livingman Skrevet 10. oktober 2009 Del Skrevet 10. oktober 2009 nå har jeg ikke lest hele tråden men ^^ hvor mye koster det og lage en vei ? sån ca pris per 100meter ? Lenke til kommentar
bruno99 Skrevet 10. oktober 2009 Del Skrevet 10. oktober 2009 Men når det er snakk om opera da skiter dem cash som bare det , piece of cake......er det egentlig verdt pengene for folk flest :/ Skattepengene fra Oslo borgere kommer Oslofolk til gode. Kultur er viktig det også selv om man ikke kan kjøre bil på marmoren Lenke til kommentar
LostinSpace Skrevet 11. oktober 2009 Del Skrevet 11. oktober 2009 Prioriterer de kultur fremfor veier, så er det søren klype meg noe alvorlig galt med dette landet. Pengene skal brukes på det de bør, ikke alt annet fjas. Lenke til kommentar
aluxez Skrevet 11. oktober 2009 Del Skrevet 11. oktober 2009 Prioriterer de kultur fremfor veier, så er det søren klype meg noe alvorlig galt med dette landet. Pengene skal brukes på det de bør, ikke alt annet fjas. Hvor tror du det brukes mest penger? Alle veiene i Norge, eller å bygge ett operahus en gang hvert 50. år? Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 11. oktober 2009 Del Skrevet 11. oktober 2009 ..En av disse er E6 gjennom Lofoten fra lofast slutt til Å. Dette er hovedfartsåren til Lofoten og er virkelig tungt traffikert. Nå som lofast er ferdig er der og en konstant strøm fremfor rushet man fikk når ferga over Hadselfjorden kom inn. Det er E10 som går utover Lofoten, ikke E6. Og det siste, at trafikken er blitt mer jevnt fordelt, er ikke noe argument for at veien må utbedres, det er nærmest tvert imot. Med jevnere fordeling av trafikken kan samme vei ta unna mer trafikk enn når det går i rush i rykk og napp etter fergetidene. Lenke til kommentar
kadett Skrevet 11. oktober 2009 Del Skrevet 11. oktober 2009 Er det ikke slik at fylkene skal overta riksveinettet nå? Viss det er tilfellet, kommer det da øremerkede midler til fylkene som skal brukes på vei eller blir det en del av den store potten? Lenke til kommentar
A-Jay Skrevet 11. oktober 2009 Del Skrevet 11. oktober 2009 Er det ikke slik at fylkene skal overta riksveinettet nå?Viss det er tilfellet, kommer det da øremerkede midler til fylkene som skal brukes på vei eller blir det en del av den store potten? Fylkene skal overta alle riksveier unntatt stamveier (europaveier og andre veier som har grønne skilt). En liste over stamveiene som ikke blir overført til fylkene finner du i bunnen av artikkelen her. Fylkene vil få økte bevilginger, og om ikke jeg tar feil får de en ekstrabevilging også, dette for å sikre at de har nok penger til å vedlikeholde veinettet. Men ja, det blir en del av den store potten. Jeg regner med at jeg blir lynsjet og skutt for å si følger, men skitt au: Jeg er faktisk enig i denne beslutningen. Jeg er for lokaldemokratiet, og her får jo nettopp lokalpolitikerne lov til å bestemme over veiene "sine". Fylkespolitikerne er blant de som har stått mest på for å utbedre lokale veier her til lands, nå får de sjansen til å vise hva de er lagd av. Jeg regner også med/håper at fylkene får nok penger til å vedlikeholde veiene på en anstendig måte. Stamveiene går fortsatt under staten, og det er også riktig, staten bør konsentrere seg om de viktigste veiene som knytter sammen forskjellige landsdeler. Dette er jo et viktig signal om at staten faktisk vil konsentrere seg om de veiene som teller. Lenke til kommentar
robertaas Skrevet 11. oktober 2009 Del Skrevet 11. oktober 2009 Jeg regner med at jeg blir lynsjet og skutt for å si følger, men skitt au: Jeg er faktisk enig i denne beslutningen. Jeg er for lokaldemokratiet, og her får jo nettopp lokalpolitikerne lov til å bestemme over veiene "sine".Ja, gi amatørene mere lokalt styre over pengebingen. Lenke til kommentar
kadett Skrevet 11. oktober 2009 Del Skrevet 11. oktober 2009 Lokalstyre er jo bra det men jeg mener det skulle vært øremerkede penger fordi det er fristende å bruke det på andre ting når man først har det på konton. Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 11. oktober 2009 Del Skrevet 11. oktober 2009 Tja skal ikke kimse av lokalpolitikere. Her om dagen var det et helsikes uvær på Helgeland, et skip med asfalt kunne ikke fortsette. De måtte bruke opp asfalten i løpet av et døgn, og over natten sørget ordfører Stig Sørra i Alstahaug kommune for å få asfaltert en del strekninger der det for tiden foregår veiarbeider. Lenke til kommentar
A-Jay Skrevet 11. oktober 2009 Del Skrevet 11. oktober 2009 (endret) Jeg regner med at jeg blir lynsjet og skutt for å si følger, men skitt au: Jeg er faktisk enig i denne beslutningen. Jeg er for lokaldemokratiet, og her får jo nettopp lokalpolitikerne lov til å bestemme over veiene "sine".Ja, gi amatørene mere lokalt styre over pengebingen. At disse politikerne vanstyrte økonomisk kan være et argument for å innføre strengere økonomiske føringer, men det er ikke et argument mot lokaldemokratiet i seg selv. Lokalstyre er jo bra det men jeg mener det skulle vært øremerkede penger fordi det er fristende å bruke det på andre ting når man først har det på konton. Uenig, hvis man skal begynne å øremerke penger kunne like godt staten styrt pengebruken, da mister man mye av poenget med å overføre ansvaret til fylkeskommuner. Jeg gleder meg heller til å se om fylkespolitikerne som er så flinke til å syte om statens (mangel på) pengebruk på veier faktisk bruker penger på det selv når de først får muligheten. Endret 11. oktober 2009 av A-Jay Lenke til kommentar
kadett Skrevet 11. oktober 2009 Del Skrevet 11. oktober 2009 (endret) Det jeg tenkte var at fylkeskommunen selv kunne få bestemme hvilke veier de ville prioritere istedefor at staten bestemmer det. Derfor mener jeg at det skulle vært øremerket for det er jo ikke tvil om at det er dårlige veier her i landet i alle fylkeskommuner så det er alltid en vei å bruke pengene på. Endret 11. oktober 2009 av kadett Lenke til kommentar
LostinSpace Skrevet 11. oktober 2009 Del Skrevet 11. oktober 2009 (endret) Hvor tror du det brukes mest penger? Alle veiene i Norge, eller å bygge ett operahus en gang hvert 50. år? Greit nok det, men milionene som gikk med til operaen kunne blitt brukt på mer nyttige formål. Hva skal man med opera? Bygger man denne kun for å please den 'kulturelle, sofistikerte eliten' som utgjør 1 - 5 % av befolkningen her i landet? Uten å ha en avstemning der man lar majoriteten bestemme? Ja, i Norge så gjør man det. Opera er tull. Vil du ha opera, hør en plate av Pavarotti istedet. Endret 11. oktober 2009 av LostinSpace Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 11. oktober 2009 Del Skrevet 11. oktober 2009 For min egen del hadde jeg vel foretrukket at de brukte fem milliarder på å støtte billedkunstnere og fotojournalister rundt om i Norges land, men på lang sikt er det en god ide å handle inn en opera når det behøves. De snakket sikkert om veier da de bygde operahuset i Sydney også. Burde man ikke bygd det heller? Ja, det er mye man kan bruke penger på. Men noen ganger er det gunstig å gjøre slike store kulturelle eller nasjonale løft (OL på Lillehammer er et annet eksempel, og hva med OL i Oslo i 1952, syv år etter freden?). Man kan gjerne si "ja, men ikke nå, nå har vi viktigere ting å bruke pengene på", men når skal man gjøre det (spesielt interessant om man tenker på OL i Oslo i 1952)? Lenke til kommentar
Bear^ Skrevet 11. oktober 2009 Del Skrevet 11. oktober 2009 Det er E10 som går utover Lofoten, ikke E6. Og det siste, at trafikken er blitt mer jevnt fordelt, er ikke noe argument for at veien må utbedres, det er nærmest tvert imot. Med jevnere fordeling av trafikken kan samme vei ta unna mer trafikk enn når det går i rush i rykk og napp etter fergetidene. Beklager, surrer alltid med alle disse forbanna E nummerne på veiene Mer jevn trafikkstrøm = mer jevn slitasje. Det er blitt et jevnere sig, men biler hele tiden, på veiene i lofoten etter at Lofast kom. Dette sliter naturligvis på 70 talls veiene. Skjønner ikke hvorfor prioriteringene er så skjeivt fordelt i landet, men skjønner at de folkevalgte tilnærmet ikke ser problemet. Er begrenset hva man ser når man sitter stuvet vekk på et kontor med gamle bilder å bedømme etter. Lenke til kommentar
robertaas Skrevet 11. oktober 2009 Del Skrevet 11. oktober 2009 De snakket sikkert om veier da de bygde operahuset i Sydney også. Burde man ikke bygd det heller?Tvilsomt. I likhet med den vestlige verden... og endel uland.. har de bedre veier enn Norge. Lenke til kommentar
eisa01 Skrevet 11. oktober 2009 Del Skrevet 11. oktober 2009 Jeg håper du ikke refererer til resultatet fra World Economic Forum sin undersøkelse, med den u-land kommentaren din? http://www.bt.no/nyheter/innenriks/faktasj...%3B-916407.html Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 11. oktober 2009 Del Skrevet 11. oktober 2009 Mer jevn trafikkstrøm = mer jevn slitasje. Det er blitt et jevnere sig, men biler hele tiden, på veiene i lofoten etter at Lofast kom. Dette sliter naturligvis på 70 talls veiene. Det blir noe annet, da har altså den totale trafikkmengden økt,(og det tror jeg så gjerne) noe som selvsagt gir mer slitasje og vedlikeholds/utbedringsbehov. Men at det sliter noe mer på veien om det kommer en bil hvert tredje minutt i stedet for en kø på 20 biler en gang i timen, det tror jeg derimot ikke er tilfelle. Men nok om det... Lenke til kommentar
bruno99 Skrevet 11. oktober 2009 Del Skrevet 11. oktober 2009 Opera er tull. Vil du ha opera, hør en plate av Pavarotti istedet. At opera kun er noe for eliten (1-5%) er bullshitt. Det er ikke bare opera, det er konserter, danseforestillinger osv... Jeg er så lei av det vrålet fra alle som ikke har den interessen. Jeg er heller ikke interessert i opera, like fullt jeg ser verdien av et slikt praktbygg. Skatteyterne i Oslo er de som har betalt mest for operaen. Visste du blant annet at noe av skatteneinntektene fra Oslo fordeles til resten av Norge? Slutt å syte om opera, det er ikke det det er snakk om. Lenke til kommentar
jonlem Skrevet 11. oktober 2009 Del Skrevet 11. oktober 2009 Opera er tull. Vil du ha opera, hør en plate av Pavarotti istedet. Sorry, men opera er ikke tull, og samfunnsmessig unødvendig, fordi du mener det. Det er tull å si noe sånt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå