Jens72 Skrevet 15. september 2009 Del Skrevet 15. september 2009 Det er ingen som har fremmet forslag for retten her heller. Dette er bare en sytetråde på lik linje som det fantes tusenvis av slike sytetråder på amerikanske fora etter at Bush ble valgt. Valgloven i Norge vil ikke bli endret med tilbakevirkende kraft uansett hvor mange som kommer her og syter, punktum. Det samme skjedde heller ikke i USA og det skal alle være glade for. Lenke til kommentar
freke Skrevet 15. september 2009 Del Skrevet 15. september 2009 Ja Jens72, det er interessant hvordan rødgrønne tillhengere som også er imot Bush sin blå politikk hylte når han vant med færrest stemmer , men tier still nå som rødgrønt vant på samme måte her i gården Til forskjell fra USA er det mer enn to partier man i praksis kan stemme på. "De Borgerlige" er i denne samenheng Høyre og FrP. Krf og Venstre ville ikke danne regjering med FrP, og FrP ville felle enhver borgerlig regjering de selv ikke var en del av. Så "De Borgerlige" (H og FrP, som var det eneste alternativet) vant ikke valget. Ap, Sv og Sp gikk til valg som et samlet alternativ, og vant valget. Det borgerlige alternativet hadde færre stemmer enn det rød-grønne. Lenke til kommentar
Bakitafrasnikaren Skrevet 15. september 2009 Del Skrevet 15. september 2009 Ja Jens72, det er interessant hvordan rødgrønne tillhengere som også er imot Bush sin blå politikk hylte når han vant med færrest stemmer , men tier still nå som rødgrønt vant på samme måte her i gården. Og denne tråden var ikke en "dårlig taper" tråd, jeg har ikke sagt at jeg stemte blått en gang ettersom det er irrelevant (men fra andre tråder så kan en fort finne frem til at jeg faktisk stemmer blått, men har ingenting med saken å gjøre). Dette er en diskusjon rundt hvordan valget fungerer, og grunnen til at jeg skrev den nå er fordi vi akkurat har vært vitne til problemstillingen for første gang på 4 år i norge (der det skjedde forgie valg også) Om ørten forskjellige borgelige knøttepartier uten samarbeid om regjering hadde fått 60% av stemmene og Arbeiderpartiet hadde fått de resterende 40% og vunnet valget, ville du da ha sagt at systemet har sviktet oss? Lenke til kommentar
Hrodebert Skrevet 15. september 2009 Del Skrevet 15. september 2009 Innlegg fra en tilsvarende tråd er flyttet over i denne. Da forumet kategoriserer innlegg etter når de ble opprettet kan det forekomme at noen innlegg ikke ligger i kronologisk rekkefølge. Husk å bruke, søkefunksjonen før opprettelse av nye tråder. Dette innlegget skal ikke kommenteres. Eventuelle reaksjoner på moderering skal gjøres via "Personlig Melding". Lenke til kommentar
MrNorge Skrevet 15. september 2009 Del Skrevet 15. september 2009 KASTE REGJERINGEN, OG FÅ EN NY VALGORDNING http://www.underskrift.no/underskrifter.asp?Kampanje=2293 Skrive under på kampanjen, og bli med å kjempe for demokrati i Norge! LEGG LINK TIL DENNE KAMPANJEN PÅ FACEBOOK,MSN, BLOGGER OSV... KJEMP FOR NORGE! Lenke til kommentar
Tabris Skrevet 15. september 2009 Del Skrevet 15. september 2009 En slik underskriftskampanje blir litt meningsløs, fordi den nye regjeringen er vedtatt etter dagens lovlige valgordning. Skulle Norge endre valgordningen, så vil det være en langtekkelig sak som ville gjelde fremtidige valg, ikke det som foregikk i går. Ellers lurer jeg på nøyaktig hvilke partier som er med - og ikke med - i påstanden om at de borgerlige har 40 000 stemmer mer. Lenke til kommentar
steingrim Skrevet 15. september 2009 Del Skrevet 15. september 2009 KASTE REGJERINGEN, OG FÅ EN NY VALGORDNINGhttp://www.underskrift.no/underskrifter.asp?Kampanje=2293 Skrive under på kampanjen, og bli med å kjempe for demokrati i Norge! LEGG LINK TIL DENNE KAMPANJEN PÅ FACEBOOK,MSN, BLOGGER OSV... KJEMP FOR NORGE! Sukk. Ja, du kan få Urge på store brusflasker og jeg hører de har fjernet paprikaen på Grandiosaen, men herregud da mann, vi endrer ikke valgloven i Norge på grunn av en Facebook-kampanje. Kom heller med et saklig innlegg der du argumenterer for en alternativ ordning -- det ville vært interessant! (Dessuten er paprikaen ganske god og Urge bør ikke nytes i for store mengder.) Lenke til kommentar
Baltazar94 Skrevet 15. september 2009 Del Skrevet 15. september 2009 At det forekom valgfusk fra sosialistenes side er jeg ganske sikker på. Jeg sa det også før valget. Men bare den urettferdige valgordningen i Norge er i mine øyne valgfusk satt i system. Og så vidt jeg vet så er det ap som har fått innført den, selvfølgelig med den baktanke om å favorisere seg selv. Lenke til kommentar
NikkaYoichi Skrevet 15. september 2009 Del Skrevet 15. september 2009 nikka, please Please hva da? Dette minner veldig mye om rotet som førte til avsløringene om valgfusk da Bush kuppet valget. Ulåste urner, stemmesedler som mangler - eksakt hva er det som er vanskelig for deg å forstå? Lenke til kommentar
Ceburger Skrevet 15. september 2009 Forfatter Del Skrevet 15. september 2009 (endret) Ja Jens72, det er interessant hvordan rødgrønne tillhengere som også er imot Bush sin blå politikk hylte når han vant med færrest stemmer , men tier still nå som rødgrønt vant på samme måte her i gården. Og denne tråden var ikke en "dårlig taper" tråd, jeg har ikke sagt at jeg stemte blått en gang ettersom det er irrelevant (men fra andre tråder så kan en fort finne frem til at jeg faktisk stemmer blått, men har ingenting med saken å gjøre). Dette er en diskusjon rundt hvordan valget fungerer, og grunnen til at jeg skrev den nå er fordi vi akkurat har vært vitne til problemstillingen for første gang på 4 år i norge (der det skjedde forgie valg også) Om ørten forskjellige borgelige knøttepartier uten samarbeid om regjering hadde fått 60% av stemmene og Arbeiderpartiet hadde fått de resterende 40% og vunnet valget, ville du da ha sagt at systemet har sviktet oss? Om det eksisterte 60 små borgerlige partier der alle fikk 1 % stemme hver, bare for tanke eksprimentets skyld. Og noen av disse dannet en regjering sammen og Ap var alene med 40 % i opposisjon. Så tror jeg til tross for kaos og splittede meninger at en slik koalisjon av en rekke småpartier hadde gjort en mer ønsket politikk for flertallet av befolkningen (de 60%ene) ettersom små borgerlige partier er mer enig seg imellom enn de er med AP. Og dersom det hadde gått dårlig da så kan velgerne bare takke seg selv. Dette er selvsagt et urealistisk tanke ekspriment og hadde mest sannsynlig gått til helvette, men hey det er slik demokratiet fugerer. Vi velger vår egen suksess og vår egen fiasko. I et ideelt demokrati er det ikke opp til noen å bestemme seg for å "redde" landet ved å trikse med valget som gir noen partier større fordeler i forhold til hvor mange velgere de egentlig har Endret 15. september 2009 av Ceburger Lenke til kommentar
Thend Skrevet 15. september 2009 Del Skrevet 15. september 2009 nikka, please Please hva da? Dette minner veldig mye om rotet som førte til avsløringene om valgfusk da Bush kuppet valget. Ulåste urner, stemmesedler som mangler - eksakt hva er det som er vanskelig for deg å forstå? At du snakker om statskupp og omvalg. Det blir for dumt. Sorry, mac. Lenke til kommentar
Baltazar94 Skrevet 15. september 2009 Del Skrevet 15. september 2009 http://arkiv.na24.no/Nyhet/370483/Fikk+fle...pte+valget.html De siste tallene viser også at de borgerlige partiene fikk 48737 flere stemmer enn de tre sosialistiske partiene i regjeringen. Lenke til kommentar
PcT Skrevet 15. september 2009 Del Skrevet 15. september 2009 Det har vel ingenting med om hvem som nødvendigvis skulle sitte i regjeringa. Faktumet er at når en regjering har flertall har de ALL makt. Er en grunn til at et parti som AP gidder å bry seg med smårush som SV/SP når de selv sitter på 35% stemmer. Over halvparten av Norge ville ikke at dem skulle få flertalls regjering (altså 48 000 flere, bare legg sammen fra offisielle valgtall fra nrk.no, veldig lett å se, eller bare google litt for 2005 tallene) Om det hadde blitt 85/84 til de blå ville det vært en helt annen situasjon, ingen sier at det ville bli en flertallsregjering, men alle kan si dere at det IKKE ville blitt en mindretallsregjering av ap/sp/sv (ettersom borgelige ville kastet dette med 1 stemme mer, som de egentlig "skal" ha om man skulle fulgt totale stemmene 100%) Nå med flertallsregjeringen trenger ikke AP/SV/SP å engang diskutere med opposjonen for å få gjennomført ting på stortinget (altså, om partiene greier å styre medlemmene sine da) Ett mindretalls parti som AP alene måtte ha jobbet med høyre/frp for å kunne få gjennomført sine saker. (som det har vært i de fleste år) Lenke til kommentar
L O G I M A N Skrevet 15. september 2009 Del Skrevet 15. september 2009 (endret) Jeg synes slik valgloven er i dag, gjør at valget ikke blir så demokratisk og rettferdig som det skal være. Hvorfor skal en stemme telle mer i et fylke enn et annet bare pga. størrelsen på fylke i areal? Det er ikke noe som kan endres for å påvirke valget denne gangen, men jeg mener at dette er noe som bør endres på til neste valg så alles stemmer teller helt likt. Det er jo litt galt at den "siden" som har mest støtte fra de som stemte faktisk ikke får flest på stortinget ettersom hvem som stemte på de hvor (altså en stemme fra et større fylke teller mer). Dette er ikke demokratisk og rettferdig. Noen mener dette er suting i etterkant (men nå snakker vi ikke om dette pga valget i går for det kan ikke endres i ettertid). Neste gang kan det faktisk være AP og SV og den siden som taper på et urettferdig og merkelig system. Endret 15. september 2009 av L O G I M A N Lenke til kommentar
LucarioX Skrevet 15. september 2009 Del Skrevet 15. september 2009 Over 49.000 sier VG. Begynner å bli litt vel voldsomt nå. 50.000 er jo som en stor by i Norge... Lenke til kommentar
Matsemann Skrevet 15. september 2009 Del Skrevet 15. september 2009 Min oppfatning er at folk klager i ettertid for det ikke gikk som de håpet. Hadde resultatene vært snudd på hodet ville også denne diskusjonen vært det. Lenke til kommentar
L O G I M A N Skrevet 15. september 2009 Del Skrevet 15. september 2009 Over 49.000 sier VG. Begynner å bli litt vel voldsomt nå. 50.000 er jo som en stor by i Norge... Ja, det blir som Norges 5 største, Drammen. Blir som vi skulle forkasta alle stemmene derfra. Så det å si at alle stemmer teller blir litt feil. Min stemme fra Vestfold teller vel en liten brøkdel som en i fra Finmark. Trodde faktisk at alle skulle ha like mye å si. Visste det var mye rart med mandater og utjevning, men at valgloven faktisk er så på kanten etter min oppfatning visste jeg faktisk ikke før i dag. Lenke til kommentar
LucarioX Skrevet 15. september 2009 Del Skrevet 15. september 2009 Min oppfatning er at folk klager i ettertid for det ikke gikk som de håpet. Hadde resultatene vært snudd på hodet ville også denne diskusjonen vært det. Ikke så farlig med fire nye år med Stoltenberg for min del, synes han gjør en god jobb. Det som er absurd er jo at vi får en flertalls regjering som egentlig ikke har flertall. Det er skummelt! Viste seg jo forresten at dette gagnet de rødgrønne i 2005 også, har det gått veldig andre veien før? Lenke til kommentar
Baltazar94 Skrevet 15. september 2009 Del Skrevet 15. september 2009 Jeg synes slik valgloven er i dag, gjør at valget ikke blir så demokratisk og rettferdig som det skal være. Hvorfor skal en stemme telle mer i et fylke enn et annet bare pga. størrelsen på fylke i areal? Det er ikke noe som kan endres for å påvirke valget denne gangen, men jeg mener at dette er noe som bør endres på til neste valg så alles stemmer teller helt likt. Det er jo litt galt at den "siden" som har mest støtte fra de som stemte faktisk ikke får flest på stortinget ettersom hvem som stemte på de hvor (altså en stemme fra et større fylke teller mer). Dette er ikke demokratisk og rettferdig. Noen mener dette er suting i etterkant (men nå snakker vi ikke om dette pga dette valget for det kan ikke endres i ettertid). Neste gang kan det faktisk være AP og SV og den siden som taper på en urettferdig og merkelig system. Du har rett, dette er ikke demokratisk. Og Norge er ikke noe demokrati. Allerede ved forrige valg så tenkte jeg at nå har sosialistene begått et statskupp, og de vil ikke gi slipp på makten. Og alt tyder nå på at jeg dessverre fikk rett. Men om vi får oppleve flere valg, så vil det likevel ikke hjelpe å forandre valgloven, for ved neste valg vil vi være en minoritet , og da vil vi ikke ha noe å si. Dvs enda mindre enn i dag. Sosialistene vil fortsette å fylle landet med muslimer i stadig økende tempo. Og de fleste muslimer stemmer jo som alle vet ap eller sv. Lenke til kommentar
MrNorge Skrevet 15. september 2009 Del Skrevet 15. september 2009 (endret) Norge har ikke demokrati! Bli med i kampen for å endre på dette http://www.underskrift.no/underskrifter.asp?Kampanje=2293 Fint om dere kan poste link til vår kampanje på facebook, msn,blogger, osv.. 50.9% av Norge vil IKKE ha en rød grønn regjering! Vi må gjøre noe. Endret 15. september 2009 av MrNorge Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå