Gå til innhold

Statsvitenskap i Oslo

fantenberg

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg skal søke statsvitenskap ved UiO, til neste høst. Men vet ikke om jeg har det som skal til for å komme inn?

Jeg har ikke all verden med karakterer, har 4.0 i snitt.

Men i tillegg har jeg fullført 1.avd ved Norges musikkhøgskole, noe som gir 2 ekstrapoeng. Håper jeg?

Jeg fyller 20 år nå i oktober, og da kan jeg vel søke i primærkvoten, siden jeg ikke har forbedret noe på mitt vitnemål? Og siden jeg er to år eldre enn yngstemann som kan søke får jeg vel 4 alderspoeng, om jeg har forstått det riktig?

Hvis jeg har regnet riktig, og forstått reglene, så skal jeg ha 46 konkurransepoeng.

Stemmer dette? Søker jeg da med 46 konkurransepoeng i primærkvoten? Og om det er tilfelle, vil dette være nok til å kunne komme inn? (Skjønner at det er umulig å vite, men tenker på de forrige års poenggrenser ved dette studiet som sammenligningsgrunnlag.)

Min B-plan er Filosofi og idèhistorie, også ved UiO, vil mine 46 poeng holde der?

Takker veldig mye for svar! :-)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du får ikke alderspoeng i primærkvoten. Alderspoeng gis fra og med det året man fyller 20, det vil si at du har 2 alderspoeng. Du kan søke med førstegangsvitnemål til og med det året du fyller 21.

I kvote for førstegangsvitnemål har du 42 poeng, hvis du ikke har tatt noen realfag.

I kvote for ordinært vitnemål har du 44 poeng, igjen hvis du ikke har noen realfag.

Statsvitenskap ved UiO hadde i 2009 poenggrensene 51,8 i ordinær kvote og 45,8 i førstegangskvote. Filosofi og idéhistorie hadde henholdsvis 48,2 og 34,1 poeng.

Lenke til kommentar

Takk for fint svar, krikkert!

Hvis jeg får alderspoeng fra og med det året jeg fyller 20, og kan søke med førstegangsvitnemål til og med det året jeg fyller 21, får jeg ikke da fire alderspoeng? Et for dette året (jeg fyller tjue snart), og et for neste år.

Men det spiller vel ingen rolle. Som jeg fryktet, har jeg ikke nok poeng til å kunne studere statsvitenskap. Så da blir det filosofi og idèhistorie :-)

Det er vel muligens for mye vann over hodet å skulle ta realfag over et semester (åpner vel 1.januar) for å dekke hullet, når jeg ligger så langt bak det som poenggrensa.

Takker for fortsatt svar!

Endret av tgnedal
Lenke til kommentar

Ah. Selvfølgelig, jeg tenkte du fylte 20 i opptaksåret. Du vil få 4 alderspoeng i ordinær kvote -- ikke førstegangskvote. Du har altså 46 poeng i ordinær kvote, ikke 44. Førstegangsvitnemålet ditt vil fortsatt gi 42 poeng.

Dersom du tar nye fag (dvs, du tar ikke opp noen fag du allerede har karakter i) vil disse kunne gå inn i karaktergrunnlaget for førstegangsvitnemål. Men den mest vesentlige delen av førstegangsvitnemålet er karaktersnittet ditt, ikke realfagspoengene. For å få en økning i poengsummen din må du prestere å få minst 4 i de to realfagene. For den bragden belønnes du med 1 realfagspoeng (0,5 poeng per fag med unntak av Matematikk R2 og Fysikk 2 som gir 1 poeng hver). Får du 3 i det ene og 4 i det andre synker snittet ditt med mer enn det ene poenget du tjener.

Hvis du er interessert i å ta opp fag vil jeg heller anbefale deg å ta opp fag for å få gode karakterer i dem. Én sekser vil øke et snitt på 4,0 med cirka 1 poeng -- det er det samme som du ville fått for å ta to realfag med minst 4 i hver. To seksere vil øke snittet ditt med 1,7 poeng.

Som du ser er det ikke mye man får gjort uten å kunne fjerne eller ta opp dårlige karakterer.

Lenke til kommentar

Skjønner, skjønner.

Jeg vet ikke om det er verdt strevet med å begynne å forbedre så mye, siden jeg også har en stor interesse for filosofi og idèhistorie, og i tillegg har jeg litteraturstudier som interesserer meg.

Heldigvis for meg ser jeg at alle studenter i førstegangskvoten ble tatt opp på litteraturstudiet i år, og filosofi hadde en grense på 34,1, som du skrev krikkert, og de er begge overkommelige, så jeg må bare bestemme meg :-)

Men takker for svar, nå vet jeg hvor jeg står!

Endret av tgnedal
Lenke til kommentar

Hvis du ser på oppbygningssiden til bachelor i filosofi og idéhistorie, ser du at det er en rekke såkalte 'frie emner' mot slutten av studiet (omtrent 40 studiepoeng). Du skal også velge en "40-gruppe" som er en logisk sammensatt gruppe emner på 40 studiepoeng. Her har du lov til å velge, for eksempel, 40-gruppe i statsvitenskap.

Du skal ha 20 studiepoeng exphil/exfac, 80 studiepoeng filosofi/idéhistorie, en 40-gruppe, og 40 studiepoeng frie emner.

I statsvitenskap skal man ha 20 studiepoeng exphil/exfac, 90 studiepoeng statsvitenskap, en 40-gruppe, og 30 studiepoeng frie emner.

Ser du hvor jeg vil hen? Selv om du tar filosofi og idéhistorie kan du studere nesten like mye statsvitenskap som de som tar det. Det er kun to statsvitenskapsemner som er reservert for de som har opptak til bachelor i statsvitenskap. Du kan altså ta 70 av de 90 studiepoengene statsvitenskapsstudenter tar.

Ikke gråt over spilt melk før melkeglasset faktisk har falt i gulvet. ;-)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...