Gå til innhold

Trykksjerm vs knapper

kaffi

Anbefalte innlegg

Hei

Sitter å funderer på ny telefon. Har foreløpig sett på slike skyvetelefoner med qwerty tastatur og trykkfølsom sjerm.

Men ser det er mange gode kandidater med bare sjermen. Da er spørsmålet mitt, hvordan er det å skrive rett på sjermen i forhold til qwerty tastatur evt vanlig telefon tastatur?

N97 og Touch pro 2 har vert de mest attraktive kandidatene men kunne tenke meg en anderoid telefon.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei

Sitter å funderer på ny telefon. Har foreløpig sett på slike skyvetelefoner med qwerty tastatur og trykkfølsom sjerm.

Men ser det er mange gode kandidater med bare sjermen. Da er spørsmålet mitt, hvordan er det å skrive rett på sjermen i forhold til qwerty tastatur evt vanlig telefon tastatur?

N97 og Touch pro 2 har vert de mest attraktive kandidatene men kunne tenke meg en anderoid telefon.

Hei! Virker litt som om du ikke engang har vurdert den beste av dem alle.. iPhone 3GS!

Dette er den raskeste telefonen på markedet, og den telefonen med mest programmer, samt en av de mest holdbare telefonene etter min mening. Jeg har hatt iPhone siden jul i fjor, ALDRI vært så fornøyd med en telefon, nettopp fordi det er mer enn en telefon.

Det jeg vil fram til er at iPhone rett og slett er BEST! Spør gjerne :D

Lenke til kommentar

Veeeel, har fått litt avsmak på hele apple butikken ;) virker litt som ett kommunist selskap som skal selv besteme hva du får bruke produktene deres til...

Så den har aldri falt i smak hos meg.

Men det var nå i all hovedsak hvordan det er å skrive på en sjerm i forhold til vanlig tastatur jeg er ute etter her så får vi ta diskusjonen om telefonen senere ;)

Endret av kaffi
Lenke til kommentar
samt en av de mest holdbare telefonene etter min mening. Jeg har hatt iPhone siden jul i fjor

At en telefon har overlevd i 10 måneder kvalifiserer vel neppe til tittelen "mest holdbar". Jeg har en 11 år gammel Nokia 6110 som fortsatt er i daglig bruk. Hvis iPhonen er i live i 2019, kan vi snakkes.. ;)

Angående taster mot skjerm, holder jeg bokstavlig talt en knapp på tastene. Har en HTC Hero nå, og er forsåvidt fornøyd med det å skrive på skjermen, men ulempen med dette er at den krever mye mer oppmerksomhet enn en telefon med tradisjonelle taster. Der man tidligere kunne skrive i "blinde" og bare føle seg frem, må man nå stoppe alt annet man driver med for å se på skjermen og følge med på at man trykker riktig.

Når det er sagt, så går det rasende fort å skrive på denne måten når man først har blitt vant til det. Og hvis man bruker et virtuelt telefontastatur med de vanlige "2 abc" 3 def"-tastene framfor vanlig qwerty, så skal det veldig mye til for å bomme, selv om man måtte ha pølsefingre.

Likevel koker det litt ned til hvordan man bruker telefonen. Jeg syns det var greit å kunne svare på en tekstmelding uten å se på telefonen, mens jeg tuslet rundt og gjorde andre ting. Nå må jeg stoppe alt jeg driver med for å gi telefonen full oppmerksomhet mens jeg skriver.

Endret av Magnum p.i.
Lenke til kommentar

Enig med siste mann her :)

jeg har hatt en Nokia 5800 siden nyttår, og den har funger helt ok.. men dersom man skriver mye sms, ville jeg foretrukket vanlige taster. Tastene er kjappere, lettere å finne frem på og i mange tilfeller litt enklere enn å skrive rett på skjermen.

I tillegg er det etter min mening i mange tilfeller lettere å trykke taster uten å se på telefonen hele tiden.

Når det er sagt, så er det jo også forskjellige løsninger på forskjellige touch-telefoner... På en måte savner jeg det gamle numeriske tastaturet på min iPhone, nokiaen hadde et tastatur tilsvarende vanlige taster på skjermen, så det var ikke så stor forskjell sånn sett.

Lenke til kommentar

Smak og behag, egentlig. Jeg liker touchscreen, men klarte aldri å venne meg til det knøttlille virtuelle QWERTY-tastaturet på iPhone. Jeg har små fingre, men enten ble hvert fjerde tastetrykk feil, eller så gikk det for langsomt. Touchscreen er bra til alt, bortsett fra å skrive på.

Selv har jeg endt opp med en HTC Touch Pro2, som har har både en stor responsiv trykkskjerm og et stooort fysisk skrivemaskintastatur som jeg kan skrive lange Word-dokumenter på uten å banne.

Lenke til kommentar
Hei

telefon.

Hei! Virker litt som om du ikke engang har vurdert den beste av dem alle.. iPhone 3GS!

Dette er den raskeste telefonen på markedet, og den telefonen med mest programmer, samt en av de mest holdbare telefonene etter min mening. Jeg har hatt iPhone siden jul i fjor, ALDRI vært så fornøyd med en telefon, nettopp fordi det er mer enn en telefon.

Det jeg vil fram til er at iPhone rett og slett er BEST! Spør gjerne :D

Herregud, for et tåpelig innlegg.

Lenke til kommentar

Er greit å ha touch screen, men det er krever litt meir fokus for å bruke telefonen. Har sjølv ein Touch Pro og synest det er eit greit kompromis.

Når du skal skrive meldinger på ein telefon som berre har touch screen så må du følge med heile tida for å være sikker på at du taster på den rette tasten, i tillegg så dekker skjermtastaturet ein stor del av skjermen, så det er vanlig at du berre ser eit par linjer med tekst når du skriver. I tillegg så dekker sjølvsagt handa du trykker med ein del av skjermen.

Ein touch telefon er ein telefon du må ta deg tid til å bruke.

Personleg trur eg at touch screen på små telefonar er eit skritt tilbake. Eg har meir tru på å ha eit styrekule slik at du kan styre ein musepeikar på skjermen (akkurat slik som på ein laptop). Ein musepeikar er meir nøyaktig og antageligvis kjappare å bruke samtidig som at du ikkje dekker til skjermen eller får fettflekker på den. Touch screen er bra for store skjermar der du har berre nokre få store knappar, men å bruke touch i f.eks windows mobile utan stylus er vanskelig å gjere på ein rask og effektiv måte.

Fordelen med touch screen er sjølvsagt at telefonen kan kjøyre andre typar program som ikkje er avhengig av å ha fysiske tastar til alle funksjonane.

Lenke til kommentar
samt en av de mest holdbare telefonene etter min mening. Jeg har hatt iPhone siden jul i fjor

At en telefon har overlevd i 10 måneder kvalifiserer vel neppe til tittelen "mest holdbar". Jeg har en 11 år gammel Nokia 6110 som fortsatt er i daglig bruk. Hvis iPhonen er i live i 2019, kan vi snakkes.. ;)

Men nå er det ganske røff bruk, blant annet mistet den fra et jakttårn, RETT nedi et tjern, like hel:)

Lenke til kommentar
Er for eksempel 100% overbevist om at å skrive meldinger med fysisk qwerty er bedre.

Er enig i dette.. Har erfaring med begge deler, og det er fordeler/ulemper begge veier. Som tidligere nevnt kreves det mye mer oppmerksomhet og trykking med touch kontra fysisk tastatur.

- Hvis du skal bruke telefonen som multimedia "gadget", og se film, video, ta mye bilder, musikksaming, nettsurfing etc, er en touchtelefon sikkert det beste valget.

- Som rendyrket telefon og sms-trykker er en telefon med fysisk tastatur bedre..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...