Gå til innhold

Må man formatere PC når den ikke kobler til på hybel?

Anbefalte innlegg

Har med bærbar PC til hybel og får ikke koblet til internett. Naborommene har ikke problemet og jeg fikk hjelp av IT-dame som forklarte jeg var nødt til å formatere hele PCen grunnet et eller annet idiotisk virus som flyr rundt på filene mine.

Har jeg andre valg enn å gjøre dette? Ingen rundt meg har problemet og får koblet seg til helt fint og de laster ned gudveithva på torrent. PCen min har ikke skade av dette og eneste grunnen til at det ikke går er skolenettet som hindrer meg i å koble til.

Så:

Er jeg nødt til å formatere? Utrolig stress for bare å kunne sjekke en mail en gang iblant.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Her mangler det MYE informasjon.

1. Hvordan forsøker du deg og koble opp?

2. Hvis du har virus, så har du et annsvar om og rense PCen din. Så du ikke sprer det videre når du kommer online.

3. Noen virus krever en format for og være sikker. Vi vet ikke hva du har. Så vanskelig og si ja eller nei.

4. Hva slags feilmeldinger får du når du forsøker og gå online?

5. Har du antivirus installer?

6. Og hvis du har virus så har PCen din åpenbart tatt skade av din nettbruk. Lær av det. Sjekk punkt 5.

En clean install kan være det beste for deg så du får startet med blanke ark. Så en formatering er kanskje ikke så dumt. Bare få hjelp til og gjøre det hvis du ikke vet hvordan.

AKIRA

Lenke til kommentar

Det er litt sykt å mistenke virus bare fordi du ikke får koblet deg til et trådløst nettverk. Jeg ville forsøkt å løse DETTE problemet før jeg hadde valgt å formatere.

De fleste bærbare PC-er tilbyr enkle metoder for å koble til trådløse nettverk, men det finnes også en haug av blindveier. Vanligvis finnes enkleste løsning som et ikon nede på oppgavelinjen. Navn på ikonet kan variere mye, siden produsenter av datamaskin og nettverkskort ofte tilbyr egne løsninger.

I XP kan du ha "Trådløs nettverkstilkobling", eller egne løsninger fra produsenter.

I Vista har du "Nettverks og delingssenter", eller løsninger fra produsenter.

Det som bør unngås i XP er "Trådløs nettverksveiviser" og andre veivisere, hvis du kun skal koble deg til et nettverk som allerede er "up&go". Dette er en tung og forvirrende metode for å sette opp et nettverk, og har ingenting med saken hvis du bare skal koble deg til.

Det er mulig jeg har oversett noe i opplysningene dine på dette punktet:

eneste grunnen til at det ikke går er skolenettet som hindrer meg i å koble til.

Jeg er ikke helt sikker på hva som sperrer her, siden jeg ikke bruker skolenett. Jeg tror du vil klare å koble til om du forsøker litt annen metode enn du har prøvd til nå.

Selve tilkoblingen til et trådløst nettverk første gang:

• høyreklikk eller venstreklikk på et av nettverksikonene nede på oppgavelinjen. Sjekk hvilke menyvalg som tilbys. Blant korrekte valg er "Vis trådløse nettverk" i XP, "Nettverks og delingssenter" i Vista, pluss en haug av andre valg fra produsenter.
  • I XP's "Vis trådløse nettverk" skal du merke rett nettverk (NAVN på nettverket) i en liste
    - klikke på knapp "Koble til"
    - oppgi passord hvis nettverket er sikret (ikke noen komplisert WEP-nøkkel eller noe slik)
    - ev. huke av "Koble til automatisk".
  • I Vista "Nettverks og delingssenter" må du innom meny på venstre side "Koble til et nettverk", men resten av oppgaven er lik den i XP.
  • hvis disse metodene ikke virker er årsaken mest sannsynlig at du har gjort feil på et tidligere forsøk, f.eks. at du har oppgitt krypteringsnøkkel istedenfor passord. Beste metode for å komme forbi dette er å slette feil innstillinger og starte på nytt. Her har jeg kun brukt en løsning fra Intel Wireless på egen maskin, så jeg savner metoder som er anvendbare for alle.
  • det kan være andre årsaker til at du ikke får koblet til et trådløst nettverk, men det krever mer opplysninger i hver enkelt sak.

Siden det finnes en haug av ulike løsninger for å koble til trådløst nettverk valgte jeg kun å beskrive 2 metoder som finnes på de fleste maskiner. Jeg pleier vanligvis å bruke løsninger fra produsenter av trådløst nettverkskort eller datamaskin selv, siden disse ofte er lettere å forstå enn Windows-løsninger.

Virus og malware:

Hvis det er mistanke om dette vil trolig gratisprogrammet MBAM MalwareBytes' Anti Malware hjelpe deg langt på vei. Mest sannsynlig vil også noen tilby deg mer kvalifisert hjelp enn jeg kan på dette temaet.

Formatering:

Det er jo haugevis av bry om vi skal måtte formatere og reinstallere hver gang det er problemer. Vanligvis så lønner det seg å prøve å løse problemene først. Noen er alt for glad i denne løsningen. :)

Siden jeg er sent ute med svaret gjetter jeg på at du kanskje har formattert og reinstallert allerede, men du trenger ihvertfall oppskriften på å koble til nettverk.

Lenke til kommentar

Du forteller lite om hvilken windows du har osv...

Men av erfaring så har jeg vært borti en del maskiner som rett og slett nekter å koplet seg opp selv om alt ser bra ut.

Enkleste løsningen har vært her og tatt en System Restore. Husker du sist maskinen din var på nett og alt fungerte bra?

Da tar du å gjør slik:

Start > All programs > Accessories > System Tools > System Restore

Da får du opp en kalender, vel en uthevet dato der du vet at alt fungerte bra (OBS: har du lagt inn noen programmer i mellomtiden vil disse forsvinne. Men dokumenter, bilder, musikk etc vil ikke forsvinen. Med andre ord, ikke farlig).

Etter du har valgt datoen, så neste neste neste. Maskinen din vil nå restarte og jeg vil tro med 80% sikkerhet at du kommer på Internett ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...