Gå til innhold

Hvordan lagre en adobe flash animasjon til gif format?

Anbefalte innlegg

Hei!

Lurer på om noen kan hjelpe meg å få min fine adobe flash animasjon over til *.gif format sånn at jeg kan vise den til kompiser som ikke har adobe master collection eller falsh for den saks skyld.

Har akkurat installert adobe MC CS4 og er lite erfaren, har kun vært noe innom Photoshop CS2/4 samt litt eksperimentering med flash.

Nok om det, om noen kan hjelpe meg hadde det vært kjempefint ;)

På forhånd takk ^^

- Thomas

Endret av Thomas ST
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det er jo bare å laste ned Flash-player, da, så kan alle se den i flash-format. Men hvis ikke, går det vel an å konvertere...

Litt rart siden jeg ikke kunne åpne slike flash filer FØR jeg installerte Adobe Flash da...

Konvertering har jeg ikke fådd til, siden det er tynt med program.

Lenke til kommentar

Nå må vi holde terminologi tungen rett i munnen.

Flash du ser på nette spilles av med en flashavspiller i browsere. Den filen som ligger på nette er en SWF fil. For og spille av slikt innhold laster man ned Adobe Flashplayer her: http://get.adobe.com/flashplayer/

Programmet Flash CS4 brukes til og lage SWF filer. Men arbeidsfilen du jobber i for og lage dette i heter en FLA fil. Den filen skal IKKE legges ut på nette. En FLA fil blir kompilert til en SWF fil. Kompilering skjer ved og holde CTRL inne og trykke ENTER. Da lages en SWF fil i samme mappe som FLA filen ligger i.

Så hva er det du vil? Vil du dele en arbeidsfil med andre og sender FLA filen, eller vil du at de bare skal se hva du har laget og skal sende SWF filen?

Ideelt sett så sender man ikke SWF filer rundt heller. Man lager en tilhørende HTML fil og laster opp på nette og sender heller adressen rundt.

Det finnes egne verktøy for og lage GIF animasjoner av flash filer. Men det er ikke noe jeg anbefaler da GIF ikke er et like bra format til og representere alt man kan gjøre med Flash.

AKIRA

Endret av AKIRAx24
Lenke til kommentar

Det jeg vil er å konvertere denne swf filen til en gif fil siden alle som har en webleser kan se gif filer uten å laste ned noe ekstraprogram. Men, ja jeg er helt enig i at gif filer representerer adobe flash svært dårlig siden jeg vet at en kan lage spill (eller interaktive animasjoner om du vil) med stort sett bare Adobe flash, men igjen så er det bare animasjoner jeg vil lage i første runde, og da er det nok med en gif fil som alle kan se.

På forhånd takk for videre hjelp/tips ;)

-Thomas

EDIT: Som nevnt har jeg adobe master collection tilgjengelig så om det er råd å gjøre det innen adobe MC så er det storfint :)

Endret av Thomas ST
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...