Gå til innhold

Utdanning i IKT

Mo3n

Anbefalte innlegg

Hei, Jeg lurer veldig på om jeg ska utdanne meg innen IKT å få jobb sånn!

men jeg er bare 13 ennå så jeg trenger tips av dere hvor jeg kan få informasjon om IKT-Bedrifter/utdanning og Bøker jeg bør lese osv. for å virkelig skjønne Data!

Jeg jobber veldig hart på skolen for å nå de karakterene jeg trenger for å være kvalifisert.

Men som sagt trenger jeg tips og hjelp av litt mere efarne folk, som f.eks kan tipse meg om bøker, hjelpe meg litt eller si hva jeg bør gjøre.

vart litt rotete dette her, men jeg hadde bare 5min på meg...

Takker for alle svar, Om du vil kan du ta kontakt med meg på msn: [email protected]

- Mo3n

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Da kan jo alltids gå IKT linja på videregående ;)

Enig med Perrern her.. Du tar første året på Service og samferdsel og andre året på IKT-servicefaget. Etter dette går du ut i lære, eller tar påbygg.

Personlig går jeg i lære akkuratt nå for tiden i en stor bedrift. Skulle du eller noen ha noe å spør om, er det bare å å fyre løs!

En ide er kanskje å ta datakortet, gjerne som valgfag om dere har mulighet for det på skolen. Personlig har jeg mye igjen for Datakortet da jeg gikk på IKT-servicefaget. (Vi tok tester jevnlig med lærerne, for meg var det ikke den testen jeg leste mest til.) Jeg tok det i 8-9 klasse..

En annen ting du kanskje kan begynne med er å lage websider i HTML.. Se w3 schools . Skulle du ha lyst til å begynne med operativsystemet Linux eller programmering gennrellt har Tisip.no en rekke bøker..

Når jeg nevner Service og Samferdsel er det for du får en del økonomi/regnskap som du også kommer borti på IKT-linja.. Da gikk det mye lettere, og jeg fikk tid til å konsentrere meg om andre ting. Mens andre måtte jobbe mer med regnskap.

En annnen erfaring du skal tenke på er at MANGE går IKT for å ha et hvileår/spilleår (CS,wow, wc3, track mania+++)

Er det dette du vil, forelår jeg at du dropper tanken på IKT-linja..

Er det noe mer du lurer på er det bare å spør på forumet, eller du kan ta kontakt med rådgiveren på skolen din..

Endret av Datasmurfen.
Lenke til kommentar

Nå er det flere veier for å jobbe med IT. De fleste jobber (langt i fra alle) krever utdanning fra høyskole eller universitet. Der jeg jobber har alle sammen allmenfag på videregående, og minst 5 år på universitetet.

Hvis du ikke er redd for å studere og synes det er gøy å lære vil jeg mye heller anbefale allmennfag også videre studier. Selv om det er mulig etter ikt på vgs også påbygg gir allmennfag deg et bedre grunnlag for videre studier, og tar bare tre år.

Du har mange år å tenke på dette enda, men ville bare at du fikk med dette innspillet også.

Ellers er det gode tips her: Begynn å lær deg å lage web-sider, litt HTML og litt PHP. Dette er temaer som har lav inngangsterskel og relativt enkelt å komme i gang med. Så lærer du masse!

Lykke til.

Lenke til kommentar

Du har fått en del mer praktisk erfaring i en del av faget ja, det er jeg enig i. Om det er et bedre utgangspunkt for å studere videre? Det tviler jeg mer på. Med unntak at noen høyskole linjer som er ganske praktiske på drift ol. så er IT på vgs og høyskole/universitet veldig forskjellig. Du kommer mye lengre med å være god i norsk/matte på høyere utdanning enn å ha lært om IT-verktøy og oppsett. Jeg underviste selv studenter som hadde forskjellige bakgrunn, og de som kom fra yrkesbakgrunn klarte seg bra, men sa selv at de hadde så godt som ingenting igjen for den bakgrunnen ifht. studiet.

Men, dette er det mange tråder på forumet som diskuterer. La oss ikke starte en lang tråd om hva som gir best grunnlag for videre IT-studier. Det som er klart er at du presterer best hvis du studerer noe du liker og hvis du finner ut at yrkesveien + påbygg er det beste for deg så skal du gjøre det. Jeg ville bare poengtere at allmenn + videre studier er en enda vanligere vei å gå, og aboslutt en meget god vei.

Lenke til kommentar

Jeg ville heller anbefalt studiespes på VGS, for deretter å gå dataing - da slipper man mange år borte fra skolebenken før man setter seg ned og tar høyere utdanning. Igjen, hvem vet hvordan markedet er når TS er ferdig utdannet.. Gjerne 10 år til dét.

Endret av Slush1
Lenke til kommentar

Jeg bumper/stjeler litt denne tråden! Jeg gikk 2 år salg og service og så IKT, når er jeg IKT lærling på en skole, som jeg faktisk synst er gøy. Har litt lyst og bygge på utdanninga mi når jeg har fått fagbrev. Men, hvilke muligheter har jeg etterpå da? Må jeg ta påbygg så universitet? Hvile muligheter har jeg liksom? Har snakket litt med rådgiver og slikt på skolen, så skal sjekke opp i litt ting, men da er jo alltid gøy og hørre hva andre har gjort og råder.

Lenke til kommentar
Jeg bumper/stjeler litt denne tråden! Jeg gikk 2 år salg og service og så IKT, når er jeg IKT lærling på en skole, som jeg faktisk synst er gøy. Har litt lyst og bygge på utdanninga mi når jeg har fått fagbrev. Men, hvilke muligheter har jeg etterpå da? Må jeg ta påbygg så universitet? Hvile muligheter har jeg liksom? Har snakket litt med rådgiver og slikt på skolen, så skal sjekke opp i litt ting, men da er jo alltid gøy og hørre hva andre har gjort og råder.

hehe, det er greit at du "bumper/stjeler" tråden min. for du hjelper faktisk meg med dette og ;)

Men til dere andre, Jeg har da en bror som er fenrik i millitære. Og han mener at jeg ska ta IKT-Utdanninga mi i millitære Pga. gratis å bo, mat, utdanning, lønn istedet for å punge ut og jeg har sikret arbeid etter utdanninga mi!

Hva tror dere om dette her ?

Lenke til kommentar

Har en kamerat så holder på og ta utdanninga si der, men du må jo ta førstegangs tjenesten først. Han er begynt og jobbe i militæret, han er fornøyd pga gratis utdanning. Men, blir fort lei av miljøet og slikt der han er i hvertfall, føler han da. Men, om jeg ikke tar feil, så er det sånn at, visst du tar 2 år læretid tid der, så må du jobbe i militæret 2 år ettepå og?? Jeg er ikke sikker, men synst det sa noe sånn til oss når vi var på Sesjon.

Lenke til kommentar
hehe, det er greit at du "bumper/stjeler" tråden min. for du hjelper faktisk meg med dette og ;)

Men til dere andre, Jeg har da en bror som er fenrik i millitære. Og han mener at jeg ska ta IKT-Utdanninga mi i millitære Pga. gratis å bo, mat, utdanning, lønn istedet for å punge ut og jeg har sikret arbeid etter utdanninga mi!

Hva tror dere om dette her ?

jeg har hatt ~10 lærlinger hos meg i forsvaret.

har enda ikke hørt om noen som har syntes det har vært kjedelig eller lite spennende, samtlige trives.

hittil har 100% av de som har tatt fagprøva fått "meget godt", noe jeg mener ligger på ca 10% i det sivile, de fleste har blitt tilbudt jobb i forsvaret etter de var ferdige.

men, dette varierer veldig ut fra hvor i forsvaret du kommer, jeg har hørt om andre lærlinger som ikke har det like bra i forsvaret.

ang lønn, så får du menig-lønn første året og 40% og 60% lønn andre året, etter det står du fri til å gjøre hva du vil, du er ferdig med førstegangs-tjenesten, har ingen pliktår eller noe som holder deg tilbake til forsvaret. første året gjelder som førstegangstjeneste.

ang mer standard utdanning/skole, så gjelder pliktår, stort sett 1 pliktår pr år skole. dette gjelder ikke lærlinger.

Lenke til kommentar
"men, dette varierer veldig ut fra hvor i forsvaret du kommer

Ja, men er det ikke sånn at du kan legge inn ønske om hvor du vil da ?

selvfølgelig, men stort sett kun de beste får ønsket sitt, om du vil dra til indre troms og ikke trives der, så hjelper det ikke at du ønsket det.

eller at du ønsker deg til nærmeste leir og ikke liker miljøet.

hvordan vet du hvor du trives og hvor du bør komme?

Lenke til kommentar
"men, dette varierer veldig ut fra hvor i forsvaret du kommer

Ja, men er det ikke sånn at du kan legge inn ønske om hvor du vil da ?

selvfølgelig, men stort sett kun de beste får ønsket sitt, om du vil dra til indre troms og ikke trives der, så hjelper det ikke at du ønsket det.

eller at du ønsker deg til nærmeste leir og ikke liker miljøet.

hvordan vet du hvor du trives og hvor du bør komme?

Brodern arbeider jo på Madla leir i stavanger da, så jeg har jo lyst dit. Men jeg vet ikke om det er noe kødd med slekt osv. ?

Lenke til kommentar
ingenting galt med å være i slekt med andre ;)

aner ikke hvordan IT-miljøet er på madla, så det er vanskelig å si om du kommer til å trives der eller ikke

Det jeg mente med den slekt tingen, er at jeg kunne ha fått han som tropp sjef(veldig lite trolig)

men siden vi er inne på det, hvor arbeider du ? :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...