulig. Jeg vil påstå at det er meningen at dem skal stå helt tett.

Lenke til kommentar
På mine 295 dekker den ene viften ja, selv om de er laget for sli.

Man kan ofte sette kortene lenger fra hverandre om hovedkdortet har 3+ slots

Da trenger man en lengre Crossfire / SLi bru. Dette er noe jeg har spurt om her i tråden, men ingen har så langt kommet med noe svar på det punktet.

Jeg vet det finnes SLi bru for bruk av tre kort som sikkert kan brukes sammen med to kort, for å få lengre avstand mellom dem. Men om det finnes noe tilsvarende for Crossfire vet jeg ikke, da de kortene har en annen type bru.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...