Gå til innhold

Ingeniør utdannelse, mulighet for lærerjobb?

Cemi

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg holder på med en ingeniør utdannelse innenfor datateknikk, men jeg har egentlig funnet ut at jeg ikke vil tilbringe resten av mitt liv foran en dataskjerm fra åtte til fire, og har derfor begynt å se etter andre muligheter uten å måtte ta en ny utdannelse eller evt. en mastergrad innenfor noe annet.

Ettersom jeg har ganske mye realfag i ingeniørutdannelsen, finnes det mulighet for å evt. ta pedagogikk og bli lærer i videregående i matte, kjemi og fysikk?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For å undervise på vgs trengs minimum årsstudium i f.eks matte, dvs 60 studiepoeng/60 ECTS credits

(20 vekttall). Strengt tatt trengs ikke Bachelor eller Master, sjøl om mange vgs'er foretrekker disse.

Etter endt ingeneniørhøyskole (kjemilinja) kunne jeg bare undervise i kjemi. Siden jeg hadde under 60 studiepoeng i matte og fysikk.

Hvis du er tilfreds med vikarjobb fra år til år (som meg), så trenger du i første omgang ei heller PPU. Men for fast jobb kreves sjølsagt dette oså.

Flere underviser på vgs med Bachelor- eller Mastergrad uten PPU. De uten PPU er hhv adjunkt og lektor, mens de med PPU blir da adjunkt m/opprykk og lektor m/opprykk (med bedre lønn).

Lenke til kommentar

Aight, takk for svar.

Er litt usikker men er ikke hvert fag 15 studiepoeng? Så ettersom jeg ender med matte 1, matte 2, matte 3, og kalkulus. Vil jeg ende med 60 studiepoeng som vil kvalifisere meg for matteundervisning, men på PPU siden sto det at man måtte ha to undervisningsfag, og jeg tror ikke jeg vil ta to ekstra år for å kunne være lærer på videregående.

Jeg får høre med en rådgiver eller noe slikt om hva som er mulig :)

Lenke til kommentar
trodde ikke du trengte master får og bli lærer, mange av lærerne jeg har hatt som bare har hat fagbrev

stemmer det, man trenger ikke master for å jobbe som lærer. MEN skolene (vgs) foretrekker ofte at lærere som har master eller bachelor.

det er min erfaring som ambulerende lærer (m master) rundt om på østlandet.

Lenke til kommentar
Aight, takk for svar.

Er litt usikker men er ikke hvert fag 15 studiepoeng? Så ettersom jeg ender med matte 1, matte 2, matte 3, og kalkulus. Vil jeg ende med 60 studiepoeng som vil kvalifisere meg for matteundervisning, men på PPU siden sto det at man måtte ha to undervisningsfag, og jeg tror ikke jeg vil ta to ekstra år for å kunne være lærer på videregående.

Jeg får høre med en rådgiver eller noe slikt om hva som er mulig :)

Hvilken høgskole studerer du ved?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...