Gå til innhold

Leilighet 100.000 over takst, bekymret for forkjøpsrett

m1982

Anbefalte innlegg

Hei,

Vant budrunde i går på en to-roms borettslag-leilighet i en av Norges største byer. Fikk den for 100.000 kr over takst. Kjempefornøyd, det var utrolig spennende. Det var imidlertid ingen som kunne komme med motbud da jeg gikk offensivt rett ut med det som også skulle vise seg å bli mitt endelige bud. Imidlertid var det drøyt 20 som hadde skrevet seg opp på listen, men jeg fikk tydeligvis ristet dem av meg. Jeg mener den absolutt var verdt prisen jeg ga.

Det er forkjøpsrettsperiode på drøyt et par uker, og jeg er urolig for at noen skal snappe den fra meg, da den må sies å være drømmeleiligeheten.. Meldte meg inn i boligbyggerlaget samme dag som jeg la inn budet. Dessverre ikke før..

Lurer på om noen har noen erfaringer med dagens marked? 100.000 kr over takst med en litt høy månedsleie på toppen, har jeg grunn til å være bekymret? Umulig å si, selvsagt, men noen erfaringer her?

Markedet er jo ikke like hett som tidligere, til tross for at det har vært litt omsetning i det siste. Noe av økningen i omsetning skyldes vel alle gjerde-sitterne som endelig fikk seg lån og turte å gå ut i markedet.. kan tenkes at det roer seg litt etter at disse har fått kjøpt..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er jo umulig å si noe for sikkert, men jeg vil anta at det ikke er så veldig vanlig at folk bruker forkjøpsrett når den går så mye som 100.000,- over takst. Ikke nødvendigvis fordi den ikke er verdt så mye, men jeg har en liten følelse av at forkjøpsrett oftest brukes for å snappe opp leiligheter som oppfattes som "billige". Det er vel heller ikke noe krav om at folk skal få komme inn på visning, slik at forkjøpsrett ofte må benyttes usett. Og da blir det nesten enda mer usansynlig at noen skal benytte den.

Lenke til kommentar
Lurer på om noen har noen erfaringer med dagens marked? 100.000 kr over takst med en litt høy månedsleie på toppen, har jeg grunn til å være bekymret? Umulig å si, selvsagt, men noen erfaringer her?

Du vil at noen skal si deg om du har en grunn til å være bekymret? Jeg våger foreslå en tarotdame :grin2:

Uansett, for hva det nå enn er verdt -- fortsett å se etter boligannonser som passer til dine parametre og gå på visninger fram til 2 ukene er løpt ut. Jeg har tapt 2 leiligheter på forkjøpsretten, men det er ikke akkurat verdensende om det skjer, utover at det er litt surt der og da. Det finnes mer fisk i havet, selv om du er overbevist om at det er drømmeleiligheten.

Endret av zotbar1234
Lenke til kommentar

De som kan ta den må vel være de som evt var med på budrunden og hadde maksbud på det samme som du hadde men du bød først.

De som bor i blokken som får brev i posten om de vil ha den til x pris tipper jeg ikke vil ha den, da hadde de vært på visning selv.

21 leiligheter solgt i prisklassen 1,2 -1,8 her jeg bor, alle ca 90-150k over takst.

Ikke en gang har noen brukt retten til å ninjae den.

Endret av War
Lenke til kommentar

Jeg har selv benyttet meg av forkjøpsrett når vi flyttet til rekkehus fra 4-mannsbolig i samme borettslag.

Første gang vi var interessert var det liten interesse og vi la inn et bud under takst. Så bød noen plutselig 200.000 over takst for å sikre seg mot sånne som meg, og da ga vi oss og benyttet ikke forkjøpsretten. Vi hadde gitt oss på langt lavere bud. Jeg tror megleren skremte kjøperen litt ved å si at det var noen med forkjøpsrett som var interesserte.

Neste gang ble en 20 kvadratmeter større leilighet solgt 90.000 under takst som resulterte i lavere pris enn den første, og da slo vi til og tok den foran nesa på budvinneren.

Vi er fornøyd, men noen betalte mer enn nødvendig for den første leiligheten.

Leiligheten vi solgte gikk under prisantydning men ble ikke tatt av noen med forkjøpsrett.

Dette skjedde våren 2008 da markedet var ganske nervøst.

Om TS bør være bekymret er vanskelig å si, men du har sikkert skremt vekk de med forskjøpsrett med et såpass høyt bud. De med forkjøpsrett venter kanskje som oss på et godt kjøp, så jeg tror du kan ta det med ro.

Lykke til med ny leilighet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...