YngveM Skrevet 16. september 2009 Del Skrevet 16. september 2009 Hei jeg er en gutt på 16 år som lurer på om jeg bør kjøpe en SB-600 eller SB-400. Jeg tenkte først på 600 versjonen men etter å ha lest en del av Ken Rockwell ble jeg usikker. Jeg vet ikke om jeg trenger alle funksjonene til en SB-600, men jeg skulle helst kunne feste den til en billig ekstern (helst) trådløs blitssko eller hva det heter slik at jeg kan bruke blitsen fra andre vinkler enn bare over kameraet. Noen som har erfaringer med blitsene? Hvilken bør jeg kjøpe? Med min økonomi må jeg spare fram til Jul for å kjøpe en SB-600 men jeg kan kjøpe SB-400 nå. Ken Rockwell sine omtaler av blitsene. http://www.kenrockwell.com/nikon/sb400.htm - Omtale av SB-400 http://www.kenrockwell.com/nikon/images1/s...00-diffuser.pdf - One-Cent Soft Box (Bounce Card) http://www.kenrockwell.com/nikon/sb600.htm - Omtale av SB-600 Lenke til kommentar
kjelldell Skrevet 16. september 2009 Del Skrevet 16. september 2009 Hei, jeg har kjøpt inn et par SB-600 for skolen, og fikk testet de en del selv. Ble fullstendig hektet, og har den øverst på ønskelisten selv nå! SB-400 er sikkert brukbar til mye, men SB-600 gir så mange flere muligheter og er et fint kompromiss mellom størrelse, pris og funksjonalitet! Tror du fort kommer til å sette pris på de mulighetene!! Tenker på mulighet til trådløs styring, zoombart hode, innebygget reflektor etc. Fikk utrolig bra bilder når jeg vippet hodet en del opp og dro skiven NESTEN helt ut, slik at den reflekterte en del av lyset rett på motivet, men mesteparten gikk indirekte. Var utrolig fin å jobbe med, også trådløst, bra styrke til det meste. Bare vær oppmerksom på at den trolig blir erstattet av en oppdatert modell før jul, mye tyder på det. SB-800 ble erstattet av SB-900 for en stund siden. Brukervennligheten er ikke den ALLER beste, det blir sikkert forbedret slik som på SB-900. Men det er jo bare å ta en titt i manualen hvis du lurer på noe. De vanligste funksjonene er helt greie å bruke. Så får du en SB-600 til rundt 2000 er det faktisk et SVÆRT bra produkt, som du kommer til å få mye glede av!! Lenke til kommentar
Thunderhead Skrevet 16. september 2009 Del Skrevet 16. september 2009 Jeg vil si at den ene ikke utelukker den andre. Jeg har ofte med en SB-400 "just in case" mange ganger da den er så liten at det får lett plass i en lomme. Ellers er nok SB-600 mer blits for pengene, men vil også si at det kommer ann på hvilket kamera du har. Har du et som kan styre trådløse blitser, så begynner det å bli moro med en blits trådløst. Merk dog at SB-400 ikke kan styres trådløst. Lenke til kommentar
alkymist Skrevet 16. september 2009 Del Skrevet 16. september 2009 Eneste fordelen med SB-400 fremfor SB-600 er størrelsen. Det betyr at det er veldig enkelt å ta med seg SB-400. SB-400 kan ikke tiltes til siden, bare oppover. Hvis du har D90 eller høyere er valget enkelt, da sparer du til jul og kjøper SB-600. Selv har jeg D40x og SB-400, men det betyr at jeg må bruke en kabel for å bruke blitsen av kameraet. Hvis du MÅ ha blits akkurat nå kjøper du SB-400, du vil merke milevis forskjell mellom pop-up og SB-400! Og Ken Rockwell er ikke den jeg ville stolt mest på - på generelt grunnlag. Les heller Thom Hogans sider. Mindre bastante påstander og mindre bullshit... Lenke til kommentar
YngveM Skrevet 16. september 2009 Forfatter Del Skrevet 16. september 2009 Tusen takk for alle svar, det blir nok en SB-600 på meg om en liten stund. Lenke til kommentar
Stratos Skrevet 16. september 2009 Del Skrevet 16. september 2009 Jeg har hatt SB-400. Byttet til SB-600. For å si det sånn. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå