Gå til innhold

Gjøre HTPC sikker og vedlikeholdsfri

Anbefalte innlegg

Heia!

Jeg har en HTPC som jeg har installert Mediaportal på.

For noen uker siden snublet jeg over programmet: Windows Steady State. Kort fortalt: Det lagrer alle endringer du gjør på pcen i en cache, og tømmer denne når du starter pcen på nytt. Da vil pcen være like rask hele tiden og vedlikeholdsfri.

Problemet er at Mediaportal lagrer diverse informasjon, som hvilke episoder man har sett osv, men da forsvinner jo dette ved neste oppstart. Der brast drømmen om Windows Steady State. Har prøvd mange andre erstatninger, men ingen der jeg kan ha mapper der endringer ikke slettes.

Så da kommer spørmsålet mitt: Hvordan gjør dere pcen sikker og vedlikeholdsfri? Ønsker ikke å installere masse antivirus, brannmur og antispyware siden dette gjør den treig.

Noen tips. Takk :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Så da kommer spørmsålet mitt: Hvordan gjør dere pcen sikker og vedlikeholdsfri? Ønsker ikke å installere masse antivirus, brannmur og antispyware siden dette gjør den treig.

Vel, siden du spør - jeg ordner det ved å bruke FreeBSD eller en fornuftig konfigurert Linux distribusjon som operativsystem.

Nei, jeg sier ikke at dette passer alle.

Nei, du kan ikke kjøre MediaPortal på Linux (eller hvis du kan så er det ikke optimalt).

Ja, du må bruke mye tid på å lære deg noe nytt (FreeBSD, Linux + en annen mediasenter applikasjon).

Lenke til kommentar

Vel, siden du spør - jeg ordner det ved å bruke FreeBSD eller en fornuftig konfigurert Linux distribusjon som operativsystem.

Nei, jeg sier ikke at dette passer alle.

Nei, du kan ikke kjøre MediaPortal på Linux (eller hvis du kan så er det ikke optimalt).

Ja, du må bruke mye tid på å lære deg noe nytt (FreeBSD, Linux + en annen mediasenter applikasjon).

Jeg er absolutt en av de som har lyst å gå over til linux :) Har bare aldri gjort det siden jeg har så mye som kjører på windows. Funksjonalitetet til Mediaportal har gått laangt over mine forventninger, og blir nok å holde meg til det. Du har sikkert et helt genialt oppsett da, men nå har jeg bestemt meg for operativsystem og programvare ;) Absolutt et fornuftig tips.

Lenke til kommentar

Det som er en mulighet er å bruke Acronis True Image Home til dette. Det har funksjonen Try&Decide som gjør at alle endringer på C:\ (eller D:\) disken kan enten lagres eller forkastes. Det du kan gjøre da er jo bare å installere MediaPortal til D:\ partisjonen og endre slik at MediaPortal lagrer %appdata% på D:\ partisjonen.

Litt kjapp idelufting her, men Try&Decide kan helt sikkert skrus på via en kommandolinje switch, og da kan du jo bare lage en liten batchfil som skrur denne funksjonen på automatisk på hver oppstart. Å konfigurere MediaPortal til å gjøre alt på D:\ disken har jeg vanskelig å tro at kan bli så vanskelig ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...