Rampage Skrevet 17. september 2009 Del Skrevet 17. september 2009 Tror det er mer sannsynlig at venstre ville støttet et AP i mindretallsregjering. http://liberal.no/2009/08/tov-fra-klassekampen/ Lenke til kommentar
kjeklulf Skrevet 17. september 2009 Del Skrevet 17. september 2009 Jeg er vel ikke den eneste som har spekulert i Venstres støtte.Ellers frister det veldig å tro på Julenissen, han har jo vært veldig gavmild ovenfor Jens & co i år. Mange som tror på julenissen også. Ellers er det verd å merke seg at vi har hatt flertall i befolkningen på den ene siden og i parlamentet på den andre siden ved svært mange valg. Og det har slått ut begge veier. La nå denne diskusjonen ligge og kom heller med gode argumenter for å endre valgloven i de andre trådene vi har om dette. Lenke til kommentar
Papirstopp Skrevet 17. september 2009 Del Skrevet 17. september 2009 (endret) Frp sin politikk er tullete. De vil kombinere enorme skatteletter med enorme offentlige utgifter. Jeg har sport på skoledebatt og omtrent alle som er Frp'ere hvor de skal få alle pengene fra, oljefondet? Jeg husker ikke eksakt tall, men med Frp sin politikk vil oljefondet vårt bli brukt opp innen 2031 eller noe i den tiden! Framtiden er ikke hær enda, olje er ikke en evig varende ressurs. Og jeg har mine tvil om hvor aktuell olje er i fremtida. Jeg mener vi må spare på pengene vi har, og være et fortsatt rikt land når vi møter både miljø og problemer med finansen når vi ikke har olja og basere pengene våre på. Sånn at vi kan lage nye og sterke inntektskilder. Men Frp tror vel ikke på miljø forandring gjør dem vel ikke? :!: Edit: Gikk fort i svingende. Endret 17. september 2009 av Ole-ThInK Lenke til kommentar
MBarne Skrevet 17. september 2009 Del Skrevet 17. september 2009 Du sa tidligere at problemet ikke er penger, men arbeidskraft. Hvordan vil du løse dette problemet når eldrebølgen kommer? Er det ikke bedre å fjerne køer NÅ, slik at det er ledig arbeidskraft når eldrebølgen kommer! Akkurat nå er det stor arbeidskraft i privat sektor, og den kan vi bruke. En dag vil disse pengene bli ubrukelige fordi vi ventet for lenge og fordi kassa er for stor. Poenget er ikke å løse problemet når eldrebølgen kommer, formålet er å avlaste de som faktisk må betale for eldrebølgen ettersom Norge opererer med et "pay-as-you-go"-system som innebærer at dagens arbeidere betaler for dagens eldre. I framtiden vil det med andre ord bli særdeles mye dyrere for de som arbeider, skal man opprettholde dagens system og samtidig holde samme standard. Hvordan skal man "fjerne køer"? Privatiserte løsninger kan selvfølgelig bidra og gjøre systemet mer effektivt. Men det kommer aldri til å fjerne køene. Uansett hvordan du ser på det så kommer vi til å ha et problem med å opprettholde samme standard i fremtiden. Pengene vil ikke bli ubrukelige, de vil bare bli forvaltet mer ansvarlig. Hvordan i alle dager vet du at privatisering ikke fjerner køene? Tror at at flere blir syke viss helsesektoren blir mer effektiv? Dette er en av de punktene som enda ikke er prøvd ut i Norge og du kan derfor ikke sitte der og uttale deg om hvor dårlig det blir. Dette har vist seg å være svært effektivt i flere andre land og det har også flere andre viktige punkter som frp vil utføre. Lenke til kommentar
Gene Skrevet 17. september 2009 Del Skrevet 17. september 2009 (endret) Hvordan i alle dager vet du at privatisering ikke fjerner køene? Tror at at flere blir syke viss helsesektoren blir mer effektiv? Dette er en av de punktene som enda ikke er prøvd ut i Norge og du kan derfor ikke sitte der og uttale deg om hvor dårlig det blir. Dette har vist seg å være svært effektivt i flere andre land og det har også flere andre viktige punkter som frp vil utføre. Det finnes private alternativ for de som vil ut av køen den dag i dag. Jeg tviler på at et privatisert helsesystem vil gjøre hverdagen mye bedre for flertallet av norges befolkning. Kan du prøve å forklare litt nærmere hva Frp vil gjøre med helsesystemet? Jeg er nyskjerrig. Edit: Kom også gjerne med eksempel på land som har et privatisert helsesystem, som fungerer så mye bedre enn det vi har tilgang til her i Norge. Jeg sitter med en viss avsmak for all dritten som blir slengt her inne om hvor fælt vi har det og hvor mye bedre vi kan få det. Folk burde ta seg en tur ut i verden. Gjenoppleve den og få litt større perspektiv på ting. Det tror jeg kan være sundt for de som konstant sitter og gnåler. Endret 17. september 2009 av Gene Lenke til kommentar
MBarne Skrevet 17. september 2009 Del Skrevet 17. september 2009 Det finnes private alternativ for de som vil ut av køen den dag i dag. Jeg tviler på at et privatisert helsesystem vil gjøre hverdagen mye bedre for flertallet av norges befolkning. Kan du prøve å forklare litt nærmere hva Frp vil gjøre med helsesystemet? Jeg er nyskjerrig. Edit: Kom også gjerne med eksempel på land som har et privatisert helsesystem, som fungerer så mye bedre enn det vi har tilgang til her i Norge. Jeg sitter med en viss avsmak for all dritten som blir slengt her inne om hvor fælt vi har det og hvor mye bedre vi kan få det. Folk burde ta seg en tur ut i verden. Gjenoppleve den og få litt større perspektiv på ting. Det tror jeg kan være sundt for de som konstant sitter og gnåler. Det finnes private alternativ ja, men dem koster. Ingen som har det fælt (utenom 270 000 mennesker i helsekø, bare i lille Norge) men vi kunne hatt det mye bedre i verdens rikeste land. La oss ta deg som eksempel viss dette går greit. Du blir syk, veldig syk. Du får en diagnose og må nå stå i en lang helsekø for å få hjelp. Du har ikke noen andre valg enn det offentlige, utenom dyre private tilbud som du ikke har råd til fordi du betaler 25% av lønna i skatt, resten i bilavgifter, bensinavgifter, bompenger, nrk-lisens, du har kanskje kjøpt deg hus og må betale svimlende summer i dokumentavgift osv. osv. Med FRP sin politikk: Du blir som sagt syk, men nå har du fått valgfrihet og kan velge hvor du vil behandles selv, uten å tenke på hva det vil koste. Da kan du finne de beste, og la det offetlige ta regningen. Du kan til og med velge noen i utlandet viss ett tilbud i Norge ikke lar høre fra seg innen en viss tidsfrist. Det er kun de med mye penger som kan kjøpe seg ut av helsekøene i dag. Trist er det. Lenke til kommentar
MBarne Skrevet 17. september 2009 Del Skrevet 17. september 2009 Folk burde ta seg en tur ut i verden. Gjenoppleve den og få litt større perspektiv på ting. Det tror jeg kan være sundt for de som konstant sitter og gnåler. Sofahelt kaller vi slike som deg. Vi får ihvertfall ikke noe til viss vi skal godta ting som de er. Da blir politikerne sløve. Det må være ett viss press på ting. Ett ordtak som sier at vi aldri gir opp før det er perfekt. Lenke til kommentar
MBarne Skrevet 17. september 2009 Del Skrevet 17. september 2009 RAN PÅ HØYLYS DAG: http://www.nettavisen.no/motor/article2610707.ece Altså, staten skal i løpet av 2009-2019 koste inn 700mrd fra bilistene. 200mrd går ut til dem igjen i form av nye veier. 45mrd har blitt krevd inn fra bilistene kun av bomstasjoner, mens kun 30 av disse har godt ut til bilistene igjen. Flere mrd som bilistene betaler blir brukt på helt andre ting. Er dette riktig? Er det noen rødgrønne der ute som kan sitte å si at dette er riktig? At vi bilister skal betale for andre ting enn veien vi bruker? Lenke til kommentar
jonlem Skrevet 17. september 2009 Del Skrevet 17. september 2009 (endret) @Audiguy For ordens skyld synes jeg det også bør nevnes at dette er tall Arne Sortevik fra Frp har regnet ut selv, det er ikke de offisielle tallene. Så hvor godt de stemmer kan sikkert diskuteres, men de gir nok en pekepinn ja. Bilistene har all grunn til å frykte at den Rød-Grønne regjeringen også vil ta i bruk bompenger til å bygge og drive jernbane, sier Sortevik. ...og problemet med det er? Er det så farlig? Jeg ser på det som absolutt positivt. Altså, det har vel aldri vært noen uttalt mening hverken fra rødgrønt eller borgelig hold at absolutt alt staten tar inn på skatter og avgifter fra bilistene, skal gå til å bygge nye veier? Det er bare en del av der staten tar sine inntekter fra.. Dette blir jo omtrent som om jeg skulle reagert på at staten deler ut deler av min inntektsskatt til sametinget? Jeg får ikke noe igjen for det, men trives aldeles godt med å bidra. Endret 17. september 2009 av jonlem Lenke til kommentar
MBarne Skrevet 17. september 2009 Del Skrevet 17. september 2009 @AudiguyFor ordens skyld synes jeg det også bør nevnes at dette er tall Arne Sortevik fra Frp har regnet ut selv, det er ikke de offisielle tallene. Så hvor godt de stemmer kan sikkert diskuteres, men de gir nok en pekepinn ja. Bilistene har all grunn til å frykte at den Rød-Grønne regjeringen også vil ta i bruk bompenger til å bygge og drive jernbane, sier Sortevik. ...og problemet med det er? Er det så farlig? Jeg ser på det som absolutt positivt. Altså, det har vel aldri vært noen uttalt mening hverken fra rødgrønt eller borgelig hold at absolutt alt staten tar inn på skatter og avgifter fra bilistene, skal gå til å bygge nye veier? Det er bare en del av der staten tar sine inntekter fra.. Dette blir jo omtrent som om jeg skulle reagert på at staten deler ut deler av min inntektsskatt til sametinget? Jeg får ikke noe igjen for det, men trives aldeles godt med å bidra. Skatt og bompenger/avgifter på bil er 2 forskjellige ting. Når jeg betaler årsavgift, bompenger bensinavgift så skal pengene faen meg gå til vei også. Jeg betaler ikke årsavgift og bompenger for å få bedre jernbane. Da hadde jeg tatt tog. Trives dessuten ikke godt med at mine skattepenger går til sametinget!! Legg ned hele dritten. Men angående helse, les dette: (første post) http://debatt.aftenposten.no/item.php?Grou...ThreadID=275468 Lenke til kommentar
Rampage Skrevet 18. september 2009 Del Skrevet 18. september 2009 Du sa tidligere at problemet ikke er penger, men arbeidskraft. Hvordan vil du løse dette problemet når eldrebølgen kommer? Er det ikke bedre å fjerne køer NÅ, slik at det er ledig arbeidskraft når eldrebølgen kommer! Akkurat nå er det stor arbeidskraft i privat sektor, og den kan vi bruke. En dag vil disse pengene bli ubrukelige fordi vi ventet for lenge og fordi kassa er for stor. Poenget er ikke å løse problemet når eldrebølgen kommer, formålet er å avlaste de som faktisk må betale for eldrebølgen ettersom Norge opererer med et "pay-as-you-go"-system som innebærer at dagens arbeidere betaler for dagens eldre. I framtiden vil det med andre ord bli særdeles mye dyrere for de som arbeider, skal man opprettholde dagens system og samtidig holde samme standard. Hvordan skal man "fjerne køer"? Privatiserte løsninger kan selvfølgelig bidra og gjøre systemet mer effektivt. Men det kommer aldri til å fjerne køene. Uansett hvordan du ser på det så kommer vi til å ha et problem med å opprettholde samme standard i fremtiden. Pengene vil ikke bli ubrukelige, de vil bare bli forvaltet mer ansvarlig. Hvordan i alle dager vet du at privatisering ikke fjerner køene? Tror at at flere blir syke viss helsesektoren blir mer effektiv? Dette er en av de punktene som enda ikke er prøvd ut i Norge og du kan derfor ikke sitte der og uttale deg om hvor dårlig det blir. Dette har vist seg å være svært effektivt i flere andre land og det har også flere andre viktige punkter som frp vil utføre. Er du helt idiot eller klarer du ikke å lese? Jeg sier at privatisering kan effektivisere og dermed føre til at flere blir behandlet. Men køene vil aldri forsvinne. Motargumentet blir logisk nok da Skottland, som har helnasjonalisert sitt helsevesen og redusert køene betraktelig. Lenke til kommentar
MBarne Skrevet 18. september 2009 Del Skrevet 18. september 2009 Er du helt idiot eller klarer du ikke å lese? Jeg sier at privatisering kan effektivisere og dermed føre til at flere blir behandlet. Men køene vil aldri forsvinne. Motargumentet blir logisk nok da Skottland, som har helnasjonalisert sitt helsevesen og redusert køene betraktelig. Men jeg sier at køene vil forsvinne for faen. Argument mot argument. Tror du er idioten her. Ta en titt på Danmark. Landet styres av ett parti som kan sammenlignes med FRP. Lenke til kommentar
Gene Skrevet 18. september 2009 Del Skrevet 18. september 2009 Er du helt idiot eller klarer du ikke å lese? Jeg sier at privatisering kan effektivisere og dermed føre til at flere blir behandlet. Men køene vil aldri forsvinne. Motargumentet blir logisk nok da Skottland, som har helnasjonalisert sitt helsevesen og redusert køene betraktelig. Men jeg sier at køene vil forsvinne for faen. Argument mot argument. Tror du er idioten her. Ta en titt på Danmark. Landet styres av ett parti som kan sammenlignes med FRP. Helsekøene kommer nok ikke utelukkende av de rødgrønnes politikk. Hans-Petter Aarseth, divisjonsdirektør i Sosial- og helsedirektoratet har uttalt at noen av de største faktorene som spiller inn er det faktum at befolkningen blir eldre, flere mennesker får flere sykdommer, og det behandles flere kompliserte sykdommer enn før. Du kaller meg sofahelt, men jeg kan på ingen måte se noen trekk ved dine uttalelser som ekskluderer deg fra denne gruppen. Den største forskjellen på oss er at du er misfornøyd, jeg er fornøyd. Har hatt mye sykdom i familien, og har fremdeles tillitt til det norske helsevesenet. Muligheten til å selv velge sykehus for planlagte inngrep har vi hatt i Norge siden 2001. Lenke til kommentar
MBarne Skrevet 18. september 2009 Del Skrevet 18. september 2009 Er du helt idiot eller klarer du ikke å lese? Jeg sier at privatisering kan effektivisere og dermed føre til at flere blir behandlet. Men køene vil aldri forsvinne. Motargumentet blir logisk nok da Skottland, som har helnasjonalisert sitt helsevesen og redusert køene betraktelig. Men jeg sier at køene vil forsvinne for faen. Argument mot argument. Tror du er idioten her. Ta en titt på Danmark. Landet styres av ett parti som kan sammenlignes med FRP. Helsekøene kommer nok ikke utelukkende av de rødgrønnes politikk. Hans-Petter Aarseth, divisjonsdirektør i Sosial- og helsedirektoratet har uttalt at noen av de største faktorene som spiller inn er det faktum at befolkningen blir eldre, flere mennesker får flere sykdommer, og det behandles flere kompliserte sykdommer enn før. Du kaller meg sofahelt, men jeg kan på ingen måte se noen trekk ved dine uttalelser som ekskluderer deg fra denne gruppen. Den største forskjellen på oss er at du er misfornøyd, jeg er fornøyd. Har hatt mye sykdom i familien, og har fremdeles tillitt til det norske helsevesenet. Muligheten til å selv velge sykehus for planlagte inngrep har vi hatt i Norge siden 2001. Offentlige sykehus ja. Du vet godt at det ikke var poenget mitt. Kjenner selv flere med mye lidelser og mange operasjoner, og dem er så absolutt ikke fornøyd. Det er ikke kjekt å sitte månedsvis syk å vente på dagen da du skal inn. Køene har selvfølgelig også mye med effektivisering å gjøre, og kjenner flere som ikke stemmer borgerlig som mener at sykehusene ikke er effektive nok. Sier dette for har fått inntrykk av at alle som stemmer rød-grønt er fornøyd med alt og alle. Det må dem være når dem ønsker 4 nye år med h..! Men orker ikke å sitte her å si det samme i hvert innlegg. Vil du vite mer om god, fornuftig politikk som ikke bare tenker penger slik de rødgrønne gjør, gå inn på frp.no. Her finner du svar på spørsmåla dine. Lenke til kommentar
Gene Skrevet 18. september 2009 Del Skrevet 18. september 2009 Litt teit av meg å fremstille det slik at jeg er førnøyd med alt, ser den. Jeg er jo ikke det. Hovedpoenget er vel at jeg mener mye av Frps politikk er ufornuftig, spesielt angående penger. Men der kan jeg jo se hvordan politikken appelerer til deg, for det de sier er ofte fornuftig, hvordan de finansierer det derimot er jeg uenig i. Jeg sier meg ferdig med denne diskusjonen, da den i bunn og grunn er nytteløs. Lenke til kommentar
Papirstopp Skrevet 22. september 2009 Del Skrevet 22. september 2009 Jeg syntes miljø politikken til FRP er på jordet. Norge er en av landene som rammes hardest av miljø forandringene. Med Norge sine enorme ressurser burde vi gå frem som et godt eksempel for andre land. Vis vi er tidlig utpå og utvikle løsninger som fungerer for og begrense skadene vi gjør på miljøet vil vi kunne tjene godt på det i fremtiden og. En av mange grunner jeg ikke kunne stemt på FRP er at de har ikke en langsiktig tenkemåte. Og fortsatt lever i fortiden etter min mening. Miljø er noe som er tatt alt for lite opp denne valgkampen! De som mener at miljøforurensning som er menneskeskapt er tilfelle ville jeg anbefale og se : Official An Inconvenient Truth. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå