Jens72 Skrevet 15. september 2009 Del Skrevet 15. september 2009 Hvorfor startet du ikke denne kampanjen litt tidligere enn klokken 4 dagen etter valget? Det samme skjedde såvidt jeg husker ved forrige stortingsvalg; De borgerlige fikk flest stemmer, men de rødgrønne fikk flere mandater og dermed flertall. Dette minner meg om når Bush vant sitt første presidentvalg i USA. Da var hylekoret til stede og krevde at Bush gikk av fordi han var "udemokratisk" valgt da Gore hadde fått flere stemmer. Nå er det tilsynelatende høyresiden som har tapt og hylekoret deres er til stede mens venstresiden forsvarer demokratiet basert på mandater og ikke antall stemmer, noe de var imot når fienden deres Bush vant. Veldig artig hvordan lover og regler skal endres etter hva som gagner en selv. Til dere begge: Get over it! Alle vet hvordan valgordningen fungere på forhånd og hvis du er imot den får dere klage på forhånd, ikke stå frem som dårlige tapere dagen etter valgresultatet. Lenke til kommentar
MrNorge Skrevet 15. september 2009 Del Skrevet 15. september 2009 Det er VELDIG viktig å forsvare vårt land og vårt demokrati. Demokratiet har vært er for dårlig i Norge!! Vi må¨gjøre noe med denne saken, skriv under på kampanjen og kjemp for vårt demokrati. Fint om folk kan linke til vår kampnaje på facebook, blogger osv... Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 15. september 2009 Del Skrevet 15. september 2009 Hvorfor kommer jeg til hjemmesiden for TAPERFORENINGEN når jeg klikker på den linken ... Lenke til kommentar
Matsemann Skrevet 15. september 2009 Del Skrevet 15. september 2009 Det er VELDIG viktig å forsvare vårt land og vårt demokrati.Demokratiet har vært er for dårlig i Norge!! Vi må¨gjøre noe med denne saken, skriv under på kampanjen og kjemp for vårt demokrati. Fint om folk kan linke til vår kampnaje på facebook, blogger osv... Hadde du reagert likt om situasjonen hadde vært motsatt, slik at rødgrønne fikk flest stemmer, og de borgerlige partiene flest mandater? Nei, tenkte ikke det. Lenke til kommentar
Jens72 Skrevet 15. september 2009 Del Skrevet 15. september 2009 Hadde de som var imot Bush gjort det samme hvis det viste seg at det var Bush som fikk en halv million flere stemmer enn Gore, men Gore ble president? Verden er fullt av hyklere, det er derfor det er så flott med demokrati /ironi Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 15. september 2009 Del Skrevet 15. september 2009 Det er allerede en tråd om emnet i riktig kategori her. Sorry, men dette er en kampanje for å gjøre noe med saken: http://www.underskrift.no/vis.asp?kampanje=2293 Hvis dette bare er et oppslag så hører det til under oppslagstavlen. Skal vi diskutere rundt dette så har vi allerede en tråd om det og da passer det bedre å holde det der. Det er VELDIG viktig å forsvare vårt land og vårt demokrati.Demokratiet har vært er for dårlig i Norge!! Vi må¨gjøre noe med denne saken, skriv under på kampanjen og kjemp for vårt demokrati. Fint om folk kan linke til vår kampnaje på facebook, blogger osv... Som nevnt i den andre tråden så hadde et annet system meget uheldige konsekvenser. Se den tråden for detaljer. Lenke til kommentar
MrNorge Skrevet 15. september 2009 Del Skrevet 15. september 2009 Det er VELDIG viktig å forsvare vårt land og vårt demokrati.Demokratiet har vært er for dårlig i Norge!! Vi må¨gjøre noe med denne saken, skriv under på kampanjen og kjemp for vårt demokrati. Fint om folk kan linke til vår kampnaje på facebook, blogger osv... Hadde du reagert likt om situasjonen hadde vært motsatt, slik at rødgrønne fikk flest stemmer, og de borgerlige partiene flest mandater? Nei, tenkte ikke det. Jo jeg hadde faktisk reagert likt, uansett hvem som hadde vunnet valget pga en slik situasjon, da vårt demokrati er helt feil! on NÅ skal vi gjøre noe med saken, vi må kjempe for vårt demokrati. Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 15. september 2009 Del Skrevet 15. september 2009 Så vi skal altså stemme NEI til dagens valgordning og JA til ... et-eller-annet? Kan vi få vite hva "et-eller-annet" er først, please? Lenke til kommentar
blackcurrant Skrevet 15. september 2009 Del Skrevet 15. september 2009 Trådstarter: Du kan trøyste deg med at både Høgre og FrP er overrepresentert på tinget. Begge desse partia har fleire mandat enn prosentandelen skulle tilsei. KrF, Venstre, SP, SV og dei som ikkje slapp inn på stortinget er underrepresentert. "Dei borgarlege" er ikkje ei samla gruppe. FrP vil ikkje ha ei KrF-Venstre regjering, og venstre er jommen ikkje spesielt begeistra for FrP. Uansett er det sannsynleg at valvinnaren med raud-grønt tap av fleirtal, ville ha blitt Venstre eller Raudt. Som begge er underrepresentert på grunn av valordninga. Dette minner meg om når Bush vant sitt første presidentvalg i USA. Da var hylekoret til stede og krevde at Bush gikk av fordi han var "udemokratisk" valgt da Gore hadde fått flere stemmer. Nå er det tilsynelatende høyresiden som har tapt og hylekoret deres er til stede mens venstresiden forsvarer demokratiet basert på mandater og ikke antall stemmer, noe de var imot når fienden deres Bush vant. Veldig artig hvordan lover og regler skal endres etter hva som gagner en selv. Til dere begge: Get over it! Det er muleg eg har dårleg husk, men den store reaksjonen var på det som såg ut som valfusk. For all del, folk var og forarga over at eit mindretal kunne gje makta til G. W. Bush. Lenke til kommentar
Bakitafrasnikaren Skrevet 15. september 2009 Del Skrevet 15. september 2009 Ifølge valganalytiker Svein Tore Marthinsen i denne artikkelen hadde borgerlig side 40 000 stemmer mer enn rød-grønn side. http://www.tv2nyhetene.no/innenriks/politi...et-2907658.html Hva syntes dere om dette ? Er det riktig i demokratiets ånd at et faktisk flertall av folket blir satt til side for et kunstig system som favoriserer geogreafisk store fylker, og favoriserer allerede store partier, når det kommer til antall mandater. 40 000 stemmer tilsvarer nesten 1 % av befolkningen vår og det er ganske drøyt at valgsystemet da har en "usikkerhet" på 1 %. Jeg trodde et skikkelig demokrati var en styreform der alle borgere kan stemme, alle stemmer blir hørt og alle stemmer teller likt! Spiller det noen rolle om borgelig side fikk flere stemmer totalt? Både KrF og Venstre tok avstand fra FrP-regjering. Lenke til kommentar
Jens72 Skrevet 15. september 2009 Del Skrevet 15. september 2009 De klaget på valgfusk og at Bush fikk fære stemmer. Folk klamrer seg til de halmstrå en kan i øyeblikkets desperasjon Lenke til kommentar
Bata Skrevet 15. september 2009 Del Skrevet 15. september 2009 nikka, please SECOND QFT. Dette begynner å bli desp. Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 15. september 2009 Del Skrevet 15. september 2009 De klaget på valgfusk og at Bush fikk fære stemmer. Folk klamrer seg til de halmstrå en kan i øyeblikkets desperasjon Men de klagde ikke på valgordningen i Florida, kun på gjennomføringen av valget. Lenke til kommentar
Jens72 Skrevet 15. september 2009 Del Skrevet 15. september 2009 (endret) Det var nok av dårlige tapere som var misfornøyde med valgordningen i USA den gangen. Og det er mange som brukte det som argument mot Bush iløpet av de 8 årene han var president for å vise sin misnøye mot den "udemokratisk" valgte presidenten. Men det er selvfølgelig ingenting en kan gjøre med det, på samme måte som det blir altfor dumt å klage på valgordningen i Norge dagen etter valgresultatet. Da prøver en seg på det en kan gjøre noe med, og det er det formelle rundt hvordan valget ble gjennomført. Du skal ikke se bort ifra at det samme kan bli utprøvd her hjemme også. Endret 15. september 2009 av Jens72 Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 15. september 2009 Del Skrevet 15. september 2009 Det var nok av dårlige tapere som var misfornøyde med valgordningen i USA den gangen. Mye mulig, men den saken som ble fremmet for retten gikk utelukkende på alle de påståtte uregelmessighetene knyttet til gjennomføringen av valget i Florida. Og som vi alle vet skar the US Supreme Court igjennom og erklærte at GWB vant valget i Florida, hvorpå Al Gore erkjente valgnederlag. (Hva man eventuelt fant ut ved ferdigtellingen av alle stemmene i Florida etter dette er dermed uten betydning for valget av president i 2000.) Lenke til kommentar
Ceburger Skrevet 15. september 2009 Forfatter Del Skrevet 15. september 2009 (endret) Ifølge valganalytiker Svein Tore Marthinsen i denne artikkelen hadde borgerlig side 40 000 stemmer mer enn rød-grønn side. http://www.tv2nyhetene.no/innenriks/politi...et-2907658.html Hva syntes dere om dette ? Er det riktig i demokratiets ånd at et faktisk flertall av folket blir satt til side for et kunstig system som favoriserer geogreafisk store fylker, og favoriserer allerede store partier, når det kommer til antall mandater. 40 000 stemmer tilsvarer nesten 1 % av befolkningen vår og det er ganske drøyt at valgsystemet da har en "usikkerhet" på 1 %. Jeg trodde et skikkelig demokrati var en styreform der alle borgere kan stemme, alle stemmer blir hørt og alle stemmer teller likt! Spiller det noen rolle om borgelig side fikk flere stemmer totalt? Både KrF og Venstre tok avstand fra FrP-regjering. Alle vet hvordan valgordningen fungere på forhånd og hvis du er imot den får dere klage på forhånd, ikke stå frem som dårlige tapere dagen etter valgresultatet. Til dere begge, jeg mente ikke at dette var dumt fordi den ene eller den andre parten tapte. At KrF og venstre ikke vil samarbeide med FrP har vertfall ikke noe med hvordan valget fungere å gjøre, det er mer et spørsmål om en potensiell blå regjering, og uavhengig av om det hadde fungert bra eller blitt "kaos" som Kristin Halvorsen sa 1000 ganger iløpet av valgkampen, så var spørsmålet mitt om det er riktig at de er i mindretall til tross for at de fikk flest stemmer, igjenn uavhengig om frp er snill eller slem, uavhengig om de hadde vært venner med Sponheim og uavhengig av hvilken regjering som hadde blitt dannet, blå eller rød. Jeg er klar over at systemet er som det er for å forsvare distriktet og tynt befolkete omeråder, og jeg inser at makten hadde blitt samlet i Oslo dersom hver stemme telte likt. Men syntes fremdles at 1 % avik er for mye, det er tross alt snakk om mange verdiløse stemmer her! Det er mulig at "en stemmer veier et hode" ikke hadde fungert slik som mange av dere hadde påpekt, men igjenn så syntes ikke jeg systemet fungerer perfekt dersom feil-faktoren i valget blir så stor. Som noen har påpekt i tråden så har også sperregrensen på 4.0% hatt sitt å si for taperne av dette valget, dette er også noe som gjør at plutselig mange 10 000er av stemmer blir verdiløse, men det er kansje et nødvendig onde ? For å hindre at masse småpartier stiller om utjevningsmandatene. Ja Jens72, det er interessant hvordan rødgrønne tillhengere som også er imot Bush sin blå politikk hylte når han vant med færrest stemmer , men tier still nå som rødgrønt vant på samme måte her i gården. Og denne tråden var ikke en "dårlig taper" tråd, jeg har ikke sagt at jeg stemte blått en gang ettersom det er irrelevant (men fra andre tråder så kan en fort finne frem til at jeg faktisk stemmer blått, men har ingenting med saken å gjøre). Dette er en diskusjon rundt hvordan valget fungerer, og grunnen til at jeg skrev den nå er fordi vi akkurat har vært vitne til problemstillingen for første gang på 4 år i norge (der det skjedde forgie valg også) Endret 15. september 2009 av Ceburger Lenke til kommentar
Jens72 Skrevet 15. september 2009 Del Skrevet 15. september 2009 (endret) Jeg er overbevist om at det er gjennomført valgjuks i Norge uten at jeg vil antyde hvor stor innvirkning det hadde på valgresultatet. Å tro annet er bare naivt når er ser hvor mye korrupsjon som er ellers i samfunnet som vi ser i gjennom fingrene på. Men det er litt slik vi nordmenn vil ha det; Vi vil karre til oss mest mulig uten at andre skal få vite av det fordi vi vil gjerne framstå som noble på utsiden. Tror det er en blanding av folkeskolen og kulturarv som har gjort oss slik. Jegt bryr meg forøvirg ikke mer om dette enn mye annet juks i Norge som det bør gjøres noe med. Endret 15. september 2009 av Jens72 Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 15. september 2009 Del Skrevet 15. september 2009 Selvsagt er det juks. Vi fikk jo saken om at de prøvde å overbevise FRP'ere til å stemme via sms. Dette er landsforæderi på høyt nivå! /irony Lenke til kommentar
birdy113 Skrevet 15. september 2009 Del Skrevet 15. september 2009 Alle folka jeg kjenner stemmer enten FRP Eller Høyre. Jeg tror det er juks i bildet Lenke til kommentar
LucarioX Skrevet 15. september 2009 Del Skrevet 15. september 2009 Neida, ingen har jukset. Men det som er veldig artig er at de blåe har fått mere stemmer enn sossene.Rød=1312604 stemmer. Blått=1325519 stemmer. Er ikke dette nesten et demokratisk problem, at noen stemmer "kastes bort" ..? Ikke at jeg bryr meg stort, men Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå