Jonorge Skrevet 15. september 2009 Del Skrevet 15. september 2009 Jeg har nettopp fått en Asus Eee PC med Linux. Jeg liker ikke Linux så veldig, blir litt vel avansert/komplisert for meg... :S Så nå vurderer jeg å installere Ubuntu 9.04 eller Windows XP. Har hørt at Windows XP gjør PC'en veldig mye tregere, gjør Ubuntu også det? Hvis jeg installerer Ubuntu, som jeg aldri har brukt før, får jeg da en mulighet til å gå tilbake til Linux sånn uten videre? Må jeg installere Ubuntu slik som jeg installerer Windows XP på en vanlig datamskin? Har ikke CD/DVD-rom spiller. Hvis jeg kan gå tilbake til Linux igjen, er da alt innpå maskinen av; programmer, spill osv. som fulgte med da jeg fikk PC'en der fortsatt? //Neonking Lenke til kommentar
jonnor Skrevet 15. september 2009 Del Skrevet 15. september 2009 Ubuntu i likhet med Xandros (som er OSet som følger med EEE) er/benytter også Linux. Jeg antar at Asus har lagt ved muligheter for å gjennopprette Xandros, sjekk medfølgende dokumentasjon. I så fall vil maskinen være som om du aldri hadde gjort noe med den igjen. Innstalasjon av Ubuntu foregår på omtrent samme måte som Windows, men du har mulighet til å ha systemet kjørende (og bruke det som vanlig) mens du innstalerer. Siden du ikke har CD-rom må du lage deg en USB-disk som du kan innstalere fra. Har du en annen maskin gjøres det enklest ved å boote opp en vanlig Ubuntu CD til "live modus" (standard valg) og bruke verktøyet "usb disk creator" som følger med der. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå