Gå til innhold

[Løst]Hvilken bank skal jeg velge for brukskonto?


Kloever

Anbefalte innlegg

Av ren latskap har jeg vært Nordea-kunde i alle år, men kommet fram til at jeg har for dårlige betingelser der og burde bytte.

 

Jeg har minimalt med penger på kontoen, men er jo greit med en ok rente. Viktigst er kortet, årsgebyr og gebyr for bruk. Både bruk i butikk e.l. eller i minibanker av forskjellige slag.

 

Hvis jeg nå skal bytte er det også fint om det ikke koster en "formue" å få kort i ny bank. Tips, anyone?

 

Edit: ble tipset om Postbanken Leve Student, er det noen som slår betingelsene der?

Endret av Kloever
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg kan ha Postbanken Leve Student i 9 år til, så det er ikke noe jeg tenker nevneverdig over.

 

Renta er omtrent den samme, men Fokus gir meg kortet gratis mens Postbanken tar 75 kr? Det er forskjellen?

 

Ser da på 24/7 Ung.

 

Edit: men jeg er ikke student i 9 år til...

Endret av Kloever
Lenke til kommentar
Omtrent det som er forskjellen ja.. I praksis er begge så og si gebyrfrie i bruk. Foretrekker imidlertid Fokus som primærbank grunnet god nettbank.

 

Fokus kortet kommer imidlertid uten legitimasjon, men det er du vel klar over :)

 

Nettbank er litt viktig, liker ikke løsningen til Nordea. Upraktisk uten leg, men Fokus er absolutt noe å vurdere.

 

Takk for hjelpen.

Lenke til kommentar

Jeg ville gått for Skandiabanken. De andre bankene styrer fælt med å lansere stadig nye pakker med fancy rabatter og gebyrfrihet, men Skandia har faktisk kjørt konsekvent uten spesialprogrammer o.l. siden 2000. Eneste gebyret man betaler er 250/år for Visakort, og en femmer (tror jeg) for å få sånn kvitteringsoblat. Nettbanken er også helt i toppklasse, og kundeservicen er strålende dersom du kan leve med å ikke ha noen fysiske banklokaler og gå til.

 

Har brukt dem selv siden første dag, igjennom studier og nå i full jobb i noen år. Sparer, har huslån og lønnskonto der, og alt fungerer perfekt.

 

Alle de andre med gode studentprogrammer vil bare fange deg mens du studerer sånn at du blir "ekte" betalende kunde når du er ferdig på skolen og får deg jobb.

 

Postbanken er vel berømt for å være håpløse på kundebehandling, og merk at de tar 200 for erstatningskort dersom du mister eller ødelegger. I Skandiabanken er erstatningskort gratis, uansett om du har mistet eller ødelagt det gamle.

Endret av skeib
Lenke til kommentar
Jeg ville gått for Skandiabanken. De andre bankene styrer fælt med å lansere stadig nye pakker med fancy rabatter og gebyrfrihet, men Skandia har faktisk kjørt konsekvent uten spesialprogrammer o.l. siden 2000. Eneste gebyret man betaler er 250/år for Visakort, og en femmer (tror jeg) for å få sånn kvitteringsoblat. Nettbanken er også helt i toppklasse, og kundeservicen er strålende dersom du kan leve med å ikke ha noen fysiske banklokaler og gå til.

 

Har brukt dem selv siden første dag, igjennom studier og nå i full jobb i noen år. Sparer, har huslån og lønnskonto der, og alt fungerer perfekt.

 

Alle de andre med gode studentprogrammer vil bare fange deg mens du studerer sånn at du blir "ekte" betalende kunde når du er ferdig på skolen og får deg jobb.

 

Postbanken er vel berømt for å være håpløse på kundebehandling, og merk at de tar 200 for erstatningskort dersom du mister eller ødelegger. I Skandiabanken er erstatningskort gratis, uansett om du har mistet eller ødelagt det gamle.

 

Hva mener du med ekte betalende kunde ? Jeg ser pr d.d liten forskjell mellom DnBNOR/Postbanken, Fokus Bank og Skandiabanken

 

 

Skandiabanken

- betaler for kort

- oppnår dårligere valutakurs enn andre banker

+ kun valutapåslag ved kontantuttak i utland

 

Postbanken/DnBNOR

- betaler for kort (kun enkelte kundeprogram, noen er unntatt feks det omtalte student så da blir det + hvis du er student)

- Gebyr på kontantuttak i minibank i utlandet

 

 

Fokus Bank

+ ingen årsavgift på kort i 24/7

+ ingen uttaksgebyr i utland

- Lav rente

 

ellers er betingelsene så og si de samme, du kan naturligvis finne forskjeller i div kundeprogram, men hvis vi tar hovedprogrammene så er det helt likt.

Lenke til kommentar
nls: Sikkert ikke de store forskjellene nei. Synes bare det er styr med alle disse programmene som kan endre seg hele tiden og som man må forholde seg til. I Skandia er det greit: ingen programmer, alle får samme betingelser uansett.

 

Skandiabanken kommer omtrent like dårlig ut som Nordea i mitt tilfelle, oppskrytt bank som selv forelesere reklamerer for.

Lenke til kommentar
Betaler for kort på studentprogrammet til Postbanken, er bare leve ung hvor man ikke betaler for kort.

postbanken.no

 

Postbanken Leve Student (18-34 år)

Månedspris (inkluderer MasterCard, Visa og nettbank) kr 0

 

 

Jeg ringte og spurte. De tar 75 kr for kortet, men ellers er det ingen gebyrer for det overhodet.

 

75 kroner er hvis du skal ha eget designet kort, pr gang, hvis du kan godta et standard kort er det ikke noe gebyr i det hele tatt ;)

Lenke til kommentar
Uten å ha sjekket ting nærmere, ville jeg bare slenge ut at SPV (Sparebanken Vest) ikke har gebyr på kortbruket ditt, dersom du er student. Selv bruker jeg KUN kortet, og drar det kanskje 10ganger om dagen og betaler ikke gebyr. Kjekt sånt sett.

 

Er kortet gratis da? Da er isåfall SPV på lik linje med Fokus foreløpig, andre fordeler med SPV?

 

Betaler for kort på studentprogrammet til Postbanken, er bare leve ung hvor man ikke betaler for kort.

postbanken.no

 

Postbanken Leve Student (18-34 år)

Månedspris (inkluderer MasterCard, Visa og nettbank) kr 0

 

 

Jeg ringte og spurte. De tar 75 kr for kortet, men ellers er det ingen gebyrer for det overhodet.

 

75 kroner er hvis du skal ha eget designet kort, pr gang, hvis du kan godta et standard kort er det ikke noe gebyr i det hele tatt ;)

 

Da må jeg og dama hos kundeservice ha misforstått hverandre :p

Lenke til kommentar
nls: Sikkert ikke de store forskjellene nei. Synes bare det er styr med alle disse programmene som kan endre seg hele tiden og som man må forholde seg til. I Skandia er det greit: ingen programmer, alle får samme betingelser uansett.

 

Enig i at Skandiabankens linje uten kundeprogrammer er oversiktlig og lett å forholde seg til. På den annen side kan de like fullt som alle andre endre sine betingelser. f.eks. har de gått bort fra alt-i-ett kontoen. Riktignok et fremskritt, renten var helt ræva før de fikk høyrentekonto.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...