Gå til innhold

Hvor er veiene vi har blitt lovet?


Jakke

Anbefalte innlegg

Bodø er en forblåst utpost. Rett skal vel være rett :p

I tillegg til innlegget før ditt innlegg kan jeg legge til at det skal bygges ny firefelts vei fra Lødingen og inn til Bodø, antatt byggestart 2010. Så ja, Bodø er en liten forblåst utpost.

Hvor lang er den strekningen? fra Lødingen til bodø er det 249 km. i følge google maps, så det kan ikke være den biten..

 

Når vi er inne på firefeltsprosjekter, noen som vet om neste bit nord for Grimstad er under regulering og hvor lang den er?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Beklager, jeg mente Løding, ikke Lødingen. Blander sammen de to stedsnavnene. :)

 

Ah, da er jeg med hvor du er ja, dette er allerede i gang om jeg ikke husker helt feil og det er vel ikke lange strekka egentlig heller, Løding ligger tett sør for Hopen, hvor der er en meget tynn bro. Men det var vel og snakk om at de skulle brekke av veien slik at den ikke går helt inn til Hopen, om jeg ikke husker helt feil. Skulle vel legges bro en plass ettersom det er en meget krapp sving rett etter broen i Hopen.

Lenke til kommentar
Beklager, jeg mente Løding, ikke Lødingen. Blander sammen de to stedsnavnene. :)

 

Ah, da er jeg med hvor du er ja, dette er allerede i gang om jeg ikke husker helt feil og det er vel ikke lange strekka egentlig heller, Løding ligger tett sør for Hopen, hvor der er en meget tynn bro. Men det var vel og snakk om at de skulle brekke av veien slik at den ikke går helt inn til Hopen, om jeg ikke husker helt feil. Skulle vel legges bro en plass ettersom det er en meget krapp sving rett etter broen i Hopen.

Ja, det skal bygge ny firefelters bro rett over Hopen.

 

SÅ snevres veien inn før den blir firefelters igjen lengre inn mot Bodø. Typisk norsk klattbygging med andre ord. Men dette er likevel lovende, da ligger det til rette for å utvide resten så man får firefelters fra Løding til Bodø.

 

Det skal også bygges ny tunnel fra Hunstadmoen og inn til Bodø som eliminerer veistrekningen hvor man har trefelters med skiftende feltbruk, men det ligger litt lengre fram i tid etter det jeg skjønner.

Endret av A-Jay
Lenke til kommentar

Selv om jeg skulle ønske at Fauske-Bodø i totalen hadde blitt pusset opp er dette bedre enn ingen ting. Men ja, det er typisk norsk klattbygging. Er det som skaper problemer mange ganger, en bit av veien blir pusset opp mens det resterende må vente.

 

Et eksempel på tullprioritering:

 

Laukvik er en liten plass vel 40 min kjøring fra Svolvær, i tilegg er de på en riksvei. Laukvik i seg selv er en døende plass, som var et motak for fisk i sin tid, men har ingen ting å tilby nå av arbeid. Det er nå bevilget penger i millionklassen for ny innfartsåre til plassen for ta trykket av tungtransport bort fra skoleveiene. Hvilken tungtrangsport er dog spørsmålet, fordi det er kanskje 1 lastebil innom Laukvika i løpet av uka, kanskje 2 om det er noe spesielt.

 

Det er slik tullprioritering jeg ikke liker.

Lenke til kommentar
Selv om jeg skulle ønske at Fauske-Bodø i totalen hadde blitt pusset opp er dette bedre enn ingen ting. Men ja, det er typisk norsk klattbygging. Er det som skaper problemer mange ganger, en bit av veien blir pusset opp mens det resterende må vente.

 

Et eksempel på tullprioritering:

 

Laukvik er en liten plass vel 40 min kjøring fra Svolvær, i tilegg er de på en riksvei. Laukvik i seg selv er en døende plass, som var et motak for fisk i sin tid, men har ingen ting å tilby nå av arbeid. Det er nå bevilget penger i millionklassen for ny innfartsåre til plassen for ta trykket av tungtransport bort fra skoleveiene. Hvilken tungtrangsport er dog spørsmålet, fordi det er kanskje 1 lastebil innom Laukvika i løpet av uka, kanskje 2 om det er noe spesielt.

 

Det er slik tullprioritering jeg ikke liker.

Da får du skjenne på fylket, da det er en fylkesvei og dermed fylkets (kommunens?) sine penger som blir brukt. Pengene kunne ikke vært brukt på for eksempel E10 da det er staten sin vei og dermed ikke fylkets sitt problem.

Lenke til kommentar

Når dykk no "krangler" om kva som er Noregs verste vei med tanke på standard så vil denne kåringa være int. lesning,artikkelen er 1år og 10 dagar gammal.

 

Her er videoen i artikkelen :

 

 

 

Denne veien er ein Riksveg (60)!

 

Fra 1963 år 2002 var det ikkje gjordt noko på denne vegen.Og denne vegen er veldig populær hos bobil-turister om sommeren i tillegg.

 

Så når noen skriver her at det ikkje finnes dårlige veger kun dårlige sjåfører så er det ein sannhet med visse modifikasjoner..

Endret av Mr.Hassan
Lenke til kommentar

Du mener fylkesveg 60 (fra og med neste årsskifte)?

 

Staten kommer nok aldri til å ta i et tak med denne veien (med mindre den blir omklassifisert til stamveg, noe som kanskje burde vært vurdert i min mening). Men det går an å håpe at fylket kommer til å ta i et tak når de får denne veien oppi fanget sitt.

Endret av A-Jay
Lenke til kommentar
Da får du skjenne på fylket, da det er en fylkesvei og dermed fylkets (kommunens?) sine penger som blir brukt. Pengene kunne ikke vært brukt på for eksempel E10 da det er staten sin vei og dermed ikke fylkets sitt problem.

 

Ranter bare av meg litt over irriterende prioritering, men, det er fylkesbestemt ja så er vel ikke mye å gjøre. Skulle bare ønske de heller da kunne oppgradere hele strekken på vel 3 mil fremfor vel 5 km ny innfartsåre.

Lenke til kommentar
Du mener fylkesveg 60 (fra og med neste årsskifte)?

 

Staten kommer nok aldri til å ta i et tak med denne veien. Men det går an å håpe at fylket kommer til å ta i et tak når de får denne veien oppi fanget sitt.

 

Vel,ein liten del blir utbedra som følge av den såkalla finanskrisa ref. denne artikken i Sogn og Fjordane si fylkesavis Firda.Men,etter så mange år uten forbedringer så var/er det på sin plass.

 

Har du forresten kjørt denne strekninga?

 

Det positive med dårlige og smale veger er at ein ofte blir bedre sjåfører.Det skjer veldig mange ulykker på brei,fin og rett strekning,da ein ofte ikkje er like årvåken som på dårlige veistrekninger der ein må følge med.

 

Det er ikkje sikkert at ved å "døpe" og flytte ansvaret for Riksvegene over til Fylkesveger som fylkeskommunene at alt blir så mykje bedre.Ofte så veit nok fylkestinga meir om eiget fylke enn Staten men,dei ulike representantene har ein lei tendens til å vakte si eiga tue,dvs å prioritere eigne saker (i dette tilfelle veger) i eigen kommune i staden for å sjå på fylket som ein heilhet.Dette skjer t.d fordi dei ikkje vil miste "ansikt" i heim kommunen og at dei også ønsker å bli gjenvalt,derfor kan det bli mykje krangling/diskusjoner/disputer ved å flytte Riksvegene over til fylkeskommunene.

 

Personlig har eg sansen (dårlig beskrivelse,kanskje?) for Ekspressbussmodellen til Idar Mo.Om noen lurer på kven han er så kan dykk lese om han her.

 

Og her finner ein ein artikkel som forklarer litt av Ekspressbussmodellen.

Lenke til kommentar
Til Smon Aldra: Jeg har vært både i Sahara og Outbacks i Australia. I Australia kjører man road trains som ville fått Norske veier til å bryte sammen på no time. Det meste har fast dekke og er fundert med 20 tommers trestammer eller jernsviller. Men så har man vind og sand da, derfor virker det som om de kjører på grusveier.

 

Sahara er noe helt annet, der kan man kjøre milevis på tilsynelatende tørr sand, men dersom man er litt for optimistisk på gass eller brems er det game over. Da henger man på understellet og trenger hjelp for å komme løs.

Noen steder er bakken litt mørkere enn elllers, det betyr fastere grunn og man kan peise på litt ekstra.

 

Hverken Outbacks eller Sahara burde brukes som sammenligningsgrunnlag til Norge.

Både klima, topografi og trafikktetthet er så vidt forskjellige.

Veistandarden her til lands er under en hver kritikk uansett hvordan man ser på det, har kjørt på Norske veier siden 70-tallet og sett forringelsen.

 

Er enig at "vegene"/strekningene du nemner ikkje kan samaliknast og at at vegene i Noreg har blitt veldig forringet i årenes løp,slik er det diverre med mykje av det som Staten (LES: VI :p ) bygger. T.d blir det ved bygging av ein ny barnehage bevilget minimalt til vedlikehold slik at kun det mest prekære blir gjordt.Dette fører til at felles verdier forringens og går tapt.Og ein venter ofte så lenge at ein velger å bygge nytt i staden for å vedlikeholde.

 

Likevel er eg glad eg slepper å ferdes på Lena Highway,har du forresten vært der?`:)

 

Redigert for å fjerne eit overflødig ord.

Endret av Mr.Hassan
Lenke til kommentar
Personlig har eg sansen (dårlig beskrivelse,kanskje?) for Ekspressbussmodellen til Idar Mo.Om noen lurer på kven han er så kan dykk lese om han her.

 

Og her finner ein ein artikkel som forklarer litt av Ekspressbussmodellen.

Jeg tror ikke at å bygge et firefelters veinett mellom byene er framtiden (iallefall ikke de neste 50 årene eller så).

 

For det første vil veiene fylles opp ganske kjapt, og man får problemer med køer og overbelastning, spesielt inn til de større byene.

 

For det andre vil det være svært attraktivt å bruke egen bil på slike veier. Å love seg bort på "ekspressbusser" og slikt blir som å feie realitetene under teppet, nemlig at de fleste vil velge egen bil.

 

For det tredje vil det ikke løse problemer med køer og trengsel i byområdene. Å bygge slike veier i stort monn vil gjøre at flere velger egen bil, og da får man enda flere trafikkrelaterte problemer i byområdene. Her har jernbanen et sterkt konkurransefortrinn; hvis man bygger høyhastighetsbaner vil reisetidene med tog bli så korte at man kan bo for eksempel i Hamar eller Tønsberg og likevel jobbe i Oslo (eller omvendt for denne saks skyld). Dette vil lette både på trengsel som følge av biltrafikk og på boligmarkedet i byene.

 

For det fjerde vil tog i tilstrekkelig høy hastighet kunne konkurrere både med fly og privatbilen. Det samme kan ikke busser.

 

For det femte er firefelts veier stort sett unødvendig utenfor de mest tettbebygde områder. I fjellovergangene er trafikkmengdene så små at vanlig tofelters veier vil være bra nok med tanke på trafikksikkerhet og -avvikling i mange tiår fremover.

 

Ikke misforstå meg, jeg er ikke mot firefelts veier der det er absolutt nødvendig for å avvikle trafikken på en trygg og hensiktsmessig måte. Men å bygge et landsdekkende system av firefelts veier bare fordi det "ser fint ut på kartet" er ikke bare avleggs tankegang, det vil også skape mange problemer som man kan unngå ved å satse på jernbane og kollektivtrafikk i tettbebygde områder.

Endret av A-Jay
Lenke til kommentar

Eg skjønner deg når det gjelder 4-feltsveg,eg ser at den referansen til Ekspressbusssmodellen kan sjå litt merkelig ut.Det eg ville fram til at kvart år går NSB med gigant underskudd, som VI (LES:Staten) går inn å dekker over statsbudsjettet.Eg skjønner at ein i ein del tettbygde strøk rundt dei store byene i Noreg gjerne vil ha jernbanen da det også bur enormt med folk rundt jernbanen.Men,slik det er no,er det mange som ikkje får nyte godt av jernbanen.Uten om dei gangene dei besøker storbyene i Noreg.No går buss og jernbane gjerne side om side.Ved å flytte meir av godstrafikken over på bane igjenn.Og bruke ein del av pengene ein dekker underskuddene med å ta ein del av etterslepet på vegnettet og ruste opp bussparken,og la bussene gå "nonstop" viss det ikkje er av/påstigning/vedlikehald/bytte av sjåfør,vil veldig mange kunne velge bussen som eit alternativ til privatbilen.Og ikkje la busser og tog gå "parallelt" sjølv om slik som der no kan tenkes at det skjerper "konkuransen".

 

Da vil fleire kunne nyte godt av felleskapes goder og dei samme pengene gjøre meir nytte for seg.

 

Og til at fleire da vil kunne velge privatbilen framfor bussene,det finnes verktøy for å gjere buss meir attraktiv t.d fleire avganger som passer med "normalarbeidstid" ,billigere billetter som ikkje nødvendigvis vil føre til mindre inntjening for bussselskapa som da vil kunne få fleire fulle busser.Eller å legge ein eller fleire former for avgifter på bruk av bil (det siste er VI (LES:Staten) gode på ;)

 

 

P.S: Eg er ikkje medlem av FRP :p

Lenke til kommentar
Det positive med dårlige og smale veger er at ein ofte blir bedre sjåfører. Det skjer veldig mange ulykker på brei,fin og rett strekning,da ein ofte ikkje er like årvåken som på dårlige veistrekninger der ein må følge med.

:!:

Med andre ord en god grunn til å drite i veiutbygging. Vi blir bedre sjåfører og det blir mindre ulykker. :nei:

Lenke til kommentar
Det positive med dårlige og smale veger er at ein ofte blir bedre sjåfører. Det skjer veldig mange ulykker på brei,fin og rett strekning,da ein ofte ikkje er like årvåken som på dårlige veistrekninger der ein må følge med.

:!:

Med andre ord en god grunn til å drite i veiutbygging. Vi blir bedre sjåfører og det blir mindre ulykker. :nei:

 

Ønsker bedre veier eg også ;)..Men,når t.d vestlendinger reiser på bilferie nedover Europa kan det komme godt med at nokre av dei er vant til tildels veldig smale veger,da dei er vant til å beregne pasasjer (litt dårlig ordval på det siste ordet dog) etc.

 

Når det er sagt så er ikkje brei,rett og fin veg alltid meir trafikksikkere enn smal og svingete veg.

 

Har aldri meint at vi skal etter ditt utsagn drite i vegutbygging,sjølv om eg meiner at ein bør vedlikeholde ein god del vegstrekningene før ein del nye prosjekt blir satt i verks.Dette betyr ikkje at ein skal la være å bygge nye veger/bruer/tunneller etc ;)

 

OT:

Men,nå er det på tide for meg å legge meg,God natt ;)

Endret av Mr.Hassan
Lenke til kommentar

De 2 traktorlast med grus som er bevilget veinettet i Norge for perioden 2009 - 2013 er desverre gått med til å gruse opp plassen utenfor Stortinget.

 

Ryktene sier at man vil prøve å rette på dette ved neste Stortingsperiode med ytterligere 2 traktorlast med grus, dvs. 4 traktorlass grus.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...