Gå til innhold

Socket LGA1156 vs LGA1366

Gjest medlem-82119

Anbefalte innlegg

Gjest medlem-82119

Sliter fortsatt med å skille forskjelelr og hva man bør velge av disse.

Forskjeller jeg har sett:

-Lydcodec. 1366 bruker AD2000B og nedover, 1156 bruker VIA, f.eks VT1828

-Minne. Ser at 1156 visstnok kun har 2 minnesloter, og visstnok kun støtter enkle eller paralelle minnebrikker (dvs 1, 2, 4, eller 8 gb ram, har også lest at de bruker en annen spenning og at man derfor må sette ned spenningen til endel minnebrikker.

-prosessorstøtte (1366 støtter i7 920 og 960, 1156 støtter i5 og i7 (1156 i7, hva enn forskjellen er)

-litt ulik layout, ulikt antall og type spor og kontakter osv men dette varierer uansett mellom kort

-1156 har ps/2 inngang både til mus og tastatur...som vel primært ikke er nødvendig lenger

-hverken 1156 eller 1366 ser ut til å ha innebygget wifi

-ser ikke noen info om eventiell win 7 støtte

Er det sånn at 1156 eller 1366 vil forsvinne "snart" elelr vil begge bli utviklet videre parallelt med hverandre?

Hva er smartest å satse på, hvis man f.eks tenker på å oppgradere om f.eks 5 år.

Hva er de viktigste grunnene til å velge den ene fremfor den andre (uten å tenke kun pris)

(det finnes jo idag ihvertfall flere 1366 kort enn 1156..)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest medlem-82119

Så det kommer en i9 man kan stappe rett i 1366? Hmmm, da er vel valget enklere.

Men det finnes jo i7 både til 1156 og 1366, kommer det ikke da en i9 til begge også?

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Fortsatt veldig i tvil.

Leste endel reviewer på ytelsen mellom i7 870, i7 860 og i7 920.

870 parkerte nesten 920 gjevnt over, både i spill og programmer, og 860 var ikke langt unna.

i9 passer vel i samme sokkel (1366) men hovedkortet støtter vel ikke 6 kjerner så man må vel uansett bytte hovedkort.

Må da velge mellom 1156 i7 860 og 1366 i7 920.

Lenke til kommentar
Fortsatt veldig i tvil.

Leste endel reviewer på ytelsen mellom i7 870, i7 860 og i7 920.

870 parkerte nesten 920 gjevnt over, både i spill og programmer, og 860 var ikke langt unna.

i9 passer vel i samme sokkel (1366) men hovedkortet støtter vel ikke 6 kjerner så man må vel uansett bytte hovedkort.

Må da velge mellom 1156 i7 860 og 1366 i7 920.

Det er grunnet mer aggressiv turbo... På samme frekvens og med turbo disablet så ser du at 920 tar ledelsen.

X58 er også ett bedre brikkesett for multiGPU og da spesielt 3 veis SLi / CrossFire.

Sistnevnte kan bli svært attraktivt nå som ATi nesten dumper billige kort.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Mmmjaaa, 920 frister mest, egentlig.

Litt dumt at intel slenger ut prosessorer på ulike socketer med ganske nære prestasjoner, men med ulike fordeler og ulemper (høyere frekvens vs større båndbredde, fremtidskompatibilitet mot i9 vs sannsynligheten for at hovedkortet ikke støtter 6-kjerneprosessorer uansett osv osv)

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Jeg har lenge planlagt å sette sammen ny pc til win 7 kommer, blir litt dumt å kjøpe vista nå kun en måned før win 7 er på vei.

Det er jo ikke så mange hovedkort som er win 7 sertifiserte ennå, men det jeg har sett på lenge er asus sitt p6t deluxe v2, og det er win 7 sertifisert.

De hovedkortene jeg har sett på har vært oppført med støtte for 2 og 4 kjerners cpu.

Er derfor litt usikker på om kommende i9 sine 6 kjerner funker, eller om det bare er å stappe prosessor med ubegrenset antall kjerner så lenge det er riktig socket.

Isåfall ville det vel ikke vært nødvendig å spesifisere antall støttede kjerner????

Det er jo dette som forvirrer endel for meg.

1366 er jo socketen kommende i9 skal kjøre på, sammen med dagens i7 9xx prosessorer.

Men hvis hovedkortet ikke støtter i9`s 6 kjerner så er det ikke vits i å ta med dette i valget av socket.

Sånn sett er kanskje 1156 bedre, siden i7 860/870 faktisk slår i7 920 benchmarkmessig.

Det er også vanskelig å skjønne hva som trenger 920`s ekstra båndbredde, HT og virtuelle kjerner.

En ting er jo hva dagens programmer og spill utnytter, men er litt usikker på om flere spill og programmer vil utnytte det etterhvert som flere kjøper i7 9xx prosessorer???

Dagens moderne FPS, strategi, og bilspill, kommende videoredigering og bruk av avchd formatet, skanning, antivirus-skanning, komprimering/dekomprimering av filer, avspilling av filmer, generell windows og openoffice...hva utnytter 920`s ekstra båndbredde og funksjoner i forhold til 860/870?

Spørsmålet er jo om man uansett må bytte hovedkort neste gang man oppgraderer for å få støtte for ekstra kjerner i i9 osv prosessorer, elelr om man kan stapep de inn i dagens 1366 socketer selv om de ikke står oppført med støtte for mer enn 4 kjerner.

en annen ting er jo at prismessig kommer man relativt likt ut, så det er lite å spare på å velge 1156 fremfor 1366 rent prismessig.

Det "teite" er jo at slik situasjonen er nå så er den enklere/dårligere 1156 faktisk raskere enn 1366, og spørsmålet blir da hvorvidt det er smart å velge 1366 med lavere ytelse for å være fremoverkompatibel når den tid kommer...

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

OK!

Da blir valget enkelt...1366 socket og i7-920.

Litt usikker på det med sertifisering.

Har lest at noen sliter med enkelte hovedkort (spesielt å få win 7 til å finne harddiskene) men det kan være bare tilfeldig.

Lenke til kommentar

Samme tullet som Vista sertifiseringen som pågikk.

Har hatt problemer med X38 kortet mitt og Windows 7 når det var i beta, da babblet Win 7 om at min multi CPU konfigurasjon ikke var støttet, men jeg hadde bare 1x E8600 to kjerners CPU :p

Så det skal gå bra, i tillegg om du ser så har vi nå fått så godt som bekreftet at Gulfstown, eller 6'rn til Intel kommer til X58: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1153098

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...