Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Genteknologi kan brukes til å identifisere en far i en farskapssak?

Anbefalte innlegg

Heii =)

Har fått naturfag lekser, som jeg da sliter med en av oppgavene.

Det er:

Forklar hvordan genteknologi kan brukes til å identifisere en far i farskapssak, en voldtektsforbryter eller en morder i en drapssak. Skjønte faktisk ingenting av det spørsmålet! Hadde vært greit om noen kunne hjulpet meg! Må leveres i morgen!

Alltid takknemlig :)

Tror jeg fant noe, er det riktig svar?

I rettsmedisin kan DNA-undersøkelse med stor sikkerhet identifisere personer fra blodflekker og sædprøver og gi sikker informasjon i farskapssaker. G. er viktig i genetisk kartlegging. I Norge er genteknologi regulert med to lover (Lov om fremstilling og bruk av genmodifiserte organismer av 2. april 1993 og Lov om medisinsk bruk av bioteknologi av 5. august 1994).

Endret av Fight4Lov3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan ikke så mye om saken, men det jeg husker fra dette er følgende:

DNA består av en latterlig lang "tråd" med genetiske koder. Dette er ting som definerer dine egenskaper osv. (dette vet du sikkert) Men en stor del av disse koden er ikke aktiv, og det er gjennom å lese de inaktive kodene man på en eller annen måte finner ut en persons identitet. Problemet her er at hvis personen har en bror vil han ha de samme inaktive genetiske kodene som deg, da disse er et resultat av en blanding mellom din mor og din far, og som et resultat vil det være umulig å skille mellom søsken som har samme foreldre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...