Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

[Løst]Facebook, Utorrent o.l er sperra på nettverket.

Anbefalte innlegg

Hallo!

På skola så er Facebook, Utorrent, Nettby, CS, Windows Live Messenger og mange andre ting stengt.

Jeg lurer på om det er noen måte og isåfall hvordan man kan gå in og fjerne denne sperra ?

Takker for all hjelp jeg kan få :D

Endret av Bymann
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er sperra fordi at du ikke skal være der. men man kan alltids bruke your freedom, og evnt socks cap for spill, men er ikke å anbefale, om itfolka kommer å sjekker pcen din, da du mest sannsynlig vil miste den fordi du har "ulovlige" programmer. Dersom du bruker programmer for å bypasse nettsperrene kan faktisk kommunen/fylket gå til sak mot deg da dette er ulovlig. men tipper at i verstefall vil du bli kanskje utvist noen dager og får en kraftig anmerkning og nedsatt orden/oppførsel.

Lenke til kommentar
Det er en grunn til at sperren er der, og anbefaler deg å lese skolens regelverk for bruk av IT-utstyr en gang til.

Jeg ser ingen grunn til at en nettverksadministrator skal sperre lovlige tjenester. Hadde vært utrolig fint med en uttalelse fra noen som er skoleadmin om hvorfor de faktisk blokkerer tjenestene. En viktig del av IT i hverdagen er etter min mening å få inn gode vaner angående tidsforbruk, hvordan skal man greie det, når man er aktivt sperret fra alle fristelsene?

Lenke til kommentar

Grunnen til at det blir sperret er jo at elevene skal konsentrere seg om andre ting, i stedet for å sitte på facebook, youtube o.l. hele dagen.

Har dem tilgang til slike nettsteder går mesteparten av skoledagen med til dette.

I tillegg bruker det utrolig store mengder trafikk. Husker når vi åpnet for YouTube og Facebook i storefri på skolen jeg gikk på, ble hastigheter tilsvarende ISDN...

Man er på skolen for å lære, og ser ikke det store problemet med at man ikke har tilgang til alt man ønsker av spill og slikt.

Edit: Nei, jeg er ikke IT-admin på en skole.

Endret av Eksentron
Lenke til kommentar

Internett på skoler er beregnet for skolearbeide.

Det skal IKKE brukes til Facebook, nedlastning, Nettby også videre.

Heldigvis kommer det nye løsninger for å sperre slikt, her i Buskerud har vi fått en løsning som sperrer elever ute fra internett, med unntak av It's Learning.

Med denne løsningen så vil ikke proxy fungere overhodet, da det blir sperret fysisk i nettverkene via Active Directory.

Ja jeg jobber på en skole, og er klar over problemene med at elever bruker tiden på alt annet enn hva de skal.

~ Mortis

Endret av Mortis
Lenke til kommentar

hvert forbanne halvår så kommer dette spørsmålet. "Kan jeg som har skrevet under på en avtale at skolenettet bare er forbeholdt ren arbeid, hvordan kan jeg da bryte avtalen for å gjøre andre ting?"

Det er en grunn til at sperren er der. Hvert år her på min skole så er de første 5 måneden uutholdelig, til tider så tar det 5 minutter å koble seg opp på google.

Dog så må jeg rapportere denne tråden

Lenke til kommentar
Burde det ikke heller være opp til eleven om en var interessert i å lære eller å sitte på facebook. Istedenfor å bruke masse krefter på midler til å utestenge sider som er "ulovlige" i skolesammenheng.

Umh.... fordi det er skolens nett og ikke eleven sitt? Det er da ganske logisk at en elev ikke burde kunne gjøre hva en vil når nettet han er på ikke eies av eleven. Hva med de elevene som trenger nettkapasiteten til skole-relaterte saker, men får ikke gjort det fordi en eller annen dust sitter og laster ned torrents?

Lenke til kommentar
hvert forbanne halvår så kommer dette spørsmålet. "Kan jeg som har skrevet under på en avtale at skolenettet bare er forbeholdt ren arbeid, hvordan kan jeg da bryte avtalen for å gjøre andre ting?"

Det er en grunn til at sperren er der.

Korrekt, ta det opp med IT-ansvarlig for nettet.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...