Gå til innhold

Er prisen på 50D (EU) riktig hos Datakjeden?


Anbefalte innlegg

La oss prøve å skille snørr fra barter her:

For all del, jeg hater barter... ;)

 

Min tolkning: Man kan avtale hva som helst ved et forbrukerkjøp, så lenge det ikke er dårligere vilkår for forbruker enn det som står i forbrukerkjøpsloven. Siden det ikke står noe om at butikken ikke har lov til å ta forbehold om trykkfeil, er det altså lov til å avtale et slikt forbehold. Alle som sender en bestilling via nettbutikken må bekrefte at de har lest vilkårene først. Dermed kan ikke jeg se at Datakjeden har noen juridiske problemer her (men jeg er heller ingen jurist).

 

Men omdømmeproblemer? Det er en helt annen sak.

Er ikke jurist jeg heller.

 

Jeg skal være enig i at forbehold om feil i mange tilfeller kan/bør "redde" selger, men jeg tolker det slik at avtale er inngått når selger har bekreftet/akseptert - og avtaler skal holdes.

 

Problemet med lover/jus er vel at det er rom for (forskjellig) tolkinger...

 

Det som er 100% sikkert er at butikken her får en god del negativ publisitet blandt deler av fotokundene - hvor stor/viktig del av kundegruppen deres vi er vet jeg ikke - mulig at de selger mer gadgets og PC-utstyr og bryr seg mindre om foto-markedet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
§ 21. Rett til oppfyllelse

Er leveringstiden kommet uten at tingen er levert, kan forbrukeren likevel fastholde kjøpet og kreve oppfyllelse.

Dette gjelder ikke om det foreligger en hindring som selgeren ikke kan overvinne, eller om en oppfyllelse vil medføre en så stor ulempe eller kostnad for selgeren at det står i vesentlig misforhold til forbrukerens interesse i at selgeren oppfyller. Faller vanskene bort innen rimelig tid, kan forbrukeren kreve oppfyllelse.

Forbrukeren taper sin rett til å kreve oppfyllelse om han eller hun venter urimelig lenge med å fremme kravet.

 

Enda en hobbyjurist her.

 

Quoten over er vel det mest interessante for dem som mener å ha rett på varen. Jeg har uthevet det punktet jeg regner med at Datakjeden vil bruke i en evt. sak.

 

All den tid at avviket i pris var såpass stort som det var (halv pris og vel så det), så forstår alle og enhver at dette var en feilaktig pris. Dermed vil det være en større ulempe for Datakjeden å gjennomføre handlene enn det er en fordel for forbruker å få kamera til den prisen.

 

Bottom line?

 

Datakjeden slapp en smyger når de kom i skade for å feilprise såpass hissig. Bæsjen på leggen kom i det de prøvde å nekte for eierskapet til fislukta... Igjen sitter en god del forbrukere med en emmen lukt i neseborene.

 

-KJ

Lenke til kommentar

Selv fikk jeg telefon fra datakjeden dagen etter med beklagelse for feilprisingen, noe som er mer enn de fleste andre webshop'er her i Norge hadde klart, og jeg var derfor velvillig til å slette ordren uten krangling. Når jeg så leser at varen ble endret til å omfatte noe helt annet, og at kunder som faktisk har betalt ikke har blitt gjort oppmerksom på dette, er det lite sannsynlig at datakjeden i det hele tatt er med i vurderingen ved neste aktuelle kjøp.

Lenke til kommentar
Min tolkning: Man kan avtale hva som helst ved et forbrukerkjøp, så lenge det ikke er dårligere vilkår for forbruker enn det som står i forbrukerkjøpsloven. Siden det ikke står noe om at butikken ikke har lov til å ta forbehold om trykkfeil, er det altså lov til å avtale et slikt forbehold. Alle som sender en bestilling via nettbutikken må bekrefte at de har lest vilkårene først. Dermed kan ikke jeg se at Datakjeden har noen juridiske problemer her (men jeg er heller ingen jurist).
"Problemet" for Datakjeden oppstår når de sender ut ordrebekreftelser. En ordrebekreftelse er nettopp dét - en bekreftelse av ordren. Når ordren er bekreftet står de syltynt i forhold til å kansellere den i ettertid. De kan avvise en ordre før bekreftelsen sendes ut, alt i orden, men når den er bekreftet må den anses som godkjent. At Datakjeden sender ut automatiske ordrebekreftelser må de også ta på sin kappe.
Lenke til kommentar
La oss prøve å skille snørr fra barter her:

For all del, jeg hater barter... ;)

 

Min tolkning: Man kan avtale hva som helst ved et forbrukerkjøp, så lenge det ikke er dårligere vilkår for forbruker enn det som står i forbrukerkjøpsloven. Siden det ikke står noe om at butikken ikke har lov til å ta forbehold om trykkfeil, er det altså lov til å avtale et slikt forbehold. Alle som sender en bestilling via nettbutikken må bekrefte at de har lest vilkårene først. Dermed kan ikke jeg se at Datakjeden har noen juridiske problemer her (men jeg er heller ingen jurist).

 

Men omdømmeproblemer? Det er en helt annen sak.

 

Man kan gjerne ta så mange forbehold man vil om det aller meste - men når en avtale er inngått så gjelder ikke slike forbehold lengre. Og avtalen ble i dette tilfellet inngått i det øyeblikket Datakjeden sendte ut en ordrebekreftelse med likelydende betingelser som i bestillingsøyeblikket. Da har man faktisk i prinsippet inngått en juridisk bindende avtale og man kan ikke da ta forbehold om at det var "trykkfeil" i det man avtalte.

 

Se også en god artikkel om temaet her.

Lenke til kommentar

vel, og bla-bla, dette er en gammel mus som brølte..

 

I den datatekniskesalgsalderen har feilprising/feilkoding av varer osv alltid forekommet. Når man tenker på de millioner av varer som selges via et mer eller mindre automatisert system så er det ikke til å unngå at feil begås, egentlig er feilprosenten av artikler forbausende liten tross alt volumet.

 

Jeg tror neppe noen feilpriser med vilje for en eller annen antatt årsak.

 

Nesten alle steder står det forbehold om feil, noe som er gammelt nytt det og. Og det må være slik ellers funker det ikke for selger (og oss kunder).

 

Her i tråden skinner det og igjennom at alle visste at det måtte være en feil pris, så hva forventer man? Satser på at selger ikke oppdager feilen så JEG får mitt kupp? Det er rett at den gamle myten "kunden har alltid rett" er en ekte myte.

 

Man kan sikkert diskutere om bedriften løste problemet på en klønete måte, men dere som er her som kunder visste og på forhånd at prisen var feil, og prøvde dere, like mye som man kan si bedriften etterpå prøvde å ro, men litt skjevt kanskje. Det normale ville vært at en som kunde først sjekket om gi-bort prisen stemte eller den kun var en feil som forekommer..

 

At dere "tapte" og ikke fikk "lurt" bedriften til å gi dere en vare til tabbepris synes ikke jeg er noe å bråke om. Deres forsøk gikk ikke, nice try..

 

Tor

Lenke til kommentar
"Problemet" for Datakjeden oppstår når de sender ut ordrebekreftelser. En ordrebekreftelse er nettopp dét - en bekreftelse av ordren. Når ordren er bekreftet står de syltynt i forhold til å kansellere den i ettertid. De kan avvise en ordre før bekreftelsen sendes ut, alt i orden, men når den er bekreftet må den anses som godkjent. At Datakjeden sender ut automatiske ordrebekreftelser må de også ta på sin kappe.
Man kan gjerne ta så mange forbehold man vil om det aller meste - men når en avtale er inngått så gjelder ikke slike forbehold lengre. Og avtalen ble i dette tilfellet inngått i det øyeblikket Datakjeden sendte ut en ordrebekreftelse med likelydende betingelser som i bestillingsøyeblikket. Da har man faktisk i prinsippet inngått en juridisk bindende avtale og man kan ikke da ta forbehold om at det var "trykkfeil" i det man avtalte.

 

Jeg er ikke enig. Jeg mener en ordrebekreftelse er en "kontrakt" som bekrefter hvilken vare som skal selges til hvilken pris med de forutsetninger man ble enige om da man inngikk avtalen. Avtalevilkårene kan jo ikke slutte å gjelde bare fordi man sender ut en ordrebekreftelse?

Lenke til kommentar
"Problemet" for Datakjeden oppstår når de sender ut ordrebekreftelser. En ordrebekreftelse er nettopp dét - en bekreftelse av ordren. Når ordren er bekreftet står de syltynt i forhold til å kansellere den i ettertid. De kan avvise en ordre før bekreftelsen sendes ut, alt i orden, men når den er bekreftet må den anses som godkjent. At Datakjeden sender ut automatiske ordrebekreftelser må de også ta på sin kappe.
Man kan gjerne ta så mange forbehold man vil om det aller meste - men når en avtale er inngått så gjelder ikke slike forbehold lengre. Og avtalen ble i dette tilfellet inngått i det øyeblikket Datakjeden sendte ut en ordrebekreftelse med likelydende betingelser som i bestillingsøyeblikket. Da har man faktisk i prinsippet inngått en juridisk bindende avtale og man kan ikke da ta forbehold om at det var "trykkfeil" i det man avtalte.

 

Jeg er ikke enig. Jeg mener en ordrebekreftelse er en "kontrakt" som bekrefter hvilken vare som skal selges til hvilken pris med de forutsetninger man ble enige om da man inngikk avtalen. Avtalevilkårene kan jo ikke slutte å gjelde bare fordi man sender ut en ordrebekreftelse?

 

Enig med Arnold her om at det er en bekreftelse på at bestillingen er mottatt.

Lenke til kommentar
Dermed vil det være en større ulempe for Datakjeden å gjennomføre handlene enn det er en fordel for forbruker å få kamera til den prisen.

Her er jeg uenig. Forbrukere sparer x antall kroner i forhold til riktig pris, butikken taper samme beløp x pga feilprising; skal noe til for å finne noe nærmere et nullsumspill (altså der en tjener det den andre taper).

 

Bortsett fra dette vet jeg ikke hvordan forbrukerkjøpsloven forholder seg til ordrebekreftelser etc. – dersom det er ok å ta forbehold om feilprising på nettsiden, er det også greit å videreføre dette til neste ledd? Prisen kommer fra samme datasystem, skal mye til for at feilprising blir rettet opp før bekreftelsen sendes. Jeg aner ikke hva som er rett her, men synes det virker rart om butikken ikke på noe punkt i transaksjonen er nødt til å ta på seg ansvar – eneste en får etter ordrebekreftelse er jo bekreftelse på at varen er sendt. Når har da butikken akseptert vilkårene for en transaksjon?

 

Utrolig klønete håndtering av Datakjeden, håper og tror noen litt lengre opp i systemet der får tatt tak i denne saken.

Lenke til kommentar

Isteden for å sitte å komme med egne subjektive definisjoner på både det ene og andre, så er det enklere å gjøre et lite søk og se om for eksempel Forbrukerombudet har uttalt seg.

 

Her var det jeg raskt fant om ordrebekreftelse:

Formålet med regler om bekreftelse av bestilling er todelt. For det første skal bekreftelsen fjerne eventuell usikkerhet omkring hvorvidt det er inngått en avtale. For det andre skal den tjene som dokumentasjon for den avtalen som er inngått, slik at partene kan gå til bestillingsbekreftelsen for å se hva som er avtalt dersom det senere skulle bli en tvist. For å tilgodese formålet med bestemmelsene, anbefaler Forbrukerombudet at næringsdrivende "uten ugrunnet opphold", jf. ehandelsloven § 12 første ledd sender forbrukerne en bekreftelse på bestilling som inneholder all den informasjon som det følger av ehandelsloven § 12 og angrerettloven § 9 at de skal gi ved bestilling, se punktet om "Opplysningsplikten".

 

Les mer om det her på Forbrukerombudets sider...

 

Når jeg har fått en ordrebekreftelse så forholder jeg meg til den normale definisjonen av ordrebekreftelse som er noe slikt som: Ordrebekreftelsen er en melding fra leverandør/selger til kjøper, og er et svar til en tidligere gitt ordre/bestilling. En leverandør/selger som har mottatt en ordre/bestilling, bekrefter mottakelsen av denne med en ordrebekreftelse, som skal inneholde informasjon om selger aksepterer å levere hele ordren, deler av ordren eller avvise ordren helt.

 

Som dere ser, en ordrebekreftelse har to funksjoner!

Lenke til kommentar
"Problemet" for Datakjeden oppstår når de sender ut ordrebekreftelser. En ordrebekreftelse er nettopp dét - en bekreftelse av ordren. Når ordren er bekreftet står de syltynt i forhold til å kansellere den i ettertid. De kan avvise en ordre før bekreftelsen sendes ut, alt i orden, men når den er bekreftet må den anses som godkjent. At Datakjeden sender ut automatiske ordrebekreftelser må de også ta på sin kappe.
Man kan gjerne ta så mange forbehold man vil om det aller meste - men når en avtale er inngått så gjelder ikke slike forbehold lengre. Og avtalen ble i dette tilfellet inngått i det øyeblikket Datakjeden sendte ut en ordrebekreftelse med likelydende betingelser som i bestillingsøyeblikket. Da har man faktisk i prinsippet inngått en juridisk bindende avtale og man kan ikke da ta forbehold om at det var "trykkfeil" i det man avtalte.

 

Jeg er ikke enig. Jeg mener en ordrebekreftelse er en "kontrakt" som bekrefter hvilken vare som skal selges til hvilken pris med de forutsetninger man ble enige om da man inngikk avtalen. Avtalevilkårene kan jo ikke slutte å gjelde bare fordi man sender ut en ordrebekreftelse?

 

Enig med Arnold her om at det er en bekreftelse på at bestillingen er mottatt.

 

Poenget mitt er at man ikke kan inngå en bindende avtale og samtidig ta forbehold om at vilkårene i avtalen kan være feil, pga trykkfeil eller simpelthen fordi det "passer bedre" om de er feil. På ett eller annen tidspunkt så må en avtale bli gyldig i forhold til hva som faktisk står i den, uten at ensidige avtalevilkår som kun fritar en part for ansvar skal legges til grunn for avtalen.

 

Mange juridisk lærde mener at en slik avtale blir juridisk bindende i det man avtaler å kjøpe en vare til en bestemt pris og under bestemte vilkår, altså i det en kunde gjennomfører en bestilling fra et netthandelssted. Og det at netthandelsstedet sender kunden en bekreftelse på disse vilkårene anses som nok en bekreftelse på den kontrakten som er inngått mellom netthandelsstedet som selger og kunden som kjøper.

 

Den annonserte prisen til Datakjeden var jo ikke så lav at de kan hevde at man burde skjønt at den var feil. Det er jo ikke unormalt at varer selges med rundt 50% rabatt og det kan ikke være slik at vi automatisk må tenke "dette er ikke sant" hver gang en anerkjent butikk annonserer en god tilbudspris.

 

Se artikkel her og her som støtter mine standpunkter.

Lenke til kommentar
Den annonserte prisen til Datakjeden var jo ikke så lav at de kan hevde at man burde skjønt at den var feil. Det er jo ikke unormalt at varer selges med rundt 50% rabatt og det kan ikke være slik at vi automatisk må tenke "dette er ikke sant" hver gang en anerkjent butikk annonserer en god tilbudspris.

Akkurat tekniske artikler og fotoutstyr av en viss prisklasse, er det meget unormalt at selges med 50% rabatt så lenge det ikke er en gammel modell til dumpingpris (50D er ikke akkurat en gammel modell). De fleste forhandlere har ingen eller minimal fortjeneste på en slik vare til 5-10.000 kroner (et par-tre hundrelapper i fortjeneste er ikke unormalt). At de da skulle solgt til halv pris og tapt flere tusen kroner pr. gjenstand, høres mildt sagt ut som en dårlig idé for forhandleren.

 

At brukere av denne tråden skjønte at prisen måtte være feil, og forsøkte å "snikbestille" dette så fort som mulig og håpe at feilen ikke ble oppdaget innen deres bestilling ble sendt, vitner om dårlig moral. Å bli sint og sur når de da ikke får det som de vil, er urimelig. Ok, så kan det for enkelte høres ut som svindel når Datakjeden gjør det på denne måten, men jeg forstår det godt at de prøver å sno seg unna når man ser hvordan enkelte av brukerne på dette forumet reagerer på kansellering av feilprisede ordre, selv om prisen opplagt er feil. Slik som saken står i dag, ville de vært bedre tjent med å være ærlige om hva som hadde skjedd, men de håpte vel at saken skulle forsvinne i stillhet om de gjorde det på denne måten. Jeg jobber selv med salg av fotoprodukter, og vet hvor slitsomme enkelte kunder som tror de kan forbrukerkjøpsloven er.

 

Og er det ikke like mye svindel å prøve å utnytte en nettbutikks trykkfeil på denne måten?

Lenke til kommentar
Den annonserte prisen til Datakjeden var jo ikke så lav at de kan hevde at man burde skjønt at den var feil. Det er jo ikke unormalt at varer selges med rundt 50% rabatt og det kan ikke være slik at vi automatisk må tenke "dette er ikke sant" hver gang en anerkjent butikk annonserer en god tilbudspris.

Akkurat tekniske artikler og fotoutstyr av en viss prisklasse, er det meget unormalt at selges med 50% rabatt så lenge det ikke er en gammel modell til dumpingpris (50D er ikke akkurat en gammel modell). De fleste forhandlere har ingen eller minimal fortjeneste på en slik vare til 5-10.000 kroner (et par-tre hundrelapper i fortjeneste er ikke unormalt). At de da skulle solgt til halv pris og tapt flere tusen kroner pr. gjenstand, høres mildt sagt ut som en dårlig idé for forhandleren.

 

At brukere av denne tråden skjønte at prisen måtte være feil, og forsøkte å "snikbestille" dette så fort som mulig og håpe at feilen ikke ble oppdaget innen deres bestilling ble sendt, vitner om dårlig moral. Å bli sint og sur når de da ikke får det som de vil, er urimelig. Ok, så kan det for enkelte høres ut som svindel når Datakjeden gjør det på denne måten, men jeg forstår det godt at de prøver å sno seg unna når man ser hvordan enkelte av brukerne på dette forumet reagerer på kansellering av feilprisede ordre, selv om prisen opplagt er feil. Slik som saken står i dag, ville de vært bedre tjent med å være ærlige om hva som hadde skjedd, men de håpte vel at saken skulle forsvinne i stillhet om de gjorde det på denne måten. Jeg jobber selv med salg av fotoprodukter, og vet hvor slitsomme enkelte kunder som tror de kan forbrukerkjøpsloven er.

 

Og er det ikke like mye svindel å prøve å utnytte en nettbutikks trykkfeil på denne måten?

 

Amen, og har vel sagt mer eller mindre det samme selv lenger oppe i tråden.

 

Neste blir vel at noen ringer tv2 hjelper deg, noen trør flatt bare for å få grave til seg selv samme pokker om de egentlig ikke har rett. Men heldigvis har bla tv2 etterhvert funnet ut at de og blir utnyttet av og til, men de kjenner vel selv når kvalmelukta kommer fra tidligere erfaringer..

 

Feil prising har alltid forekommet, og vil alltid forekomme, og det forholdet må vi alle ta hensyn til, er ingen som får særregler der for kun seg selv samme hvem de er..

 

Tor

Lenke til kommentar
Akkurat tekniske artikler og fotoutstyr av en viss prisklasse, er det meget unormalt at selges med 50% rabatt så lenge det ikke er en gammel modell til dumpingpris (50D er ikke akkurat en gammel modell). De fleste forhandlere har ingen eller minimal fortjeneste på en slik vare til 5-10.000 kroner (et par-tre hundrelapper i fortjeneste er ikke unormalt). At de da skulle solgt til halv pris og tapt flere tusen kroner pr. gjenstand, høres mildt sagt ut som en dårlig idé for forhandleren.
Selvfølgelig er vi enige i dette, men det skjer også at digital speilrefleks "dumpes" på pris. D40 var under 2000 kr i kit en tid, Canon 30D ble også solgt i kit med en brevvekt til 3995 i fjor vår. Poenget er også at man er ikke forpliktet å følge med på priser i ukesvis før man kjøper, og prisen var ikke urimelig lav for et speilreflekskamera. Det var sinnsykt billig for en 50D, men det kan man ikke forutsette at kunden vet.

 

Det er forøvrig ikke så lenge siden noen her fikk tak i en Olympus ZD 50mm f/2 absurd billig fra et ryddesalg i en nettbutikk - så det skjer jo fra tid til annen også.

 

Forøvrig er det ikke kriminelt å utnytte smutthull...

Lenke til kommentar

Men dette var såpass rimelig for et såpass nytt og dyrt kamera at alle som skrev at de har bestilt forsto at det måtte være for billig til å være sant.

 

For øvrig er det mye lettere å selge et D40 til halv pris (tap på 1500?) for å tiltrekke seg kunder, enn et kamera til for eksempel nærmere 10.000 (tap på 4500 kroner). Da 30D ble solgt så rimelig, så var det vel på den tiden et gammelt og utgått kamera?

Lenke til kommentar
Men dette var såpass rimelig for et såpass nytt og dyrt kamera at alle som skrev at de har bestilt forsto at det måtte være for billig til å være sant.

Her antar du at alle som så denne pakka har oppdatert kunnskap om den aktuelle kameramodellen og evt kommende/lanseret etterfølgere.

 

Joda, mange som frekventerer forumet her er helt på høyde kunnskapsmessig ift introduksjonsdatoer, priser, konkurrerende modeller og modeller som har/kommer til å erstatte hvilke modeller.

 

Men - det er ikke det samme som at alle, heller ikke de som leser foto-forumene på diskusjon.no eller de som måtte finne pakken via prisguiden, sitter inne med denne kunnskapen.

 

Butikkene sitter jo ikke med noen oversikt over de ulike kundenes kunnskapsnivå, slik at de evt kan sitte og si "ok, han viste ikke bedre så han kan få det han bestillte, men hun leser foto-forumene så hun vet for mye til å få denne pakken."

 

Dette svinger begge veier for mange produkttyper, potensielle kunder uten inngående kunnskap kan bite på tilbud av begge ytterpunktene prismessig - tilbud som kan være enten et kupp eller på grensen til bondefangeri. Relatert til prisguidenen og feks dslr er det ikke utenkelig at kjøpere med mangelfull kunnskap søker opp en utgått kameramodell, med noen få butikker som selger denne modellen. Dersom kjøperen ikke vet at det er snakk om en gammel modell som er erstattet av en nyere, bedre og billigere modell risikerer kjøperen å slå til på det billigste tilbudet, men likevel gjøre en ufordelaktig handel.

 

Er det "u-etisk" av butikker å selge kameramodeller som er erstattet av bedre, nyere og billigere modeller til uvitende kunder? Informerer alle disse butikkene kjøperene om at det finnes en nyere, bedre og billigere modell? (Jeg håper og tror at seriøse foto-bransje-butikker faktisk gjør netopp det hvis de da har slike modeller inne i det hele tatt, men på nettet er disse i mindretall ift butikker som har hovedfokus på andre produktgrupper.)

 

Nei - get real. Slik er livet, shit happens, deal with it! Noe butikken til nå har gjort på en oppsiktsvekkende dårlig måte; endre produktet i bestillingen uten å informere kundene - det er hinsides alt som har med forretningsskikk å gjøre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...