Gå til innhold

Hvordan blir man egentlig politiker?

kesse

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

det blir faktisk flere og flere yrkespolitikere, viss du melder deg inn i et parti. jobber ekstremt mye, tar alt av skolering, møter opp på alle møter. skaffer deg gode kontakter. få deg venner i partiet så du blir stemt frem. etter vært blir du mest antagelig ansatt i partiet med luse lønn men, du vil også komme på stortingslister osv

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Du må forresten være dyktig, engasjerende og helst god til å tale. Det lyses ofte ut jobber som partiesekretær og lignende som er en god inngang for å bli kjent med personer og bli oppdaget av andre hvis du gjør en god jobb. Å komme inn på stortinget som representant er vanskelig.

For å si det enkelt. Du må være meget dyktig, utrolig engasjert og/eller veldig heldig. Hvis du er utrolig heldig kan du bli partiets alibi for en eller annen gruppe uten å nødvendigvis være hverken veldig dyktig eller veldig engasjert. F.eks unge, eldre, innvandrere osv. Se på Mette Hanekamhaug. Enkelte partier vet å utnytte alibier for å få PR.

Edit: Mette Hanekamhaug er nok en god politiker, men som 22 åring kan jeg si sikkert at det er mange som er mer kvalifisert for stortinget en henne, selv fra FrP.

Endret av Sonsol
Lenke til kommentar

er ikke så altfor vanskelig om du er engasjert.

broren min er fylkesleder i AUF (sier ikke fylke for eg liker å holde irl separert). han brukte omtrent 2 år på å komme seg dit. han var veldig engasjert vel å merke, selv om han egentlig er en rotekopp :p

ungdomspolitikken er rimelig rusjen over alt og de fleste parti tar gledelig imot intelligente personer (merk, du må være intelligent).

er såpass liten konkurannse ofte at om man virkelig går inn for det er det svært overkommelig

Lenke til kommentar
er ikke så altfor vanskelig om du er engasjert.

broren min er fylkesleder i AUF (sier ikke fylke for eg liker å holde irl separert). han brukte omtrent 2 år på å komme seg dit. han var veldig engasjert vel å merke, selv om han egentlig er en rotekopp :p

ungdomspolitikken er rimelig rusjen over alt og de fleste parti tar gledelig imot intelligente personer (merk, du må være intelligent).

er såpass liten konkurannse ofte at om man virkelig går inn for det er det svært overkommelig

Nei, slettes ikke. Men du må være flink å prate, og ha pågangsmot.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...