svas Skrevet 16. september 2009 Del Skrevet 16. september 2009 (endret) Hei. Har en sjef som spiller mye PC-spill, spesielt Hearts of Iron, både I og II. Vedkommende trenger derfor ny PC. Han tenker å bruke rundt kr. 5-6000.- på det, men vet ikke helt hva han skal velge. Noen som har tips til hva som bør kjøpes? Kravene til Hearts of Iron II er: XP or Vista Intel® Pentium® IV 2.4 GHz or AMD 3500+ (single core) 1 GB or more of RAM (2 GB for Vista) 2 GB available HDD space NVIDIA GeForce 6800 or ATI Radeon X850XT PCen skal kjøpes hel og ikke i deler. Endret 16. september 2009 av svas Lenke til kommentar
Prusk Skrevet 16. september 2009 Del Skrevet 16. september 2009 Kan den bestilles fra nettbutikk, eller skal det være av typen du stikker på Obs!, Elkjøp eller Expert og kjøper? Antar det snakkes om stasjonær type. Lenke til kommentar
Captn Jack Yarr'ow ! Skrevet 16. september 2009 Del Skrevet 16. september 2009 http://www.komplett.no/k/config.aspx?ConfigSystemId=10413 Lenke til kommentar
svas Skrevet 16. september 2009 Forfatter Del Skrevet 16. september 2009 Kan den bestilles fra nettbutikk, eller skal det være av typen du stikker på Obs!, Elkjøp eller Expert og kjøper? Antar det snakkes om stasjonær type. Hei. Den kan gjerne bestilles på nett, feks Komplett/MPX/PS.no osv. Stemmer det, det er en stasjonær som det er snakk om. Lenke til kommentar
Captn Jack Yarr'ow ! Skrevet 16. september 2009 Del Skrevet 16. september 2009 Se på den jeg linka til. Følger med skjerm, høytalere, mus og tastatur bra hardware og alt. Anbefalt og satt ihop av dinside.no. Om det er noe du vil endre på eller fjerne, kanskje forbedre så kan du endre før du kjøper. ANBEFALT ! Lenke til kommentar
svas Skrevet 16. september 2009 Forfatter Del Skrevet 16. september 2009 Se på den jeg linka til. Følger med skjerm, høytalere, mus og tastatur bra hardware og alt. Anbefalt og satt ihop av dinside.no. Om det er noe du vil endre på eller fjerne, kanskje forbedre så kan du endre før du kjøper. ANBEFALT ! Nå er det lenge siden jeg var ekspert på dette, men cpu-en som følger med her blir vel for slapp? Ser ikke at noen av alternativene er sterke nok heller...? Lenke til kommentar
kaffebryggare Skrevet 16. september 2009 Del Skrevet 16. september 2009 Prosessoren holder nok i hauger og lass til spillet i førstepost. For øvrig klarer Phenom II 945'en der alle nyere spill på høyeste instillinger på en normal PC-skjerm. Lenke til kommentar
svas Skrevet 16. september 2009 Forfatter Del Skrevet 16. september 2009 (endret) Prosessoren holder nok i hauger og lass til spillet i førstepost. For øvrig klarer Phenom II 945'en der alle nyere spill på høyeste instillinger på en normal PC-skjerm. Sjefen har selv funnet disse på nettet: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=430853 http://www.elkjop.no/product/data/stasjona...ll-ixtreme-5530 http://www.elkjop.no/product/data/stasjona...ll-ixtreme-6530 Hvordan er de i forhold til den som er anbefalt i denne tråden? Endret 16. september 2009 av svas Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 16. september 2009 Del Skrevet 16. september 2009 (endret) Langt fra for slapp CPU til spillene det her er snakk om. Kan ikke sammenligne dagens CPU-er med fortidens. Dersom 6 000 kr er budsjett inklusive alt (skjerm tastatur), er dette faktisk et meget bra balansert rigg. Om vi sammenligner med spillets krav, så er CPU ytelsen til X2 250 omtrent det dobbelte av A64 3500+ (om ikke mer). Spill er dog som oftest avhengig av skjermkort, og HD 4670 er i realiteten i en annen klasse enn anbefalingene 6800 GT/XT 850. De fleste av oss regner det ikke som et gaming kort, men sammenlignet hva som var på markedet for 2 - 3 (eller mer) år siden er det en helt ny verden. Er budsjettet på 6 000 uten skjerm og tastatur kan man med utgangspunktet i løsingen enkelt oppgradere PSU og skjermkort til noe fetere. @Benny: Det er ikke snakk om noen Phenom II X4 945, men en Athlon II X2 250. X4 945 hadde sprengt budsjettet i fillebiter, og har heller ingen hensikt i dette budsjettsegmentet. @svas: Samtlige er dårligere kjøp i realiteten. - Komplett sin HP har dårligere CPU (eldre) og klart dårligere skjermkort. - Den første Packard Bell har dårlige CPU og nesten like bra skjermkort. - Den andre Packard Bell har bedre CPU for annet enn spill, men når det gjelder spill er nok den ikke bedre. Skjermkort er dårligere. Så ingen av disse er å regne som anbefalt kjøp i det hele. Endret 16. september 2009 av Bolson Lenke til kommentar
svas Skrevet 16. september 2009 Forfatter Del Skrevet 16. september 2009 Dersom 6 000 kr er budsjett inklusive alt (skjerm tastatur), er dette faktisk et meget bra balansert rigg. Om vi sammenligner med spillets krav, så er CPU ytelsen til X2 250 omtrent det dobbelte av A64 3500+ (om ikke mer). Skjerm osv har vedkommende. Kun selve boksen han trenger. Spill er dog som oftest avhengig av skjermkort, og HD 4670 er i realiteten i en annen klasse enn anbefalingene 6800 GT/XT 850. De fleste av oss regner det ikke som et gaming kort, men sammenlignet hva som var på markedet for 2 - 3 (eller mer) år siden er det en helt ny verden. Så det som står i anbefalingen her er langt bedre enn det han trenger? Er budsjettet på 6 000 uten skjerm og tastatur kan man med utgangspunktet i løsingen enkelt oppgradere PSU og skjermkort til noe fetere. Hva ville du ha endret? Ser feks at det ikke er noe trådløst kort i denne pakken...? Lenke til kommentar
Captn Jack Yarr'ow ! Skrevet 16. september 2009 Del Skrevet 16. september 2009 Gå og legg deg Bolson...lol. Lenke til kommentar
jornboss Skrevet 16. september 2009 Del Skrevet 16. september 2009 Hvis du tar vekk skjermen på denne fra Netshop og setter inn LCpower Green på 550w så er du på 5100. Da har du HD4770 og AMD250. Du kan evt oppgradere den med det du har lyst til via konfiguratoren. Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 16. september 2009 Del Skrevet 16. september 2009 (endret) Endringer: 1. Valgt Corsair Powersupply 550W Black under strømforsyning (gir litt mer å gå på i fremtiden. Personlig sparer jeg aldri på dette lengre. 2. Valgt Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 PCI-Express 2.0, DVI, native-HDMI, HDCP, Lite-Retail under skjermkort. Da har man skjermkort til å spille det meste av spill på markedet med meget akseptable innstillinger på en normal skjerm. Er det beste pris/ytelse som finnes på markedet. 3. Valgt, f.eks D-Link DWA-140 Wireless N USB adapter, 802.11n som trådløs. Da blir prisen kr 5 778. Så inklusive frakt blir det 6 000 kr. jornboss sitt forslag er også meget bra (som alle hans forslag) @Captn Jack... Hva mente du med den slags usakligheter... Du kom jo med et meget bra utgangspunkt, men det er et poeng å vite om man egentlig trenger skjermen. Og så synes jeg du skulle lære deg å begrunne anbefalinger. Endret 16. september 2009 av Bolson Lenke til kommentar
jornboss Skrevet 16. september 2009 Del Skrevet 16. september 2009 Enig med deg Bolson. Corsair'en er selvsagt mye bedre enn LC power. HD4850 er jeg forsåvidt også enig. Vedkommende kan evt ta HD4870 som er et kraftig spill-kort, men som du har sagt tidligere så klarer forsåvidt vedkommende seg med HD4670. HD4670 er ganske bra kort - men når en først kjøper nytt så ville jeg nok valgt en av HD4770/4850/4870. Lenke til kommentar
Captn Jack Yarr'ow ! Skrevet 16. september 2009 Del Skrevet 16. september 2009 Syntes det jeg linka til var bra og det var det og. Nevnte også at det går an og konfigurere etter ønsker, som f.eks ta bort skjerm og sånt om man ikke trenger og evt sette i større PSU osv. Men nei du begynenr og klage med en gang. Herregud 3GHz AMD for noo dritt. Sånn opfatta jeg det hvertfall. Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 16. september 2009 Del Skrevet 16. september 2009 Jeg har da ikke uttalt noe om at Athlon II X2 250 er noe AMD dritt. Virker som du trenger briller. Svarte faktisk bare på trådstarters spørsmål om det var en slapp CPU, noe jeg skriver klart at det ikke er, yter det dobbelte eller mer enn en Athlon 64 3500+ som var kravet for spillet. Lenke til kommentar
jornboss Skrevet 16. september 2009 Del Skrevet 16. september 2009 Syntes det jeg linka til var bra og det var det og. Nevnte også at det går an og konfigurere etter ønsker, som f.eks ta bort skjerm og sånt om man ikke trenger og evt sette i større PSU osv. Men nei du begynenr og klage med en gang. Herregud 3GHz AMD for noo dritt. Sånn opfatta jeg det hvertfall. Når jeg ser etter så er det nok bedre muligheter (på prosessoren) med den du linket til enn Netshop sin. Jeg ville uansett byttet til AMD550 som er mye bedre enn 250. Lenke til kommentar
svas Skrevet 16. september 2009 Forfatter Del Skrevet 16. september 2009 Blir nok den anbefalte med tillegg noen av de endringene dere har kommet med, men uansett greit å få feid de vedkommende selv har foreslått; fra Elkjøp og Komplett. Noen som ønsker å kommentere? Lenke til kommentar
kaffebryggare Skrevet 16. september 2009 Del Skrevet 16. september 2009 Det er ikke snakk om noen Phenom II X4 945, men en Athlon II X2 250. X4 945 hadde sprengt budsjettet i fillebiter, og har heller ingen hensikt i dette budsjettsegmentet. Når trådstarter sa "alternativer", tenkte jeg at han mente de som var å få til PCen Captn Jack Yarr'ow linket til. Lenke til kommentar
HawP Skrevet 16. september 2009 Del Skrevet 16. september 2009 (endret) Prosessoren i forslaget kapteinen linket er helt grei den. Faktisk så er det vel som regel skjermkortet som er (den største) begrensningen i spill, med mindre en spiller i micro-oppløsninger som alle skjermkort greier, og da klarer selv de "slakkeste" av de nyere prosessorene å holde ganske grei fart. HD4670 er et bra budsjett-kort for de mindre budsjettene Prisforskjellen opp til HD4850 som er et endel bedre kort er vel ikke mer enn 3-500 (har ikke sjekket i det siste), så med mindre den forskjellen er viktig ville jeg valgt 4580 (evt. 4770). Endret 16. september 2009 av HawP Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå