Gå til innhold

kjøp av helakustisk gitar med elektronikk


Kalle_92

Anbefalte innlegg

Det er i hvert fall større fare for at du går på en smell. Det er som å gå på treningssenter: visse øvelser vil trenerne fraråde deg å gjøre før du har holdt på en stund.

 

Jeg er ikke enig med Isbilen i dette. Jeg syntes det er dramatisk å velge nylonstrenger fordi man muligens blir sår på fingrene i begynnelsen.

 

For å bruke samme analogi som Isbilen, så blir man ganske fort sterkere dersom man begynner å trene.

 

Jeg er ikke imot nylonstrenger i seg selv, men jeg tror du vil ha mer igjen for å kjøpe en stålstrengegitar til å begynne med, og eventuelt supplere med en nylon dersom du føler at det trenger det til den typen musikk du spiller.

 

Det er ingen problem å kjøre gjennom for eksempel Lillebjørnsgitarbok med en stålstrenger, hvor man lærer både grep/plekter og fingerspill.

 

Et argument for å ikke velge nylon er at det ikke låter spesielt bra med grep/plekter, og slik jeg har forstått dine behov så er dette musikk du ønsker å spille.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Men jeg har jo knapt spilt gitar, selv om jeg er supermotivert, og klar over at jeg kommer til å bruke gitaren. (Jeg er rimelig musikkerfaren, og har litt musikalske evner, til dels) Bør jeg begynne med stålstrenger eller nylon? Jeg elsker klangen til stålstrengegitaren, men samtidig så er det noe følsomt over nylongitarer...

Kan du evt. komme med et eksempel på en gitar som du vil kunne anbefale, eller er Ibanez og Yahama's kassegitarer generelt gode? Hva med Fender?

 

Se gjerne på yamha sin fg eller f serie, skal du ha med pickup heter disse fgx og fx. Fgx730 er et godt valg akkurat innenfor budsjettet ditt. Ibanez har flere aktuelle modeller i sin artwood serie. Fender har jeg ingen erfaring med.

 

Angående stål vs nylon er jeg ikke enig med isbilen. En riktig justert stålstrenger er ikke nødvendigvis mer tungspilt enn en nylon. Setter du på en tynnere strengedimensjon kan du få en veldig lettspilt gitar. Det er mange som også foretrekker en tynnere halsprofil som på stålstrengere. Husker godt at jeg selv hatet å spille barregrep på feite halser.

 

Det beste er om du tar deg god tid i en musikksjappe og prøver begge typer, og se hva du liker best. Det er du som skal spille på gitaren ;)

Lenke til kommentar

Ser nå at du nevner San Fransisco og La. Da synes jeg du skal ta deg en tur til Guitar Center på Sunset Boulevard. En enormt stor gitarsjappe med egen rock n' roll walk of fame. Du finner en hel haug med andre gitarsjapper i samme kvartal hvor du finner alt fra nybegynner stuff til spesialbutikker for high end merker. En attraksjon i seg selv!

Lenke til kommentar

Takk for alle svar da!

 

Jeg kommer til å føle meg litt frem, på GuitarCenter på Sunset Boulevard. (jeg hadde planlagt å ta et besøk på GuitarCenter faktisk :p )

Men av merker, så mener dere at Ibanez og Yahama er bra? Jeg spør ihvertfall de i sjappa, så kan de sikkert komme med noen tips.

 

Takk for all hjelp!

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...