Gå til innhold

Ny budsjett gamer til 7000


Anbefalte innlegg

Det er på tide å handle inn en ny maskin, jeg så tidligere på en HTPC løsning. Så jeg satt fortsatt og lurte på den 785G-Platformen, med en Phenom II x4 CPU. Grunnen til brikkesett på hovedkort en det integrerte GPU HD4200. Jeg har sett litt på et hovedkort http://www.gigabyte.com.tw/Products/Mother...?ProductID=3154 - Lurer litt på om det er muligheter for å kombinere dette kortet med et annet GPU, altså CrossFire. Leste at det kunde er HD 2400 og 3400 serien som støtter hybrid løsningen, men står ikke noe om crossfire muligheter utenom dette. Men mulig jeg som ikke leser godt nok. Kan nevne at det ikke er aktuelt å bruke noe annet enn AMD. Man ebdrer ikke på noe man er fornøyd med.

 

Når det gjelder bruksområde er det et krav den er svær lydløs og bråker lite, jeg trenger god lagring da jeg ofte spiller av h264-filer (1080P)og oppskalering av DVD jeg er glad i å kunne spille spill, jeg driver mest med mmorpg som WoW f.eks.. Å kunne kjøre dette i 25man med god grafikk uten at det lugger på en f.eks hd oppløsning er jo morro, men ikke nødvendig da jeg har et tak på prisen her.. Se hva dere kan få til,m alle forslag mottas med takk.

 

Jeg skal ha alle de grunnleggende delrene, men noe kabinett eller skjerm trenger jeg ikke. Et headsett og et tastatur, helst trådløst sådan er av interesse her.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Her er et forslag.

 

Og få en stille PC er i høyst grad opp til kabinettet, og lage en stille gamerPC til den prisen du har oppgitt kommer til og gå utover ytelsen. Kunne ha valgt en 5400 rpm disk og et skjermkort med litt bedre kjøler, men det har som sagt godt utover ytelsen.

 

Viss du bruker ca. 1200kr på p183 så får du en ganske stille PC.

 

Edit: headsett har jeg tydeligvis glemt..

Endret av Pizzaen
Lenke til kommentar

Det går ikke med standard referansekjøler på verken 4870 eller 4890, DE Bråker, det koster endel å bygge meget stille, og desverre så faller de fleste som anbefaler mer på se på ytelse enn kriterie som trådstarter spør etter, bygger en stille så ser en etter ok ytelse uten å inngå for mange kompromisser.

 

Såvidt jeg har sedd på begge trådene dine, så er det DVD spilling i HD og Gaming som er bruksområde. Grensen er 7000 inkludert headset og tastatur. Oppløsning 1900x1080.

 

Desverre er ikke 4850 passivt kjølt på lager, crossfire oppsett med de er den kraftigste passivt kjølte grafikkløsningen en kan få. Vi bør opp i grafikkytelse minimum 4870 1 gb eller bedre for å spille i native der.

 

2 x 4770 yter gjenvt over bedre enn 1x4890. For å drive det vil du ikke merke forskjell om du har en moderat overklokka phII 720 eller en blodklokka I5 eller I7 cpu, gpu er flaskehals her helt til vi er opp i grafikkytelse bedre enn 4870x2.

 

Så her mener jeg bestmt at phII 720 + 2x4770 skulle holde. Men jeg må lese litt på kjølesninger der. Derimot føler du at du er villig til å skifte Gpu kjøleren selv så kan 4890 vurders i en stille GHTPC.

 

Er du det ?

 

Edit:

 

Holder selv å sette sammen en GHTPC, jeg har kommet frem til at jeg enten må skifte gpu kjøler eller betale mer for å få en stille kjøler. Men jeg har bare mulighet tol matx, og der er CF korta dyre i den prisramma.

 

Har irritert meg gresneløst at kabinettet mitt ikke støtter dette demokortet til kr 598,-. Det er toppkort til halve prisen. Dersom du velger å bestille det, ring multicom og sjekk om bios er oppgradert til å støtte AM3 cpu, husk også s-ata kabler (kr 16 pr stk)

 

Og av de med annen kjøler virker Vapor-x i 48xx serien som det beste alternativet.

 

CPU kjøleren jeg skal ha er Arctic cooling freeze ca 250,-, i en stille pc duger ikke standard kjøleren. Når vifta på freezeren går på 900 rpm, da er den stille, her bør du lære deg om AMD overdrive, ha en nedklokkingsprofil når du ser film og bare surfer, og en moderat overklokkingsprofil for gaming. Det er enkelt.

 

Hardisk, har ikke hørt de nyeste hardiskene, men går selv for samsung sine disker, da de har vært av de mest stille. Stoler nemlig ikke helt på tester av støy her, husker godt at hitachi for et par år siden ble kåret til den mest stille, joda, men når det skrives og leses fra den var den en irriterende knitring.

 

Har også tilgode å se medfølgede vifter være stille, Amentio har godt utvalg av Arctic cooling sine kabinettvifter, de er stille, og billige.

Endret av Osse
Lenke til kommentar

Jeg ser det har kommet flere gode forslag, men for å poengtere en ting, min bror kjøpte en AM3 Phenom II 3-kjerner Boxed.. Denne var markant stille og så godt som lydløs, så jeg vil gå utifra at den samme kjøleren vil være x4 materiale også.

 

Det innbygdre GPU kortet er utrolig bra, kjører HD uten noe problemer på UD3H - 785G brikkesettet. Ikke spesielt varmt heller. Har vurdert dette, men tenkte jeg skulle høre om det var mulig med crossfire på det brikkesettet? Altså å bruke et vanlig i tilleg til det som er..

 

Jeg har HD og WoW som bruksområder, og litt surfing.. Så trenger ikke mer enn at jeg er fornøyd med grafikken uten lagging. :)

Lenke til kommentar

Jo det er mulig med CF, dog mener jeg at grensa lå på rundt 45xx eller lavere, det er ikke mulig CF med 47xx eller bedre, husker ikke helt hvilke radeonkort det det integrerte fungere i CF med. Vet det er tester der og har lest de. Husker jeg ikke helt feil så gir det en fin ytelseøkning for de grafikkort som den integrerte skjermkortet kan kjøre CF med, men vi snakker fortsatt low end gaming, uten at vi er i nærheten av ytelsen til f.eks singel 4770.

 

OG , anngående du sier at den medfølgende cpu kjøleren er stille, tja, da har du ikke hørt en stille pc. Det kan være fordi grafikkort eller psu overdøver den, at du synes den var stille. Har tross alt modifisert en god del såkalt stille PC'er opp gjennom åra. Og er stort sett ikke fornøyd med lydnivået til en rigg før det er så lavt at de som jeg har bygget for spør om den er på. Og jeg har prøvet mange løsninger, og jeg var ikke førnøyd før jeg kom over enkelte av Arctic Cooling sine løsninger.

 

Rimligste løsning for den medølgende cpu kjøleren er rett og slett skift vifta på den, og da til en 8 cm Artic cooling vifte.

 

Edit: Det jeg sier om CF må du ta å google selv, dette da jeg mener de tester jeg leste var for 780 chipsettet.

Endret av Osse
Lenke til kommentar

Når jeg snakker om "stille" så snakker jeg om null støy fra den maskina i det hele. Den bråker ikke etter vi satt inn boxed. Så jeg kommer ikke til å bytte ut noen vifter etc. Meget mulig jeg kan jeg kjøpe uten GPU denne gang og heller oppggradere til et skikkelig kort når jeg får penger til overs. Det integrerte gjør nytten sin intill videre tenker jeg.

 

Jeg har allerede bestemt meg for 1TB samsung disk.

 

Men hvor mye minne er nødvendig? Holder det med 6GB? jeg kommer til å kjøre Win 7.

Jeg er også ute etter billig, men bra minne, Crusial er jo stabilt og bra, men Ocz er jo litt bedre?

Endret av Aalton
Lenke til kommentar

Jeg gamer da litt eldre spill på radeon 3450, går rimelig greit.

 

 

Minne : Her skal du bruke enten 2 eller 4 brikker, 4 gb skulle holde i massevis, derimot når du fyrer i bedre grafikkort og skal game, så kan 8 gb redusere min framrate ved at du da setter disk swap file til 0. 8 gb vil også kunne være nyttig under tyngre video og fotoredigering.

Lenke til kommentar

Ser greit ut det hk du linket til, ca 1500 med 4 gb DDR3 minne kommer det på da.

 

Jeg ville personlig ha vurdert følgende for kr 1500,-, når det gjelder hk, gpu, minne.

 

ASUS VGA EAH4350 Silent51... 318,-

G.SKILL PI Black DDR2 PC2... 494,-

ASUS M3A32-MVP Deluxe, AM... 598,-

Antall produkter: 3

Totalt: 1 410,-

 

Dette fordi 785G ikke har støtte for souround på det integrerte HDMI utgangen, samt at mot en fremtidig CF så gir 785g 8x*8x PCI, mens 790FX gir full 2x 16pci båndbredde, det utgjør 3-5 % mindre ytelse ved kraftig CF konfigurasjon ala 4870 + 4870. Selvsagt er det DDR3 minne på AM3 plattformen, men det er forsvinnende liten ytelsesgevinst på det.

 

Nå tar jeg fra hukommelsen (som er sliten etter for my øl oppgjennom åra), men jeg mener en får souround over HDMI med eksternt 4xxx skjermkort. Bør dobbelsjekkes dersom du velger det. Nå tværer jeg endel angånde det der 790FX hk, sikkert fordi jeg har lyst på det selv, og irriterer meg over at det ikke passer i HTPC kabinettet mitt.

 

Men det er overhode inga dårlig valg det hk du linker til.

Endret av Osse
Lenke til kommentar

Hvis man skal ha et hovedkort med tanke på at man kjøper et f.eks HD4xxx nå også et senere? Vil det være andre hovedkort som kan være smartere å velge? Eller kan man gå for 785G også uten at dette vil være noe problem mtp. plass og varme? :)

 

Jeg er litt usikker på hva jeg skal velge for å ytelsen jeg ønsker, men samtidig en like lydløs opplevelse som jeg ville fått med f.eks et innbygd kort og kun et utenom..

Å bytte kjølere på disse er ikke noe problem, kan ikke se for meg at det skulle være et problem..

 

785G har jo digital lyd ut? Eller tar jeg feil, er jo egen optisk lydutgang.. ikke noe problem å ha en ekstra lydkabel som går mellom.. Uansett har jeg ikke noe helt rått anlegg så blir ikke noen prioritet per. i dag..

 

Det mest perfekte her ville jo vært at alt datt rett ned i et htpc kabinett slik at jeg kunne ha det i stero racket mitt :)

 

Edit: Når det gjelder DDR3 - DDR2 så kommer jeg nok til å kjøpe inn DDR3 brikker jeg er sikker på at det vil være en fordel i fremtiden uansett.

Endret av Aalton
Lenke til kommentar

Men kun 1 kraftig skjermkort i er det minimale forskjeller de 2 HK, med 2 kraftige skjermkort i vil 790fx yte 3-5% bedre etter det jeg har lest av tester. I endel applikasjoner vil en dra en liten fordel av DDR3 minne, også her er det minimale forskjeller. Overklokkingsmpotesiale er gode på begge hk.

 

Og du gjør nok ikke dumt med å vente på å kjøpe skjermkort, radeon 5xxx serien er rett rundt hjørne, og i henhold til lekasjer om det bruker det kun 27 w ved tomgang. Dette skulle tilsi at det skulle være meget gode muligheter for tilnærmet lydløs kjøling ved lav og liten last, som kjøring av HD video vil være.

 

Når det gjelder psu, er selvsagt corsiar vx et godt valgt, 450w er blant de mest stille som er, regner derfor med at det er samme kjøling på hele vx serien. Bare for morro skyld skal jeg prøve xion sin 500w, er så billig 400 kr at jeg lyst til å prøve den, skal være meget stille, men har relitiv lav effiktivitetsgrand , ca 75%.

Lenke til kommentar

Jeg la merke til det etter litt mer undsøkelser, var litt rask med det spørsmålet.

 

Men jeg har satt sammen et oppsett nå som jeg synest er ganske bra, jeg skal ikke overklokke eller noe annet slikt tull. Maskinen kommer til å kjøres på Windows 7, dette blir fort bestilt i tilleg med maskinen, men det er ne annen sak.

 

Ta en titt og gjør deg opp en mening.

 

Ut ifra det jeg vet skal alt passe sammen og være ganske lydløst også. Kan være at jeg setter alt inn i et HTPC kabinett av typen Silverstone. Link noen som kan se om det vil passe sånn kjapt? (uten modifikasjoner)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...