Gå til innhold

Utenrikstjeneste - UB-Kurs VS Befalskolen

Orion P3

Anbefalte innlegg

God kveld!

Er noe jeg har gått å grublet litt over en stund.

Hvordan er dette med å få kommet seg utenriks gjennom forsvaret?

Og hva er egentlig det beste valget når det kommer til UB-kurs eller gå 2 år på befalskolen?

Er det noen kurs som er bedre skikket for å komme seg utenriks, eller er det ett fett hva man går?

Takker på forhånd for svar

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva mener du med utenriks?

Er det jobb hos Utenriksdepartemanget eller INTOPS(NATO eller FN oppdrag for forsvaret).

Hvis det er UD du mener så ville jeg heller gått høyskole, tatt forskjellige semestre om språk og Utenrikspolitikk.

Er det INTOPS du er ute etter så tror jeg ikke det spiller noen rolle om du om du tar UB eller vanlig Befalsskole. Det som er viktigst er at du oppfyller krav til fysisk form og helse og ellers er stabil(psykisk).

Lenke til kommentar

UB og Befallskole er likeverdig såfremst den som er UB utdanna jobber ett år i forsvaret etter dimmedato.

Men uansett så spurte han nå ikke hvilke stillinger man kunne få. Jeg mener fortsatt at han kommer seg like lett til INTOPS etter Befalsskole som med UB.

Hvis du har bevis for noe annet så får du komme med dem.

Lenke til kommentar

Det handler om kompetanse. Har du gått UB og har mindreverdighetskomplekser? UB vakt og sikring pluss erfaring er likeverdig med BS vakt og sikring pluss litt mindre erfaring, men det kan være lettere å komme seg til utlandet om du har gått sambandslinja på HBS, og dermed har spisskompetanse som de som har gått kanonforskolene ikke er i nærheten av å ha.

Det finnes flere ting å gjøre i utlandet enn å være geværgubb. Det er veldig mye strid om geværgubbplassene. For spesialistbefal er det en god del lettere, spesielt innen en del tekniske miljøer.

Lenke til kommentar

Altså ja, det var innen forsvaret jeg mente. Og nei, har egentlig tenkt noe på hvilke stillinger....

Kan liksom tenke meg alt fra samband til soldatgubbe.... Liksom kan gjøre alt fra "crappy" jobber til konge jobber, bryr meg egentlig ikke.... Vil bare ha erfaringen, se hvordan det er og tjenestegjøre på et skikkelig vis....

Lurte bare på om hvilken "utdannelse"/UB-kurs, som er mest allsidig til å bli brukt for eksempel utenlands, eller om de tar rubbel og bit....

Takker så mye for svar....

Lenke til kommentar
For å svare enkelt, forsvaret skriker etter å få tak i folk til å dra i INTOPS.

Så hvis man er skikket til å dra samt ønsker det selv så burde det være enkelt.

Selvfølgelig som nevnt over med spesialist kompetanse så stiller du fremst i køen.

De skriker ikke etter folk i den spisse enden.

Er alle støtte elementene de sliter litt med å fylt opp.

Er enklere å skaffe nok geværmenn enn nok lagersoldater og kokker.

Lenke til kommentar

Har søkt litt rundt på mil.no og gått rundt i sirkel nærmest. For å få mer info, som jeg kan ha gått glipp av. Og til slutt så fant jeg fakstisk Befal utdanning i Kirkenes. Og deretter kan man ta tjenesteår hos etteretningsbataljonen....

Dette må jo være en gyllen utdannelse uansett hvor i verden man skulle ta veien etterhvert....

Eller?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...