HilRam Skrevet 15. september 2009 Del Skrevet 15. september 2009 Artikkel: http://www.aftenposten.no/forbruker/digita...icle3268243.ece Navarsete har bestemt at alle frekvensene som blir frigjort av nedstengningen av analoge sendinger skal gå til mobiloperatørene. For meg ser det ut som Telenor-lobbyen marsjerer videre i sin seiersmars. Bakkenettet vil for evig bli en B-leverandør av TV, uten mulighet til å konkurrere med parabol og kabel-TV. For meg er dette en helt bevisstløs avgjørelse fra politikere uten evne til å tenke fremover. Aksjonærer: Selg aksjene NÅ! Lenke til kommentar
Looptop Skrevet 15. september 2009 Del Skrevet 15. september 2009 Bakkenettet kunne aldri blitt mer enn en B-leverandør. Dette må jo være den eneste gode avgjørelsen til Navarsete. Det er klart at bredbånd og mobil må prioriteres fremfor tv til grisgrendte strøk. Lenke til kommentar
HilRam Skrevet 15. september 2009 Forfatter Del Skrevet 15. september 2009 Hva med evnen til kompromiss? Teleselskapene kunne fått to tredjedeler av frekvensene som nå blir ledig, f.eks. Lenke til kommentar
tendilenz Skrevet 15. september 2009 Del Skrevet 15. september 2009 (endret) Selv om den digitale dividenden i sin helhet ble brukt til HDTV ville det vel bare gitt NTV fire (om noen år: seks) ekstra HD-kanaler. Usikker på det tallet, men mener det ligger omtrent der. Altså temmelig begrenset effekt i konkurransen med parabol/kabel. Og ditt forslag til kompromiss vil ha en enda mer begrenset effekt. Syns det er en klok beslutning å heller satse på mobilt bredbånd. Endret 15. september 2009 av tendilenz Lenke til kommentar
HilRam Skrevet 15. september 2009 Forfatter Del Skrevet 15. september 2009 Er det en mal for det regnestykket? I dag er det vel ca 30 SD-kanaler i RiksTV-nettet. Dette får plass på de digitale frekvensene som er gjort tilgjengelig fra starten, uten analog nedstengning. Jeg vet at Riks TV fra dag en har gått ut med at det blir plass til HD og enda flere kanaler når det analoge nettet slukkes. Betyr dette at Riks TV har tatt for gitt at disse frekvensene skulle brukes til TV, eller har regjeringen endret spillereglene underveis? Lenke til kommentar
tendilenz Skrevet 15. september 2009 Del Skrevet 15. september 2009 (endret) Her kan du lese litt om det (pdf-fil fra en offentlig arbeidsgruppe). Se kap. 6.1 Endret 15. september 2009 av tendilenz Lenke til kommentar
Svinks Skrevet 15. september 2009 Del Skrevet 15. september 2009 Bakkenettet kunne aldri blitt mer enn en B-leverandør. Dette må jo være den eneste gode avgjørelsen til Navarsete. Det er klart at bredbånd og mobil må prioriteres fremfor tv til grisgrendte strøk. Bakkenettet er ikke kun for grisgrendte strøk. Det er også alternativet for de som ikke vil betale "skatt", altså faste månedsavgifter, eller trøble med vanskelige kontrakter med bindingstid, til operatører som Get, Viasat, Canal Digital, RiksTV etc. Jeg bor i en rimelig stor by etter norske forhold. Det digitale bakkenettet har gitt meg klar kvalitetsforbedring på NRK-kanalene, på TV2 (så lenge det varer) og det finnes en "frikanal" som kanskje kan bli interessant. Jeg hadde håpet på en alternativ leverandør til RiksTV i bakkenettet dersom jeg skulle være interessert i flere kanaler, og aller helst noen flere "freeview"-kanaler. Men dette settes det sannsynligvis bom for nå, dersom bakkenettet ikke får større kapasitet. Synd. Lenke til kommentar
Simkin Skrevet 16. september 2009 Del Skrevet 16. september 2009 http://www.rikstv.no/Om-RiksTV/Aktuelt/RiksTV-viser-mer-HD/ Lenke til kommentar
paalwa Skrevet 16. september 2009 Del Skrevet 16. september 2009 (endret) http://www.rikstv.no/Om-RiksTV/Aktuelt/RiksTV-viser-mer-HD/Leser på den linken at adm.dir for riks-tv svarer dette. "RiksTV viser allerede – som eneste norske distributør – TV 2 i HD. I hele juli måned gikk Tour de France i HD-kvalitet. Nå vises både fotball, serier, filmer og de store, populære norske produksjonene i HD-kvalitet gjennom RiksTV" Nå går vel alt av programmer han skryter av på TV2 kanalen alt sammen. Hadde han snakket om flere kanaler så skulle jeg skjønt han, men nå har de ikke akkurat mye å slå i bordet med. Jeg holder meg til parabol, de har "uendelig" plass for HD kanaler. Endret 16. september 2009 av paalwa Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå