chevyz28 Skrevet 17. september 2009 Del Skrevet 17. september 2009 Er akkurat i samme situasjon. Har sendt dem mail og de har sagt at de skal undersøke saken. Venter i spenning. Min bestilling er fremdeles til behandling, og datakjeden svarer ikke på mine e-post henvendelser. Flott gjeng! Ja, dette er særdeles dårlig håndtering av denne saken. Blir nok en sak for forbrukerrådet dette. Lenke til kommentar
jimsmyth Skrevet 17. september 2009 Forfatter Del Skrevet 17. september 2009 Trådstarter her... Ser jeg har lagd lurveleven og skulle gjerne vært med på det selv:) Dessverre droppa jeg det og kjøpte 40D og 17-85mm for 6850kr brukt. Ikke super pris, men heller ikke spesielt dårlig... Objektivet skal selges for 2400kr så kameraprisen blir bra nok Må si det er veldig dårlig behandling av kundene hos Datakjeden og de burde SKAMME SEG!!! Stå på krava dere som bestilt. En feil kan skje, og man kan beklage og sende et minnekort i posten, men dette er på kanten. Jeg kan ikke loven, but this is wrong. Lenke til kommentar
Håvard Skrevet 17. september 2009 Del Skrevet 17. september 2009 Jeg hadde klart gått til forbrukerrådet.. Spesielt dere som har betalt uten å få beskjed om endringer.. Lenke til kommentar
PekkaTH Skrevet 17. september 2009 Del Skrevet 17. september 2009 Cresco ja, får vel håpe at ingen har kjøpt det på nedbetaling. Da ender man opp med dette! Har blitt belastet det Canon 50D/EF 60mm kostet + porto, 4895,- så jeg har ikke blitt helt gjeldsslave da;-) Lenke til kommentar
fo2re Skrevet 17. september 2009 Del Skrevet 17. september 2009 (endret) Hele tråden viser jo at dere har selv skjønt at denne prisen er feil, så istedet for å sutre hadde det vært en ide å lest Datakjeden sine villkår... Dersom det har forekommet skrive- eller trykkfeil av vesentlig størrelse fra Datakjedens side, i annonser o.l. og/eller i nettbutikken som er større enn 10% av normal utsalgspris, kan Datakjeden ensidig endre, slette eller avvise ordre. Dette gjelder selv om kunde har mottatt ordrebekreftelse eller lignende. Slike feil må imidlertid korrigeres i løpet av rimelig tid etter at feilen er oppdaget Endret 17. september 2009 av JoonGoii Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 17. september 2009 Del Skrevet 17. september 2009 (endret) Hele tråden viser jo at dere har selv skjønt at denne prisen er feil, så istedet for å sutre hadde det vært en ide å lest Datakjeden sine villkår... Dersom det har forekommet skrive- eller trykkfeil av vesentlig størrelse fra Datakjedens side, i annonser o.l. og/eller i nettbutikken som er større enn 10% av normal utsalgspris, kan Datakjeden ensidig endre, slette eller avvise ordre. Dette gjelder selv om kunde har mottatt ordrebekreftelse eller lignende. Slike feil må imidlertid korrigeres i løpet av rimelig tid etter at feilen er oppdaget Problemet er vel hvordan Datakjeden har oppført seg ... Såvidt jeg kan skjønne på postene her, så har følgende skjedd Datakjeden la ut en 50D med 60mm macro til en særdeles hyggelig pris. Folk bestilte som bare det. Datakjeden endret beskrivelsen på varen; og som fortsatt er ullen. Datakjeden effektuerer ordrene med den varen som nå er beskrevet i forhold til varenummer. #1 og #2 er grei. Problemet er med steg #3 og #4. Det Datakjeden skulle ha gjort; var å fjerne hele varen fra websiden og satt varen i null i det interne ordre-systemet. Deretter skulle de kansellert alle ordrene og sendet en e-post med en høflig unnskyldning til de som hadde bestilt. Tom Endret 17. september 2009 av tomsi42 Lenke til kommentar
AsOsiaL Skrevet 17. september 2009 Del Skrevet 17. september 2009 tomsi42: korrekt Det er jo folk her som allerede har betalt.. altså betalt for en helt annen vare enn det de skulle ha. Saken hadde vært en helt annen om datakjeden innrømte feil og veldig høflig kansellerte ordrene. Men slik saken fremstår nå så er det jo ren svindel/lureri. Lenke til kommentar
Vortex Surfer Skrevet 18. september 2009 Del Skrevet 18. september 2009 (endret) Hele tråden viser jo at dere har selv skjønt at denne prisen er feil, så istedet for å sutre hadde det vært en ide å lest Datakjeden sine villkår... Dersom det har forekommet skrive- eller trykkfeil av vesentlig størrelse fra Datakjedens side, i annonser o.l. og/eller i nettbutikken som er større enn 10% av normal utsalgspris, kan Datakjeden ensidig endre, slette eller avvise ordre. Dette gjelder selv om kunde har mottatt ordrebekreftelse eller lignende. Slike feil må imidlertid korrigeres i løpet av rimelig tid etter at feilen er oppdaget Datakjeden og andre Norske butikker kan saktens prøve seg med alskens forbehold og vilkår som kunder liksom skal akseptere bare ved at de handler hos dem, men det hjelper ikke (dem/Datakjeden) når forbrukerkjøpsloven har § 3 om Ufravikelighet: "Det kan ikke avtales eller gjøres gjeldende vilkår som er ugunstigere for forbrukeren enn det som følger av loven her." Har man inngått en avtale i form av bestilling fra kunde og påfølgende bekreftelse fra selger så har man en avtale som da skal oppfylles av partene. Edit: tyrkleif Endret 18. september 2009 av Vortex Surfer Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 18. september 2009 Del Skrevet 18. september 2009 Vil bare minne om at da MPX priset 30D feil i ca 24 timer, så fikk vi som hadde bestilt varen i dette tidsrommet den for den feile prisen, altså over 1000 kr lavere enn det prisen skulle vært . Lenke til kommentar
Spook Skrevet 18. september 2009 Del Skrevet 18. september 2009 Vil bare minne om at da MPX priset 30D feil i ca 24 timer, så fikk vi som hadde bestilt varen i dette tidsrommet den for den feile prisen, altså over 1000 kr lavere enn det prisen skulle vært . Nettopp, det er slik de som er seriøse og tenker litt lengre enn det nesetippen rekker driver butikk. Lenke til kommentar
nie Skrevet 18. september 2009 Del Skrevet 18. september 2009 Hele tråden viser jo at dere har selv skjønt at denne prisen er feil, så istedet for å sutre hadde det vært en ide å lest Datakjeden sine villkår... Dersom det har forekommet skrive- eller trykkfeil av vesentlig størrelse fra Datakjedens side, i annonser o.l. og/eller i nettbutikken som er større enn 10% av normal utsalgspris, kan Datakjeden ensidig endre, slette eller avvise ordre. Dette gjelder selv om kunde har mottatt ordrebekreftelse eller lignende. Slike feil må imidlertid korrigeres i løpet av rimelig tid etter at feilen er oppdaget Datakjeden og andre Norske butikker kan saktens prøve seg med alskens forbehold og vilkår som kunder liksom skal akseptere bare ved at de handler hos dem, men det hjelper ikke (dem/Datakjeden) når forbrukerkjøpsloven har § 3 om Ufravikelighet: "Det kan ikke avtales eller gjøres gjeldende vilkår som er ugunstigere for forbrukeren enn det som følger av loven her." Har man inngått en avtale i form av bestilling fra kunde og påfølgende bekreftelse fra selger så har man en avtale som da skal oppfylles av partene. Edit: tyrkleif Godt poeng. At Datakjeden har generelle vilkår som er direkte i strid med forbruker-kjøpsloven, underbygger ytterligere deres mangel på seriøsitet. Styr unna, hvis du kan. Lenke til kommentar
arnold_layne Skrevet 18. september 2009 Del Skrevet 18. september 2009 Datakjeden og andre Norske butikker kan saktens prøve seg med alskens forbehold og vilkår som kunder liksom skal akseptere bare ved at de handler hos dem, men det hjelper ikke (dem/Datakjeden) når forbrukerkjøpsloven har § 3 om Ufravikelighet: "Det kan ikke avtales eller gjøres gjeldende vilkår som er ugunstigere for forbrukeren enn det som følger av loven her." Har man inngått en avtale i form av bestilling fra kunde og påfølgende bekreftelse fra selger så har man en avtale som da skal oppfylles av partene. Edit: tyrkleif Godt poeng. At Datakjeden har generelle vilkår som er direkte i strid med forbruker-kjøpsloven, underbygger ytterligere deres mangel på seriøsitet. Styr unna, hvis du kan. Overhodet ikke noe godt poeng. Forbrukerkjøpsloven sier ingenting om at det ikke er lov til å ta forbehold om feil prising (det skulle da bare mangle), så §3 betyr ingenting i denne sammenhengen. Datakjeden har håndtert denne saken dårlig - det er det ingen tvil om, men jeg har ikke voldsom sympati med lykkejegerne i denne tråden likevel. Lenke til kommentar
bareanton Skrevet 18. september 2009 Del Skrevet 18. september 2009 Overhodet ikke noe godt poeng. Forbrukerkjøpsloven sier ingenting om at det ikke er lov til å ta forbehold om feil prising (det skulle da bare mangle), så §3 betyr ingenting i denne sammenhengen. Datakjeden har håndtert denne saken dårlig - det er det ingen tvil om, men jeg har ikke voldsom sympati med lykkejegerne i denne tråden likevel. Her kan du lese om en tolkning av loven. http://www.hardware.no/artikler/juss_paa_nett/21903/5 Det Datakjeden fremviser her er en utrolig klønete og uprofoisjonell måte å løse en kinky situasjon de selv har satt seg i. På toppen av det viser de kvaliteten på sin service og hvilken dårlig kvalitetsikring de har internt. Lenke til kommentar
arnold_layne Skrevet 18. september 2009 Del Skrevet 18. september 2009 Her kan du lese om en tolkning av loven.http://www.hardware.no/artikler/juss_paa_nett/21903/5 Takk for nyttig link. Det var mye som stod her som jeg ikke klarer å lese ut fra forbrukerkjøpsloven, så jeg har ikke helt klart for meg om tolkningen baserer seg utelukkende på forbrukerkjøpsloven, eller om de krydrer med rettspraksis og "utdannet synsing" osv. Uansett så skriver de følgende som etter mitt skjønn dekker Datakjeden i dette tilfellet: Mange nettbutikker har et forbehold om trykkfeil, utsolgte varer, prisendringer el. Slike forbehold er bare gyldige om de er lett synlige på websidene - slik at kunden MÅ ha sett dem under kjøpeprosessen. Det Datakjeden fremviser her er en utrolig klønete og uprofoisjonell måte å løse en kinky situasjon de selv har satt seg i. På toppen av det viser de kvaliteten på sin service og hvilken dårlig kvalitetsikring de har internt. Helt enig! Lenke til kommentar
Vortex Surfer Skrevet 18. september 2009 Del Skrevet 18. september 2009 (endret) Overhodet ikke noe godt poeng. Forbrukerkjøpsloven sier ingenting om at det ikke er lov til å ta forbehold om feil prising (det skulle da bare mangle), så §3 betyr ingenting i denne sammenhengen. Datakjeden har håndtert denne saken dårlig - det er det ingen tvil om, men jeg har ikke voldsom sympati med lykkejegerne i denne tråden likevel. La oss prøve å skille snørr fra barter her: - Datakjeden har av en eller annen (ukjent) grunn i en kort periode annonsert en pakke bestående av EOD 50D med (w) EF-S 60mm til en svært god pris (for kjøper). -En del personer har bestillt denne pakken og noen av disse har mottatt en ordrebekreftelse fra Datakjeden. -I de tilfellene der bestiller har mottatt en ordrebekreftelse må bindende avtale kunne tolkes som inngått dersom detaljene i tilbud, bestilling og bekreftelse er sammenfallende. At Datakjeden endrer detaljene for ordrene i sitt system i etterkant er likegyldig dersom kunde har mottatt bekreftelse. Det dreier seg ikke om det at annonsert pris har vært feil, men det faktum at det er inngått en avtale i form av tilbud fra selger -aksept/bestilling fra kunde - bekreftelse/aksept fra selger. Evt forbehold kan ikke endre på dette, evt inngåtte avtaler er bindende, og det bør strengt tatt ikke være behov for § 3 i forbrukerkjøpsloven, selv om den bare styrker kjøpers rettigheter i dette tilfellet. Dersom Datakjeden hadde håndtert dette annerledes kan det riktignok tenkes at enkelte ville ha reagert annerledes men - you reap what you sow... Forøvrig er det ikke heeeelt utenkelig at en slik pakke kan selges til en overraskende lav pris, se feks på JP og MPX sine lave priser på 30D for en stund siden, samt JP sitt tilbud på pakken K200D m SMC 18-55 II . (Ja, riktignok var 30D utgående modeller, men etter at 7D kom kan _nesten_ 50D regnes for utgående modell - iallefall i noens øyne.) Edit: tyrkleifer Endret 18. september 2009 av Vortex Surfer Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 18. september 2009 Del Skrevet 18. september 2009 Uansett så skriver de følgende som etter mitt skjønn dekker Datakjeden i dette tilfellet:Vel, jeg måtte lete litt for å finne dem, og da må man klikke seg inn på det. Slik jeg tolker artikkelen, bør det stå i klartekst når man er i handlekurven el.l. at de tar prisforbehold, og det kan jeg ikke se at Datakjeden gjør (har dog ikke fullført hele prosessen på en god stund, så jeg tar forbehold om at det kommer senere). Lenke til kommentar
arnold_layne Skrevet 18. september 2009 Del Skrevet 18. september 2009 Uansett så skriver de følgende som etter mitt skjønn dekker Datakjeden i dette tilfellet:Vel, jeg måtte lete litt for å finne dem, og da må man klikke seg inn på det. Slik jeg tolker artikkelen, bør det stå i klartekst når man er i handlekurven el.l. at de tar prisforbehold, og det kan jeg ikke se at Datakjeden gjør (har dog ikke fullført hele prosessen på en god stund, så jeg tar forbehold om at det kommer senere). Før du får lov til å bekrefte bestillingen må du hake av for "Alle kjøpsbetingelser nevnt under Salgs- og leveringsvilkår ble akseptert ved bestilling." Hvis ikke dette er godt nok er det ingenting som er det. Lenke til kommentar
Teac Skrevet 18. september 2009 Del Skrevet 18. september 2009 Dere har ingen mulighet til og få noen kompensasjon eller kameraet til noe lavere pris. Datakjeden har alt sitt på det rene. Dere prøvde og utnytte en feil. Datakjeden har fullt rett til å kansellere ordren deres. Er enig at det var en litt dårlig løsning av datakjden og endre vare/vare nr underveis, men hvem vet. Kanskje dette også var en feil. Hadde dere endt opp med et objektiv i stedenfor et et kamera kunne dere bare benyttet dere av angreretten og så var den saken ute av verden. Synes det blir for dumt å kverulere. Hva vil dere oppnå? alle kan gjøre en feil. Lenke til kommentar
Vortex Surfer Skrevet 18. september 2009 Del Skrevet 18. september 2009 Før du får lov til å bekrefte bestillingen må du hake av for "Alle kjøpsbetingelser nevnt under Salgs- og leveringsvilkår ble akseptert ved bestilling." Hvis ikke dette er godt nok er det ingenting som er det. Kjøpsbetingelser, og dermed forbrukerkjøpsloven er en ting, avtalerett en annen. Evt tvister i denne saken vil sannsynligvis delvis falle inn under begge lovenes virkekområder. Jeg tviler sterkt på at en butikk, uavhengig av hvilke betingelser de får kundene til å hake av for, kan klare å vri seg unna en inngått avtale dersom tilbud, bestilling og aksept har likelydende formulerte betingelser. Lenke til kommentar
arnold_layne Skrevet 18. september 2009 Del Skrevet 18. september 2009 La oss prøve å skille snørr fra barter her: For all del, jeg hater barter... Min tolkning: Man kan avtale hva som helst ved et forbrukerkjøp, så lenge det ikke er dårligere vilkår for forbruker enn det som står i forbrukerkjøpsloven. Siden det ikke står noe om at butikken ikke har lov til å ta forbehold om trykkfeil, er det altså lov til å avtale et slikt forbehold. Alle som sender en bestilling via nettbutikken må bekrefte at de har lest vilkårene først. Dermed kan ikke jeg se at Datakjeden har noen juridiske problemer her (men jeg er heller ingen jurist). Men omdømmeproblemer? Det er en helt annen sak. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå