Gå til innhold

Feige velgere, eller har partiene for gode selgere (Stortingsvalg 2009)

Gjest medlem-82119

Anbefalte innlegg

Gjest medlem-82119

Synes jo det er fasinerende hvordan man i fire sammenhengende år blir tutet ørene fulle av hvor fæle de rødgrønne er, alle løftebruddene de gir, alt de ikke klarer, hvor dårlig politikk de har osv osv, og så kommer valgdagen og så er de rødgrønne klare valgvinnere igjen, gitt.

Når så mange stememr på dem, må de rødgrønne ha en stor andel svært fornøyde velgere i landet, som synes politikken de fører er helt utmerket.

Nå blir det ihvertfall fire nye år i samme spor, og da må ihvertfall folk være strålende fornøyde med å ha fått gjennom viljen sin.

Har vi grunn til å feire at de beste vant og gleder vi oss til de neste fire årene???

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er da en rimelig 50/50-fordeling. Noe som betyr at det finnes mennesker som er uenige i politikken og folk som er enige. Forskjellene mellom alternativene er uansett ikke akkurat omveltende.

Det vi bør feire, er et sterkt AP, sterkt Høyre og svakt SV. Utover det: Meh.

Endret av Rampage
Lenke til kommentar

For min del, og jeg antar for endel andre mennesker også, så er det ikke nødvendigvis det at de beste vant som gir meg grunn til å feire. Det er nok desverre mer slik at jeg feirer at det mest tullete alternativet ikke ble noe av.

Det er dog grunn til bekymring, mener jeg, at Frp har gjort såpass fremgang som de har.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Det kunne jo vært artig med mer spenstige konstellasjoner, Ap/Frp, AP/Høyre, AP/Høyre/FrP f.eks.

Ville gitt stort flertall, svært liten opposisjon, og grønt og rødt ville havnet på sidelinjen.

Lenke til kommentar
Hør, hør. Skulle gjerne stemt venstre, men turte ikke på grunn av faren for at det ville gavne Frp. :ermm:

Enig i det. Jeg skulle også gjerne ha stemt på Venstre, men i år var det viktigere å sikre en rødgrønn regjering. Selv om jeg er mest enig med Venstre i det meste. Jeg liker til og med Sponheim som politiker :!:

Endret av ism
Lenke til kommentar

gene og ism: Altså, Venstres dårlige valg i år er pga folk som dere som ikke har fått med seg det som gang, på gang, på gang ble nevnt iløpet av valgkampen. En stemme til Venstre vil så absolutt ikke på noen måte føre til en Frp regjering hvis ikke Frp ble større enn AP og det var det ingenting som i nærheten av tydet på. Faktisk så viser jo resultatene at om Venstre hadde fått fler stemmer så hadde det nok blitt borgerlig flertall og da enten en ren AP regjering som samarbeider med sentrum, eller en Sentrumsregjering som samarbeider med AP.

Lenke til kommentar
gene og ism: Altså, Venstres dårlige valg i år er pga folk som dere som ikke har fått med seg det som gang, på gang, på gang ble nevnt iløpet av valgkampen. En stemme til Venstre vil så absolutt ikke på noen måte føre til en Frp regjering hvis ikke Frp ble større enn AP og det var det ingenting som i nærheten av tydet på. Faktisk så viser jo resultatene at om Venstre hadde fått fler stemmer så hadde det nok blitt borgerlig flertall og da enten en ren AP regjering som samarbeider med sentrum, eller en Sentrumsregjering som samarbeider med AP.

Ja, det kan du godt si. Det jeg fikk med meg var at sentrumspartiene var såpass utydelige i hva de ville og jeg ble egentlig ikke så veldig klok. Kall det forrvirrende om du vil. Dette er èn av grunnene til at jeg valgte å ikke stemme venstre.

Jeg ser MYE heller en rødgrønn flertallsregjering, enn AP i mindretallsregjering eller en borgerlig regjering med Frp i spissen.

Lenke til kommentar

Joda, jeg vet at mange synes det var forvirrende og det var sikkert ikke helt ubegrunnet men synes alikavel det er sært ettersom Sponheim allerede for 2 år siden gikk ut og sa et absolutt nei til Frp på nasjonalt nivå (etter samarbeidet i Oslo ble kjent) og da for et halvt år siden skrev under på et absolutt nei til Frp på alle måter. Hva skal partiene gjøre for å gjøre det klarere?

Lenke til kommentar

Ingen kan kalle Frp et tulleparti. De har aldri fått sjansen grunnet feige velgere. Et opposisjonsparti kan egentlig ikke gjøre noe særlig annet enn å stille spørsmål med regjeringens avgjørelser. Det er slik det norske politiske systemet fungerer! Det er en viktig funksjon, ettersom det skjerper regjeringen. Det er viktig at noen stiller spørsmål!

Mvh Freddy, medlem av FpU :)

Lenke til kommentar

Jeg vet utmerket godt at en stemme til Venstre ikke er en stemme til FRP. Du har ikke skjønt poenget. For min del var det viktigere at det ble et rødgrønt flertall, det får man ikke ved å stemme Venstre.

Lenke til kommentar
Ingen kan kalle Frp et tulleparti. De har aldri fått sjansen grunnet feige velgere. Et opposisjonsparti kan egentlig ikke gjøre noe særlig annet enn å stille spørsmål med regjeringens avgjørelser. Det er slik det norske politiske systemet fungerer! Det er en viktig funksjon, ettersom det skjerper regjeringen. Det er viktig at noen stiller spørsmål!

Jo, det er et tulleparti. De vinner stort på å, ofte med rette, kritisere fremmedgjøringen av velferdsstaten. Problemet er at alternativet de presenterer er totalt uspiselig.

De Stigmatiserer og rakker ned på svake grupper som innvandrere og arbeidsuføre. De prøver å få folk til å tro at alle som er anderledes er farlige, og Siv Jensen sin såkalte 100 dagers plan viser tydelig hvorfor de ikke kommer til å få makt med det første.

Og velgerne er ikke feige. Litt under 80% av Norges befolkning ønsker ikke FRP.

Lenke til kommentar

Fantastisk. Hva lærer du egentlig i FpU, kalle dine potensielle velgere for idioter?

Lenke til kommentar

Ikke meningen å dra alle under en kam her, men samtlige Fpuere jeg har møtt har egentlig bare brydd seg om billig bensin og sprit. Dette har jeg vanskelig for å ta seriøst. Er sikkert noen der ute som bryr seg om andre ting, som lavere skatt og større klasseskille og avskaffelse av den svært så upraktiske lånekassen.

Lenke til kommentar
Jo, det er et tulleparti. De vinner stort på å, ofte med rette, kritisere fremmedgjøringen av velferdsstaten. Problemet er at alternativet de presenterer er totalt uspiselig.

De Stigmatiserer og rakker ned på svake grupper som innvandrere og arbeidsuføre. De prøver å få folk til å tro at alle som er anderledes er farlige, og Siv Jensen sin såkalte 100 dagers plan viser tydelig hvorfor de ikke kommer til å få makt med det første.

Og velgerne er ikke feige. Litt under 80% av Norges befolkning ønsker ikke FRP.

Det er tull å kalle det et tulleparti, og du avslører bare hvor lite du egentlig selv har peiling på. Har du i det hele tatt satt deg inn i politikken til frp?

Og du kan kanskje komme med noe konkret når du sier at frp stigmatiserer innvandrere og andre... FRP vil ha en strengere innvandring, så man slipper all den kriminaliteten dagens rødgrønnes innvandringspolitikk skaper. Det er jo stigmatisering av det norske folk å la de rødgrønne drive på slik.

Og flertallet av den norske befolkninga vil heller ikke ha en rødgrøn regjering, men pga valgsystemet så er det det vi får.

Lenke til kommentar
Og flertallet av den norske befolkninga vil heller ikke ha en rødgrøn regjering, men pga valgsystemet så er det det vi får.

Hva ville de da ha? I vårt parlamentariske system.

Frp med i regjering? Frp fikk kun noe og 20% og dermed er det langt over 70% som ikke vil ha Frp.

Denne argumentasjonen brukes kun fordi det skal tjene din interesse da den like godt kan brukes mot deg

Lenke til kommentar
Ikke meningen å dra alle under en kam her, men samtlige Fpuere jeg har møtt har egentlig bare brydd seg om billig bensin og sprit. Dette har jeg vanskelig for å ta seriøst. Er sikkert noen der ute som bryr seg om andre ting, som lavere skatt og større klasseskille og avskaffelse av den svært så upraktiske lånekassen.

Da kan du umulig ha møtt mange. Men det er jo også fritt frem å melde seg inn i fpu, så man trenger ikke ha peiling for å melde seg inn. Slik er det med alle partier.

Lenke til kommentar
Hva ville de da ha? I vårt parlamentariske system.

Frp med i regjering? Frp fikk kun noe og 20% og dermed er det langt over 70% som ikke vil ha Frp.

Denne argumentasjonen brukes kun fordi det skal tjene din interesse da den like godt kan brukes mot deg

Hvis du også gidder å lese innlegget jeg svarte på så ser du at det var et svar.

Og når den borgerlige siden får nesten 50000 stemmer mere enn de rødgrønne, og hadde en stemme telt som en stemme, hadde vi enten fått en rein ap regjering, sentrumsregjering, eller høyre + frp regjering. Alle mindretallsregjeringer.

Så du mener også at 100% av de som ikke stemte FRP på alle måter er imot å ha frp i regjering?

Regner med du har noe dokumentasjon på det.

Endret av V-by
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...