Robocoop Skrevet 15. september 2009 Del Skrevet 15. september 2009 Har det bare vært noen få gærninger som har skrevet og postet innlegg overalt, mens folk flest bruker internett til å betale regninger og deretter stemmer AP? Virker som et dårlig stemmningsbarometer. Nå blir det 4 nye år med økt innvandring, og det til tross for at ikke engang flest velgere stemte på de rødgrønne+ RV! Lenke til kommentar
Bata Skrevet 15. september 2009 Del Skrevet 15. september 2009 Enkelte ser et mer helhetlig bilde av ting, enkelte fokuserer på andre ting enn innvandring og frykt for mennesker som ikke er etnisk norske. Lenke til kommentar
Luftbor Skrevet 15. september 2009 Del Skrevet 15. september 2009 Sjekk kartet på valgsidene til NRK, det er rødt og atter rødt og AP er størst i den store majoritet av kommuner. Og det er flere enn bare rødgrønne som gjennomskuer FRP lemfeldighet med kronene. Lenke til kommentar
blackbrrd Skrevet 15. september 2009 Del Skrevet 15. september 2009 Har det bare vært noen få gærninger som har skrevet og postet innlegg overalt [i støtte for FrP]... Jepp Lenke til kommentar
Rampage Skrevet 15. september 2009 Del Skrevet 15. september 2009 De aller fleste velgerne gjorde det klart at de vil ha Arbeiderpartiet. Men man gjorde det også klart at folk vil ha endringer, slik man så på framgangen til Høyre og tilbakegangen til SV. Synd med Venstre. At frepperne er høylytte på internett betyr ikke nødvendigvis at de har støtte i befolkningen nei. Ikke heller viser overvekten av venstrevelgere her at Venstre er noe stort parti. Med et sterkt AP som kanskje (forhåpentligvis) vil stramme inn innvandring, så tror jeg ikke det er noe grunn til å være spesielt bekymret. Lenke til kommentar
V5R1X Skrevet 15. september 2009 Del Skrevet 15. september 2009 (endret) De som stemmer borgerlig har bedre råd enn de andre, og har derfor råd til (flere) datamaskiner de kan surfe nettet med. Dette medfører mer skribling fra den kanten på diskusjon.no. Må jo være årsaken til aktiviteten man ser her... Håper AP kjører over SV vedr. asylpolitkken og strammer ordentlig inn. Håper SV bryter ut av regjeringen... Endret 15. september 2009 av J-Core Lenke til kommentar
sultanIverigste Skrevet 15. september 2009 Del Skrevet 15. september 2009 Var jo gledelig av Venstre gikk ut. Pluss, FrP beholder sine stemmer fra 2005 og enda mer , pluss 2 nye mandater. Kjempe bra . Supert av Høyre også! Lenke til kommentar
HeatSeeKinG Skrevet 21. september 2009 Del Skrevet 21. september 2009 Husk nå på at de borgerlige fikk 50 000 stemmer flere i dette "demokratiet" hvor flertallet bestemmer. Dessuten må du huske at de fleste som stemmer høyre eller frp ikke er hjernedøde idioter. Det er mennesker som engasjerer seg sterkt fordi de ser hva som skjer når fri innvandring opprettholdes(feks Sverige). Det er trolig enda flere som skjønner at dette skattetrykket hemmer norsk næringsliv. Det er tross alt bedriftene som skaffer folk jobb og inntekter til landet, det disse menneskene skjønner er at bedriftene ikke tåler ett slikt skattetrykk. Det engasjerer ofte sterk når man ser at landet man er glad i, går fra hverandre. Da pleier man som regel å gjøre det man kan for å forhindre at landet går til helvete. Lenke til kommentar
nercix Skrevet 21. september 2009 Del Skrevet 21. september 2009 (endret) De som stemmer borgerlig har bedre råd enn de andre, og har derfor råd til (flere) datamaskiner de kan surfe nettet med. Dette medfører mer skribling fra den kanten på diskusjon.no. Må jo være årsaken til aktiviteten man ser her... Håper AP kjører over SV vedr. asylpolitkken og strammer ordentlig inn. Håper SV bryter ut av regjeringen... Er nok heller det at de som stemmer AP, SV og Sp ikke er har stor nok intellektuell kompetanse til å kunne benytte seg av f.eks. datamaskiner. Bruker vanligvis ikke å uttale meg om den enkeltes intellektuelle kompetanse, men jeg tror dette har en tett oppknytning til hva man velger å stemme. Hadde vært interessant å sett noen tall på dette. Endret 21. september 2009 av nercix Lenke til kommentar
Bata Skrevet 21. september 2009 Del Skrevet 21. september 2009 Det er et kjent faktum at akademikere har en tendens til å stemme rødt/SV(sosialistisk) og Venstre/Høyre (borgelig). Lavt utdannede samles rundt SP/AP (bønder og industriarbeidere) og FrP/KrF på borgelig side. Dette er "tradisjonelt" sett. Kan underbygges med test nasjonen. -> http://www.aftenposten.no/kul_und/tv/article625000.ece Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 21. september 2009 Del Skrevet 21. september 2009 Er nok heller det at de som stemmer AP, SV og Sp ikke er har stor nok intellektuell kompetanse til å kunne benytte seg av f.eks. datamaskiner. Dette utsagnet ble rapportert. Jeg er litt usikker på hva i eventuelt skal gjøre. Reglene mot persoangrep beskytter bare personer, ikke grupper. Generaliseringer er sjeldent spesielt vellykket, men forbudt er det ikke. Og det er vel ikke riktig alvorlig nok til å kvalifisere som trolling... Men generelt synes jeg nok man kan spare seg slikt, med mindre det er en påstand man faktisk kan underbygge. Det hjelper ikke på debatten... Kommentarer tar vi på PM, ikke i tråden. Geir Lenke til kommentar
nercix Skrevet 22. september 2009 Del Skrevet 22. september 2009 Det er et kjent faktum at akademikere har en tendens til å stemme rødt/SV(sosialistisk) og Venstre/Høyre (borgelig). Lavt utdannede samles rundt SP/AP (bønder og industriarbeidere) og FrP/KrF på borgelig side. Nå er vel akedemiker til dels en upresis gruppe, men det du sier er vel normal tankegang. Er likevel skeptisk på det du sier om SV, selv om dette er det soleklare lærerpartiet, og partiet iallefall jeg vart opplært til å stemme på gjennom (grunn)skolen. Dette er "tradisjonelt" sett. Kan underbygges med test nasjonen. -> http://www.aftenposten.no/kul_und/tv/article625000.ece Resultaten her er vel egentlig ikke mye å vise til. Dataene her er innhentet gjennom ett populistisk TV-program. Dette vil for det første endre på seriøsiteten til deltakerne, i tillegg kan man vel diskutere hvor representativt utvalget er osv. I tillegg så er det rimelig unyttig informasjon som er henta ut og presentert. Hvis man antar at IQen til folket er normalt fordelt rundt 100 med ett gitt standardavvik, og at man generaliserende deler folket i to grupper, de med under 100 i IQ og de med over. Det er da selvsagt at ev. stemmeresultat vil være forskjellige i de to gruppene. Det er denne informasjonen som er interessant, og testen du viser til viser ikke dette. Jeg har en udokumentert oppfattelse av at de som stemmer SV og AP (og kanskje SP) er best representert i gruppen <100 i IQ (noe som er underbygd av tradisjonelle ideer). FrP i denne sammenhengen er jeg mer usikker på, til tross for at FrP-stemmere av mange (media, andre partier, osv) blir stemplet som idioter. Nå er det også slik at brorparten av velgere velger hva de skal stemme på med grunnlag i informasjon de har fått gjennom media. Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 22. september 2009 Del Skrevet 22. september 2009 Jeg synes uttrykket "stemme borgerlig" brukes altfor mye. Det gir omtrent like mye mening som "ansvarlig fyllekjøring". (Jeg vurderte "beskjeden bergenser", men noen kunne ta det ille opp, så jeg slo det fra meg.) Lenke til kommentar
arnegn Skrevet 22. september 2009 Del Skrevet 22. september 2009 (endret) Jeg har en udokumentert oppfattelse av at de som stemmer SV og AP (og kanskje SP) er best representert i gruppen <100 i IQ (noe som er underbygd av tradisjonelle ideer). FrP i denne sammenhengen er jeg mer usikker på, til tross for at FrP-stemmere av mange (media, andre partier, osv) blir stemplet som idioter. Man kan si hva man vil om den statistiske gyldigheten i data fra Test Nasjonen, men den er ihvertfall bedre enn en enkeltpersons udokumenterte oppfattelse. Det er også artig å se at FrP-politikere med god margin er oftest straffedømt. Det støtter ihvertfall min udokumenterte oppfattelse av at FrP'ere ofte er mer aggressive enn folk flest. Hvis man kombinerer til dels lav IQ med aggressivitet, så kan det kanskje forklare hvorfor man ender opp med en del sinte folk som skriker veldig høyt på internettforum rundt omkring..? Endret 22. september 2009 av arnegn Lenke til kommentar
Robocoop Skrevet 22. september 2009 Forfatter Del Skrevet 22. september 2009 (endret) Jeg har en udokumentert oppfattelse av at de som stemmer SV og AP (og kanskje SP) er best representert i gruppen <100 i IQ (noe som er underbygd av tradisjonelle ideer). FrP i denne sammenhengen er jeg mer usikker på, til tross for at FrP-stemmere av mange (media, andre partier, osv) blir stemplet som idioter. Man kan si hva man vil om den statistiske gyldigheten i data fra Test Nasjonen, men den er ihvertfall bedre enn en enkeltpersons udokumenterte oppfattelse. Det er også artig å se at FrP-politikere med god margin er oftest straffedømt. Det støtter ihvertfall min udokumenterte oppfattelse av at FrP'ere ofte er mer aggressive enn folk flest. Hvis man kombinerer til dels lav IQ med aggressivitet, så kan det kanskje forklare hvorfor man ender opp med en del sinte folk som skriker veldig høyt på internettforum rundt omkring..? Søppelstatistikk er helt meningsløst. Det burde du vite. EDIT: En kverulant misforstod med vilje Endret 22. september 2009 av Robocoop Lenke til kommentar
arnegn Skrevet 22. september 2009 Del Skrevet 22. september 2009 (endret) Edit: Jeg skal si meg enig i at disse statistikkene ikke er gode nok til å trekke noen konklusjoner. Derimot viser de kanskje en trend som indikerer at det ikke er FrP'eres overlegne mentale kapasitet som gjør at de roper såpass høyt på diverse forum. Endret 22. september 2009 av arnegn Lenke til kommentar
nercix Skrevet 22. september 2009 Del Skrevet 22. september 2009 (endret) Statistikk er meningsløst? Vi burde rett og slett slutte å telle ting? FrP virker ganske ivrige etter å bruke statistikk når de argumenterer for å reduserere innvandringen, for eksempel. Teller det ikke når statistikken viser ting FrP ikke liker? Statistikk er på ingen måte fakta. All statistikk og innhenting av data skjer med en rekke forutsetninger. For å trekke noen som helst konklusjon av disse må man i første omgang forstå desse. Nå kan jeg ikke se at FrP på noen måte har (mis)brukt statistikk. Det FrP har gjort er å tatt helt legitime estimat og sagt at de er for høye, sammen med faktumet at noen innvandrere er kriminelle. Dette er alle partier, bortsett fra SV enig i. Deretter har de komt med en lang liste tiltak, som man kan si mye rart om. edit: men jeg skal si meg enig i at akkurat disse statistikkene ikke er gode nok til å trekke noen konklusjoner. Derimot indikerer de en trend som ihvertfall ikke støtter den "udokumenterte oppfattelsen" til nercix. Støtter de ikke... Synes det var akkurat det de gjorde. Kan ikke se ett punkt ved desse (ekstremt dårlige kildene) som med rimelige antagelser bygger oppunder det du sier, heller tvert i mot. Endret 22. september 2009 av nercix Lenke til kommentar
arnegn Skrevet 22. september 2009 Del Skrevet 22. september 2009 (endret) Støtter de ikke... Synes det var akkurat det de gjorde. Kan ikke se ett punkt ved desse (ekstremt dårlige kildene) som med rimelige antagelser bygger oppunder det sier, heller tvert i mot. Med utgangspunkt i trådens tittel, og at du tidligere skrev at: Er nok heller det at de som stemmer AP, SV og Sp ikke er har stor nok intellektuell kompetanse til å kunne benytte seg av f.eks. datamaskiner. Så gikk jeg ut ifra at du dermed mente at de intellektuelle ferdighetene til AP, SV og Sp-folk er lavere enn for Høyre og FrP-folk. Den noe tvilsomme statistikken fra Test Nasjonen støtter ikke dette argumentet (siden FrP scorer så lavt). Men når jeg ser etter så sier den udokumenterte oppfattelsen din - som jeg faktisk viste til - noe annet (at førstnevnte partiers velgere er best representert av <100 IQ gruppen). Så du har helt rett, og det er jeg som blandet kortene her. Ang din kommentar om FrPs bruk av statistikk, så er det ikke det jeg kritiserer. Det virket for meg (før han editerte posten sin), som at Robocoop mente at all statistikk er verdiløs (noe som ikke er en helt uvanlig påstand å se på internett). Siden han tydeligvis ikke mente det så gir ikke lenger kommentaren min noen mening, og jeg har derfor også editert den. At FrP er såpass overrepresentert når det kommer til kriminalitet blant politikere er dessuten litt artig, siden de bruker nettopp det at innvandrere er overrepresentert blant kriminelle som argument for hvorfor vi ikke bør slippe flere inn i landet. Bør vi begrense hvor mange FrP'ere som får offentlige verv? Evt er det kanskje integreringen av dem som bør forbedres (eller strengere straffer)? Endret 22. september 2009 av arnegn Lenke til kommentar
nercix Skrevet 22. september 2009 Del Skrevet 22. september 2009 Så gikk jeg ut ifra at du dermed mente at de intellektuelle ferdighetene til AP, SV og Sp-folk er lavere enn for Høyre og FrP-folk. Den noe tvilsomme statistikken fra Test Nasjonen støtter ikke dette argumentet (siden FrP scorer så lavt). Men når jeg ser etter så sier den udokumenterte oppfattelsen din - som jeg faktisk viste til - noe annet (at førstnevnte partiers velgere er best representert av <100 IQ gruppen). Så du har helt rett, og det er jeg som blandet kortene her. Ok. La meg påpeke at Test Nasjonen "statistikken" er fra 2003 og mye har endret seg siden det. FrP har blant annet fått høyere oppslutning - og en annen leder. Men, jeg er ikke sikker på FrP-velgere. Har de stemt seriøst? Er stemmen et skrik om at de ønsker forandring? Asylpolitikken? Sprit? At FrP er såpass overrepresentert når det kommer til kriminalitet blant politikere er dessuten litt artig, siden de bruker nettopp det at innvandrere er overrepresentert blant kriminelle som argument for hvorfor vi ikke bør slippe flere inn i landet. Bør vi begrense hvor mange FrP'ere som får offentlige verv? Evt er det kanskje integreringen av dem som bør forbedres (eller strengere straffer)? Med en enorm porsjon godvilje kan jeg på en måte si meg enig med det der, men: En ting er å begå ett lovbrudd En annen er å bli tatt av ett lovbrudd og en annen ting enn det igjen er at lovbruddet havner i media. "Artikkelen" sier ikke noe om hvilke lovbrudd dette gjelder ("fra drap til underslag"), og hva partiet står for når det gjelder det temaet (f.eks. fartsgrenser). Lenke til kommentar
arnegn Skrevet 22. september 2009 Del Skrevet 22. september 2009 (endret) Med en enorm porsjon godvilje kan jeg på en måte si meg enig med det der, men: En ting er å begå ett lovbrudd En annen er å bli tatt av ett lovbrudd og en annen ting enn det igjen er at lovbruddet havner i media. "Artikkelen" sier ikke noe om hvilke lovbrudd dette gjelder ("fra drap til underslag"), og hva partiet står for når det gjelder det temaet (f.eks. fartsgrenser). Sant nok, i tillegg til at hvilke sosiale kretser FrP-politikere ofte kommer fra også spiller inn (er det større sjanse for at man melder seg inn i FrP hvis man kommer fra en fattig familie, f.eks.). Alle disse er også poenger som bør vurderes når kriminalstatistikken til innvandrere belyses, noe som gjør sammenlikningen litt artig (om enn ikke stort mere enn det). Endret 22. september 2009 av arnegn Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå