Gå til innhold

Hvor er veiene vi har blitt lovet?


Jakke

Anbefalte innlegg

Jeg håper du ikke refererer til resultatet fra World Economic Forum sin undersøkelse, med den u-land kommentaren din?
Neida, jeg har vært i uland med dårligere veier enn hva vi har i Norge. Har vært borti hovedtrafikkårer hvor det var en utfordring å komme seg frem selv med en Landcruiser. :p
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det blir noe annet, da har altså den totale trafikkmengden økt,(og det tror jeg så gjerne) noe som selvsagt gir mer slitasje og vedlikeholds/utbedringsbehov. Men at det sliter noe mer på veien om det kommer en bil hvert tredje minutt i stedet for en kø på 20 biler en gang i timen, det tror jeg derimot ikke er tilfelle. ;) Men nok om det...

 

Litt dårlig formulering sikkert fra min side, mente naturligvis opprinnelig at det hadde økt i antall biler på veien :)

 

Når det gjelder opera diskusjonen som oppsto, å sette kultur opp mot vei er i mine øyne bare tull, det er 2 helt forskjellige ting og har ingen ting mot hverandre å gjøre. Kultur har man behov for om det er opera, bøker, film eller annet media. Å si operaen er tull fordi vi trenger nye veier blir feil synes jeg.

 

Det jeg mener trenges å gjøres er å endre prioriteringene, samt finnansiere der det kan finnansieres med bompenger i stede om nødvendig. Ikke at jeg ser at det skulle være nødvendig om man bare prioriterer litt annerledes, men det får så være.

 

Veinette i Norge er av brorparten fra 70 tallet, med unntak. Etterslepet bare øker og øker og øker, eneste de nå gjør er å forsøke å stagnere det. Er dette hva vi vil overlate til neste generasjon, eldgamle veier og et etterslep på milliarder av kroner?

Lenke til kommentar
De snakket sikkert om veier da de bygde operahuset i Sydney også. Burde man ikke bygd det heller?
Tvilsomt. I likhet med den vestlige verden... og endel uland.. har de bedre veier enn Norge.

De har svært gode veier fordi de har svært mye ørken og rette, flate områder å bygge vei på. Det samme kan sies om USA, til og med Jordan har brukbare veier gjennom de flate, store områdene. Dersom du tar en titt på australske veier i fjellområder faller standarden, og jeg tør anta at det er ganske store områder utenfor allfarvei med tynn befolkningstetthet (litt tynnere enn utenfor allfarvei i Norge, men lettere å bygge veier) som står helt uten asfaltdekning.

 

Norge er et vrient land å bygge vei i.

 

Om de ikke snakket om veier, snakket de om eldrepleie, om sykehjem, om sykehus og alt annet.

 

Poenget er uansett det samme.

 

:)

Lenke til kommentar
Norge er et vrient land å bygge vei i.

 

Om de ikke snakket om veier, snakket de om eldrepleie, om sykehjem, om sykehus og alt annet.

 

Poenget er uansett det samme.

Eh... påstår du at også eldrepleie og helsevesen er mye vanskeligere å få til i Norge? Og at vi derfor må forvente lavere standard enn i andre land?
Lenke til kommentar

En jernbane fra Fauske til Narvik f.eks blir ufattelig vrient å få til fordi det er mye fjell, småfjorde og hav på dette området. Om det skal være økonomisk forsvarlig må det være veldig mange som tar denne strekken, noe jeg tviler på at det er.

 

Samme gjelder veier, den nevnte Lofast var - fra vesterålingenes side - ønsket å gå under Hadselfjorden og komme opp rundt Stokarmnes/Sortland området, noe som ikke lar seg gjøre grunnet alt for porøs grunn.

 

At det er vrient å bygge i Norge er helt klart, det er et land bestående av alt fra hav til fjell til rette strekker. Det er derimot ikke en unnskyldning til å bortprioritere områder som er litt mer vrien enn andre.

Lenke til kommentar

En liten avsporing bare..

 

Det er vel slik at alle de som hylte og bar seg om valgordningen nå i høst, innser at med en ordning der "alle stemmer teller likt" ville det blitt færre lokalpolitikere fra grisgrente strøk i nord på stortinget?

Hvilket sannsynligvis ville resultert i enda "skjevere" prioritering av midler, feks til vei.

Lenke til kommentar
Norge er et vrient land å bygge vei i.

 

Om de ikke snakket om veier, snakket de om eldrepleie, om sykehjem, om sykehus og alt annet.

 

Poenget er uansett det samme.

Eh... påstår du at også eldrepleie og helsevesen er mye vanskeligere å få til i Norge? Og at vi derfor må forvente lavere standard enn i andre land?

Enten har du dårlige språkkunnskaper eller så misforstår du med vilje. Han mene at selv om de har gode veier i australia så er det noen som mener at eldreomsorgen er for dårlig, militæret osv. Det finnes alltid "forsømte" områder.

 

Men folk må skjønne at Norge er et ekstremt tynt befolket land. Da må vi godta en lav veistandard, i tillegg når vi ha blant de vanskligste landene å bygge vei og jernbane i...

Lenke til kommentar
Men folk må skjønne at Norge er et ekstremt tynt befolket land. Da må vi godta en lav veistandard, i tillegg når vi ha blant de vanskligste landene å bygge vei og jernbane i...

Fra hva du hører av flere av brukerene i denne tråden, så har flere av veiene langt oppe i nord ikke blitt vedlikeholdt siden de ble bygd for flere år/tiår siden. Jeg hørte nylig om en vei som ble foreslått vedlikeholdt på rundt 60-tallet, og arbeidet har ennå ikke startet. Er det fordi landet vårt er vanskelig å bygge vei i?

 

Jeg bor på sørlandet, bare så det er sagt.

Lenke til kommentar

Kan da vel ikke være vanskelig å vedlikeholde en vei når den allerede ligger der?

Skal man bygge den om blir det jo selfølgelig noe annet.

 

Men det er ikke bare veien man må tenke på heller for det er jo mange veier som hadde kunnet blitt sikrere med skikkelig skogrydding etc der det er mulig. Veien blir jo selvfølgelig ikke bredere av den grunn men hvis ulykken skulle være ute så er det ihvertfall ikke tusen trær å kjøre seg inn i pluss at det blir mer oversiktelig.

Lenke til kommentar
Norge er et vrient land å bygge vei i.

 

Om de ikke snakket om veier, snakket de om eldrepleie, om sykehjem, om sykehus og alt annet.

 

Poenget er uansett det samme.

Eh... påstår du at også eldrepleie og helsevesen er mye vanskeligere å få til i Norge? Og at vi derfor må forvente lavere standard enn i andre land?

Nei, det påstår jeg ikke. Les innlegget på nytt.

Lenke til kommentar
En jernbane fra Fauske til Narvik f.eks blir ufattelig vrient å få til fordi det er mye fjell, småfjorde og hav på dette området. Om det skal være økonomisk forsvarlig må det være veldig mange som tar denne strekken, noe jeg tviler på at det er.

 

mener vi ikke har bruk for jernbane lenger nord, lag en skikkelig E6, så kan transport fint gå på den

Lenke til kommentar
Norge er et vrient land å bygge vei i.

 

Nei det er det ikke, og bare for å nevne det ble den Norske delegasjonen med Solheim i spissen totalt eid av mennesker med fagkunnskaper da de stilte opp på en konferanse i Sverige sist sommer for å lære EU-land hvordan man bygger veier.

 

Danskene lo høyest, vel de har et flatt land, men stort sett bare grunn som er egnet til blomsterjord og må importere skikkelig masse fra blandt annet Norge. Det samme gjelder for Nederland og delevis Sverige.

Vel vi har masse fjell i Norge, men dynamitt er langt billigere enn transport av masse flere tusen kilometer unna.

 

Dårlige veier i Norge er ikke et spørsmål om teknologi eller økonomi men skyldes manglende politisk vilje!

Lenke til kommentar
Dårlige veier i Norge er ikke et spørsmål om teknologi eller økonomi men skyldes manglende politisk vilje!

Eller mange på vilje til å prioritere.

 

Vi har ikke brukt mindre penger på veier enn nabolandene opp gjennom årene, men vi har brukt de på bruer og tunneler til avsidesliggende småøyer og småklatting istedenfor store og økonomisk lønnsomme veiprosjekter.

Lenke til kommentar
Vi har ikke brukt mindre penger på veier enn nabolandene opp gjennom årene, men vi har brukt de på bruer og tunneler til avsidesliggende småøyer og småklatting istedenfor store og økonomisk lønnsomme veiprosjekter.

 

Stemmer , en spesiell sak comes to mind der sittende samferdselsminister fikk igangsatt et gedigent broprosjekt til en øy der ingen kunne tru at nokon kunne bu.

Sannsynligvis fordi at de omlag 10 sjelene som bodde fast på øya skulle kunne frakte flyttelasset over bro i stedet for båt. Øya er i alle fall øde den dag i dag. :p

Lenke til kommentar
Norge er et vrient land å bygge vei i.

 

Nei det er det ikke, og bare for å nevne det ble den Norske delegasjonen med Solheim i spissen totalt eid av mennesker med fagkunnskaper da de stilte opp på en konferanse i Sverige sist sommer for å lære EU-land hvordan man bygger veier.

 

Danskene lo høyest, vel de har et flatt land, men stort sett bare grunn som er egnet til blomsterjord og må importere skikkelig masse fra blandt annet Norge. Det samme gjelder for Nederland og delevis Sverige.

Vel vi har masse fjell i Norge, men dynamitt er langt billigere enn transport av masse flere tusen kilometer unna.

 

Dårlige veier i Norge er ikke et spørsmål om teknologi eller økonomi men skyldes manglende politisk vilje!

Men å bygge vei i en rett strekke over ørken er vel ikke akkurat det vanskeligste?

 

Poenget er at man alltid vil finne andre ting å bruke pengene på enn en opera, spørsmålet er om det til slutt blir et argument mot en opera i det hele tatt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...