Goliath Skrevet 15. september 2009 Del Skrevet 15. september 2009 (endret) For de som vurderer å kjøpe en nybil nå til høsten/vinteren, vil kommende politikk være avgjørende for om man bør vente med bilkjøpet mtp. pris? (Om dette er en feilpost, rapporter den til moderator) Endret 15. september 2009 av Goliath Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 15. september 2009 Del Skrevet 15. september 2009 Gitt at det er minst 4 år til vi kan håpe på en endring, ville jeg si nei. Med mindre man egentlig ikke trenger noen bil, da. Geir Lenke til kommentar
Goliath Skrevet 15. september 2009 Forfatter Del Skrevet 15. september 2009 (endret) dvs at de skal føre samme politikk på den delen? Trodde de skulle redusere avgiftene på "miljø" biler med lavere utslipp jeg Endret 15. september 2009 av Goliath Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 15. september 2009 Del Skrevet 15. september 2009 Jeg tillater meg å betvile at endringene blir betydelige i positiv retning. Det kan bli dyrere med store og kraftige biler selvsagt... Geir Lenke til kommentar
Jens72 Skrevet 15. september 2009 Del Skrevet 15. september 2009 (endret) Ta det med ro, SV fikk bare 6% så det er fortsatt lov å eie og kjøpe seg ny bil de neste fire årene i Norge Endret 15. september 2009 av Jens72 Lenke til kommentar
blackcurrant Skrevet 26. september 2009 Del Skrevet 26. september 2009 Venstre har tenkt litt om drivstoff. Eg trur fleire parti er på glid. Landsmøtet vedtok lørdag at Venstre vil forby nysalg av biler som bare kan gå på fossilt drivstoff fra 2015. Venstres forslag innebærer at de siste vanlige bensindrevne biler kan selges i Norge i desember 2014. [...] - Jeg vil presisere at det egentlig ikke er et forbud, men et påbud om fleksibilitet på biler. Og realismen er stor, det er snakk om små økte kostnader for å få vanlige bensinbiler til å også kunne gå på biodrivstoff. I tillegg er det en enorm revolusjon innenfor elbilbransjen og også i forhold til hydrogen. I 2015 vil det være unormalt å ha en bil som kun kan gå på fossilt drivstoff, sier Rødningsby. Kanskje vil marknaden begynne å styre inn etter kvart. Ein bil kjøpt i 2015 skal kunne leve som bruktbil i minst 10 år. Kva kjem folk til å vere villige til å betale for ein gammal bensinbil i 2025 og 2030? Verditapet kan bli for stort for den enkelte, til å kjøpe ny bil. For min del kan vi godt forby SUVane, uansett kva drivstoff som bilen kan fylle på tanken. Dette bilmerket er so breitt om baken at det ikkje passar for bustadfelt i Noreg. Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 27. september 2009 Del Skrevet 27. september 2009 Nå liker jeg ikke SUVer, men å forby en spesiell biltype minner litt for mye om et totalitært regime.. Angående alternativ energi er det et vanskelig tema. Etanol opphøyes av mange, men det krever en del energi å destillere spriten. Hybrider oppfattes som en reddende engel for isbjørnene, men de slipper ikke ut så mye mindre klimagasser. Og om vi ønsker å bruke mindre olje har ikke en hybrid så mye lavere forbruk enn en Passat med en turbodieselmotor, selv om utslippene fra diesel er noe høyere. Flytende hydrogen og brenselsceller er en god ide, men dersom hybridene fortsatt går på barneskolen er brenselscellene fortsatt i en livmor, for å sette det litt på spissen. Å lage hydrogen krever også energi. Vannkraft vil lage ganske "ren" hydrogen, men kull-hydrogen blir noe litt annet. Angående elektriske biler er det et tåpelig konsept til vi får brukbare batterier, spesielt når vi snakker om lading av nevnte batterier. Det er ingen endelig løsning, ei heller er det noen perfekt løsning. Ærlig talt tror jeg at det beste vi kan gjøre nå er å prøve å lage mer effektive bensin- og dieselmotorer. Og vi må begynne å innse at å undermotorisere en bil kanskje fører til lavere forbruk på papiret, men fører i praksis til at man bruker høyere turtall og får høyere forbruk. Hva er konklusjonen? Ingenting. Absolutt ingenting. Men vi er ikke tjent med masse skummel feilinformasjon fra miljølobbyen, og vi er heller ikke tjent med at bil-lobbyen sitter på sin side og later som om flertallet av forskere ikke støtter prinsippet om global oppvarming. Blargh. Slike debatter gjør meg litt grumpy. Beklager. Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 1. oktober 2009 Del Skrevet 1. oktober 2009 Fremtiden ligger i el-biler, aktiv boligpolitikk og tilrettelegging for sykkel og kollektivtransport slik at vi rett og slett kjører mindre. Bra for miljøet (lokalt og globalt), bra for helsa og det gir et hyggeligere bybilde. Ingen grunn til at gud og hvermann skal kjøre til og fra jobb, barnehage, butikken, treninga til ungene og fuglene vet hva. Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 1. oktober 2009 Del Skrevet 1. oktober 2009 Elbiler? Nåja, der er jeg ikke helt sikker.. Det vil føre til lavere utslipp i Norge fordi vi bruker en del vannkraft, men med en million elbiler i Norge vil nok ikke dagens vannkraft strekke til, og da må vi bruke fossilt brensel. Selv om Norge kan drive elbilene våre med vannkraft er det i det store bildet lite relevant, siden resten av Europa bruker kullkraft, gasskraft og andre fossile brensel for å skape elektrisitet. Atomkraft er til sammenligning ganske rent, men det har potensielt katastrofale konsekvenser om noe går galt, og radioaktivt avfall er noe dritt å bli kvitt.. Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 1. oktober 2009 Del Skrevet 1. oktober 2009 El-biler kombinert med den beste løsningen: MINDRE BILKJØRING! Folk kjører som galne i dette landet, det er fullstendig galskap. Parker bilen og bruk beina. Det er miljøvennlig, sunt og langt hyggeligere for både deg personlig og omgivelsene dine. Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 1. oktober 2009 Del Skrevet 1. oktober 2009 Det kan nok stemme bra om du bor i en by, men om du bor i distriktene vil du absolutt være hemmet om du ikke kan kjøre bil. Handle for uka uten bil? Skal man kjøpe seg handlevogn? Jeg syns i alle fall ikke at å labbe i førti minutter med fire handleposer i hver neve er så attraktivt, ikke fordi det er tungt, men fordi det er smertelig vondt i nevene.. Bil er ikke luksus i distriktene, det er en absolutt og uomtvistelig nødvendighet.. Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 1. oktober 2009 Del Skrevet 1. oktober 2009 Jeg skrev kjøre mindre, ikke slutte å kjøre. Uansett så synes jeg karikaturen av bygda hvor det er 20 mil til nærmeste matbutikk er ganske utkjørt. De aller aller fleste her i landet kan lett kjøre langt mindre bil enn i dag. Lett. Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 1. oktober 2009 Del Skrevet 1. oktober 2009 De aller fleste i Norge kan spise mindre mat, se mindre på TV, jogge mer, røyke mindre, drikker mindre whisky og jobbe hardere. Men det er ikke noe staten verken kan eller bør tvinge frem. Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 2. oktober 2009 Del Skrevet 2. oktober 2009 De aller fleste i Norge kan spise mindre mat, se mindre på TV, jogge mer, røyke mindre, drikker mindre whisky og jobbe hardere. Men det er ikke noe staten verken kan eller bør tvinge frem. Myndighetene kan legge til rette for mer sykkelbruk og beinbruk både gjennom en aktiv bolig- og næringspolitikk og ved å gi syklister rettigheter i trafikken og bygge gode sykkelveinett. Hvorfor burde ikke staten gjøre det? Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 2. oktober 2009 Del Skrevet 2. oktober 2009 Joda, guleroten er jeg tilhenger av. Så lenge man for en gangs skyld kan løse dette uten å piske alt for mye skal jeg ikke klage .... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå