Gå til innhold

Kraftig overprising hos Webshoppen, cpu avanse påover 157% ,skam !

Anbefalte innlegg

Blir nesten irritert når jeg ser prisingen til AMDs ny 4 kjerne hos Norske Webshopper. Med en PRISØKNINGpå over 157% på AMD x4 620, er det vilt.

AMDs pris 99 $

NKR - 599

Utsalgspris - Fra KR 1528.- ??

SKJERP DOKKER.

Se på denne galskapen, tror webshoppene at forbrukerene er totalt dumme.

Priskilde Anand

Omregniskurs 6 kr US dollars

Priskilde norske butikker , prisguiden ! Linkpr 16.09.09

............... Dollar NKR Pris Wb shop Margin kr Margin%

AMD Phenom II X4 965 BE 245 1470 1995 525 35,71%

AMD Phenom II X4 955 BE 245 1470 1749 279 18,98%

AMD Phenom II X4 945 225 1350 1626 276 20,44%

AMD Phenom II X3 720 BE 145 870 0999 129 14,83%

AMD Phenom II X2 550 BE 105 630 0779 149 23,65%

AMD Athlon II X4 620 099 594 01528 934 157,24%

AMD Athlon II X2 250 087 522 0571 049 9,39%

Kan noen webshopper gi en logisk forklaring pådenne prisingen, ????

Blir så rotetet satt opp med txt

Fanskap.pdf

Er ikke dette en forsidesak for HW.NO ??, for det er galskap for oss som kan tenke seg billig 4 kjerne.

Endret av Osse
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det ser jo noe dyrt ut, men det kanskje ikke så ille som du skal ha det til.

$99 er antageligvis prisen hvis man kjøper 1000 stykker. La oss anta at en norsk importør ikke kjøper 1000 stk og må ut med $110. Kanskje er tilgangen på prosessoren lav slik at prisen blir enda høyere. Deretter kommer det frakt samt avanse for importør. I tillegg kommer det avanse i den enkelte nettbutikk og til slutt skal staten ha sine 25%.

For enkelhets skyld la oss anta at importør tar 1.2, nettbutikken tar 1.2 og staten tar 1.25. Da får vi 110*6*1.2*1.2*1.25 = 1188. Nå er jo det et stykke unna 1500, men det er alikevel ikke de 600 kronene du først snakket om.

PS! Jeg har IKKE peiling på hva reelle priser og reell avanse hos de enkelte leddene er. Mine tall er vill gjetting.

Edit: Skrivefeil

Endret av brukernavnerkjipt
Lenke til kommentar

Det skal selvsagt være påslag fra de priser som oppgies der, og det er heller ikke det jeg reagere på, MEN se nå på påslaget

Model--- Påslag

PhII 965 35,71%

PhII 955 18,98%

PhII 945 20,44%

PhII 720 14,83%

PhII 550 23,65%

AtII 620 157,24%

AtII 250 9,39%

Athlon ii 620 X4 skal ligge rundt samme pris som PHII 550. Altså rundt 780 kr, den er faktisk billigere i innkjøp for Webutikkene enn PHII 550 !!!

Endret av Osse
Lenke til kommentar
Du er kanskje ikke klar over at slike priser stort sett er hvis man kjøper 1000 stykker?

Har enda ikke sett slike priser per prosessor. Husk at du må legge på 25% i mva.

~ Mortis

Jeg er en meget dataintesiert, og det gjennom 20 år, og jeg er også regnskapsfører gjennom 18 år, så jeg kan det om både kalkyler og mva. Og klart det skal være påslag og fortjenste, men det er faktisk realle og sammenlignbare tall jeg benytter , de samme beregningsmåter gjelder for alle modeller, de samme avgifter gjelder for alle modeller.

Jeg kan ikke se noe forsvar som helst for en merkalkyle på over 110% på akkurat den modellen.

Her mener jeg at Webshoppene prøver seg på ukynigheten til mange databrukere og rett og slett LURER kundene sine.

Endret av Osse
Lenke til kommentar

Det som forbauser meg er rett og slett at samtlige webshopper er like gale, nesten slike at en skulle tro det var prisammarbeid, for det er ingen logikk i en slik prisetting, hadde det vært en eller 2 webshopper, ja greit, men det er fan over hele fjøla.

Og jeg er irritert fordi jeg liksom hadde blinket akkurat denne modellen ut for en PC jeg skulle bygge .

Endret av Osse
Lenke til kommentar
99$ er ikke prisen i kvantum på 1.000 fra AMD, men veiledende utsalgspris fra forhandlere.

Denne prosessoren selges f.eks i Storbritannia, som har sammenliknbare priser med Norge, for under 77£ (link), og dette er inkludert moms/VAT.

Det er ingen tvil om at disse er overprisede i det norske markedet.

Litt morsomt at det er anbefalte utsalgspriser fra AMD, de priser som Anandtech oppgir.

Det betyr i praksis at sammenligningen som er satt opp viser hvor mye MERPRIS i % norske webshopper tar i forhold til det AMD anbefaler de og selge de for. Og jo pga, frakt og et ellers høyt prisnivå på kostnader i Norge så er det naturlig at Norske priser ligger noe høyere enn det AMD anbefaler.

MEN 157% HØYERE, det er lureri. Ser en på de andre modellene ligger de fra 10-40% over det AMD anbefaler i utsalgspris.

Lenke til kommentar

@wiak

???, jeg følger linken din og hos meg står det ifra kr 1528,- og opp ???

Meeter.no

Denne butikken har en gjennomsnittskarakter på 2.6

Basert på 35 erfaringer

AMD INTL ATHLON QUAD CORE 620 AM3 4.0 2MB 65NM

På lager

1–5 stk. 1528,– Kjøp

Amentio

Denne butikken har en gjennomsnittskarakter på 4.5

Basert på 676 erfaringer

På lager

1–5 stk. 1594,– Kjøp

Multicom

Denne butikken har en gjennomsnittskarakter på 4.3

Basert på 419 erfaringer

På lager

1–5 stk. 1603,– Kjøp

PCkiosken.no

Denne butikken har en gjennomsnittskarakter på 4

Basert på 2 erfaringer

På lager

1–5 stk. 1629,– Kjøp

Dataspesialisten

Denne butikken har en gjennomsnittskarakter på 1.3

Basert på 4 erfaringer

På lager

1–5 stk. 1634,– Kjøp

Datakjeden

Denne butikken har en gjennomsnittskarakter på 4.6

Basert på 306 erfaringer

På lager

1–5 stk. 1665,– Kjøp

PC Express

Denne butikken har en gjennomsnittskarakter på 5.2

Basert på 32 erfaringer

På lager

1–5 stk. 1688,– Kjøp

Endret av Osse
Lenke til kommentar

Osse håret mitt reiste seg nesten når jeg s prisene, men når jeg søkte prisguiden fant jeg de riktige aka komplett og netshop som vanligvis ikke har de billigste prisene læl :)

den letteste måten å finne norsk pris er å gå i AMDS prisliste og legge til 25% så har du ca norsk pris

alså 100 dollar er ca 588 norske kroner så legger du til norsk mva på 25% så får du ca 735kr

Lenke til kommentar
Etter hva jeg kan se er det bare web-merchs butikkene som fører denne per dags dato, da kan det også være feilprising fra grosisstene.

~ Mortis

Her er det nok forklaringen på det, dersom det er tilfellet.

MEN er innkjøpssjefene hos webshoppene ikke klar over det, de burde da forsvingende gjøre grosisten oppmerksom på dette.

Lenke til kommentar

Ser en der ja, Netshop fant jeg den til kr 839,- omtrent samme pris som PHII 550.

Er det prisguiden eller de andre webshoppene jeg skal være forbanna på nå :)

Edit:

Kjenner at blodtrykket blir lavere, 620 er ikke noen god gamercpu (ikke at den gjør skam på seg), men en fabelaktig cpu til den prisen for alle andre oppgaver som støtter flere kjerner. Så var liksom blinket ut for en rimelig hjemmekontor PC, som skal bygges.

Endret av Osse
Lenke til kommentar
Det er nok ikke prisguiden sitt ansvar, de speiler bare prisene som de har fått fra nettbutikkene, prisene blir oppdatert en gang i døgnet mener jeg å huske.

~ Mortis

Vet da det, var ment litt ironisk, siden jeg fikk hakeslepp og ble mektig irriteret da jeg satt her og kalkulerte på en ny PC.

Synes foresten prisguiden har tapt seg , er mange meget gode komponeter der jeg ikke finner, f.eks Arctic cooling sine vifter og kjøleløsninger, de er rimelige og meget meget støysvake, og Amentio fører jo disse. Samt savner jeg xion sine rimelige psu der. Burde vel ringe til blant annet Amentito og NetonNet.

Lenke til kommentar
Det er nok ikke prisguiden sitt ansvar, de speiler bare prisene som de har fått fra nettbutikkene, prisene blir oppdatert en gang i døgnet mener jeg å huske.

~ Mortis

Vet da det, var ment litt ironisk, siden jeg fikk hakeslepp og ble mektig irriteret da jeg satt her og kalkulerte på en ny PC.

Synes foresten prisguiden har tapt seg , er mange meget gode komponeter der jeg ikke finner, f.eks Arctic cooling sine vifter og kjøleløsninger, de er rimelige og meget meget støysvake, og Amentio fører jo disse. Samt savner jeg xion sine rimelige psu der. Burde vel ringe til blant annet Amentito og NetonNet.

det er det vi har https://www.diskusjon.no/index.php?showtopi...&start=2460 til

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...